Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke kommer inn på juss, hva er lurt å studere da? Ja, jeg vet dere ikke kjenner meg og at jeg bør studere det jeg liker, men likevel... 

Har ikke realfag, og vil ikke gå på BI eller et annet sted som koster penger... Tips?

Anonymkode: 774fc...f83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare ha mye muligheter med god lønn... 

AnonymBruker
Skrevet

Eiendomsmegler, dersom det er noen på offentlig skole? 

Anonymkode: 02f3a...495

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje @Karoline1907 har noen forslag?

Anonymkode: c7196...118

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor tenker du søke? Oslo, Trømsø eller Bergen? Skal nemlig søke i Oslo selv, men aner ikke om jeg kommer inn. Hva er snittet ditt nå?

Anonymkode: 5bc2b...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Går du siste året på vgs? Eventuelt søker du med førstegangsvitnemål eller ordinær kvote?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg ikke kommer inn på juss, hva er lurt å studere da? Ja, jeg vet dere ikke kjenner meg og at jeg bør studere det jeg liker, men likevel... 

Har ikke realfag, og vil ikke gå på BI eller et annet sted som koster penger... Tips?

Personlig har jeg akkurat det spørsmålet i tankene. Er fra en kultur hvor det er mye press på å velge høyere studier, så er veldig usikker på hva jeg vil velge. Har tenkt å søke rettsvitenskap i Oslo. Tenker du 3 eller 5-årig? 

AnonymBruker
Skrevet

Indøk?

Anonymkode: e77ac...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Går du siste året på vgs? Eventuelt søker du med førstegangsvitnemål eller ordinær kvote?

Ja, så FV...

AnonymBruker
Skrevet

Lærer? Det gir mye muligheter, og om ikke god lønn så ok lønn.

Anonymkode: 46df5...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg gjøre om jeg ikke kommer inn på juss? Jeg skal flytte ut uansett. Bør jeg søke på noen årsstudium? Hvis jeg søker på juss igjen etter et årsstudium, må jeg da søke på ordinærkvote sånn at snittet blir høyere og jeg i hvertfall ikke kommer inn? Eller er det fortsatt førstegangs med ekstrapoeng?? Kan jeg komme inn da et år senere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Indøk?

Anonymkode: e77ac...1a2

TS har ikke realfag. I tillegg er det latterlig at du nevner indøk - du må ha over 60 skolepoenget for å komme inn... jus er ikke like høyt.

Anonymkode: 7de57...b80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår rettsvitenskap på UiA. Det er 3-årig bachelor. Har du gode karakterer kan du komme inn i UiB mener jeg...

AnonymBruker
Skrevet

IT?

Anonymkode: fb706...590

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

IT?

Anonymkode: fb706...590

Noe ala IT- og informasjonssystemer i så fall, mye IT krever realfag.

Og hvis man skal få noe særlig ut av en grad innen IT- og inf, så bør man ha en interesse for det, utover vanlig PC-bruk. Anbefaler jeg i hvert fall.

Anonymkode: 2bbe0...8ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe ala IT- og informasjonssystemer i så fall, mye IT krever realfag.

Og hvis man skal få noe særlig ut av en grad innen IT- og inf, så bør man ha en interesse for det, utover vanlig PC-bruk. Anbefaler jeg i hvert fall.

Anonymkode: 2bbe0...8ee

Riktig det. Bare fordi det er etterspurt betyr ikke at alle med IT grad vil få jobb. Det er etterspørsel etter kompetente IT-folk.

Skrevet

Du kan jo studere juss flere plasser, så om det er en juridisk utdanning du vil ta kan du jo bare søke flere steder? For øvrig er statsvitenskap og juss en god kombinasjon, så går evt an å tenke i den retningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva bør jeg gjøre om jeg ikke kommer inn på juss? Jeg skal flytte ut uansett. Bør jeg søke på noen årsstudium? Hvis jeg søker på juss igjen etter et årsstudium, må jeg da søke på ordinærkvote sånn at snittet blir høyere og jeg i hvertfall ikke kommer inn? Eller er det fortsatt førstegangs med ekstrapoeng?? Kan jeg komme inn da et år senere?

Noen som vet hvordan dette fungerer? Hadde vært koselig å tatt et årsstudium i Agder, og så kommet inn på juss i Bergen året etter, men skjønner ikke hvordan det fungerer...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som vet hvordan dette fungerer? Hadde vært koselig å tatt et årsstudium i Agder, og så kommet inn på juss i Bergen året etter, men skjønner ikke hvordan det fungerer...

Fins bare bachelor. Da må du gå 3 år i Agder og søke deg inn i Bergen for masteren i 2 år. Ville sett på denne løsningen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall ikke noe poeng å velge studier som typisk har høyere poenggrense enn juss. Du må tenke litt på fagretning og om du vil studere noe som leder til en spesifikk utdanning eller ikke. 

Anonymkode: 376d0...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...