AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Er det som regel en enklere og raskere fødsel dersom man blir igangsatt etter termindato i forhold til om man blir igangsatt i feks uke 38? Jeg er relativt moden med 2cm åpning, og skal igangsettes på torsdag, er da 41 uker. Er redd for en lang og tøff fødsel, men det bør vel kanskje gå ganske greit mtp modenhet og overtid? Erfaringer? Anonymkode: c74ac...a87
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Kommer helt an på hvor klar kroppen er for fødsel. Termindato er jo bare veiledende, så om det blir før eller etter denne datoen har lite å si. Hvordan selve fødselsforløpet blir er uansett individuelt. Generelt sett er igangsatte fødsler hvor man er helt umoden tøffere, men det er ingen fasit. Anonymkode: 20975...af9 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Altså det handler jo om modenhet. Sannsynligheten for at kroppen er moden og klar for fødsel, stiger jo jevnt med svangerskapslengde. De færreste kropper er fødeklar i uke 35 feks, og igangsettelse vil da gjerne statistisk sett ta lenger tid og dermed oppleves tøffere for mor. Med det sagt, er det jo ikke alle som er moden i uke 42 heller. Men i og med at du er såpass nærme (med åpning og alt), kan det jo godt tenkes kroppen bare trenger et lite puff i riktig retning Her ble jeg satt i gang 41+4, da hadde jeg 2,5 cm åpning og var veldig moden. Fikk drypp i 5 min som umiddelbart gav rier og de kunne skru det av igjen da. Så tok det bare 3 timer med rier før jeg var ferdig med hele greia Kroppen var altså klar som et egg, men det var den dørstokkmila da tydeligvis. Kan selvsagt ikke garantere at det går like lett for deg, men forholdene ligger jo mer tilrette når du er så langt på vei og moden - enn om kroppen var helt uforberedt. Lykke til! Anonymkode: 8e803...b46 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså det handler jo om modenhet. Sannsynligheten for at kroppen er moden og klar for fødsel, stiger jo jevnt med svangerskapslengde. De færreste kropper er fødeklar i uke 35 feks, og igangsettelse vil da gjerne statistisk sett ta lenger tid og dermed oppleves tøffere for mor. Med det sagt, er det jo ikke alle som er moden i uke 42 heller. Men i og med at du er såpass nærme (med åpning og alt), kan det jo godt tenkes kroppen bare trenger et lite puff i riktig retning Her ble jeg satt i gang 41+4, da hadde jeg 2,5 cm åpning og var veldig moden. Fikk drypp i 5 min som umiddelbart gav rier og de kunne skru det av igjen da. Så tok det bare 3 timer med rier før jeg var ferdig med hele greia Kroppen var altså klar som et egg, men det var den dørstokkmila da tydeligvis. Kan selvsagt ikke garantere at det går like lett for deg, men forholdene ligger jo mer tilrette når du er så langt på vei og moden - enn om kroppen var helt uforberedt. Lykke til! Anonymkode: 8e803...b46 Tusen takk for fint svar Fikk du ikke ballong eller tabletter du da, det ble rett på drypp? Håper jeg får en like god erfaring som deg 😃 Hvordan ble det med vannet? Gikk det av seg selv etterhvert, eller tok de det? Anonymkode: c74ac...a87
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for fint svar Fikk du ikke ballong eller tabletter du da, det ble rett på drypp? Håper jeg får en like god erfaring som deg 😃 Hvordan ble det med vannet? Gikk det av seg selv etterhvert, eller tok de det? Anonymkode: c74ac...a87 Nei slapp både tabletter og ballong siden jeg var så moden og hadde åpning De prøvde først å ta vannet for å få det i gang, men ingenting skjedde. Så fikk jeg drypp etterpå Anonymkode: 8e803...b46 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei slapp både tabletter og ballong siden jeg var så moden og hadde åpning De prøvde først å ta vannet for å få det i gang, men ingenting skjedde. Så fikk jeg drypp etterpå Anonymkode: 8e803...b46 Håper håper jeg er like heldig som deg 😃 Takk igjen for tilbakemelding! Anonymkode: c74ac...a87
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Håper håper jeg er like heldig som deg 😃 Takk igjen for tilbakemelding! Anonymkode: c74ac...a87 Masse lykke til! Prøv å hold fokuset på at neste søndag er du mamma 🥰 Om alt går bra (noe det høyst oftest gjør) sitter du kanskje i sofaen i ditt eget hjem med en baby på brystet neste gang det heter søndag! Anonymkode: 8e803...b46 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Masse lykke til! Prøv å hold fokuset på at neste søndag er du mamma 🥰 Om alt går bra (noe det høyst oftest gjør) sitter du kanskje i sofaen i ditt eget hjem med en baby på brystet neste gang det heter søndag! Anonymkode: 8e803...b46 Tusen takk, det er virkelig oppmuntrende å lese 🥰 Blir veldig spennende på torsdag!! Anonymkode: c74ac...a87 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 Jeg hadde igangsatt med nr 1 10 dager etter termin. Det tok 4 timer fra de tok vannet til baby var ute. Igangsatt nr 2 i uke 37 tok 4 dager fra ballongkateteret ble satt til baby var ute. Anonymkode: 42202...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg hadde igangsatt med nr 1 10 dager etter termin. Det tok 4 timer fra de tok vannet til baby var ute. Igangsatt nr 2 i uke 37 tok 4 dager fra ballongkateteret ble satt til baby var ute. Anonymkode: 42202...9e8 Såpass ja, det bekrefter det jeg har tenkt litt Håper det går kjapt for meg! Anonymkode: c74ac...a87
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Igangsatt i uke 42+0 pga 11 dager over termindato. Møtte opp for å få satt inn ballong, men der var det 3cm åpning, så da ble vannet tatt istedet og de håpet riene skulle starte av det. Det gjorde de ikke, så da satte de drypp. Og da tok det 1,5 time så var baby født i det som altså endte i styrtfødsel! (Var førstegangsfødende.) Anonymkode: 0362a...4db 1
Arkana Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Som de andre sier er det modenhet heller enn nærhet til termin som teller. Jeg har blitt igangsatt to ganger og begge var raske og fine fødsler. Med nr 2 var jeg så moden at de bare tok vannet og da kom riene av seg selv så jeg trengte aldri drypp. To timer etter var han født. Med nr 3 var det fullt på føden så jeg fikk en modningstablett og måtte vente på obs-posten hele dagen. Det skjedde ingenting av tabletten så det var mer kjedelig enn noe annet. På kvelden fikk jeg endelig fødestue, da gikk plutselig vannet av seg selv og hun ble født på under en halv time. Så igangsatte fødsler trenger absolutt ikke være langdryge fæle fødsler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå