Gjest Gjesta Skrevet 23. august 2005 #1 Skrevet 23. august 2005 Jeg er overhode ingen økonomisk person, men jeg prøver da å spare litt - og setter av en sum pr mnd i Postbankens Aksjespar. Pengene mine står ganske bra nå - og jeg lurer på om det går an å løse dem ut nå, for så å kjøpe andeler for summen jeg løste ut. Jeg er jo garantert summen jeg har betalt inn, så om jeg betaler inn de pengene jeg hittil har samla meg opp, så har jeg faktisk tjent ganske bra...men er det lov? K
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #2 Skrevet 23. august 2005 Tenker du på å cashe inn det/noe av de andelene du har, for så å kjøpe nye andeler for de pengene du får av salget? Det skulle vel være lov vil jeg tro. Det tar jo gjerne et par dager før du får penger av et slikt salg, så det vil jo ikke bli slik at du sitter foran kundebehandleren og sier "også skal jeg kjøpe nye andeler i fond XX for pengene."
Gjest Gjesta Skrevet 23. august 2005 #3 Skrevet 23. august 2005 Jeg er ikke 100 % sikker på hvordan det fungerer, men jeg har altså en sum penger som jeg har satt inn - og så har jeg en gevinst på disse pengene. Har tjent ganske mange prosent av utgangspunktet til nå. Jeg er garantert å ikke tape pengene jeg har satt inn - kun gevinsten. Jeg tenker som så at hvis jeg løser ut/inn det jeg har nå (med gevinst og det hele) - for så å kjøpe det samme fondet for summen igjen - så er jeg jo garantert å sitte igjen med denne summen uansett hvordan markedet blir framover... Og da har jeg jo tjent ganske bra på de kronene jeg i utgangspunktet starta med, og har sikra meg gevinsten.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2005 #4 Skrevet 24. august 2005 Ingen som vet noe mer om dette...eller som har prøvd det?
Gjest ArneP Skrevet 24. august 2005 #5 Skrevet 24. august 2005 Jeg kjenner ikke det produktet du snakker om men det lyder for godt til å være sant. Sikker på at det ikke er noe med liten skrift...?
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2005 #6 Skrevet 24. august 2005 Altså, dette er ikke noe jeg har "lest" - jeg bare lurer på om det går an å gjøre sånn.
Gjest ArneP Skrevet 24. august 2005 #7 Skrevet 24. august 2005 Et aksjefondprodukt hvor du er garantert innskutt beløp og du kan ta ut pengene når du vil, høres ut til å være for godt til å være sant (i hvertfall når du sier du har hatt god avkastning). Men hvis det stemmer bør det ikke være noe i veien for at du gjør som du har skrevet. Spørr i banken...
Gjest Embla s Skrevet 24. august 2005 #8 Skrevet 24. august 2005 Du, det der høres merkelig ut! Men om det er slik, kan de jo ikke nekte deg å løse inn pengene dine forså å kjøpe nye fondsandeler igjen! Men ærlig talt: Er du garantert å ikke tape opprinnelig innsats? Det tror jeg ikke noe på. Noe av greia med fond er jo at det er en viss usikkerhet (dog sikrere enn å handle aksjer på egenhånd). Jeg har også penger der, og en stund var jeg veldig i minus i fht hva jeg faktisk hadde puttet inn.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2005 #9 Skrevet 24. august 2005 Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det - skal i møte med banken i morgen, så jeg skal spørre. Ville bare høre om det er noen som har gjort det samme som det jeg lurer på.
Polly Ester Skrevet 25. august 2005 #10 Skrevet 25. august 2005 Vil vel tro at du skal ha ganske mye gevinst for at det skal lønne seg. Tror det er slik med aksjefond at du betaler skatt når du løser ut fondet... så det kan hende det er like greit å la det stå og rente seg til det er enda mer der først... Og nå er vel egentlig markedet ganske langt nede rentemessig, det lønner seg vel ikke å selge da? Men, dette får du sikkert vite på møtet i banken i dag...
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 26. august 2005 #11 Skrevet 26. august 2005 Du er da vel ikke garantert å få igjen gevinsten? Dersom du har en avtale på det, så må det være noe du fikk en tid tilbake. Du vil neppe få samme "deal" nå.. Fondene du snakker om er jo veldig høye nå.. (de følger omtrent totalindeksen på Oslo børs) Var jeg deg ville jeg løst inn det hele og heller kjøpt et nytt fond som har en lavere kurs pr i dag og derfor større potensiale for å gå opp fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå