Gå til innhold

Valg av landeveissykkel. Har lite peiling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har syklet en del med terrengsykkel på grus og asfalt. Vil gjerne kjøpe en landeveissykkel også. Har prøvd å sykle på landeveissykkel, men synes balansen var litt vanskelig og hjulene veldig tynne. Det var kanskje en stor sykkel, og jeg måtte lene meg langt frem. 
Spørsmål:

kan jeg kjøpe en mindre landeveissykkel slik at jeg sitter bedre å slipper å lene meg så mye frem? 

Er feks en grussykkel et bedre valg for meg? Vil helst ha en landeveissykkel med tykke hjul der jeg kan sitte litt mer oppreist og sykle på grus/sti. 

Hvis noen her har tips til sykkel blir jeg glad. Er 174cm 80kg. Pris: max 20K.   

Anonymkode: a9151...6b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil sitte fremoverlent er det ikke noe poeng i å kjøpe landeveissykkel. Posisjonen er for å være mest mulig aerodynamisk. De fleste landeveisykler har rom til litt bredere dekk, men du kan ikke kjøpe en som er for liten for å sitte mindre fremoverlent. Det kommer til å være ubehagelig på sikt. 

Jeg kjøpte en god hybrid til nærmere 20k hos Anton sport til pendlersykling i fjor vår. Gode shimano 105 gir og en drøm å pendle med. Er ikke sykkelsensong helt enda, men du kan jo se etter det når syklene begynner å komme i butikk. 

Anonymkode: 8b794...7d4

Skrevet

Det høyrest ut som om det du eigentleg ser etter ein cyclocrossykkel, opphavleg laga for å sykle på gjørmete jorder i Belgia, men som også er ypperlege allroundsyklar. 🙂 Då får du litt tjukkare dekk, men du kan også setje på tynnare dekk om du heller vil ha mindre rullemotstand.

Du kommer til å sitte litt foroverlent, det er heile poenget med ein landevegssykkel, men det er skilnad på korleis ein sitt foroverlent. Ideelt sett skal ramma vere så lita at du sitt foroverlent fordi styret er lågare enn setet, ikkje fordi du må strekke deg for å rekke fram til styret. For å få til det bør du satse på ei ganske lita ramme, og heller justere med styreframspring. 

Det beste er å få hjelp i ein sykkelbutikk, dei bør kunne finne noko som passar til deg. 

Skrevet

En comfortracer er nok tingen og selvfølgelig at du kjøper rett størrelse i forhold til lengde innerben/rygg. Comfortracere har mindre aggresiv sittestilling og bedre comfort og ogte plass til 28mm dekk.  Jeg ville begynt med en brukt fra finn.no. Bør finne noe bra der i 5k klassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en landeveissykkel med mindre den har smale dekk og sittestillingen er aggressiv. En sykkel hvor du sitter «oppreist» tror jeg ikke du får i en seriøs sykkel/sportsbutikk, da blir det mer «tantesykkel» med kurv foran :P 

Jeg ville tatt steget og kjøpt en ordentlig landeveissykkel hvis jeg var deg. Cannondale, f. eks. Du får teken på det lett som en plett :) 

Evt. kan du kjøpe en cyclecross sykkel, med litt bredere dekk. 

Anonymkode: e4da3...0eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...