AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Har en hissig samboer, som blir sint og hever stemmen og kjefter av den minste ting. hvor kan han gå for å få hjelp? han kan bli sint om jeg stiller feil spørsmål/eller om han misforstår meg, vist man ikke snakker ordentlig på hans type måte, vist man snakker om eller tar opp noe som han ikke vil snakke om, egentlig alt. Jeg vet aldri hvordan han reagerer på ting så jeg tørr nesten ikke si noe lengre. sist han hisset seg opp så tok jeg opp påskeferien, men der var alt uaktuelt for da mistet han samvær med ungen. Så sa jeg at påsken må jo deles, evt at de har påsken annenhvert år. Men nei, det var et helvete bare jeg stilte spørsmålet. han skjermer aldri heller ungene om han blir sint, han lar de høre på. jeg vil bare at han skal få hjelp, for jeg har aldri sett han så sint som sist, reiv ned klær og dyttet meg i gulvet, da kjente jeg at jeg ble redd. men spørsmålet er, hvor kan han få hjelp? Og hva om han nekter hjelp? Han har nektet hjelp hittil og skjønner det ikke selv. For det er ikke han noe er gale med men Alle andre. Anonymkode: b41f6...6ec 2
Dadadamen Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Alternativ til vold. De tar imot sinte mennesker. Du kan ringe dem, men jeg tror han må kontakte dem selv for å få terapi (han kan nok ikke tvinges). eventuelt prøv familievernkontor, eller ta en prat med krisesenteret. Sistnevnte kan ikke hjelpe han, men kan hjelpe deg med støtte og kunnskap. Du trenger ikke bli banka opp for å få hjelp, de har et dagsenter for møter osv for de som ikke trenger akutt beskyttelse. Lykke til! 5
CorvusCorax Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 (endret) I all verden... Hvor lenge har dere vært sammen? Samboere? Har det skjedd noe i det siste som har endret ham? Eller har han alltid hatt kort lunte? Du må nesten stille et ultimatum - enten går han til terapi eller så flytter du ut. Du kan ikke gå rundt sånn på nåler - det kommer til å prege deg mer enn du tror og sette spor. Heller ikke bra at han reagerer sånn foran barna. Hva sier barnas mor? Endret 7. mars 2021 av CorvusCorax 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 CorvusCorax skrev (24 minutter siden): I all verden... Hvor lenge har dere vært sammen? Samboere? Har det skjedd noe i det siste som har endret ham? Eller har han alltid hatt kort lunte? Du må nesten stille et ultimatum - enten går han til terapi eller så flytter du ut. Du kan ikke gå rundt sånn på nåler - det kommer til å prege deg mer enn du tror og sette spor. Heller ikke bra at han reagerer sånn foran barna. Hva sier barnas mor? Vært sammen i 1,5 år, samboer i 4 mnd. Usikker, men han har alltid vært veldig sta/krass i stemmen men har ikke reagert så mye på det, før nå i det siste. Har prøvd og stille ultimatum men han mener vi kan fikse det imellom oss. hun vet jo selvfølgelig ikke om det, men jeg nevnte det ene gangen så hun kom å hentet hans unge uten å si noe, for han skrek og kjeftet så voldsomt at jeg hadde ikke noe valg enn å kontakte henne. hun prøver nå å få en time på familievernkontoret mellom de, men han nekter. Og jeg vet ikke selv hva jeg skal gjøre. Tenkt alt for mye på å flytte ut igjen, han kjefter for ingenting å vrenger det om til at det er meg som er problemet, han klarer ikke innrømme at han har et sinne problem. Jeg selv er ganske rolig/stille av meg, hisser meg aldri opp, og takler kjefting/heving av stemme ganske så dårlig. Jeg takler det ikke, og gråter hver gang dette skjer. Føler jeg aldri får roen i meg heller.. Anonymkode: b41f6...6ec
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Dette kan du jo ikke leve i. Flytt ut. Og med fra til barnevernet. Anonymkode: e7e24...515 11
PM75 Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Flytt ut, er du snill! Han har allerede utsatt deg for verbale trusler, påvirker deg psykisk på en negativ måte ved at du ubevisst unngår alt han kanskje blir sint for & fysisk vold med dytting. Og veldig bra at du sa ifra til barnas mor om hva som foregår. Det står det respekt av! 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vært sammen i 1,5 år, samboer i 4 mnd. Usikker, men han har alltid vært veldig sta/krass i stemmen men har ikke reagert så mye på det, før nå i det siste. Har prøvd og stille ultimatum men han mener vi kan fikse det imellom oss. hun vet jo selvfølgelig ikke om det, men jeg nevnte det ene gangen så hun kom å hentet hans unge uten å si noe, for han skrek og kjeftet så voldsomt at jeg hadde ikke noe valg enn å kontakte henne. hun prøver nå å få en time på familievernkontoret mellom de, men han nekter. Og jeg vet ikke selv hva jeg skal gjøre. Tenkt alt for mye på å flytte ut igjen, han kjefter for ingenting å vrenger det om til at det er meg som er problemet, han klarer ikke innrømme at han har et sinne problem. Jeg selv er ganske rolig/stille av meg, hisser meg aldri opp, og takler kjefting/heving av stemme ganske så dårlig. Jeg takler det ikke, og gråter hver gang dette skjer. Føler jeg aldri får roen i meg heller.. Anonymkode: b41f6...6ec Det høres ikke ut som om han har noe som helst tanker om å jobbe med dette selv, eller ta tak i det. Da har du bare to valg: du kan leve med en sint mann som sannsynligvis vil eskalere, eller så kan du gå fra ham. Det nytter ikke å prøve å forandre en person som ikke vil forandre seg. Kom deg unna før det er for sent. Han der høres ikke god ut å leve med. Anonymkode: 7eed2...4dd 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 Han ble så sint at han dyttet deg i gulvet? Kom deg bort! Og anmeld, slik at det kan brukes mot ham i barnefordelingssak. Anonymkode: 75681...3c0 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vært sammen i 1,5 år, samboer i 4 mnd. Usikker, men han har alltid vært veldig sta/krass i stemmen men har ikke reagert så mye på det, før nå i det siste. Har prøvd og stille ultimatum men han mener vi kan fikse det imellom oss. hun vet jo selvfølgelig ikke om det, men jeg nevnte det ene gangen så hun kom å hentet hans unge uten å si noe, for han skrek og kjeftet så voldsomt at jeg hadde ikke noe valg enn å kontakte henne. hun prøver nå å få en time på familievernkontoret mellom de, men han nekter. Og jeg vet ikke selv hva jeg skal gjøre. Tenkt alt for mye på å flytte ut igjen, han kjefter for ingenting å vrenger det om til at det er meg som er problemet, han klarer ikke innrømme at han har et sinne problem. Jeg selv er ganske rolig/stille av meg, hisser meg aldri opp, og takler kjefting/heving av stemme ganske så dårlig. Jeg takler det ikke, og gråter hver gang dette skjer. Føler jeg aldri får roen i meg heller.. Anonymkode: b41f6...6ec Det er ikke noe du skal takle, det skal du bare komme deg vekk fra. Du har helt normale reaksjoner. Skynd deg å komme deg vekk derfra, det er ikke noe du skal stå i. Og godt du informerte moren, sånn skal ikke barn ha det. Barnevern er også en instans jeg ville kontaktet. Psykisk vold i bøtter og spann og mest sannsynlig bare et spørsmål om tid før det blir fysisk. Han er jo umulig å gå i dialog med så ikke utsett deg for mer fare ved å prøve. Anonymkode: a6588...c33 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Han har jo psykopatiske trekk! Du må bare pakke sekken og flytte ut, om det så kun er midlertidig. Kanskje han da skjønner at han må på sinnemestringskurs/ psykiatrisk. Anonymkode: 3232e...295 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Kom deg ut og på veien, kontakt legen hans og fortell. Da kan legen fange han opp dersom han kommer til time. Leger kan henvise til kurs og behandling, og en god lege klarer å ta opp problemstillingen uten å røpe at det er du som har ringt. Anonymkode: 81255...cef 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 Han bør ta en prat med legen som kan henvise videre til et lokalt hjelpetilbud med så raskt opptak som mulig. I mellomtiden tar du en prat med ham om enkle grunnleggende regler, han skal ALDRI være fysisk mot verken deg eller noen andre. Hvis han blir jævlig mot deg verbalt er det også mishandling og det skal du aldri finne deg i, du er verdt så utrolig mye mer enn en mann som ikke respekterer deg og behandler deg rett. Jeg flytta nettopp ut fra en mann som hevet stemmen til meg og kalte meg ting et par ganger på relativt kort tid, det var ikke all verdens, men han klarte ikke å skjerpe seg etter lovnader om å bli bedre og jeg er ikke boksesekken til menn med problemer. Det er ikke du heller ♥ Anonymkode: 69863...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Du ser allerede hvordan eksen hans har det. Det er deg om noen år hvis du ikke kommer deg ut før dere får barn. Anonymkode: 2d378...3db 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Sånn er min også. Han skal i terapi nå. Det var noe gratisgreier via kommunen. Dessverre lang ventetid pga. korona. Dere som sier «gå,» bør man ikke i alle fall prøve å ordne opp i det først? Han har jo ikke gitt det et forsøk en gang... Anonymkode: fb8bf...654
Juniper Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sånn er min også. Han skal i terapi nå. Det var noe gratisgreier via kommunen. Dessverre lang ventetid pga. korona. Dere som sier «gå,» bør man ikke i alle fall prøve å ordne opp i det først? Han har jo ikke gitt det et forsøk en gang... Anonymkode: fb8bf...654 Han har ikke gitt det et forsøk, nei. Det er akkurat det som er poenget. Han har ingen interesse av å endre adferd, da hadde han innrømmet problemet og tatt i mot hjelp! TS har bare bodd med han i 4 måneder, og blitt utsatt for mye dritt. Best å komme seg vekk fra sånne! 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 LØP!! Flytt i allefall ut, og si til han at om dere skal prøve å få noe til å fungere så MÅ han i terapi (alternativ til vold - google it). Der skal han gå, og du gå sammen med han. Fire måneder - og han dytter deg allerede - fire måneder til å han slår deg. Jeg lover. (Men han er jo så grei ellers? Han får deg til å føle seg så sett? Han er jo egentlig en fin fyr? - sa alle kvinner som ikke kom seg ut av voldelige forhold - ikke gå i den fella) Er han ikke villig til å ta tak i problemet - se punkt 1. LØP Anonymkode: d5d4f...108 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 Hei! Du har lov til å flytte ut selv om han sier/synes at det er du som er problemet. Snakk med mor til barnet, så det ordner seg med forsvarlig samværet. Antakeligvis hadde han dette sinnet da de var sammen også. Flytt ut nå. Dette kunne ikke eksen fikse, og det kan ikke du fikse heller. Anonymkode: b2863...385 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Sånn er min også. Han skal i terapi nå. Det var noe gratisgreier via kommunen. Dessverre lang ventetid pga. korona. Dere som sier «gå,» bør man ikke i alle fall prøve å ordne opp i det først? Han har jo ikke gitt det et forsøk en gang... Anonymkode: fb8bf...654 De som sier løp vet at det alltid bare blir verre, og til slutt vil TS skylde på seg selv for hans oppførsel. Nå virker det som hun ser litt klart og derfor bør ta øyeblikket i akt og komme seg unna. Anonymkode: f2de0...7ac 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Sånn er min også. Han skal i terapi nå. Det var noe gratisgreier via kommunen. Dessverre lang ventetid pga. korona. Dere som sier «gå,» bør man ikke i alle fall prøve å ordne opp i det først? Han har jo ikke gitt det et forsøk en gang... Anonymkode: fb8bf...654 Langvarige forhold med barn, ja. Men fire måneder som samboere? Anonymkode: 2d378...3db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå