AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har uføretrygd (100% ung ufør) på første året. Jeg har alltid drevet med kunst og har litt passiv inntekt fra en Etsy-konto, dette har aldri vært nok til å regnes som skattbar inntekt (ifølge Skatteetaten, ja, jeg har sjekket). Meste jeg har tjent på et år har vært fem-seks tusen kroner, men jeg kan aldri regne med denne inntekten. Nå som jeg er ufør blir jeg plutselig fortalt av en kompis at hans kompis var 50% ufør og fikk beskjed om at han ikke kunne tjene noe på hobby første året. Da fikk jeg litt panikk, og leste med lupe gjennom alt av vedtak, samt mange sider på nav.no. Er dette sant? I så fall - hvorfor står det ikke noe om dette noe sted? Er dette bare en NAV-myte, var kompis-av-kompis sin saksbehandler helt på tur? Vil nødig stenge min Etsy-shop, det er passiv inntekt via digitale trykk som turer og går, sakte men sikkert - tjener nesten ingenting, men det er gøy likevel. Vet dere noe om dette? Anonymkode: 983e6...f88
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 https://www.ekstrainntekt.org/skatt.html Anonymkode: aed9e...380
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har uføretrygd (100% ung ufør) på første året. Jeg har alltid drevet med kunst og har litt passiv inntekt fra en Etsy-konto, dette har aldri vært nok til å regnes som skattbar inntekt (ifølge Skatteetaten, ja, jeg har sjekket). Meste jeg har tjent på et år har vært fem-seks tusen kroner, men jeg kan aldri regne med denne inntekten. Nå som jeg er ufør blir jeg plutselig fortalt av en kompis at hans kompis var 50% ufør og fikk beskjed om at han ikke kunne tjene noe på hobby første året. Da fikk jeg litt panikk, og leste med lupe gjennom alt av vedtak, samt mange sider på nav.no. Er dette sant? I så fall - hvorfor står det ikke noe om dette noe sted? Er dette bare en NAV-myte, var kompis-av-kompis sin saksbehandler helt på tur? Vil nødig stenge min Etsy-shop, det er passiv inntekt via digitale trykk som turer og går, sakte men sikkert - tjener nesten ingenting, men det er gøy likevel. Vet dere noe om dette? Anonymkode: 983e6...f88 Sikker på at denne kompisen din ikke har misforstått? At man ikke kan tjene penger på hobbyer mens man er på AAP? Isåfall, så er jo dette sant, for da må du føre det på meldekortet. Tror kanskje det var andre regler før i tiden om dette med inntjening og uføretrygd. Et slags karensår for inntjening. Kanskje jeg tar feil? Men jeg er rimelig sikker på at slik er det ikke nå. Du kan jo skrive til NAV på nav.no å spørre om dette med hobbyinntekt på første uføreår. Se hva dem svarer. Da blir det iallefall riktig. Anonymkode: 598c3...597
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 for lønnsmottakere/andre generelt så er grensen 50000. Da regnes det som næring og du må føre regnskap og opprette EK. I trygd blir du vel trukket for alt over 40000...? Tror jeg. Vet ikke. Anonymkode: 788f8...951
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at denne kompisen din ikke har misforstått? At man ikke kan tjene penger på hobbyer mens man er på AAP? Isåfall, så er jo dette sant, for da må du føre det på meldekortet. Tror kanskje det var andre regler før i tiden om dette med inntjening og uføretrygd. Et slags karensår for inntjening. Kanskje jeg tar feil? Men jeg er rimelig sikker på at slik er det ikke nå. Du kan jo skrive til NAV på nav.no å spørre om dette med hobbyinntekt på første uføreår. Se hva dem svarer. Da blir det iallefall riktig. Anonymkode: 598c3...597 Jeg har tenkt på dette, at det kanskje er noe gammelt regelverk som sirkulerer som en myte fremdeles. Kanskje også saksbehandleren hans sa feil. Nei, han var visst ufør, men 50%. Det kan jo hende han misforstod - det er mulig saksbehandleren hans mente at dersom han kunne gjøre hobby, kunne han jobbe mer; at det ikke dreide seg om penger så mye som timer brukt. Jeg kommer ikke til å kontakte NAV. Som altfor mange andre i min situasjon har jeg blitt så skadet av min omgang med NAV og saksbehandlere de siste åra at jeg får noia bare av tanken på å snakke med dem igjen. Derfor spør jeg alle andre steder først. Nå har jeg jo fått mange gode svar på denne siden tidligere, om andre ting vedrørende NAV - det virker som om folk på Kvinneguiden har bedre peiling enn alle saksbehandlerne mine til sammen, så jeg stoler faktisk mer på dere. Anonymkode: 983e6...f88
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): for lønnsmottakere/andre generelt så er grensen 50000. Da regnes det som næring og du må føre regnskap og opprette EK. I trygd blir du vel trukket for alt over 40000...? Tror jeg. Vet ikke. Anonymkode: 788f8...951 Jepp, det er dette jeg kan forstå utifra vedtaket mitt, også. Jeg spør bare her for å være sikker, siden jeg ikke tør kontakte NAV med mindre det står om livet, haha... Huff. Anonymkode: 983e6...f88
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Det er litt andre regler for inntekt når man er gradert ufør enn når man er 100% ufør. Hvis man er gradert ufør står det en inntektsgrense i vedtaksbrevet, og i den grensen ligger all inntekt, både fra jobb og hobbyinntekter. Når du er 100% ufør er det vel regelen om 0,4 G som gjelder, uansett om det er første uføreår eller ikke? Anonymkode: 2fe13...e20 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tenkt på dette, at det kanskje er noe gammelt regelverk som sirkulerer som en myte fremdeles. Kanskje også saksbehandleren hans sa feil. Nei, han var visst ufør, men 50%. Det kan jo hende han misforstod - det er mulig saksbehandleren hans mente at dersom han kunne gjøre hobby, kunne han jobbe mer; at det ikke dreide seg om penger så mye som timer brukt. Jeg kommer ikke til å kontakte NAV. Som altfor mange andre i min situasjon har jeg blitt så skadet av min omgang med NAV og saksbehandlere de siste åra at jeg får noia bare av tanken på å snakke med dem igjen. Derfor spør jeg alle andre steder først. Nå har jeg jo fått mange gode svar på denne siden tidligere, om andre ting vedrørende NAV - det virker som om folk på Kvinneguiden har bedre peiling enn alle saksbehandlerne mine til sammen, så jeg stoler faktisk mer på dere. Anonymkode: 983e6...f88 Skjønner. Står det noe om dette i uførevedtaket? Nei, det tror jeg ikke. Ergo, jeg tror du har lov til å selge hobby-ting. Du har i alle fall lov til å tjene penger første uføreår, så myten om at du ikke kan det må jo være gammel. Og det finnes jo ikke akkurat særregler på hobby-ting sånn sett. Nei, dette hadde jeg ikke vært bekymret for. Anonymkode: 598c3...597
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Systemet er så komplisert at veiledere på nav ofte selv sliter med forståelsen. det finnes en nav-gruppe på fb, med god ekspertise. det skal være mulig å stille anonyme spørsmål der. forøvrig var dette en ordning tidligere; at man hadde karens første år etter innvilget uførepensjon. men ikke etter nye regler. Anonymkode: e2704...49d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå