Gukki92 Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Hei! Jeg og samboeren min har kjøpt hus, og overtar dette 14 juni. Kribler i fingrene etter allerede nå å sjekke opp kjøkken da dette er det første som skal skiftes (men vi skal b. La rive gulvfliser der og gulvet i stue, rive en vegg så man får åpent kjøkken, samt male og blokke en dør og en "innhykk" i gangen for å få kjøkkenet større. Er det innafor å sjekke ut/bestille kjøkken allerede om jeg får målt størrelsen på kjøkkenet eller ville dere ventet? Hvor lenge må man vente på kjøkken? 😂
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Du kan ta kontakt med selger og forhøre deg om du kan komme innom og måle opp slik at du får bestilt det du behøver. Det gjorde vi før vi overtok boligen vår, da vi måtte bestille møbler, skaffe solskjerming og andre ting som har en del leveringstid. Anonymkode: c7391...ab4 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Gjorde samme som AB over. Vi skulle bestille sofa bl.a. Anonymkode: 5c536...67d
draug 75 Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Selgeren er forhåpentlig imøtekommende og vil slippe dere til for å ta mål. Dette er nok vanlig. Når man begynner med noe så sentralt som et kjøkken, så er det en fordel å arbeide med det når man flytter inn, før man liksom bor der. Så jeg ville ha mål opp kjøkkenet nå, og fått det tegnet, gjerne hos flere leverandører, og bestilt greiene for levering til 14. juni. Leveringstid varierer.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Da jeg solgte, ønsket kjøper å ta mål, men jeg ble frarådet av megler fordi boligselgerforskringen ikke trådde i kraft før ved overtagelse. Ergo - var kjøper av den litt vriene typen, og så noe mens de holdt på å måle som de mente ikke var ok, kunne jeg få problemer. Uansett, jeg ville ha ventet til dere overtar og dere kan bruke akkurat den tiden dere ønsker på å tenke igjennom ulike muligheter og ta mål og finne en løsning som er best for dere. Det dere tror nå vil være greit, er ikke sikkert er det når dere får litt bedre tid på dere. Synd da å ha brukt masse penger og angre seg. Anonymkode: d89ef...59d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg solgte, ønsket kjøper å ta mål, men jeg ble frarådet av megler fordi boligselgerforskringen ikke trådde i kraft før ved overtagelse. Ergo - var kjøper av den litt vriene typen, og så noe mens de holdt på å måle som de mente ikke var ok, kunne jeg få problemer. Uansett, jeg ville ha ventet til dere overtar og dere kan bruke akkurat den tiden dere ønsker på å tenke igjennom ulike muligheter og ta mål og finne en løsning som er best for dere. Det dere tror nå vil være greit, er ikke sikkert er det når dere får litt bedre tid på dere. Synd da å ha brukt masse penger og angre seg. Anonymkode: d89ef...59d Det her høres veldig tøysete ut, all den tid kjøper har undersøkelsesplikt som skal utføres på visning. Så å komme med målebåndet og klage etter at budet er godtatt tviler jeg på at kjøper hadde kommet noen vei med. Anonymkode: c7391...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Det dere skal er såpass omfattende at eng ikke bille bestilt før dere overtar. Er det for eksempel bæring i veggen? Etter å ha passet opp tre ganger, vil jeg anbefale minst en sommer i huset hvor dere tenker ut løsninger på kjøkkenet. En kjøkkenleverandør vil også komme og kontroøømåle før bestilling, men mindre dere går for et rimelig flatpakket kjøkken. Anonymkode: 0687b...53b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Hadde jeg vært selger hadde jeg sagt nei. Gjør hva du vil når du har overtatt huset, men før det er det fortsatt mitt. Ønsker ikke noe mer mas. Solgte leilighet til et par som maste annenhver uke, ble gal. Anonymkode: 827cb...a8d
Grandidosa83 Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 15.24): Det her høres veldig tøysete ut, all den tid kjøper har undersøkelsesplikt som skal utføres på visning. Så å komme med målebåndet og klage etter at budet er godtatt tviler jeg på at kjøper hadde kommet noen vei med. Anonymkode: c7391...ab4 Det er ikke tøysete. Det er faktisk en del tilfeller hvor slikt har oppstått. Prosentvis er sannsynligheten lav selvfølgelig, men når det først skjer er det fryktelig kjedelig for selger. Typisk eksempel er gjerne at kjøper har observert noe de ikke så på visning (det trenger ikke være reelt heller - enkelte vil «prøve seg» for å få noe penger igjen også). Uansett krav / påstand som blir fremmet er uansett utfordringen for kjøper at man da ikke får hjelp av forsikringen, og for mange oppleves det svært kjedelig. Problemet man ofte har med tvister boligsalg er jo at alt koster så mye for en vanlig lønnsmottaker. Alt fra forsinkelser i overtagelse, evt reparasjoner til worst caset med rettssak osv blir fort mangfoldige tusen. Ergo er den 1% med «vanskelige» aktører (enten kjøper eller selger) noe det er verdt å ta hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå