Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min på 5 mnd har fått en relativt stabil rytme på hvilene sine. Det ser som regel slik ut:

09:00: sover 30-40 min i vogn

11:00/11:30: sovner under amming og sover alt fra 30 min til 1,5 time (en sjelden gang). Som regel er denne på 45 min.

Neste dupp er i vogn, ca. 1,5-2 timer siden forrige dupp. Sover da 30 min.

Har også en dupp til på puppen mellom 16:30-17:30 på ca 30 min. 

Sovner for natten ca. 20:00. Sover godt om natten.

Dette er absolutt ikke en klagetråd altså, er heldig som har en baby som i det hele tatt sover og er enkelt å få til å sovne. MEN jeg bare lurer på når det er vanlig med litt lengre sammenhengde søvn? De 30 minuttene går veldig fort🙉 hvor gamle var de når de sov litt lenger enn 30-40 min og hvor lenge sov de da? :)

Anonymkode: 5249f...e16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min første sov lange dupper fra dag 1, mens det med nr 2 var noe helt annet 😅

Han var en typisk «cat-napper» fram til 8-9 mnd, da begynte han å sove litt lengre på første duppen. Men det er først nå når han har blitt 1 år at jeg kan føle meg «sikker» på at første duppen varer i ca 1 time og 15 minutter, andre duppen på ettermiddagen er 45-60 minutter. 

Anonymkode: e62f3...2ad

AnonymBruker
Skrevet

8 mnd ca :)

Anonymkode: 42795...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Rundt året på begge mine. 

Anonymkode: 118fb...215

AnonymBruker
Skrevet

11-12 måneder på begge mine😄

Anonymkode: 37828...1ae

AnonymBruker
Skrevet

Vi jobbet inn rutiner på lur nr 2 som du beskriver her som den ene luren som kan bli lenger. Fra ca 5 måneder klarte vi som regel å forlenge den til 2/2,5 timer selv om barnet våknet etter 30 minutter.

Vi innførte soving i seng, i bekmørkt rom med whitenoise på denne luren. Funket fjell. Spv plutselig enda bedre på natt også da.

Anonymkode: 545ee...d30

AnonymBruker
Skrevet

Mine fikk ikke ordentlige soverutiner før de var 6 måneder. 

Dette er en av grunnene til at jeg syntes dagens permisjonsfordeling er helt på trynet. Mor skal ta all den harde jobben med svangerskap, fødsel, amming og innføring av rutiner, og akkurat i det hverdagene begynner å bli litt mer forutsigbare og det er mulig å få seg en hvil mens babyen sover på dagtid så skal far komme inn og overta «sjarmøretappen». 

Det er ikke rart at kvinner ikke orker å få flere barn. Vi har droppet ønsket vårt om nr. 3 av nøyaktig denne grunnen. 

Anonymkode: ccbe4...18f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver i HI er jo lange lurer?

Anonymkode: 13028...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en av grunnene til at jeg syntes dagens permisjonsfordeling er helt på trynet. Mor skal ta all den harde jobben med svangerskap, fødsel, amming og innføring av rutiner, og akkurat i det hverdagene begynner å bli litt mer forutsigbare og det er mulig å få seg en hvil mens babyen sover på dagtid så skal far komme inn og overta «sjarmøretappen». 
Det er ikke rart at kvinner ikke orker å få flere barn. Vi har droppet ønsket vårt om nr. 3 av nøyaktig denne grunnen. 

Nettopp derfor ga jeg litt beng i å jobbe så hardt med å innføre rutiner. Baby endrer seg så fort alikavel, og dagene blir annerledes når pappa tar over. Vi hadde og har en sånn ca døgnrytme, tok dagene som de kom etter baby sitt humør, og så får pappaen gjøre det samme. Hadde noen grusomme tider i permisjonen hvor jeg på død og liv skulle "innføre rutiner". Ble så mye bedre når jeg skjønte at baby også måtte få ha et ord med i laget. Synes vi har fått en likeverdig permisjon jeg. Vi har begge hatt ting som er utfordrende, og ting som er koselige .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver i HI er jo lange lurer?

Er 30-45 minutter lange lurer? Eller er det den sjeldne halvannentimesluren du mener? Og hva er da er kort lur?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp, min gutt tok bare powernaps på 20 minutter. Uka før pappapermen startet, begynte han derimot å sove over en time av gangen. Føltes vanvittig urettferdig 😛 

Anonymkode: 8953d...af5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9 mnd nå og sover fortsatt bare 30 min av gangen... Begynte ved 4 mnd.

Anonymkode: 8cb5c...3e8

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp derfor ga jeg litt beng i å jobbe så hardt med å innføre rutiner. Baby endrer seg så fort alikavel, og dagene blir annerledes når pappa tar over. Vi hadde og har en sånn ca døgnrytme, tok dagene som de kom etter baby sitt humør, og så får pappaen gjøre det samme. Hadde noen grusomme tider i permisjonen hvor jeg på død og liv skulle "innføre rutiner". Ble så mye bedre når jeg skjønte at baby også måtte få ha et ord med i laget. Synes vi har fått en likeverdig permisjon jeg. Vi har begge hatt ting som er utfordrende, og ting som er koselige .

Jeg «jobbet ikke hardt med å innføre rutiner» i det hele tatt, babyen fant ut av det selv. Men de første 6 månedene kunne begge våre finne på å ta en kort lur når som helst, noe som gjorde det temmelig stressende å følge opp avtaler osv. Jeg visste jo ikke når babyen kom til å sovne, og siden de ble illsinte dersom de ble vekket var det vanskelig både med timer på helsestasjon, barseltreff og for meg å beholde et snev av sosialt liv. 

Da de hadde bikket 6 måneder sov de begge 1,5 time fra et bestemt tidspunkt på dagen, slik at jeg kunne planlegge rundt det og både få tid til en hvil selv samt opprettholde et snev av sosialt liv. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jepp, min gutt tok bare powernaps på 20 minutter. Uka før pappapermen startet, begynte han derimot å sove over en time av gangen. Føltes vanvittig urettferdig 😛 

Anonymkode: 8953d...af5

Ja, det er urettferdig. Mor skal tilbake igjen i jobb akkurat i det hverdagene begynner å bli mer forutsigbare og det er mulig å planlegge ting. Samtidig våkner babyen gjerne ørten ganger hver natt og roes kun av pupp. Så den må mor ta, samtidig som hun må opp kl. 06 på morgenen og stille «fokusert» og «opplagt» på jobb. 🙄🤦‍♀️

Så summa summarum er mors permisjon gjerne slik: 

-Utslitt etter et krevende svangerskap med masse plager, med store blødninger og smerter nedentil i de første par månedene. Bekkenet er kanskje fortsatt ikke helt på plass (selv kunne jeg miste evnen til å stå på det ene benet plutselig i mange måneder etter fødsel) og puppene er såre, blødende og vonde. Sammenhengende søvn har man ikke hatt siden svangerskapsplagene begynte å melde seg, og med konstant nattamming er en god natts søvn bare noe man kan drømme om. Man stresser og er typisk for sent ute til alt av avtaler, også de på helsestasjonen, da babyen med jevne mellomrom har morsmelkbæsj opp til nakken akkurat i det man trodde man skulle ut av døra. Babyen sover halvtimes-dupper her og der, og det er umulig å få nok hvile. 

Fars permisjon: 

-Rutiner er innarbeidet, far vet nøyaktig når babyen må sove, og kan lage avtaler rundt dette, samt få seg en hvil eller spille FIFA mens babyen sover. Bæsjen er fast og fin og avføring som tyter opp til nakken er ikke lenger en problemstilling. Mor tar fortsatt nattevåk og far er opplagt og fin, siden puppen da er det eneste som gjelder.

Samtidig er mor på jobb med alt for lite søvn og hvile og forventes å prestere 100% både på jobb og hjemmebane. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

-Utslitt etter et krevende svangerskap med masse plager, med store blødninger og smerter nedentil i de første par månedene. Bekkenet er kanskje fortsatt ikke helt på plass (selv kunne jeg miste evnen til å stå på det ene benet plutselig i mange måneder etter fødsel) og puppene er såre, blødende og vonde. Sammenhengende søvn har man ikke hatt siden svangerskapsplagene begynte å melde seg, og med konstant nattamming er en god natts søvn bare noe man kan drømme om. Man stresser og er typisk for sent ute til alt av avtaler, også de på helsestasjonen, da babyen med jevne mellomrom har morsmelkbæsj opp til nakken akkurat i det man trodde man skulle ut av døra. Babyen sover halvtimes-dupper her og der, og det er umulig å få nok hvile. 

Fars permisjon: 

-Rutiner er innarbeidet, far vet nøyaktig når babyen må sove, og kan lage avtaler rundt dette, samt få seg en hvil eller spille FIFA mens babyen sover. Bæsjen er fast og fin og avføring som tyter opp til nakken er ikke lenger en problemstilling. Mor tar fortsatt nattevåk og far er opplagt og fin, siden puppen da er det eneste som gjelder.

Samtidig er mor på jobb med alt for lite søvn og hvile og forventes å prestere 100% både på jobb og hjemmebane. 

Sjelden jeg leser så treffende tekster på KG 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er 30-45 minutter lange lurer? Eller er det den sjeldne halvannentimesluren du mener? Og hva er da er kort lur?

Hvis 30 min er minimum og hn kan sove opptil halvannen time på dagtid, så syns jeg det er lange lurer, ja. Jeg kjenner ingen som har babyer som sover i timesvis på dagtid, i hvert fall. God søvn på natten gjør jo også behovet for dupper på dagtid mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg «jobbet ikke hardt med å innføre rutiner» i det hele tatt, babyen fant ut av det selv. Men de første 6 månedene kunne begge våre finne på å ta en kort lur når som helst, noe som gjorde det temmelig stressende å følge opp avtaler osv. Jeg visste jo ikke når babyen kom til å sovne, og siden de ble illsinte dersom de ble vekket var det vanskelig både med timer på helsestasjon, barseltreff og for meg å beholde et snev av sosialt liv. 

Da de hadde bikket 6 måneder sov de begge 1,5 time fra et bestemt tidspunkt på dagen, slik at jeg kunne planlegge rundt det og både få tid til en hvil selv samt opprettholde et snev av sosialt liv. 

Ja, det er urettferdig. Mor skal tilbake igjen i jobb akkurat i det hverdagene begynner å bli mer forutsigbare og det er mulig å planlegge ting. Samtidig våkner babyen gjerne ørten ganger hver natt og roes kun av pupp. Så den må mor ta, samtidig som hun må opp kl. 06 på morgenen og stille «fokusert» og «opplagt» på jobb. 🙄🤦‍♀️

Fars permisjon: 

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. Var heldig og hadde lite plager etter svangerskapet. Nettene delte vi på fra starten av, og nå som jeg er i jobb er det en selvfølge at far tar mye på natt.  Tiden etter jobb har vi alltid delt. Baby sover fremdeles uforutsigbart, sånn at man må bare ta det som det kommer. Da jeg var i perm var baby mye mindre mobil og fornøyd med det meste slik at jeg kunne pusle med litt annet samtidig, nå er det krabbing, reise seg, skrike litt fordi han ikke får fjernkontrollen, og må fotfølges hele tiden. Så hver sin tid har fordeler og ulemper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss begynte det å bli stabilt bedre mellom 5-6 mnd, men vi hadde rutiner på sovingen fra 3 mnd. For oss var det bra å jobbe for de rutinene, mindre stress når vi hadde noe spesifikt å forholde oss til (vi brukte little ones app). Men når det er sagt har det vært perioder med utvikling eller sykdom eller tenner eller ett eller annet som tuller med søvnen omtrent hver måned siden. Men stort sett er det veldig forutsigbare dager nå og det er så deilig! (Er fortsatt hjemme med ettåringen)

Anonymkode: e5891...651

AnonymBruker
Skrevet

Min første sov kun 20 minutters dupper helt fram til han sluttet å sove som 2-åring. 

Anonymkode: ed9fd...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...