Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mener noen virkelig at sykepleieyrket ikke er verdt noe? Var det noen som faktisk mente at vi skulle ta klappe fra folks balkonger seriøst, og prise oss fornøyde med dette? Tror dere virkelig at vi har dette yrket fordi vi kun vil hjelpe og ikke bryr oss om lønn? 

Anonymkode: 609d8...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så skaff deg et annet yrke om du vil ha bedre lønn? Herrefred. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hadde jeg styrt landet ville jeg ha hevet lønnen til samtlige helsepersonell med bachelorgrad og høyere. Det er en skam at dette lønnes så dårlig etter mitt syn. Når det er sagt så styrer jeg ikke landet, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Lønnsvilkårene er, og har vært dårlige over lengre tid (selv om arbeidsvilkårene om mulig utgjør et enda større problem...) hvilket medfører at mange av dagens sykepleiere gikk inn i utdanningen/ jobben med åpne øyne. Slik samfunnet vårt er lagt opp så kan man ikke velge helse og omsorg for pengenes skyld. 

Vi verdsetter folk som flytter penger (aka økonomer osv) langt høyere enn åndsarbeidere dessverre.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid noen som vil mene det, men alle oppegående mennesker vet jo at sykepleiere er noen av de viktigste menneskene vi har - pandemi eller ei. Ja, det er også veldig mange andre viktige i arbeidslivet. Men skal vi fortsette å få god helsehjelp MÅ sykepleiere øke i lønn. Det klages over sykepleiermangel nå i disse tider, men selvsagt ønsker ingen å ta på seg utdanningen når de ser hva de ender opp med - høy risiko, utbrenthet og for lav lønn. Applaus blir nesten et hån spør du meg. Akkurat som «dere har vært så flinke den siste tiden, vær så god her får dere litt pizza og godteri til lunsj som belønning» fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 11467...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en grunnlønn på ca 570 000 kr i året synes jeg dere er godt stilt. Dere har jo tross alt kun en bachelorgrad med tilhørende studielån.

Anonymkode: cc161...523

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med en grunnlønn på ca 570 000 kr i året synes jeg dere er godt stilt. Dere har jo tross alt kun en bachelorgrad med tilhørende studielån.

Hvilken sykepleier har 570 000 i grunnlønn!? Jeg og alle mine kolleger har 425 000. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter ti års ansiennitet, som forøvrig er maks for oss, har vi 500 000.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykepleier fordi det sikret meg en god jobb i all fremtid uavhengig av konjunkturer og nedgangstider i samfunnet generelt. Noe denne pandemien egentlig er et eksempel på. Men verdsatte vil vi nok neppe noen gang føle oss..

Anonymkode: fe5cc...e9a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble sykepleier fordi det sikret meg en god jobb i all fremtid uavhengig av konjunkturer og nedgangstider i samfunnet generelt. Noe denne pandemien egentlig er et eksempel på. Men verdsatte vil vi nok neppe noen gang føle oss..

Anonymkode: fe5cc...e9a

Det er lite folk flest kan gjøre for å rette på denne følelsen dere sitter med, men jeg pleier alltid å takke sykepleierne som har tatt seg av meg (personlig) de gangene jeg har vært innlagt. Har kun vært innlagt et fåtall ganger, men har alltid blitt utmerket behandlet av overarbeidede sykepleiere. Dere utgjør en "million' for pasientene dere håndterer (såfremt mine erfaringer er overførbare). 

Det er så leit når også vanskelige pasienter tidvis klager på dere osv. Det fortjener dere virkelig ikke. Hverdagshelter ♥️

Endret av Den Sagnsomsuste
Skrevet

Trenger vi virkelig enda en tråd om dette??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Trenger vi virkelig enda en tråd om dette??

Enig. Ingen blir sykepleier fordi de håper å bli lønnsledende. Sykepleiere har en helt ok lønn til å ha en bachelor og jobbe i det offentlige. Man får ikke lønn etter ansvar og «hvor viktig» jobben er. Vi klarer oss ikke uten sykepleiere, men det er MANGE (de aller fleste) yrkesgrupper vi ikke klarer oss uten. 
Til du over her som sier at ingen vil «ta på seg» sykepleierutdanningen: Utdanningen har høye søkertall, år etter år, så det stemmer ikke. 

Anonymkode: 756d5...bd5

• Liker 4
Skrevet

Som skrevet før tror jeg sykepleiernes største problem er at en prøver å forlange mer av "alt", og dermed kun får litt på hvert av områdene, samtidig som en kanskje i for liten grad setter pris på godene en har som en del av gruppene en sammenligner seg med ikke har (eks. jobbsikkerhet og pensjon). 

Sykepleiernes organisasjon har i følge flere presset ut helsefagarbeidere og ufaglærte og en ønsker i større grad å fylle med sykepleiere. Samtidig er mange sykepleiere misfornøyde med å måtte utføre oppgaver som ufaglærte eller lavere utdannede kunne gjort, og at en ikke er flere til å utføre oppgavene. Det skal også nevnes at det finnes sykepleiere som tjener veldig godt, men at det tross alt medfører at en selv tar riktige valg og forhandler lønn, noe det virker som mange ønsker å slippe. Jeg tror vanskelig en klarer på en å samme tid å oppnå samme lønn som ingeniører uten å forhandle eller gjøre noe ekstra, men beholde jobbsikkerheten, den akademisk sett mindre krevende utdannelsen og samtidig presse ut lavere utdannede grupper.

Her tror jeg en bør velge hva en mener er viktigst og kjøre hardere på dette, og ikke minst passe på at en ikke krever noe som går imot ens egne interesser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har flere venninder som er sykepleiere jeg og de er til stadig på rundturer rundt om i verden (Thailand, Bahamas, Argentina etc..). Virker ikke som om de tjener så grusomt dårlig at alt må spinkes og spares på akkurat. Jeg har Master og tjener det samme (rundt 500 000,-) og klarer meg også bra på det. Om man vil opp i lønn så kan man jo vurdere et annet yrke også, men virker ikke som det er mange som gjør det. 

Anonymkode: d6c5b...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...