Gå til innhold

Selge tøyet til barnet eller bare gi det bort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eneste barn er snart 1 år gammelt, og jeg har allerede store mengder med klær og babyutstyr som barnet har vokst fra.  Jeg er nå veldig usikker på om jeg skal selge det eller bare gi det bort til noen som virkelig trenger det. Jeg VET med sikkerhet at jeg ikke skal ha flere barn, etter samlivsbrudd er jeg temmelig sikker på at jeg ikke gidder flere fødsler eller forhold. Samtidig som jeg runder 30 i år. 

Jeg har såpass god økonomi (langt ifra rik) at noen hundrelapper til eller fra ikke utgjør noen  forskjell. Det er det jeg forestiller meg at jeg vil tjene på å selge videre tøy og babyutstyr.  I tillegg orker jeg ikke styret med alle henvendelser og alt annet legge ut ting på finn.no innebærer.

Jeg vil gjerne gi det bort til noen som trenger det, men hvor finner jeg sånne? Jeg har ingen i min omgangskrets.  Min søster er for ung til å få barn og mine venner er enten barnløse eller har større barn.

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: b8cfc...9d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gi bort, har ikke veldig god økonomi, men vi klarer oss fint. 

Anonymkode: 8342f...d94

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sider på fb feks 'bedre kår'  om du er I bergen. Ellers er det mange som ønsker arveklær på finn.no. Også er det jo endel. Organisasjoner rundtom.. 

Anonymkode: 8342f...d94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt bort alt. Stort sett til noen vi kjenner, resten til organisasjoner. Jeg synes det virker som det å selge er mye mer bry enn det er verdt, i hvertfall når vi klarer oss fint uten de ekstra hundrelappene.

Anonymkode: 45782...2c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje ventet noen år med å gi bort/selge en del. Det er rart hva som plutselig kan få sentimental verdi, som du ikke føler på nå midt i kampens hete. Jeg angrer feks på at jeg solgte Nøstebarnskinnet som hun lå på da hun var nyfødt. Da jeg solgte det tenkte jeg at jeg har jo to saueskinn fra IKEA til, hva skal jeg med tre, og for meg kom pengene greit med. Men nå angrer jeg litt, bare det å vite at det var der hun lå når vi var ute og trillet... Så tenk deg iallefall nøye om. 

Anonymkode: 44cfb...3c7

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne fint ha gitt bort til noen som virkelig hadde hatt bruk for klærne. Men på finn er det bare "tiggere", ble for slitsomt å gi bort når man må betale for frakt, levere personlig, plukke ut plagg de ikke vil ha etc. 

Jeg har derfor solgt de fineste klærne på finn. Og selv om jeg ikke trenger pengene direkte, synes jeg det er fint å kunne kjøpe ny bobledress og sko for de pengene. Kjøper også en del brukt selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selg det dyreste og gi det billigste. Jeg har gitt til div organisasjoner og dårligere stilte, feks lokalt krisesenter. 

Anonymkode: 357a0...579

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper så og si alt brukt til barna. De er enda små og bryr seg ikke om flunkende nye klær og utstyr. Eldste på 9 har også lært en del om miljøet og er intr i å bidra der hun kan. 

Økonomien min er så som så. Jobber som hjemmesykepleier. Selger alt etter barna på Finn og Facebook. Er det slitt og har en flekk eller to, så gir jeg det bort. 

Pengene bruker jeg til å kjøpe nye klær og utstyr de trenger. På denne måten har jeg ca 0 i utgifter her. Det kommer godt med for en alenemor. 

Anonymkode: d356d...edc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har masse klær. Har prøvd både salg og gis bort annonser, men det ender som regel til frelsesarmeen. Ikke lett å få gitt bort noe i dette landet. 

Anonymkode: e3d8a...dd7

• Liker 2
Skrevet

Å ha dårlig økonomi her til lands er veldig skambelagt, så de virkelig "trengende" vil neppe melde seg.  Om du ikke selv kjenner noen, så legg klærne ut for en billig pris på finn.no.  Viktig å gi uttrykk for at du trenger å rydde og bli kvitt -. mer enn at du vil hjelpe.  

• Liker 5
Skrevet

Jeg selger barneklær billig i en stor pakke på Finn. På den måten luker jeg bort de som grabber til seg absolutt alt som legges ut gratis. Jeg har normalt god økonomi men ønsker ikke støtte overforbruket vi ser i samfunnet i dag. Spesielt pene klær eller ull har jeg gitt videre til venner som venter barn. 

Noen plagg har sentimental verdi og disse tar jeg vare på til barnet selv er voksen. 

Forresten kvittet jeg meg med altfor mye etter første barn fordi jeg aldri skulle ha flere. Vel, nå er jeg gravid med nr to og skulle gjerne beholdt mer enn jeg gjorde. Vi er usikre på om vi er ferdige etter dette og tar derfor vare på det meste - klok av skade. :)

• Liker 2
Skrevet

I familien min så tok de vare på «de fineste» klærne, sengesettet, osv. som kunne gå i arv. 

Kjempe koselig å se babyen min ha på seg en body fra da jeg var liten, etc. ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Min jente er eneste barnebarn på begge sider, og vi har veldig god økonomi. Hun drukner nærmest i leker og tøy (ennå jeg ikke har kjøpt noe selv), og det meste av tøy er joha ull eller liknende. Alt er pent brukt. Vil gjerne gi bort egentlig, men etter noen dårlige «gi bort» erfaringer på Finn vet jeg det ikke er veien å gå. Jeg er sist med barn i venneflokken og har ingen søsken. Så følger med her i tråden om noen har tips til hvordan man finner noen det ville gjort en forskjell for:)

Anonymkode: ed5bd...068

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på det samme. Min jente er eneste barnebarn på begge sider, og vi har veldig god økonomi. Hun drukner nærmest i leker og tøy (ennå jeg ikke har kjøpt noe selv), og det meste av tøy er joha ull eller liknende. Alt er pent brukt. Vil gjerne gi bort egentlig, men etter noen dårlige «gi bort» erfaringer på Finn vet jeg det ikke er veien å gå. Jeg er sist med barn i venneflokken og har ingen søsken. Så følger med her i tråden om noen har tips til hvordan man finner noen det ville gjort en forskjell for:)

Anonymkode: ed5bd...068

Jeg lurer på akkurat det samme ☺️

Anonymkode: 367f5...085

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både tatt vare på endel, solgt noe og gitt bort masse. 

Har tatt vare på det som er ekstra fint av klær, som f.eks strikkaklær, heklede pledd, kjoler, hentesettene (de klærne jentene mine reiste hjem i etter fødsel). Tanken bak å ta vare på er ikke at jeg selv skal ha flere barn, men det blir kjekt for jentene hvis de en gang får barn. Likedan har jeg tatt vare på endel klær av god kvalitet som mine søsken har arvet til sine barn. 

Moren min gjorde det samme, så døtrene mine har brukt kjoler og strikkaklær som jeg brukte da jeg var lita :)

Større ting som vogn, stellebord og vippestol solgte jeg. Stokke tripp-trapp-stolen har jeg tatt vare på, den brukte jeg selv som barn, mine barn har brukt den, og jeg tar den ned fra loftet når jeg har tanteunger på besøk. Pga tanteunger som overnatter så har jeg også tatt vare på reiseseng. Har også av sentimental årsak tatt vare på babysengen etter jentene. 

Men jeg har gitt bort utrolig mye klær til tanteunger, venninner sine barn og til det lokale krisesenteret. Til krisesenteret kommer ofte mødre og barn i det de står og går i, så der er det behov for både klær og leker. Jeg har også gitt bort klær (til voksne og barn), utstyr og leker til et asylmottak i nærheten, der er behovet stort. I stedet for å lage klespakker til å gi bort på Finn så gir jeg heller bort lokalt. Gir ikke bort til Fretex, de har skrudd opp prisene på det de selger de siste årene. 

Skrevet

Har du noen på jobb som har små barn eller kjenner noen? Vi har ingen nære å gi til da vi har de minste barna i familien og vennekrets. Jeg tar med noe og deler ut på jobb og noe til Fretex. Vi arver mye klær gratis, så det blir feil for meg å selge. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg gir det billigste til Fretex/Røde Kors, og selger ull og annet dyrt (type veldig pent brukte vinterdresser osv) veldig pent brukt på Tise.

Solgte vogn og utstyr der og.

Lagde også noen klespakker jeg visste var «attraktivt» med ull.

Jeg får solgt ting fra Nøstebarn omtrent asap, så kommer Reima/Polarn O Pyret og liknende på en god andreplass avhengig av hva det er. Utedresser har vært lett å selge. 

Sko/støvler er vanskelig å få solgt selv om de er omtrent ubrukt. 

HM og Stormberg osv blir liggende en stund. Tipper jeg gir det bort. 

Hjemmestrikk varierer, får mye likes - men mye færre henvendelser enn Nøstebarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har under middels økonomi, men gir alltid bort klæt og leker. 10% fordi der er stress å selge, 90 % fordi det føles bra å hjelpe noen som trenger det. Noen ganger til en organisasjon og noen ganger via fb annonser. Er mange som sliter og setter stor pris på det! 

Anonymkode: c39a5...7b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparte på en del. Etter 8 år mellom nr 1 og 2, så var mye ubrukelig. Tenk alle som kunne fått nytte av de klærne som da gikk rett i søpla! Spesielt ull og ting med strikk og elastikk.

Dåpskjole og hentesett og minner sparer du på. Dyre ting som er nesten ubrukt kan du selge hvis du gidder. Ellers så gir du det vekk nå. Det er ikke vits å vente på at søsteren din får barn, for da kan det som sagt være ubrukelig. Det går uansett an å kjøpe brukt når den tid kommer for plagg hun ikke har behov for å kjøpe nytt.

Anonymkode: 999be...cc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har under middels økonomi, men gir alltid bort klæt og leker. 10% fordi der er stress å selge, 90 % fordi det føles bra å hjelpe noen som trenger det. Noen ganger til en organisasjon og noen ganger via fb annonser. Er mange som sliter og setter stor pris på det! 

Anonymkode: c39a5...7b7

Hvor finner du slike fb annonser, eller legger du ut selv? Jeg vil gjerne gi bort til noen som blir glad for det, men vet ikke hvordan jeg finner noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...