Gå til innhold

Boxer, tilsvarende hunderase med like mye personlighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt to boxere, ingen hunderase kan slå boxeren på barnevennlig, leken, og personlighet. Men så har du alle helse problemene som jeg absolutt ikke vil støtte opp mot avling på.

jeg har vært ekstremt nøye på helse og oppdrettere på mine to hunder, de og søsknene har ikke hatt noen sykdommer (død naturlige alderdoms død)

nå er tiden inne for nye hund, jeg er åpen for andre raser men personlighet, en aktiv hund uten for mye pelsstell er viktig for meg samtidig som jeg vil ha en sofagris 🙈 (egentlig en boxer bare uten helse problemene) (har før også hatt setter og pointer men det er for lite personlighet) 

hvilken rase tenker dere kan være aktuelle? 

stillord for vår familie:

-småbarnsfamilie - treningsfolk - småbruk - aktiv livsstil 

Anonymkode: 8eb21...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fox eller JR terrier? Eller bedlington eller wheaten terrier? Syntes terriere har mye personlighet og generelt ofte friske og spreke. 

Ellers tenker jeg på pudler, ulike retrievere eller sheltie som fine allround familiehunder. 

Hvilken kategori hund er liksom mest aktuelt for dere? 

Anonymkode: 978e9...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selskapshund eller jakthund (mannen jakter litt) liker også hunder som er større enn 25 kilo.

terriere er fine, har bare null kjennskap til de men kan helt klart være aktuelt,

Passet litt kongepuddel likte også de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Retrievere tenker jeg er noe for dere. F.eks. en jaktgolden.

Anonymkode: ae863...b33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dalmatiner er den eneste andre rasen jeg har møtt som minner om boxer i lekenhet, men det er viktig å gå forsøke å finne valper fra foreldre som også er rolige. Noen dalmatinere kan ha et vanskelig gemytt, mens andre er fantastisk flotte og rolige familiehunder, men de knytter seg mest til én hovedforsørger.  

Anonymkode: 26a35...6bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Retrievere tenker jeg er noe for dere. F.eks. en jaktgolden.

Anonymkode: ae863...b33

Jakt labrador har jeg litt erfaring med. Fine hunder helt klar!

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dalmatiner er den eneste andre rasen jeg har møtt som minner om boxer i lekenhet, men det er viktig å gå forsøke å finne valper fra foreldre som også er rolige. Noen dalmatinere kan ha et vanskelig gemytt, mens andre er fantastisk flotte og rolige familiehunder, men de knytter seg mest til én hovedforsørger.  

Har bare vært borte i krevdene dalmatinere (passet) så har vært skreifiske men de har nok helt klart potensialet med riktig foreldre og oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://www.staffhund.no/alt-du-trenger-a-vite-om-staffordshire-bull-terrier/

Helt fantastisk hund. De kaller den bestemors hund i England for de er så omsorgsfulle mot barn. Vår var smart og leken. 

Noen kan være aggressive mot andre hunder. Vår var det, men den var omplassert så den hadde sikkert noen erfaringer som ikke var gode. 

Best å lese om rasen og se om den kan passe.

Anonymkode: bc36c...7b4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker du kan gå for det meste som passer livsstilen deres, kanskje sett bort fra reinspikka jakthunder. 

Nå er det litt vanskelig å forstå hva du mener med mye personlighet. Boxerne jeg har kjent har ofte slått meg som litt platte i forhold til hva jeg anser som «mye personlighet». Skriv ned hva du liker med boxerens personlighet og se etter det hos andre raser. 

Kan en type spitz være noe? Eller en type gjeterhund?

Ser mange anbefaler terriere her. Terriere må jo være det kjedeligste som finnes. Massevis av pågåenhet og mot, men de eier jo ikke kløkt nok til å gi seg. Men det er min subjektive mening.

Anonymkode: 08a56...55e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt fantastisk hund. De kaller den bestemors hund i England for de er så omsorgsfulle mot barn. Vår var smart og leken. 

Noen kan være aggressive mot andre hunder. Vår var det, men den var omplassert så den hadde sikkert noen erfaringer som ikke var gode. 

Best å lese om rasen og se om den kan passe.

Støtter dette faktisk! Fantastiske hunder. Så lenge de blir sosialisert godt med andre hunder fra de er valper, vil det gå kjempefint. Veldig fine turhunder også faktisk. Godt forslag!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den kalles ikke "bestemor-hund", den kalles Nanny dog, barnepasserhund.

Dog er dette mest en myte, og antagelig et rykte satt ut av oppdrettere av rasen på 1970-tallet, for å reklamere for den og glatte over rasens dårlige rykte. De ble jo opprinnelig avlet for kamp. Det finnes ingen beviser for at de er greiere med barn enn andre hunder. 

Siden de opprinnelig er avlet for kamp, selv om det er mange generasjoner siden de ble aktivt brukt til det, bør man vite hva man går til med en slik hund. De er sterke dyr.  

Anonymkode: c0f34...b99

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt boxer selv(Bodil), og likte svært godt humoren og livsgleden i henne. Er nok et typisk boxerfenomen.

Jeg har da blitt tipset om boston-terrier hvis jeg vil ha noe som er nær den personligheten. Kanskje ikke noen skjønnhetsdronning. Hvis du ønsker deg det.

Endret av PITTY
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den kalles ikke "bestemor-hund", den kalles Nanny dog, barnepasserhund.

Dog er dette mest en myte, og antagelig et rykte satt ut av oppdrettere av rasen på 1970-tallet, for å reklamere for den og glatte over rasens dårlige rykte. De ble jo opprinnelig avlet for kamp. Det finnes ingen beviser for at de er greiere med barn enn andre hunder. 

Siden de opprinnelig er avlet for kamp, selv om det er mange generasjoner siden de ble aktivt brukt til det, bør man vite hva man går til med en slik hund. De er sterke dyr.  

Anonymkode: c0f34...b99

Har du hatt en? Jeg har hatt og mange av mine venner har hatt. Jeg bodde i et område der disse hundene var den mest populære rasen. Fordi de var fantastiske hunder. 

Mange fantastiske familiehunder har opp gjennom vært brukshund. Noen f.eks for å beskytte eier. 

Alle hunder har en ulv til mor. Så alle hunder trenger at man setter seg inn i hva man gjør. Det tar jeg som en selvfølge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du hatt en? Jeg har hatt og mange av mine venner har hatt. Jeg bodde i et område der disse hundene var den mest populære rasen. Fordi de var fantastiske hunder. 

Mange fantastiske familiehunder har opp gjennom vært brukshund. Noen f.eks for å beskytte eier. 

Alle hunder har en ulv til mor. Så alle hunder trenger at man setter seg inn i hva man gjør. Det tar jeg som en selvfølge. 

De som ønsker seg en anbefalt familievennlig hund bør vel kanskje lete i hundelitteraturen. Det blir alltid noe vel subjektive anbefalinger i en tråd. Finnes selvsagt flere familier som har gode historier om sin staff. Jeg har også hørt om en staff brukt som terapihund til og med. Tviler ikke. Men rasekjennere i litteraturen benytter nok ikke flasketuten peker på prinsippet i sine anbefalinger. Og staff står etter hva jeg vet ikke på første plass hos disse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
PITTY skrev (4 minutter siden):

De som ønsker seg en anbefalt familievennlig hund bør vel kanskje lete i hundelitteraturen. Det blir alltid noe vel subjektive anbefalinger i en tråd. Finnes selvsagt flere familier som har gode historier om sin staff. Jeg har også hørt om en staff brukt som terapihund til og med. Tviler ikke. Men rasekjennere i litteraturen benytter nok ikke flasketuten peker på prinsippet i sine anbefalinger. Og staff står etter hva jeg vet ikke på første plass hos disse.

NKK har i allefall lovord å si om de som familiehund. Dette er en hengiven, snill og lojal familiehund, med stabilt gemytt. https://www.nkk.no/raser/staffordshire-bull-terrier-article8192-815.html

💕 Jeg er enig i at man alltid skal undersøke om rasen skal passe. Mange har brent seg på det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forrige hunden min var blanding av pointer og boxer. Fantastisk gemytt, leken og en skikkelig kosegris inne. Men krevde mye tur.

Nå har jeg er greyster. Blanding av vorsteh, greyhound og alaskahusky. Den er avlet frem for hundekjøring, kortdistanse. Vår er kliss lik typisk boxer i gemyttet, en skikkelig ertekrok som "slår" andre hunder når han inviterer til lek. Bestekompisen er en boxer, og de leker veldig på samme måte. Men min har en styrke og utholdenhet som gruser boxeren, for han puster MYE bedre. Men dette er hunder som avles på løpsegenskap, så det er langt fra sikkert at samme mix gir samme type gemytt. Skulle vi hatt en til ville vi gått for alaskahusky, også de er mixet på bruksegenskaper, men der ville vi brukt noen fra trekkhundklubben vår som får valper på sine hunder, så vi ville få hjelp med å plukke den som passer best med den vi har, som de trener sammen med.

Anonymkode: 3a871...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er fine ja! Se på funky sine, de er fine familiehunder om de blir brukt ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styr unna de fleste hunder med mye jakt/bytte drifter. Jeg ville sett på Flatcoated retriver. Retrivende jakthund som er avlet for et godt samarbeid med fører. Dvs si at den har en ok radius når den er løs og den kommer på innkalling. Den er en "happy go lucky" hund som kan passe en aktiv familie. Det kan være lurt å vurdere tispe, da hannhundene har en meget utpreget kjønnsdrift som kan overstyre lydighet, dersom man ikke passer godt på å vedlikeholde innkalling osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste hunden jeg noen gang har likt var en border collie. Jeg synes ikke hunder har noe spesiell personlighet. De peser, ruller litt, tygger litt og sitter når du sier sitt. Men den border collien der hadde så mye personlighet. Jeg er overbevist på at hun var menneske i hundekropp😍

Anonymkode: 3f3a7...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt flere jrt (jack russell terrier) og flere blir det. 

Noen har hatt mer jakt instinkt enn andre, men de har alle kunne gått løse på tur. Så lenge de får tur og mentaltrening, så er det de største kosegrisene. 

Men, som med andre raser, er valg av oppdretter viktig. 

Blant de jeg har hatt, så er det en som har en utpreget personlighet og er utrolig førerorientert. Utrolig kul hund og leser meg som en åpen bok og har alltid noen sprell på lager. 

Anonymkode: e7604...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med Boerboel? Eller Cane corso? 

Anonymkode: 8f4a9...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...