Gå til innhold

Alternativ til vognpose - hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nybegynner-mamma her! Vi triller jenta (15 mnd) til barnehagen, tar 5-6 minutter, lar vognen stå så hun sover i denne, og triller hjem. Nå starter de minste barna dagene for det meste ute, og vi skal levere med dress, sko, votter osv.. Da blir det trangt og ubehagelig i vognen med voksiposen under (lukker den naturligvis ikke rundt henne når hun har ytterklær på, bretter bare ut.) Selene må kobles fra hverandre hver gang posen skal tas inn og ut av vognen, så dette er ikke gjort i en håndvending. Når vi henter, er de ofte inne i vanlige klær, og da har jeg kun tatt på ulldress og lagt henne i vognposen. Noen ganger er de derimot ute med dress og sko osv. og da er det skikkelig klønete med vognposen.
Utfordringen min er: Hva gjør jeg med vognposen? Den er ekstremt upraktisk når hun skal fraktes med vinterklær på, men nødvendig når hun skal hentes/leveres i vanlige klær. For ordens skyld har jeg en kjip, kronisk muskelsykdom som gir ganske heftige smerter i armene hver dag når jeg bruker musklaturen, og hun veier 12 kilo så det er tungt å både kle av og på henne, og å stå og kløne med pose og seler to ganger om dagen. Jeg må prøve å finne lettest mulig løsning. For meg å kle på henne ytterklær når vi skal hjem i barnehagen, fremfor å kun dra på en ulldress og legge henne i vognposen, gir en betydelig forskjell i påfølgende smertenivå. 
Det er som sagt ikke bare-bare å ta posen inn og ut av vognen mtp. selene som er ganske harde å koble fra hverandre hver gang de skal tres gjennom hullene.
Foreløpig vurderer jeg å ta vognposen ut, og kjøpe en vanlig babydyne og pakke henne inn med når hun skal trilles UTEN vognpose. Kanskje ha lillelam-teppet over henne først. Og ha saueskinn under. Skal vi mot formodning på en lang trilletur i helgen, kan vi selvfølgelig få satt inn vognposen igjen. Høres det forsvarlig ut? Jeg fatter ikke hvordan alle andre løser dette - men for friske folk er dette kanskje ikke noe problem, jeg vet jo ikke hvordan det føles 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ha jenta i dress og lue og sko, i selen i vogna, med ullteppe over når dere leverer? Og evt ha/frakte posen under vognen, slik at de i barnehagen kan ta den ut når hun skal sove? Eller så tar du den ut selv nar du setter vogna fra deg. 

• Liker 1
Skrevet

Ok så nå at selene er problemet for deg? Kan de ansatte sette på selene da? Eller hva med å ha en annen vogn i barnehagen som hun sover i? Og så evt kjøre henne i bil?

• Liker 1
Skrevet

Ha teppe over henne 

Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Ok så nå at selene er problemet for deg? Kan de ansatte sette på selene da? Eller hva med å ha en annen vogn i barnehagen som hun sover i? Og så evt kjøre henne i bil?

Takk for svar! I dag tidlig endte jeg faktisk med å ta vognposen ut - for jeg klarte faktisk ikke å få plass til mini/få på henne selene med den under, når hun hadde på seg ytterklær 😂  Så la jeg den oppi vognen før jeg forlot den i barnehagen, hun sover veldig rolig, så tror ikke hun trenger seler mens hun sover ... Men ja, de ansatte fester sikkert selene hvis de mener det er nødvendig. 

Ja, teppe over ytterklærne på vei til barnehage er absolutt et fint alternativ - men hva er enklest når hun skal hjem, og IKKE har på full ytterklær-utrustning? Kunne jeg da hatt en dyne liggende i en bag under vognen, og bredt over henne sammen ullteppet? Eller vil det se fullstendig håpløst ut?

Skrevet

Mulighet for at hun kan sitte oppå posen om hun har masse klær på seg? Spørs jo litt hvilken vogn dere har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må da gå bra med dyne over henne vel? Når det ikke er lange biten :)

Jeg er frisk og har vognposen under vogna, og gjør klar vogna hver dag med selene osv., men jeg har jo ikke noe problem med det. Jeg har klips på selene som er veldig lette da, du kan ikke bytte ut selene med noen enklere? Men uansett tror jeg dyne går helt fint altså :)

Anonymkode: ddb2c...780

Skrevet

Kan hun ikke sitte oppå posen eller at du bare åpner den helt?

• Liker 1
Skrevet
hopeful skrev (12 minutter siden):

Mulighet for at hun kan sitte oppå posen om hun har masse klær på seg? Spørs jo litt hvilken vogn dere har. 

Det er det jeg har prøvd til nå, men det blir skikkelig trangt, og selene kan faktisk ikke gjøres lengre enn de er nå, og jeg må skvise skikkelig for å få dem igjen 😄 Tenker at det ikke er så behagelig for henne, stakkars!

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det må da gå bra med dyne over henne vel? Når det ikke er lange biten :)

Jeg er frisk og har vognposen under vogna, og gjør klar vogna hver dag med selene osv., men jeg har jo ikke noe problem med det. Jeg har klips på selene som er veldig lette da, du kan ikke bytte ut selene med noen enklere? Men uansett tror jeg dyne går helt fint altså :)

Takk for svar! Hender det at du skal frakte barnet med full ytterklær-utrustning, og at du da velger å IKKE ta i bruk vognposen? 
Jeg var forberedt på at det skulle bli krevende med barn, men hvor fysisk hardt det er å kle på og på en (motvillig) ettåring massevis av klær flere ganger om dagen, bære det inn og ut, kløne med vognpose og så trille vognen i lange bakker - DET var visst litt hardere enn jeg hadde sett for meg 😄

AnonymBruker
Skrevet
Ada81 skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg har prøvd til nå, men det blir skikkelig trangt, og selene kan faktisk ikke gjøres lengre enn de er nå, og jeg må skvise skikkelig for å få dem igjen 😄 Tenker at det ikke er så behagelig for henne, stakkars!

Hvorfor må hun ha på seler?

Anonymkode: 0481c...a1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må hun ha på seler?

Jeg har lurt litt på det også! Tenker det ville vært uansvarlig for meg å trille henne rundt uten seler ... Men jeg aner ikke hvor lenge det er tenkt at man egentlig skal bruke selene i barnevognen, når de sitter! Så klart, hvis vognen mot formodning skulle velte, så vil det gjøre en forskjell at hun ikke faller ut av vognen, men sitter fastspent ... 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes «løse» seler du kan kjøpe, men de er ikke trygge ved soving. Hvis det er under oppsyn kan du bruke dette. Ellers er dette en problemstilling jeg aldri har tenkt over selv om jeg har to barn som  har blitt trillet til og fra barnehagen. Setter de oppå posen hvis de har masse tøy på og passer på den korte veien hjem. 

Anonymkode: 7ba48...21e

Skrevet

Om hun sitter fint i vogna, og ikke prøver å klatre ut, så hadde jeg droppe seler på når jeg triller. Bruker aldri sele på ungene mine, så lenge de er rolige i vogna. Men ved soving hvor barnet kanskje ligger litt uten oppsyn, så brukte de sele. Og om vogna bikker, så gjør ikke sele noe fra eller til egentlig, og der skjer jo ytterst sjelden. Aldri skjedd hos meg iallefall. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ada81 skrev (2 timer siden):

Jeg har lurt litt på det også! Tenker det ville vært uansvarlig for meg å trille henne rundt uten seler ... Men jeg aner ikke hvor lenge det er tenkt at man egentlig skal bruke selene i barnevognen, når de sitter! Så klart, hvis vognen mot formodning skulle velte, så vil det gjøre en forskjell at hun ikke faller ut av vognen, men sitter fastspent ... 

har vogna noensinne ramlet mens du triller på flatt terreng?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

har vogna noensinne ramlet mens du triller på flatt terreng?

Den har foreløpig ikke veltet på verken flatt eller ujevnt terreng, og jeg tviler på at den vil gjøre det. Derfor har jeg grublet på om selene egentlig er nødvendig. Samtidig vrir hun seg og sklir gjerne litt ned i setet når hun har på skalldressen. Og selv om jeg aldri har vært i en bilulykke, spenner jeg henne jo  fast i bilen. Men som sagt, jeg aner ikke hvor lenge det er vanlig å bruke selene når de sitter i vognen. Får bare prøve frem og se hva som ser ut til å passe best for akkurat henne.

AnonymBruker
Skrevet
Ada81 skrev (4 timer siden):

Takk for svar! Hender det at du skal frakte barnet med full ytterklær-utrustning, og at du da velger å IKKE ta i bruk vognposen? 
Jeg var forberedt på at det skulle bli krevende med barn, men hvor fysisk hardt det er å kle på og på en (motvillig) ettåring massevis av klær flere ganger om dagen, bære det inn og ut, kløne med vognpose og så trille vognen i lange bakker - DET var visst litt hardere enn jeg hadde sett for meg 😄

Ja, jeg bruker bare vognposen til soving, ikke til frakt. Har bare på yttertøy til og fra barnehagen 😊 Og støtter de som sier du ikke trenger sele hvis hun sitter i ro. Min prøver å hive seg med hodet først ut av vogna, så jeg må 😄

Det er kjempetungt å baske med de små ålene! Sitter aldri i ro, stritter i mot, det er tusen klesplagg, osv. Skjønner godt du synes det er tungt! Jeg må vanligvis ha med en vill hund på tur også, morgen og etter henting, og det gjør det ikke lettere 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en tykk vinterlige og en tynnere vår/høst pose. Den tynne posen hadde glidelås helt rundt så det gikk å bare ta av hele fremstykket og at han fortsatt satt på bakdelen av posen. Ville sett etter en sånn pose? Evt saueskinn med hull til seler å sitte på og supplere med teppe over når det trengs. 

Har du stormtrekk/fottrekk som du knepper på/av vognen så vil jo det lune en del også. Det vil jo kunne være som overdelen av en pose, bare lettere med mye klær. 

Anonymkode: bce72...a10

Skrevet (endret)

Kan hun eventuelt stå på søskenbrett bak på vogna de gangene hun har yttertøy på? Hvis hun er stødig nok til det, blir det et par løft mindre for deg der.

Endret av Hactar
AnonymBruker
Skrevet

Kan du droppe å ta på dress og sko hjemme, og bare dra det på når dere kommer i bhg? 

Anonymkode: ad27a...816

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...