AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Straks 5 år. Legging er ett mareritt, vi forbereder i gooood tid. Men når det gjelder å komme seg fra stua, videre på badet og inn på soverommet er det totalt skjærings. Jeg føler meg som verdens verste mamma, for jeg må bruke makt for å få av han klærna. I dag måtte jeg dra han etter beina innpå soverommet, andre dager bærer jeg han over skuldrene mens han hyler, slår og sparker. Etterpå når han har roet seg, så prater vi om hvorfor han ikke vil legge seg. Da kan han si, for du er så slem med meg mamma, for du kniper meg, for du gjør meg vondt.. Jeg får vondt i sjela mi, av at han får vondt av meg når jeg må dra han innpå soverommet. Men merker også at jeg mister tolmodigheten mer og mer når det gjelder legging. Skal sies at han er under utredning. Anonymkode: 69588...2a2
tussi84 Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 At du drar han etter beina synes jeg faktisk ikke er greit. Det kan gjøre vondt. Å bære barnet over skuldrene er helt noe annet. Tenker du må finne på en annen måte uten å bruke makt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 tussi84 skrev (21 minutter siden): At du drar han etter beina synes jeg faktisk ikke er greit. Det kan gjøre vondt. Å bære barnet over skuldrene er helt noe annet. Tenker du må finne på en annen måte uten å bruke makt. Nei, jeg syns ikke det er greit jeg heller. Men noen ganger slår han å sparker slik at jeg får ikke tatt han over skuldrene. Jeg synst det er helt grusomt at jeg må bruke makt for å få lagt han, legging skal jo være en koslig ting.. Tenkte at jeg må høre om råd hos HS eller BUP. Ts Anonymkode: 69588...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Er laaaaaaaaaangt ifra en ekspert. Men ser når vi har låst oss fast i et uheldig mønster, så er det jeg som må endre noe jeg gjør. Hadde en sånn en for litt siden. Nå sier jeg i fra litt før vi gjør noe(slå av tv f.eks), og så når det er på tide, spør jeg om hun vil gjøre det selv eller ikke. Så sier jeg at jeg teller til ti, og så skal det slås av. Det gikk noen lys i knas før vi fikk det til(hun), og et rasert bad(jeg😅), men nå slås det av før vi er kommet til ti. Hang in there💞 det er en periode, og de går alltid, ALLTID over✨ Anonymkode: 06ca0...d2d 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Sjarmtroll.no har en motivasjonskalender, og den har hjulpet oss MYE. Vi slet spesielt med å få eldstejenta på 4,5 år til å sitte stille og spise mat, og legging, men etter at vi kjøpte den ble det brått slutt. Hun er veldig opptatt av at absolutt alle stjernene skal være grønne😊 Så får hun en premie i slutten av uken hvis hun har vært flink. Så langt (har hatt den i 2 uker) har hun kun fått grønne stjerner⭐️ Anonymkode: 8c1cd...b8f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Straks 5 år. Legging er ett mareritt, vi forbereder i gooood tid. Men når det gjelder å komme seg fra stua, videre på badet og inn på soverommet er det totalt skjærings. Jeg føler meg som verdens verste mamma, for jeg må bruke makt for å få av han klærna. I dag måtte jeg dra han etter beina innpå soverommet, andre dager bærer jeg han over skuldrene mens han hyler, slår og sparker. Etterpå når han har roet seg, så prater vi om hvorfor han ikke vil legge seg. Da kan han si, for du er så slem med meg mamma, for du kniper meg, for du gjør meg vondt.. Jeg får vondt i sjela mi, av at han får vondt av meg når jeg må dra han innpå soverommet. Men merker også at jeg mister tolmodigheten mer og mer når det gjelder legging. Skal sies at han er under utredning. Anonymkode: 69588...2a2 Skal sies han er under utredning?? Du DRAR han inn i soverommet...?? Du må jo roe han ned FØR dere går inn dit! Ha en bok på badet. Hva som helst. så slem du er! Anonymkode: 5c3cc...edc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sjarmtroll.no har en motivasjonskalender, og den har hjulpet oss MYE. Vi slet spesielt med å få eldstejenta på 4,5 år til å sitte stille og spise mat, og legging, men etter at vi kjøpte den ble det brått slutt. Hun er veldig opptatt av at absolutt alle stjernene skal være grønne😊 Så får hun en premie i slutten av uken hvis hun har vært flink. Så langt (har hatt den i 2 uker) har hun kun fått grønne stjerner⭐️ Anonymkode: 8c1cd...b8f Høres helt grusomt ut. «Flink» til å spise? Anonymkode: 5c3cc...edc 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal sies han er under utredning?? Du DRAR han inn i soverommet...?? Du må jo roe han ned FØR dere går inn dit! Ha en bok på badet. Hva som helst. så slem du er! Anonymkode: 5c3cc...edc Problemet er at han vil ikke legge seg. Vi har prøvd med bok på stua, badet, soverommet. Vi har bruk av bilder, vi har motivasjonskalender der han får velge premie hver dag. (I samråd med PPT). Anonymkode: 69588...2a2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 I den alderen (5 - 6 år) er det noe som kalles "tidlig pubertet" fordi kroppen er i såpass mye vekst og de kan bli veldig urolige, som kan bidra til en forklaring på hvorfor han hater å legge seg. Jeg er overhode ingen ekspert, og har ikke barn selv, men er utdannet barnehagelærer og kan egentlig bare gi noen tips som enten kan funke, eller dere allerede har prøvd (jeg antar de fleste prøver "alt" i slike situasjoner). Det eneste er at det å bruke fysisk makt kan virke mot sin hensikt, fordi han lærer at omsorgspersonen(e) må fysisk dra han avgårde til senga og forbinder derfor leggetid med noe negativt og "vondt" i den forstand at han kjenner på ubehag knyttet til leggetid. Han har rett og slett blitt vant til den behandlingen før han legger seg. Har du egentlig spurt han hva han selv tenker om dette med leggetid? Han sier jo: "for du er så slem med meg mamma, for du kniper meg, for du gjør meg vondt.." men at du har en faktisk dialog med han, hvor du stiller åpne spørsmål og selv er åpen om dine følelser. For eksempel: "mamma mener ikke å tvinge deg til senga, men jeg ønsker å vite hvordan du opplever leggetid. Fortell meg om det, jeg ønsker veldig mye at du snakker med meg om det". Jeg tenker at det er litt i grenseland, når han konkret forteller deg at han forbinder leggetid med at du gjør han vondt. Det er ikke meningen å gi deg dårlig samvittighet og det betyr ikke at du er en dårlig mamma, men det at du fysisk tvinger han er åpenbart veldig negativt for han. Hvis du mister tålmodigheten og kjenner på frustrasjon, kan det heller være mer gunstig at du slipper alt og heller fokuserer på å roe ned fremfor og tvinge han. I første omgang bør du heller jobbe med deg selv fremfor han som barn, du tillegger han for mye ansvar for leggetid. Dette er holdninger knyttet til barn, altså barnesynet ditt, som avgjør hvordan du håndterer slike situasjoner. Det er tydelig at det er triggende for deg når han motsetter seg dine beskjeder om leggetid, men prøv å ha i bakhodet at akkurat nå er han en liten "mini tenåring", og ønsker å sette seg i opposisjon. Noen ganger kan det godt hende han bare ønsker at du skal være der, tilstede med han, uten å være fysisk. Du kan spørre han hva han selv tenker, ønsker og føler knyttet til det å legge seg. Er det fordi det er kjedelig? Kanskje han kan ligge med en bok, eller ipad en liten stund før han sovner. Er det fordi han forbinder leggetid med noe vondt? Okei, klem han, anerkjenn hans følelser og prøv å sette seg selv inn i hans situasjon. Er det fordi han må legge seg når han er midt i noe spennende, som en lek eller ser på tv? Det aller første du må gjøre, er å slutte og være så fysisk med han før leggetid. Det gagner ingen, uansett. Du må rett og slett omskolere han til å ikke forbinde leggetid med at mamma blir fysisk med han. Syns for øvrig det høres fornuftig ut å snakke med noen om tips og råd, og at du er åpen om dine egne frustrasjoner. Det er selvfølgelig helt naturlig, og vanlig, å kjenne på sinne eller fortvilelse knyttet til de tingene du sier. Lykke til ❤️ Anonymkode: 2afb5...50b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Ikke makt! Overhodet! Motivasjon, motivasjon, motivasjon! Siden han trolig ikke har innebygget motivasjon, må du nok til med kunstig motivasjon (som du gjør), og med hyppig belønning. Her nytter det ikke med at han får lønning i himmelen eller i slutten av uka. Her må det trolig være belønning i hvert steg. Nesten så at det er pinlig. La hvert steg være kos. Elektrisk tannbørste? Karaoke på badet? Og la målstreken være ekstra kos. Har han et kjekt dynetrekk? En gøy lydbok? Eller politisk ukorrekt, en filmstund? Hva synes han selv om leggerutinen? Har han noen gode ideer? Noen crazy ideer? Hvorfor ikke? Å dra noen i seng er vold og ikke greit. Flott at han sier i fra at det ikke er greit, for det er ikke greit. Her må du snakke med Bup. Har du time der snart? Anonymkode: de8d6...b69 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Husk å forberede han på hva som skal skje, og i god tid på forhånd. Gjerne med laminerte tegninger (tegneserie over leggerutinen og belønningene) Anonymkode: de8d6...b69
Mnjah Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 Å dra han inn etter beina er virkelig ikke normalt, TS. Uansett hvilke grunner du mener du måtte ha, dette er et overgrep mot barnets kroppslige integritet. Her må du få hjelp. Les innlegget til AB 50b. Virker som du legger skylden på barnet for din egen oppførsel, det synes jeg er veldig skummelt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Straks 5 år. Legging er ett mareritt, vi forbereder i gooood tid. Men når det gjelder å komme seg fra stua, videre på badet og inn på soverommet er det totalt skjærings. Jeg føler meg som verdens verste mamma, for jeg må bruke makt for å få av han klærna. I dag måtte jeg dra han etter beina innpå soverommet, andre dager bærer jeg han over skuldrene mens han hyler, slår og sparker. Etterpå når han har roet seg, så prater vi om hvorfor han ikke vil legge seg. Da kan han si, for du er så slem med meg mamma, for du kniper meg, for du gjør meg vondt.. Jeg får vondt i sjela mi, av at han får vondt av meg når jeg må dra han innpå soverommet. Men merker også at jeg mister tolmodigheten mer og mer når det gjelder legging. Skal sies at han er under utredning. Anonymkode: 69588...2a2 Du (og ikke sønnen din) er inne på et veldig feil spor. Uansett, under ingen omstendigheter; det er aldri greit å dra barn etter beina! Du må søke hjelp for sinnet ditt og gjerne også foreldreveiledning. Før du ødelegger gutten totalt, for det er du på god vei til å gjøre. Anonymkode: 78f55...186 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Takk for svar alle. Det her er noe jeg overhodet ikke vil selv. Men han er sterk, slår, sparker. Jeg skulle selvsagt ønske at vi kunne gå fint på badet og videre til soverommet hver kveld. Hver kveld avslutter vi med enten bok/lydbok, jeg ligger også sammen med han til han sovner hver kveld. Bok/lydbok ble innført etter vi har en del tullete overganger fra stua til bad, fra bad til soverom. Slik han får en fin avslutning på kvelden, uansett hva som har skjedd i forkant. Dette ble anbefalt av PPT. Ts Anonymkode: 69588...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Hadde noen runder med min eldste for mange år siden, han nektet å gå på badet for kveldsstell. Jeg er fullstendig motstander av fysisk tvang (pga egen oppvekst), så for meg var det uaktuelt å for eksempel holde fast og pusse tenner mot barnets vilje. Jeg startet så kveldsstellet litt tidligere slik at det ikke skulle drøye for lenge. Gutten hylte, la seg på baderomsgulvet og gikk helt amok. Jeg sa fra tydelig (men rolig) at vi SKAL pusse tenner, og at han får heller si fra når han er ferdig med hylingen slik at vi kan få gjort det vi skal gjøre. Så sa jeg at jeg går nå ut av rommet og venter, så henter du meg når du er klar. Han fortsatte en stund, men så orket han ikke mer etterhvert.. Når det ble stille spurte jeg på nytt om han var klar for å kveldsstell, og det var han. Tror vi hadde to eller tre sånne kvelder, så gadd han ikke mer. Sønnen min er sta, men han lærte fort at jeg er enda mer sta. Men du må være forberedt på å bruke et par timer når det står på, så får han heller bare være trøtt dagen etter. Dem lærer til slutt. Hold deg rolig og behersket, ikke vis barnet at skrik og skrål fungerer. Anonymkode: 99e67...b22 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 Jeg har erfaring med maktbruk og barn. Jeg har to "lettvinte" barn som følger boka og et som er motsatt. Så ingen av triksene jeg hadde lært meg funket med hen. Dette barnet hadde et mye større behov for grensesetting og rutiner enn de andre barna. Vi låste oss fast i en situasjon der jeg lirket, smurte, lokket og snakket, og hen tøyde og tullet. Til slutt når begeret mitt rant over og hen var maks oppspilt, gjennomførte jeg det som skulle skje med tvang. Ikke en god situasjon for noen av oss. Så det jeg gjorde var å legge en slagplan. Legging innebærer ledd a-b-c-d, barnet får en sjanse til å gjøre selv, også gjennomfører jeg. Sånn skal det alltid være fra nå. Så informerte jeg og forberedte barnet. Og så gjennomførte jeg. Allerede første kvelden så jeg bedring. Selv om barnet protesterte, ble det tryggere og mer forutsigbart at jeg ikke trakk det ut, men gjennomførte beskjeden som var gitt. Det ble også mye lettere for meg å gjennomføre tvangen på en god, trygg og rolig måte, når jeg ikke selv var blitt oppkavet og stresset. Resultatet er en raskere legging og et roligere barn. Det behøver forresten ikke være helt feil å dra et barn inn på rommet etter beina. I sinne og frustrasjon, ja så absolutt. Men med tøys og tull, kan det være en fin måte å "tvinge" et barn inn på rommet, uten at barnet behøver å miste ansikt. Anonymkode: a9607...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 Vi har hatt litt det samme, men ikke bare ved legging. Vi har et utrolig rolig og "enkelt" barn, og så har vi et lillesøsken (5,5 år) som er totalt omvendt. Hen er utrolig viljesterk og utfordrer oss voksne ekstremt. Vi må alltid være hundre prosent tydelige og ha så tydelige grenser at barnet ikke engang kan "få ei tå" utafor grensa. Får hen en finger, tar hen hele armen. Jeg vet akkurat hvordan det er, når det føles som om eneste alternativet er å dra barnet etter beina - men det gjør jo ikke saken bedre i det hele tatt. Vi har hatt noen runder her hjemme også, og har vært helt i villrede. Vi gikk så COS-kurs og la noen nye strategier basert på det. Det er bedre å ta et skritt ut av situasjonen, og gi barnet tid til å utagere. Noen barn trenger rom, altså å kunne bli spinnville når de utagerer uten innblanding annet enn at du er til stede, men mange barn har mest behov for å bli holdt godt rundt, selv når de sier NEI. Det finnes metoder man kan holde barn på, uten å skade dem og uten å bli skadd selv (om barnet slår etc). Selv må jeg bruke både armer og bein på å holde mitt barn. Så bare holder du til han roer seg ned, og imens det står på, så kan du prøve ulike måter å nå inn til ham på, eventuelt måter å holde deg selv rolig på. I begynnelsen måtte jeg telle for å klare å stå i det, og ikke bli overvelda av intensiteten i barnets utbrudd (og reagere deretter). Nå pleier jeg å enten synge en velkjent, rolig sang/vuggevise som barnet kjenner til, og så sier jeg også "jeg er her sammen med deg", "jeg er så glad i deg", "jeg er så heldig som har deg, så heldig som får være din mamma" og sånne ting, imellom strofene. Barnet hyler og skriker, og virker ikke som om hen hører noe som helst, men jeg sier det uansett, gjentakende. Det er i hvert fall noe som er verdt å prøves ut! Det har funka kjempebra hos oss. Nå er kampene så å si borte, og det bare på noen få måneder, ikke engang et halvt år. Noe annet er jo å endre hva dere gjør FØR leggetid! Ser barnet barnetv? I så fall kan du jo slutte med det, og så kan dere heller finne på noe sammen før leggetid. F.eks brettspill, tegning, lek, ja en eller annen rolig aktivitet, hvor barnet så er forberedt på at det blir stell og seng etter en viss tid. For oss funker spill aller best, da spill har en slutt - og da er det enkelt å legge bort, så inn på badet. Dere kan også gjøre barnet helt klart for senga før barnetv/annen aktivitet, så når det er ferdig, så er det rett i seng. For oss har det ikke hatt noe å si hva vi gjør før leggetid, men heller "frista" med gode samtaler på sengekanten. Det liker vårt barn veldig godt. Så ligger vi der litt sammen, koser og prater. En annen ting som har vært fristende for vårt barn på sengekanten er å "løse sudoku" (hermer etter tallene og skriver inn i rutene) eller lage tegninger. Så barnet har fått egen sudokubok med egen penn, tegneblokk og fargestifter på rommet. Jeg får mange flotte tegninger 🙂 Anonymkode: 790cd...40c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 Du må slutte å dra han eller bære han. Det første kan være direkte skadelig hvis han slår bakhodet i gulvet eller dørstokk. Gi han tid, gå og vent på han på soverommet. Anonymkode: fef81...34a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres helt grusomt ut. «Flink» til å spise? Anonymkode: 5c3cc...edc Skrev «sitte stille og spise», gjorde jeg ikke? Poenget er jo da at hun skal sitte pent ved bordet sammen med oss andre til alle er ferdig, og ikke forsvinne x antall ganger. Fysj, så grusomt! Anonymkode: 8c1cd...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 Mine første tanker ang de som sliter med dette er - Legger du barnet fordi klokken sier at barnet skal i seng? Eller legger du barnet fordi barnet er trøtt? Jeg tror mange sliter unødvendig med dette fordi de tvinger ett barn som er lys våken i seng, bare tenk hvordan det er for deg selv om du må legge deg uten at du er trøtt? Hva med å heller la det gå litt lengre så barnet blir trøtt, og faktisk ser gleden i å legge seg? Ingen på den alderen tar skade av litt mindre søvn noen dager. Blir det for lite søvn er man til gjengjeld gjerne trøtt tidligere neste dag. For meg har dette fungert kjempefint, og jeg kan på ingen måte se at barna på noen måte har tatt skade av det... Anonymkode: f3b0a...246 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå