Gå til innhold

Bivirkninger av aduvanz, som voksen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper denne kan få stå, jeg er bare ute etter erfaringer fra oppstart fra andre mennesker, da blant annet felleskatalogen og andre nettsider sier noe om standarden av alle amfetaminlignende preparater.  

Samtidig vil jeg PRESISERE at jeg både har tett oppfølging av spesialist, skal til spesialist nå til uka, OG vet at bivirkninger i oppstart er forbigående. 

Jeg trenger bare litt info om dette ER normalt, for jeg har nettopp startet, og igjen jeg skal til legen. Føler bare at felleskatalogen lister opp mulige bivirkninger. 

Bla bla,  håper dere skjønner og lar den står, og lar folk svare. 

Startet for 6 dager siden. 

*Matlysten er borte, det viste jeg kom til å skje, så må tvinge meg til å spise til faste tidspunkt (frokost, lunsj er ikke alltid det går, middag som regel, kveldsmat er som regel et knekkebrød/frukt og smoothie)

*småkvalm. Ikke sånn man er når man vil spy, men urven. Uspesifisert kvalm. Vanlig? 

*nesten hver dag mellom 8-10 timer etter inntak får jeg magesmerter og diaré. Jeg vet finner ingen fagfekst som sier at det vanlig, at det kommer så sent etter inntak? Bare at diaré er vanlig, men det er kanskje logisk siden det er en depot-tablett som tas opp i tarmen? 

*Føler at hodet endelig henger med, har endelig den mentale kapasiteten til å gjøre prosjekter hjemme (f.eks rydde boden, ommøblere badet, full shining av kjøkkenet uten å bli avbrutt av små ting, og glemme det jeg holdt på med), men siden jeg har en fysisk diagnose som gir smerter så kjenner jeg disse for sent, og blir likevel helt utslitt fysisk. Jeg føler meg som en border collie i bånd - endelig mentalt utfordret, men fysisk holdt tilbake. Flere som kjenner seg igjen? 

*SØVN - Hvor sent kan man ta tabletten før søvn påvirkes? Har fått beskjed om å prøve meg litt frem, men merker at den har virkning ca 9 timer. Da er det omtrent som en bryter. Og dette er rart, for de rundt meg sier at jeg er mer pratsom, og aktivert etter oppstart på medisinen (når den går ut) enn jeg var før. Alt "velter" liksom ut av meg når jeg er medisinfri, og det var jeg ikke før jeg begynte på medisin. Jeg tok meg dog kraftig sammen, og det er grunnen til at jeg fikk medisin, for det sleit meg ut. 

*Får beskjed at jeg tuller litt med ord for tida. Enten finner jeg ikke ord, eller så sier jeg feil ord. F.eks sto jeg lenge å lette etter ordet for vaskepulver når jeg skulle gi beskjed at vi manglet dette og måtte kjøpe det, måtte forklare "dette vi bruker i vaskemaskinen, for å få rene klær" og ble kjempefrustrert. 

*Blander dager. Mandag blir lørdag, november blir februar. Mulig det bare går for fort i tankegangen, eller så er det en kognitiv feilruting? 

Konsentrasjonen er skjerpet, jeg klarer å fullføre prosjekter, jeg blir ikke sliten av "meg selv" eller verden generelt, får gjort det jeg skal, sover ikke på dagen lengre, og katastrofetenkingen er minimal. Det er jo faktisk en ny verden, så jeg er positiv til fortsettelsen. 

Anonymkode: e6a46...7a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...