Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står i en vanskelig situasjon som jeg behøver hjelp til å nøste opp i. 

Mannen min har for det første kastet meg ut av hjemmet vårt (han eier huset), så jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. I natt sov jeg i sovepose bilen fordi han nekter meg å være i huset frem til jeg finner en løsning på situasjonen. Jeg har ingen venner eller familie jeg kan være hos , og jeg mistet jobben da de gikk konkurs i forbindelse med covid. Jeg hadde da jobbet der så kort tid og hadde så lite opptjent at jeg ikke har krav på dagpenger , så jeg har hatt Bokstavligtalt 0,- inn på konto siden september. Det har gått hardt ut over bufferen, som det nå står igjen ca. 3500,- på. Hva i Guds navn gjør jeg nå? Hvordan løser jeg det med boplass? Og hva gjør jeg med inntekt (har for ordens skyld søkt jobber konstant siden jeg mistet jobben, men ikke akkurat flust av jobber på bygda). Vi har to barn oppi dette som jeg ønsker å skjerme så mye som mulig. 

Anonymkode: 97def...ea3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må få et møte på NAV som kan hjelpe deg til å nøste opp i situasjonen. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 00e31...eac

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Er dere gift? Da har du rett på 50% av alt dere eier ;)

Kontakt JURK, og oppsøk sosialhjelpskontoret der du bor. 

Anonymkode: a6e29...349

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter

Anonymkode: 208ff...d0e

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt forferdelig ut! 

Hva var grunnen til at du ble kastet ut så brått? Har dere hatt problemer i lang tid?

Hvor lenge har dere vært gift/samboere? Og har du bidratt noe til at huset skal stige i verdi? Hva har du betalt for å bo der? Og han kan ikke bare kaste deg ut på dagen, det finnes regler for sånt, med oppsigelsestid på 1-3 mnd. 

Når det er sagt, så bør han tenke på at du også skal ha omsorg for barna, og en plass å bo med de. Så for deres skyld så bør han hjelpe deg her. Og han bør la deg bo i huset fram til du har funnet annet bosted, særlig ettersom du ikke har slekt eller venner du kan bo hos. 

Det du gjør i dag, er å gå til NAV og be om sosialstønad. Og eventuelt nødhjelp. Det er ikke mange kronene, men det hjelper til mat. Deretter ringer du sykehjem og barnehager og spør om de har behov for ekstravakter. 

Anonymkode: 5c487...276

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, hun har ikke automatisk rett på 50% fordi de er gift. 

Om han eide huset før de ble gift, så er det fortsatt hans hus. Om huset er tinglyst på kun han, så vil hun fortsatt få problemer med å få halvparten av verdiøkning. 

Anonymkode: 5c487...276

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet.

Anonymkode: 4b78a...43b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt nav. Norske statsborgere havner ikke på gata. Du har rettigheter.

Snakk også med et krisesenter. De kan skaffe deg juridisk bistand. 

Anonymkode: 465eb...4dc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, bli kasta ut av gubben fordi man mister jobben? 😳 uff, Man har jaggu ingen garantier her i livet selv om en gifter seg og får barn ...

Anonymkode: 9849e...e2e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Veldig dumt å gi råd når du har null peiling. Du gir henne falske forhåpninger. 

Anonymkode: 594e0...35f

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Barna da? I huset med far? 

Anonymkode: 61755...b2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha 0,- inn på konto hver måned om dere har to barn? Er det han barnetrygden går til? 

Uansett kan han ikke kaste deg ut sånn, og hva er det for en mann som gjør noe sånt mot moren til barna sine. 

Støtter "ring politiet" eller kontakt krisesenter som er nevnt over her. 

Anonymkode: 5c751...4c5

• Liker 9
Skrevet
regine skrev (10 minutter siden):

Selv om han eier huset, kan han faktisk ikke kaste deg ut på denne måten. Her må du faktisk ta kontakt med juridisk bistand NÅ, gjerne også med krisesenter (de kan forhåpentligvis peke deg i retning av bla juridisk bistand). Du skal ikke måtte bo på gaten i forbindelse med bruddet, her er det bare å brette opp ermene, skaffe deg oversikt over rettighetene dine (og nei, det får du IKKE ved å skrive på KG) og så ta det derfra. 

lykke til - og husk: det er ikke nå du trenger synsing fra KG, nå trenger du profesjonell hjelp.

Dette!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips. Jeg skal kontakte nav med det samme.

jeg ønsker ikke kontakte verken politi eller krisesenter da Jeg ikke vil utsette barna for det. Han står foresten fastlåst i at han kommer til å ta det til retten om ikke jeg gir han full omsorg for barna. Og jeg ser ikke for meg at jeg kan vinne fram i noen rettssak uansett, uten jobb og uten bosted (ikke det at jeg ønsker å utsette barna mine for en sånn mor uansett). 

Jeg har ikke bidratt økonomisk til verdiøkningen på huset. Jeg har kun hjulpet til med renovering og hatt barna mer eller mindre alene det siste halvannet året sånn at han har kunnet fokusere All fritid  på huset for å slippe å bruke penger på innleide håndverkere. 

det har vært "ustabilt" mellom oss i et par år. I den forstand at jeg har slitt med å vite hvor jeg har han fordi han har voldsomme humørsvingninger. Dette har naturlig nok tært på både forholdet og meg (sikkert han også) som person. Det som var utløsende faktor her var at jeg har hatt begge ungene 100% alene hele forrige uke fordi vi har vært i karantene, og han benyttet sjansen til hyttetur med en kompis (nærkontakt) som også var i karantene. Jeg skulle derfor få sove lenge i går (han vet at hvis jeg først våkner sovner jeg ikke igjen). Han vekket meg klokka 06:15 og spurte om jeg kunne ta minstemann en time så han kunne sove til 7, så sa jeg helst ikke. Det virket OK og han gikk for å ta minste, så går det 5 min før han kommer inn igjen på rommet, røsker dyna av meg og fysisk drar meg ut av senga og sir at jeg er ei jævla fitte som ikke kunne stå opp å hjelpe han, og at jeg bare skulle Se til helvete å komme meg ut av huset. Jeg slo hofta rett i gulvet når han dro meg ut av senga, og fikk naturligvis vondt og ble liggende nede forskremt og flau (fryktelig nedverdigende å bli behandlet på den måten), hvorpå han forsetter med å håne meg fordi jeg fikk vondt, fysisk drar meg opp etter armen og hiver meg ut av rommet, sir jeg har 10 min på å pakke en bag og komme meg ut av huset. Jeg gjor som han sa stille og i full fart for å skjerme ungene fra bråket. 

vi er ikke gift, bare "vanlige" samboere uten noen kontrakt eller papirer. Han eier huset (arv som han har nektet å la meg kjøpe meg inn i) og jeg inventaret. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barna er hos han ja. Og ja, det er han som får barnetrygden på kontoen. 

Jeg skal selvsagt få hjelp profesjonelt, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, derfor skrev jeg denne tråden bare for å nøste litt opp og få hjelp til å finne IT i hvilken ende jeg starter. Jeg sitter på vent i telefonen med nav nå (nr. 23 i køen🤦🏻‍♀️), og tenker at det sikkert vil være hensiktsmessig å ringe familievernkontoret også? Vi MÅ vel til mekling for at bruddet skal være offisielt når det er barn i bildet? 

og tenker dere det kan være lurt å kontakte barnevernet også? For å få råd og veiledning til hvordan vi gjør det nå i forbindelse med barna og for å skjerme de? Jeg kjenner mannen min, eller eksen, og vet at dette vil bli en turbulent og konfliktfylt affære.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du eier inventaret ville jeg ha flyttet det fra huset og til et lager asap. Så kan han bo der uten inventar. 

Anonymkode: 04fb3...ab6

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...