Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut nylig jeg er 6 uker på vei. Jeg er lærer på ungdomsskolen og underviser på tvers av trinn. Selv om Guro Melby skal ha det til at skolene er så flinke med smittevern og tilretteleggelse, er dette dessverre ikke realiteten i kommunen min. Elevene er ikke nøye på avstand eller smittevern. Eneste forskjell i dag kontra et år siden er at vi har antibac på alle klasserom. 

i går havnet jeg i karantene da jeg er nærkontakt til smittet elev. Nå kjenner jeg på stress for at jeg er smittet. Er blitt forkjølet, har litt feber. Redd for å lese om farene ved smitte hos gravide. Vil ikke at jobben skal føre til problemer hos fosteret. 

hvilke tilrettelegging fikk andre gravide lærere? Jeg hadde ikke en eneste dag fravær under forrige svangerskap, så rektor vet jeg ikke er en som ser på svangerskap som sykdom. Men nå er jeg oppriktig redd. Det er også for tidlig å fortelle elevene mine at jeg er gravid og i en «risikogruppe» nå. 
hva gjør jeg...?! Underviser blant annet språk der elever fra alle klassene er blandet 😕 

Anonymkode: 593fe...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen tilrettelegging. Det «løste» seg selv ved at skolen la om organiseringen til at man bare hørte til én klasse. Jeg skulle i utgangspunktet gå på tvers av klasser. 

Jeg ville i det minste sett an hva som kommer på tirsdag. Kanskje det løser seg selv. 

Anonymkode: 05aaa...414

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må teste deg, ts

Anonymkode: 7ed1a...925

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på ungdomsskole, 23 uker på vei nå. Jeg søkte om svangerskapspenger etter råd fra jordmor, både pga smittepress og pga psykisk stress mtp lite forutsigbarhet og inn/ut av karantene stadig vekk. Jeg vil ikke bare være hjemme, så søkte bare delvis svangerskapspenger, men da kan jobben tilrettelegge ekstra godt. Jobber ca 50%. 

Tilrettelegging jeg har fått er at jeg kun jobber med to faste klasser på ett trinn, droppa blandete klasser (språk/valgfag), har ingen vikartimer, ingen inspeksjoner, jeg er ikke fysisk tilstede på noen møter - verken med kollegaer eller foreldre, jeg har færre ansvarsområder og jeg trenger ikke å være tilstede på skolen utenom min undervisning, så dagene er korte. Syntes det funker helt topp. Hadde ikke likt å bare gå hjemme, så jeg er glad for at jobben tilrettelegger. 

Jeg vet at andre har fått tilrettelagt å gjøre andre ting enn å undervise, eller kun undervise hjemmefra osv, så det må man jo snakke med jordmor og rektor om hva som er hensiktsmessig . 

Begynn med å snakk med jobb om hva de kan gjøres innenfor din stillingsprosent eller om du bør søke om svangerskapspenger er mitt råd. Det er så mye bedre for skolen du jobber på om du kan jobbe det du greier enn om du forsvinner helt. I forrige svangerskap var jeg i også form, jobba hele svangerskapet og det var ikke noe pandemi, men jeg ga allikevel tidlig beskjed om at jeg var gravid og fikk noen tilrettelegginger da også (innenfor min 100%stilling). Jeg tror alle oppegående arbeidsgivere skjønner at om man pusher gravide for hardt, så blir de fort sykemeldt, og det vil man jo unngå.

Anonymkode: 0ed89...2cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ift corona var det kun tilrettelagt slik at jeg ikke skulle være den som satt igjen med elev med forkjølelsessymptomer, dersom de skulle hentes.  Så skulle jeg selvsagt bare prøve å holde så mye avstand som mulig. Lettere sagt enn gjort da jeg er spesialpedagog, og jobber med elever som krever diverse stell, og ikke forstår at man skal holde avstand osv. 

Jeg ville prøvd å holde ut en stund til for så å prøve å bli sykmeldt. Si du har vondt i ryggen, bekkenet eller noe. For du blir ikke sykmeldt av frykt for corona. Lenge å gå månedsvis sykmeldt, men ta noen uker av gangen og se situasjonen litt an.

Anonymkode: 5798e...88e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må teste deg, ts

Anonymkode: 7ed1a...925

Fikk svar på test i kveld. Heldigvis negativ. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er lærer på ungdomsskole, 23 uker på vei nå. Jeg søkte om svangerskapspenger etter råd fra jordmor, både pga smittepress og pga psykisk stress mtp lite forutsigbarhet og inn/ut av karantene stadig vekk. Jeg vil ikke bare være hjemme, så søkte bare delvis svangerskapspenger, men da kan jobben tilrettelegge ekstra godt. Jobber ca 50%. 

Tilrettelegging jeg har fått er at jeg kun jobber med to faste klasser på ett trinn, droppa blandete klasser (språk/valgfag), har ingen vikartimer, ingen inspeksjoner, jeg er ikke fysisk tilstede på noen møter - verken med kollegaer eller foreldre, jeg har færre ansvarsområder og jeg trenger ikke å være tilstede på skolen utenom min undervisning, så dagene er korte. Syntes det funker helt topp. Hadde ikke likt å bare gå hjemme, så jeg er glad for at jobben tilrettelegger. 

Jeg vet at andre har fått tilrettelagt å gjøre andre ting enn å undervise, eller kun undervise hjemmefra osv, så det må man jo snakke med jordmor og rektor om hva som er hensiktsmessig . 

Begynn med å snakk med jobb om hva de kan gjøres innenfor din stillingsprosent eller om du bør søke om svangerskapspenger er mitt råd. Det er så mye bedre for skolen du jobber på om du kan jobbe det du greier enn om du forsvinner helt. I forrige svangerskap var jeg i også form, jobba hele svangerskapet og det var ikke noe pandemi, men jeg ga allikevel tidlig beskjed om at jeg var gravid og fikk noen tilrettelegginger da også (innenfor min 100%stilling). Jeg tror alle oppegående arbeidsgivere skjønner at om man pusher gravide for hardt, så blir de fort sykemeldt, og det vil man jo unngå.

Tusen takk for god og utfyllende svar! 
skal forsøke et par uker til der jeg er ganske streng på avstand og smittevern, men snakker også med jordmor. Kan ta en telefon dit.  
har også sendt henvendelse til fastlegen om konsultasjon over telefon for å få noen råd.

Føler man kan be om mer når man er lenger på vei. Jeg er jo "bare" i uke 6, selv om det er stort for meg. 
er så rart dette. Jeg er aldri redd for noe, og vært i flere karantener, men nå har jeg ansvar for ennå et lite menneske. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk svar på test i kveld. Heldigvis negativ. 

Tusen takk for god og utfyllende svar! 
skal forsøke et par uker til der jeg er ganske streng på avstand og smittevern, men snakker også med jordmor. Kan ta en telefon dit.  
har også sendt henvendelse til fastlegen om konsultasjon over telefon for å få noen råd.

Føler man kan be om mer når man er lenger på vei. Jeg er jo "bare" i uke 6, selv om det er stort for meg. 
er så rart dette. Jeg er aldri redd for noe, og vært i flere karantener, men nå har jeg ansvar for ennå et lite menneske. 

Det er jo i starten det er størst sjanse for at ting går galt, samt også Saman føler seg dårligste, så jeg ville ikke tenkt på det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo i starten det er størst sjanse for at ting går galt, samt også Saman føler seg dårligste, så jeg ville ikke tenkt på det :)

Men hvordan fungerer svangerskapspenger? Mister du noe inntekt? Med sykepenger får man jo redusert.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har funnet ut nylig jeg er 6 uker på vei. Jeg er lærer på ungdomsskolen og underviser på tvers av trinn. Selv om Guro Melby skal ha det til at skolene er så flinke med smittevern og tilretteleggelse, er dette dessverre ikke realiteten i kommunen min. Elevene er ikke nøye på avstand eller smittevern. Eneste forskjell i dag kontra et år siden er at vi har antibac på alle klasserom. 

i går havnet jeg i karantene da jeg er nærkontakt til smittet elev. Nå kjenner jeg på stress for at jeg er smittet. Er blitt forkjølet, har litt feber. Redd for å lese om farene ved smitte hos gravide. Vil ikke at jobben skal føre til problemer hos fosteret. 

hvilke tilrettelegging fikk andre gravide lærere? Jeg hadde ikke en eneste dag fravær under forrige svangerskap, så rektor vet jeg ikke er en som ser på svangerskap som sykdom. Men nå er jeg oppriktig redd. Det er også for tidlig å fortelle elevene mine at jeg er gravid og i en «risikogruppe» nå. 
hva gjør jeg...?! Underviser blant annet språk der elever fra alle klassene er blandet 😕 

Mye tyder på at corona potensielt sett kan være veldig skadelig for babyen og morkaken din. Tror du ikke de klarer seg uten deg noen uker? Er det vits å ta sjansen?

Ingen takker deg. Skal vedde for at mange er sykemeldte ved skolen din for langt mindre grunner. Nå må det bli slutt på denne latterlige dårlige samvittigheten gravide har. Alle driter i om du er på jobb eller ikke, men du selv må jo gjøre det beste for barnet ditt?

Jeg er gravid selv og lærer, har sykemeldt meg for flere uker siden.

Anonymkode: 2bae1...562

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan fungerer svangerskapspenger? Mister du noe inntekt? Med sykepenger får man jo redusert.. 

Det tror jeg da ikke, de tar jo utgangspunkt i inntekt når de regner ut hva du skal få. Og man får vel ikke redusert ved sykepenger heller? I min kommune får man bare lønn som vanlig, også ordner de opp med nav, så aner egentlig hvordan det funker om man ikke har den ordningen.

les mer om svangerskapspenger her https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger :)

Til dere som sier - "sykemeld deg". Sukk. Man sykemelder seg ikke, legen sykemelder. Og man må faktisk ha en grunn.  Er man ikke dårlig, men redd for hvordan jobben påvirker graviditeten, så er det tilrettelegging man har krav på først og fremst. Hvis ingen står på krava og bare har holdningen "sykemeld deg" så er det jo ikke rart at arbeidsplasser blir dårlige på å tilrettelegge. Vi må kreve det! 

Jeg er all for sykemelding, men bruk det når det trengs - når man et syk, mye kvalme, bekkenløsning osv. Ikke bruk det når man egentlig bare trenger tilrettelegging. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å søke svangerskapspenger på dette grunnlaget? 🤔 Kontakt lege eller jordmor og forklar din bekymring. Dersom den ene ikke er imøtekommende prøver du hos den andre. Selv om du ikke skulle få corona og risikere skader på morkake og foster så er det faktisk ikke bra for fosteret at mor skal bekymre seg for dette gjennom hele svangerskapet. 

Anonymkode: 13a48...0b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det ikke mulig å søke svangerskapspenger på dette grunnlaget? 🤔 Kontakt lege eller jordmor og forklar din bekymring. Dersom den ene ikke er imøtekommende prøver du hos den andre. Selv om du ikke skulle få corona og risikere skader på morkake og foster så er det faktisk ikke bra for fosteret at mor skal bekymre seg for dette gjennom hele svangerskapet. 

Nei det er ikke gyldig grunn alene. Men mulig jordmor kan "trikse" det til, slik at omstendighetene rundt corona er grunnen og ikke corona i seg selv. Stresset, underbemanningen, det uforutsigbare. Er jo et helvete å jobbe i skoler med stort smittetrykk fra før av, mange er jo sykemeldte pga kun dette uten å være gravid i tillegg! Dette vet jo jeg som er lærer selv, to av mine nærmeste kollegaer er sykemeldt fordi korona-situasjonen har gjort jobben utrolig krevende. Den konstante underbemanningen går jo  på helsa løs hos flere.

Men jeg anbefaler å heller bare få sykemelding. Synes gravide har vært eksperimentkaniner lenge nok i denne pandemien nå. Flere land har den siste tiden også regnet gravide inn i risikogruppen, er bare Norge som henger etter her nå. I Danmark holder gravide seg hjemme fra uke 28. I Sverige får gravide nå erstatning for flere uker tilbake, fordi de ble tvunget på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det tror jeg da ikke, de tar jo utgangspunkt i inntekt når de regner ut hva du skal få. Og man får vel ikke redusert ved sykepenger heller? I min kommune får man bare lønn som vanlig, også ordner de opp med nav, så aner egentlig hvordan det funker om man ikke har den ordningen.

les mer om svangerskapspenger her https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger :)

Til dere som sier - "sykemeld deg". Sukk. Man sykemelder seg ikke, legen sykemelder. Og man må faktisk ha en grunn.  Er man ikke dårlig, men redd for hvordan jobben påvirker graviditeten, så er det tilrettelegging man har krav på først og fremst. Hvis ingen står på krava og bare har holdningen "sykemeld deg" så er det jo ikke rart at arbeidsplasser blir dårlige på å tilrettelegge. Vi må kreve det! 

Jeg er all for sykemelding, men bruk det når det trengs - når man et syk, mye kvalme, bekkenløsning osv. Ikke bruk det når man egentlig bare trenger tilrettelegging. 

Men kjære deg, det virker som du tror og mener at helsevesenet er så strenge på å sykemelde gravide om dagen. Dette stemmer jo ikke, de ber deg jo nesten om å sykemelde deg hvis du befinner deg i en smitteutsatt jobb.

Jeg fikk først beskjed av jordmor om å søke svangerskapspenger pga stor fare for coronasmitte på kollektivt og på arbeidsplass. (er lærer)

Dro så til lege for å få en mening til, før jeg gjorde noe, og der ble jeg umiddelbart sykemeldt pga høyt blodtrykk og stress. Det var legen selv som mente dette var best, jeg nevnte ikke sykemelding. Ble bedt om å stresse helt ned, og legen sa at det verste var ikke corona i seg selv, men all uroen og kaoset corona skaper. Omstendighetene rundt corona.

Etter to ukers sykemelding på legens råd, dro jeg til lege igjen. Da fikk jeg beskjed om at vi kunne søke om svangerskapspenger (legens ide) også skulle hun sykemelde meg frem til jeg fikk svar.

Så dere som påstår at vi GÅR OG SYKEMELDER oss, det er jo selvsagt i enighet med lege. Og om jeg eller legen foreslår det, så er det like fullt sånn i følge NAV sjefen at er du for syk til å jobbe, og sier det til legen, så får du sykemelding. Dette kan jeg sitere NAV på, en overlege som uttaler akkurat den setningen. Er jo pasienten som må definere hvorfor han/hun ikke kan jobbe, og en lege vil jo aldri si: Nei du er ikke syk nok etter min mening.

Hva tror du?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære deg, det virker som du tror og mener at helsevesenet er så strenge på å sykemelde gravide om dagen. Dette stemmer jo ikke, de ber deg jo nesten om å sykemelde deg hvis du befinner deg i en smitteutsatt jobb.

Jeg fikk først beskjed av jordmor om å søke svangerskapspenger pga stor fare for coronasmitte på kollektivt og på arbeidsplass. (er lærer)

Dro så til lege for å få en mening til, før jeg gjorde noe, og der ble jeg umiddelbart sykemeldt pga høyt blodtrykk og stress. Det var legen selv som mente dette var best, jeg nevnte ikke sykemelding. Ble bedt om å stresse helt ned, og legen sa at det verste var ikke corona i seg selv, men all uroen og kaoset corona skaper. Omstendighetene rundt corona.

Etter to ukers sykemelding på legens råd, dro jeg til lege igjen. Da fikk jeg beskjed om at vi kunne søke om svangerskapspenger (legens ide) også skulle hun sykemelde meg frem til jeg fikk svar.

Så dere som påstår at vi GÅR OG SYKEMELDER oss, det er jo selvsagt i enighet med lege. Og om jeg eller legen foreslår det, så er det like fullt sånn i følge NAV sjefen at er du for syk til å jobbe, og sier det til legen, så får du sykemelding. Dette kan jeg sitere NAV på, en overlege som uttaler akkurat den setningen. Er jo pasienten som må definere hvorfor han/hun ikke kan jobbe, og en lege vil jo aldri si: Nei du er ikke syk nok etter min mening.

Hva tror du?

Men "kjære deg", da :) Legen sykemeldte deg fordi du var stresset og hadde høyt blodtrykk. Det er sykdom. Helt innafor det, stå på! Jeg var sykemeldt da jeg hadde ekstrem kvalme og hodepine i graviditeten, også helt innafor. Det er noe annet enn om en lege skulle sykemeldt noen som i utgangspunktet er friske fordi "du kan få høyt blodtrykk og kan bli stresset". 

Når noen ber deg om å bli sykemeldt fordi du er i en utsatt posisjon, og ikke fordi du har symptomer på sykdom, så er det feil bruk av sykemelding. Det finnes andre ordninger, lover og regelverk som skal sørge for tilrettelegging, som f.eks svangerskapspenger og arbeidsmiljøloven. :)

Jeg går på svangerskapspenger deltid nå og jeg trengte ikke noe sykemelding i ventetiden- tilrettelegging og redusert arbeidstid ble iverksatt fra dagen jeg skrev søknaden. 

Og jo, jeg pirker på hvordan man ordlegger seg. Måten man snakker på sier noe om holdningene man har. Jeg synes det er helt feil å si at "jeg skal sykemelde meg", selv om jeg aldri så mye går til legen med sykemelding i tankene. Jeg syntes det er en respektløs måte å si det på, da sykemelding ikke er noe du har krav på, men en vurdering en lege gjør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk gravid og fødte i 2020. Jeg hadde ingen tilpasninger med tanke på korona som ikke de andre lærerne hadde. Skolen jeg jobber på hadde på det tidspunktet ikke hatt noe smitte, (veldig lite i kommunen generelt) så det var sånn sett trygt, men jeg gikk jo bare og ventet på det første smittetilfellet. Heldigvis skjedde ikke det før etter jeg gikk ut i permisjon. 

Anonymkode: 4e744...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv gravid nå og har to andre kollegaer som er gravide, vi jobber på sykehus og har både hatt pasienter som har vist seg å være smittet og kollegaer som har hatt korona og det har aldri blitt nevnt av noen lege eller jordmor at noen av oss skulle bli sykemeldte pga smitterisiko.  Er det vanlig at man blir det? 

Anonymkode: 935c1...a3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er selv gravid nå og har to andre kollegaer som er gravide, vi jobber på sykehus og har både hatt pasienter som har vist seg å være smittet og kollegaer som har hatt korona og det har aldri blitt nevnt av noen lege eller jordmor at noen av oss skulle bli sykemeldte pga smitterisiko.  Er det vanlig at man blir det? 

Anonymkode: 935c1...a3d

Legge og spl hos oss er ikke sykmeldt på grunn av corona ved graviditet.  Og vi står og roter nedi luftveiene til de fleste pasientene vi møter da vi jobber på anestesi/akuttmedisin. 

Anonymkode: ca020...62d

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ser til Sverige så anser de det som risiko fra uke 20 pga. fare for tidlig fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo absolutt! Kjenner flere i helse sektoren og kommunen som har fått dette innvilget uten problem, krever dog at arb.ikke kan tilrettelegge.

Anonymkode: dfda1...999

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ingenting som tyder på at Covid-19 vil være spesielt farlig for en ellers frisk og normal gravid. Litt økt risiko i forhold til ikkegravid, men fortsatt helt minimal. Faren for skade på fosteret ditt er langt større fordi du omgås barn med parvovirus, vannkopper, kan få toksoplasmose etc. Og det er jo likevel ikke noe man går rundt og engster seg voldsomt for. 

Les færre nyheter og flere gode bøker, kos deg med svangerskapet og ta eventuelt en realitetsorienteringstime hos fastlegen. 

Anonymkode: 96d2d...25f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...