Gå til innhold

Herregud skjønner ikke hvilke laken og sengesett jeg skal ha

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke kjøpt laken og sengesett på "100" år. Tenkte nå å kjøpe inn nytt og skjønner ikke hvilke størrelse jeg skal ha. 

Har en enkeltseng, enkelmadrass + enkel dyne. 

Skjønner meg ikke på målene. Blir forvirret. Tenkte jo nå å bestille på nett. Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg. 

Finner ikke målebåndet mitt så får ikke målt det heller. Men trodde at det var enklere å velge størrelse. Sånn typ en størrelse for spedbarn, en for junior, en for enkel og en for dobbel. Men ser det er flere størrelser å velge mellom. 😕

Anonymkode: 1795a...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jøss, finnes det fremdeles voksne folk som har enkeltseng?

Anonymkode: 760c4...668

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten vite bredden på senga/madrassen for å få laken i riktig størrelse. Dynetrekk er nok enklere.  140x200 er enkelt vanlig dynetrekk. 

Endret av Muskath
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er da mange som har det. Jeg har forlengst gitt opp å ha med noen i senga, og hva skal jeg da med en stor dobbelseng?

Jeg har 120-seng, og den holder lenge. Kunne nok også hatt 90 - som vel er den mest vanlige enkeltsengstørrelsen?

Du har sannsynlig 90-seng TS. Tynt grunnlag, men ja.

Anonymkode: 53713...105

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er da mange som har det. Jeg har forlengst gitt opp å ha med noen i senga, og hva skal jeg da med en stor dobbelseng?

Jeg har 120-seng, og den holder lenge. Kunne nok også hatt 90 - som vel er den mest vanlige enkeltsengstørrelsen?

Du har sannsynlig 90-seng TS. Tynt grunnlag, men ja.

Enig. Det er nok mest sannsynlig at senga er 90 cm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skal man med dobbeltseng når man bor alene ?

Anonymkode: ed8dc...5ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkeltseng er vel enten 75 eller 90 cm bred. 75 er en ganske smal enkeltseng, og 90 en litt romslig enkeltseng. 

Standard mål for dyner her i landet er enten 200 eller 220 lengde og 140 bredde. I tillegg har du IKEA-dynene som er 200 i lengde og 150 i bredde. Dyner med 220-lengde var mindre vanlige før, og siden de koster litt mer brukes de kanskje oftest av litt lange personer eller av de som kjøper denne dyna bevisst fordi de liker å brette dyna godt rundt beina. :) Skulle jeg tatt en sjanse ville jeg bestilt 200x140. Det er den vanligste størrelsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Relevant svar i tråden, syns du? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre man bor i kloster så har man vel ikke tenkt til å bo alene resten av livet? Jeg har bodd alene i mange år og har dobbeltseng. Får jo mannfollkbesøk i blant og det å knulle i en 90cm seng blir jo litt trangt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bor alene og har aldri vurdert enkeltseng. 

Anonymkode: 0a8ca...f8f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke sjekket noen kilder til denne wikipediasiden, men den fremstår troverdig/riktig.

Der står: "enkeltsenger som selges i Norge i dag vanligvis er 90 eller 120 cm i bredde. Vanlig lengde i Norge er 200 cm, men det fås også kjøpt 210 eller 220 cm lengde som er anbefalt for personer over 190 cm."

Du har aller mest sannsynlig en 90x200-seng. Hadde den vært 120 bred så ville du nok tenkt på den som større enn normalt, nesten som en halvannen-seng. Samme med lengden.

https://no.wikipedia.org/wiki/Seng

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor alene og har 180 cm seng.... DIGG!

Anonymkode: 12865...411

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke kjøpt laken og sengesett på "100" år. Tenkte nå å kjøpe inn nytt og skjønner ikke hvilke størrelse jeg skal ha. 

Har en enkeltseng, enkelmadrass + enkel dyne. 

Skjønner meg ikke på målene. Blir forvirret. Tenkte jo nå å bestille på nett. Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg. 

Finner ikke målebåndet mitt så får ikke målt det heller. Men trodde at det var enklere å velge størrelse. Sånn typ en størrelse for spedbarn, en for junior, en for enkel og en for dobbel. Men ser det er flere størrelser å velge mellom. 😕

Anonymkode: 1795a...88a

Har du målebånd eller tommestokk? Da måler du hvor stor sengen og dynen er og kjøper laken og sengetøy etter de målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med mindre man bor i kloster så har man vel ikke tenkt til å bo alene resten av livet? Jeg har bodd alene i mange år og har dobbeltseng. Får jo mannfollkbesøk i blant og det å knulle i en 90cm seng blir jo litt trangt. 

Du om det. Men alle liker ikke besøk av menn av diverse årsaker. Nå må man jo ikke bare knulle mannfolk i en 90cm seng. Man kan jo faktisk knulle de over hele heimen😍😂

Nå til tema: mest sannsynlig 90cm seng du har ts. Dynetrekk 140*200. Som de nevner over her 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Føsleguri said:

Har du målebånd eller tommestokk? Da måler du hvor stor sengen og dynen er og kjøper laken og sengetøy etter de målene.

I det du siterer står det at TS ikke finner målebånd. Hadde hun gjort det, hadde hun nok også hatt klarhet i hvor stor både seng og dyne er! ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

140x200 er standardmål for enkeltdyne. Er du høy så kan det vær at du har en dobbel lengde (140x220). 

90x200 er standardmål for enkeltseng (sengelaken). 

MEN! Det er ikke sikkert du har de «norske» målene.

Du kan sikkert ha dyne str. 135x200/135x220, 150x200/220, osv. 

Madrass str. 80x200, 120x200, osv. 

Hadde først kjøpt meg en billig målebånd og fått størrelsene bekreftet!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ullvott skrev (28 minutter siden):

Enkeltseng er vel enten 75 eller 90 cm bred. 75 er en ganske smal enkeltseng, og 90 en litt romslig enkeltseng. 

Standard mål for dyner her i landet er enten 200 eller 220 lengde og 140 bredde. I tillegg har du IKEA-dynene som er 200 i lengde og 150 i bredde. Dyner med 220-lengde var mindre vanlige før, og siden de koster litt mer brukes de kanskje oftest av litt lange personer eller av de som kjøper denne dyna bevisst fordi de liker å brette dyna godt rundt beina. :) Skulle jeg tatt en sjanse ville jeg bestilt 200x140. Det er den vanligste størrelsen. 

Nei. 140x200 er den vanlige størrelsen. Bredde x lengde. 

Anonymkode: 80f1f...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo også måle med noe du vet lengden på, i ‘verste fall’ mobilen din, eller et a4-ark (som er ca 30cm langt).

Da ser du fort om senga er ca 75, 90 eller 120cm 👍🏼

Anonymkode: f6459...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I det du siterer står det at TS ikke finner målebånd. Hadde hun gjort det, hadde hun nok også hatt klarhet i hvor stor både seng og dyne er! ;) 

Beklager, jeg leste litt fort. Men det er forsåvidt ingenting som overrasker på KG, så hadde ikke blitt forundret om noen ikke hadde klart det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha stretchlaken så bør du passe på å kjøpe det en størrelse større enn senga du har, slik at det ikke blir for snaut, sånn bare for å forvirre deg ytterligere her ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...