Gå til innhold

Elbil, hva koster det faktisk pr kilometer?


Gjest Mr Bergen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fossilbiler taper seg jo ganske greit i pris de også, men hadde vært interessant med en sammenligning. 

De månedlige kostnadene kommer jo veldig an på om du lader hjemme eller må bruke hurtiglading. 100 kr ekstra på strømregningen er jo i praksis ingenting. 

Blir fort mye småkjøring på bygden også. Unger skal hit og dit. Angående bakker må du huske at bilene lader batteriet på vei ned igjen. Så hvis du ligger bak en elbil som kjører litt sent i nedoverbakkene kan det godt hende at de bare tester hvor mange prosent de klarer å lade på å kjøre pent.

Anonymkode: 547ae...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror penger her var at elbil er ikke for alle. For bønder var ikke de første bilene for alle heller. På samme måte er ikke fossilbiler for alle heller. Men folk hater ikke fossilbiler av den grunn. 

Man skal være ganske trangsynt for å hate noe fordi det ikke passer en selv. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Jasså? Lan marie Berg hater ikke fossilbiler og mange andre i det sinnsyke partiet mdg?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regnet grovt på det etter vi byttet ut begge bilene. Kom frem til ca 25 kr pr km på e-golfen og 73 kr pr km på dieselbilen. Tok med verditap, forsikring og drivstoff. Holdt bompengene utenom. 

Anonymkode: 1df28...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Regnet grovt på det etter vi byttet ut begge bilene. Kom frem til ca 25 kr pr km på e-golfen og 73 kr pr km på dieselbilen. Tok med verditap, forsikring og drivstoff. Holdt bompengene utenom. 

Anonymkode: 1df28...47b

Er det jeg som ikke har peiling eller var det svært høye tall pr kilometer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en artikkel i vg i dag. Her fremkommer det at det er vesentlig lavere kostnader med el-bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Bergen skrev (1 time siden):

Er det jeg som ikke har peiling eller var det svært høye tall pr kilometer? 

Ikke hør på det der, det er rent pissprat. 

Med 73 kr pr km så tilsvarer 10 000 km som er langt under gjennomsnittet i Norge 730 000 kr. 

Å kjøre Oslo-Bergen som er 463 km koster da 33 799 kr, så kommer det samme på returen... 

Skjønner ikke at slike totalt idiotiske svar får stå her. 

Endret av knulleGuden666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mr Bergen skrev (3 timer siden):

Er det jeg som ikke har peiling eller var det svært høye tall pr kilometer? 

Beklager, det er pr mil. 

Anonymkode: 1df28...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (2 timer siden):

Ikke hør på det der, det er rent pissprat. 

Med 73 kr pr km så tilsvarer 10 000 km som er langt under gjennomsnittet i Norge 730 000 kr. 

Å kjøre Oslo-Bergen som er 463 km koster da 33 799 kr, så kommer det samme på returen... 

Skjønner ikke at slike totalt idiotiske svar får stå her. 

Det er pr mil. Satte kommaet på feil sted. Verditapet er den største kostnaden her. 200 000 på e-golf kjørt ca 90 000 og 350 000 på en XC60 kjørt 65000.

Anonymkode: 1df28...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fossilbiler taper seg jo ganske greit i pris de også, men hadde vært interessant med en sammenligning. 

De månedlige kostnadene kommer jo veldig an på om du lader hjemme eller må bruke hurtiglading. 100 kr ekstra på strømregningen er jo i praksis ingenting. 

Blir fort mye småkjøring på bygden også. Unger skal hit og dit. Angående bakker må du huske at bilene lader batteriet på vei ned igjen. Så hvis du ligger bak en elbil som kjører litt sent i nedoverbakkene kan det godt hende at de bare tester hvor mange prosent de klarer å lade på å kjøre pent.

Anonymkode: 547ae...367

Mitt inntrykk er at prisforskjellen mellom elbil og fossilbil følger bilene i markedet. En Leaf er tilsvarende billigere enn en like gammel Golf eller Civic, som er sammenliknbare på innvendig størrelse. De eldste Leafene har kort rekkevidde nå, og vi lader vår hele tiden. Men det gjør ingenting for vår del - og jeg merker hvor mange korte strekninger vi kjører her ute på landet. Tar av og til en av fossilbilene våre bare for at de ikke skal stå seg ihjel. :)

Hurtiglading er ikke noe å belage seg på. Det koster, særlig med en eldre bil som ikke kan ta imot så mye strøm (man betaler ofte for tid og strøm). Vår gamle Leaf på BKK hurtiglader har samme kilometerkostnad for strøm som storebilen vår i bensin; den bruker 1 liter på mila. Men å lade den hjemme har til gjengjeld knapt målbare kostnader. 

Elbil fungerer mest effektivt på cruise control, så jeg kjører en del slik. I nedoverbakke lader den da, eller han triller gjerne litt for fort og cruise controlen blinker...

Anonymkode: 16f37...42b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 10.14):

Verditapet varierer fra bil til bil, så det er fasit på det. 

Men jeg betaler vel 3600,- i året for strøm til 20.000 kilometer. Det er det eneste jeg betaler faktisk. Litt her og der av parkering og bom kanskje. 

Min spesifikke bil kostet 780.000 da den var ny i 2018. Verditapet nå er ca 180.000. 

Jeg hadde høyere månedlige kostnader på den gamle dieselbilen enn på den splitter nye elbilen. 

Dette er en nobrainer. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Du hadde høyere månedlige kostnader på gamle dieselbilen? Kostet den også 780k? 

Skriver ikke spesifikt om deg men det virker som mange idioter kjøper en el bil som er 2-4 ganger høyere enn prisen til deres "gamle" fossile bil, bare for å spare 300kr i mnd. Rett og slett brain dead

Anonymkode: 1be18...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du hadde høyere månedlige kostnader på gamle dieselbilen? Kostet den også 780k? 

Skriver ikke spesifikt om deg men det virker som mange idioter kjøper en el bil som er 2-4 ganger høyere enn prisen til deres "gamle" fossile bil, bare for å spare 300kr i mnd. Rett og slett brain dead

Anonymkode: 1be18...c45

Hyggelig. Har du lest noen av de andre innleggene også?

Anonymkode: 16f37...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde høyere månedlige kostnader på gamle dieselbilen? Kostet den også 780k? 

Skriver ikke spesifikt om deg men det virker som mange idioter kjøper en el bil som er 2-4 ganger høyere enn prisen til deres "gamle" fossile bil, bare for å spare 300kr i mnd. Rett og slett brain dead

Anonymkode: 1be18...c45

Du er heldig om du har eid en gammel bil og ikke hatt behov for reparasjoner. 300 i måneden hadde vært en drøm, men med feilene som begynte å komme satt jeg av minstn1000 til 1500 i måneden. Så om forutsetningen din er at man trenger 3600 i året for en ti år gammel dieselbil, er det nok heller du som er brain dead 🙂

Det jeg gjorde var å omdisponere de 12-18.000 fra reparasjoner til nedbetaling av en ny og sikker bil med langt større forutsigbarhet. Er det noe galt med den nå, går det på garantien. 

Jeg kunne såklart kjøpt en mellomting, får mange gode elbiler til 500.000. De har de samme fordelene som min bil til 780.000, men med økende grad av bilferie i årene som kommer, ville vi ha noe som fungerer like bra til det som turene til barnehagen. 

Men det er våre behov. Tussvik kjørte en gammel 3 dørs Porsche rett etter hun fødte. Det syntes hun var greit. Enhver har kun ansvar for sine egne behov og egen økonomi, så andres valg er nok ikke så brain dead som du kanskje tror. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (6 timer siden):

Nei, servicer er svindyrt på strømbil/lekebil 

Ikke min erfaring. Ikke journalisten som har undersøkt heller. Men du vet best såklart. 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke min erfaring. Ikke journalisten som har undersøkt heller. Men du vet best såklart. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Ja, jeg vet alltid best 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er pr mil. Satte kommaet på feil sted. Verditapet er den største kostnaden her. 200 000 på e-golf kjørt ca 90 000 og 350 000 på en XC60 kjørt 65000.

Anonymkode: 1df28...47b

Takk, da ble det plutselig mer realistisk ja, ellers kunne dere visst tatt taxi billigere😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er heldig om du har eid en gammel bil og ikke hatt behov for reparasjoner. 300 i måneden hadde vært en drøm, men med feilene som begynte å komme satt jeg av minstn1000 til 1500 i måneden. Så om forutsetningen din er at man trenger 3600 i året for en ti år gammel dieselbil, er det nok heller du som er brain dead 🙂

Det jeg gjorde var å omdisponere de 12-18.000 fra reparasjoner til nedbetaling av en ny og sikker bil med langt større forutsigbarhet. Er det noe galt med den nå, går det på garantien. 

Jeg kunne såklart kjøpt en mellomting, får mange gode elbiler til 500.000. De har de samme fordelene som min bil til 780.000, men med økende grad av bilferie i årene som kommer, ville vi ha noe som fungerer like bra til det som turene til barnehagen. 

Men det er våre behov. Tussvik kjørte en gammel 3 dørs Porsche rett etter hun fødte. Det syntes hun var greit. Enhver har kun ansvar for sine egne behov og egen økonomi, så andres valg er nok ikke så brain dead som du kanskje tror. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Da er du ekstrem hjerne død. Hvilken bil har du som gir deg så mye problemer? Snakker du om id3 nå som kommer med alle salgs problemmer der mann må sette av flere tusen lapper i mnd? Les hva jeg skrev, jeg prater om idioter som kjøper dyre el biler bare for å spare 500kr i mnd. Hva hjelper drivstoff sparring når bilen koster 700k???

Anonymkode: 1be18...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er heldig om du har eid en gammel bil og ikke hatt behov for reparasjoner.

Kjøpte du 20 år gammel Audi som har gått 400 000 km eller noe? Hvilken bil ga deg så mye problemmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da er du ekstrem hjerne død. Hvilken bil har du som gir deg så mye problemer? Snakker du om id3 nå som kommer med alle salgs problemmer der mann må sette av flere tusen lapper i mnd? Les hva jeg skrev, jeg prater om idioter som kjøper dyre el biler bare for å spare 500kr i mnd. Hva hjelper drivstoff sparring når bilen koster 700k???

Anonymkode: 1be18...c45

Aner ikke om id3 problemer, men bilholdet mitt de siste 2,5 årene med elbil har vært utrolig behagelige. Ikke en feil. Trenger ikke tenke på diesel. Stillegående, driftssikker. Trygg. Oppdatert. 

Vet ikke hvilke idioter du snakker om - for disse 500 i måneden er en del av en større pakke med fossilbiler hvor totalsummen blir høy. Og de fleste av disse summene forsvinner med nyere elbil. 

Vil du bruke 1500 i måneden på diesel eller på en litt nyere og tryggere elbil?

Swigger skrev (8 timer siden):

Kjøpte du 20 år gammel Audi som har gått 400 000 km eller noe? Hvilken bil ga deg så mye problemmer? 

Den gjorde ikke det. Men når man har en 10 år gammel diesel utenfor garanti, kan det fort bli dyrt om feks clutchen ryker. Ting koster. 

Noen synes det er greit å bruke av sparepengene til oppdukkene bilproblemer. De om det. De fleste jeg kjenner har en egen konto med en avsatt sum til slike ting. Den kunne jeg sette av mindre til med ny bil. Sier seg egentlig selv. 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...