AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Min mor kjøpte ny TV for noen uker siden, hun er i 60-årene og har ikke peiling på teknologi. Hun gikk fysisk til butikken og endte opp med en TV til under 10k, og den er helt grei den. Men den butikkansatte overbeviste henne til å kjøpe kalibrering av TVen til 2000,-. Hun sier at hun ble forklart at dette var noe «de fleste» betaler for når de kjøper TV. Det tror jeg ikke stemmer, og jeg føler ikke den ansatte her har gitt særlig god kundeservice ved å si dette. Er dette ok, eller kan jeg/moren min ta det opp med butikken? Hun har dårlig råd, og dette var kjipe penger å betale. Anonymkode: dedc7...fe1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Hva i all verden gjør denne kalibreringen da? Uansett, hvis hun har brukt kalibreringen kan hun nok ikke klage på den i etterkant.
Gjest Lasox Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Dersom det er nylig kjøpt så ville jeg ha benyttet angreretten. Handle for noe til 10,000,- idag pluss kalibrering til 2,000,- hørtes helt hinsides ut. Kalibrering er innstillinger som gjør at kvaliteten ser bedre ut, men TV'ene idag er generelt gode nok uten slik tjeneste til 2,000,- høres mer ut som svindel? Endret 7. mars 2021 av Lasox
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Det er Power, dette her? De fleste Smart TV'er har dette innebygget. Så her må Power forklare hva de har solgt og hvorfor!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Det blir nok fort bare ord mot ord vil jeg tro. Men det er feil at de fleste kunder kjøper denne tjenesten. Kalibrering er for "kjennere" i mer grad enn for vanlige folk. Anonymkode: f8a9f...a36
Cuntzilla Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Har det vært en fyr hjemme hos henne og kalibrert den? Jeg trodde det var noe man gjorde hjemme hos folk for å sjekke lysforhold etc. Hvis ikke ville jeg bare ringt og avbestilt det med en gang. De er sikkert greie på det, hvis ikke får du hisse deg litt opp og snakke om lureri. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir nok fort bare ord mot ord vil jeg tro. Men det er feil at de fleste kunder kjøper denne tjenesten. Kalibrering er for "kjennere" i mer grad enn for vanlige folk. Anonymkode: f8a9f...a36 Det var det jeg tenkte. Tviler på at min mor hadde brukt så mye penger på noe ekstra dersom de ikke (ifølge henne) hadde sagt at de fleste betaler for kalibrering. Men det blir jo ord mot ord ja. Det er snakk om en ganske liten TV til 6000k. 2 minutter siden, Cuntzilla said: Har det vært en fyr hjemme hos henne og kalibrert den? Jeg trodde det var noe man gjorde hjemme hos folk for å sjekke lysforhold etc. Hvis ikke ville jeg bare ringt og avbestilt det med en gang. De er sikkert greie på det, hvis ikke får du hisse deg litt opp og snakke om lureri. Ja, det har allerede vært noe hos henne og kalibrert den. Det er ikke slik at jeg hadde planer om å kreve at de betaler tilbake, men rett og slett bare ta det opp med kundeservice. Synes det er en uærlig praksis dersom det min mor sier stemmer. Anonymkode: dedc7...fe1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Dette er en kjent sak som elektrokjedene bruker for å tjene gode penger på. Det er kun lureri. Man skal stort sett si nei takk til alt de prøver å selge deg som ekstra ting til varen. Anonymkode: 21586...788 15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var det jeg tenkte. Tviler på at min mor hadde brukt så mye penger på noe ekstra dersom de ikke (ifølge henne) hadde sagt at de fleste betaler for kalibrering. Men det blir jo ord mot ord ja. Det er snakk om en ganske liten TV til 6000k. Ja, det har allerede vært noe hos henne og kalibrert den. Det er ikke slik at jeg hadde planer om å kreve at de betaler tilbake, men rett og slett bare ta det opp med kundeservice. Synes det er en uærlig praksis dersom det min mor sier stemmer. Anonymkode: dedc7...fe1 Jeg synes det høres utspekulert ut fra selgers side, og at her blir en eldre person utnyttet. Det høres ikke ut som om moren din har gått på butikken og fremstått som en kravstor og sær person når det kommer til bildets kvalitet (?!). Jeg hadde forsøkt meg hos kundeservice, og muligens også lokalavisen. Kanskje de har lite å skrive om, og tar saken. Da legger i hvert fall de store kjedene seg flate, som elkjøp, power ol. Anonymkode: f8a9f...a36 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Tviler på at du kommer noen vei med å klage på dette... Butikkene prøver alltid å prakke på kundene sine sånne ekstra utgifter for tjenester man like gjerne kan gjøre selv. Og moren din var dessverre "dum" nok til å takke ja Anonymkode: 3aeea...82e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Dette er dessverre en kjent greien- kalibrering tjener butikkene mye på, og selgerne presser dette på kunder. Jeg jobber i en slik kjede, og hadde du sendt oss en Mail, ville jeg kompensert ganske greit med et gavekort etc. Burde sikkert ikke sies høyt, men jeg gjør det likevel 😂 Det skal ikke være sånn at man føler seg lurt hos oss. Anonymkode: e20b1...49b 15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Vi sier alltid nei til dette, for får uansett tv merket ferdig kalibrert. Så tror de kalibrerer alle og sjanser på at en og annen biter på og betaler. Anonymkode: 2ff8f...433
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Blondie65 skrev (På 7.3.2021 den 14.32): Det er Power, dette her? De fleste Smart TV'er har dette innebygget. Så her må Power forklare hva de har solgt og hvorfor! Power er bare det mest useriøse selskapet jeg noensinne har vært borti. Elendig kundeservice og du får ikke det du har rett på som kunde i det hele tatt. Hadde skjemtes om jeg var ansatt i en Powerbedrift. De eier ikke yrkesstolthet i det hele tatt. Anonymkode: 76612...77a 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Power er bare det mest useriøse selskapet jeg noensinne har vært borti. Elendig kundeservice og du får ikke det du har rett på som kunde i det hele tatt. Hadde skjemtes om jeg var ansatt i en Powerbedrift. De eier ikke yrkesstolthet i det hele tatt. Anonymkode: 76612...77a Ulempen med Power og andre butikker, hotell og restaurant og en rekke andre som ansetter elever og studenter under utdanning som trenger å tjene en slant til å finansiere utdanningen er at dette ikke er faget deres og ergo er det heller ingen yrkesstolthet. I tillegg kommer en fille lønn, i mange tilfeller en grov utnyttelse av arbeidskraft og stor gjennomtrekk. Sånt bygger ikke yrkesstolthet. Det finnes selvsagt unntak, og selvsagt finnes det ungdom som - selv om det er en midlertidig jobb for å finansiere studier - anser det som en ære å få betjene akkurat deg som kunde. Fremmer egentlig butikkene en slik holdning? Når vi ser hvordan XXL f.eks. har fremmet en fullstendig uakseptabel kultur der man fremelsker det å lure kunden, er det rart at det ikke finnes yrkesstolthet? Det finnes jo ikke noe å være stolt av at det er om å gjøre å lure kunden til butikken for å selge de en masse greier i tillegg som de ikke har bruk for.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 14.28): Min mor kjøpte ny TV for noen uker siden, hun er i 60-årene og har ikke peiling på teknologi. Hun gikk fysisk til butikken og endte opp med en TV til under 10k, og den er helt grei den. Men den butikkansatte overbeviste henne til å kjøpe kalibrering av TVen til 2000,-. Hun sier at hun ble forklart at dette var noe «de fleste» betaler for når de kjøper TV. Det tror jeg ikke stemmer, og jeg føler ikke den ansatte her har gitt særlig god kundeservice ved å si dette. Er dette ok, eller kan jeg/moren min ta det opp med butikken? Hun har dårlig råd, og dette var kjipe penger å betale. Anonymkode: dedc7...fe1 Er det noen spesiell grunn (diagnose) for at din mor har valgt å være digital/teknologisk analfabet? Hun er som du sier i 60-årene og skal (får man håpe) overleve i et høyteknologisk samfunn i 30 år til. Hun får en alderdom der hun MÅ være digital, eller miste livskvalitet. Var jeg deg ville jeg sagt at dette var en 2000-kroners vel fortjent lærepenge. Hun får melde seg på kommunens kurs. Hun får henge med i tiden. Om du ikke nå presser henne til å lære, ts, kommer du til å være digital støttekontakt i hennes heldigitale alderdom. Det er en rolle du virkelig ikke unner din verste fiende. Tving mor over på teknologi. Anonymkode: 87629...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Kjøpte nylig en tv på Power og det var et sant mareritt å svare på alt tullet de ville selge med. kalibrering = stille inn lyset. Tar deg max 5 minutter. Og garanti har du ansett. Anonymkode: d9baf...993
Angelheart2 Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Flere som har opplevd dette, ja... https://www.nettavisen.no/okonomi/power-skulle-ha-2000-kroner-ekstra-for-en-tjeneste-arne-ikke-hadde-bestilt/s/12-95-3424064953 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det noen spesiell grunn (diagnose) for at din mor har valgt å være digital/teknologisk analfabet? Hun er som du sier i 60-årene og skal (får man håpe) overleve i et høyteknologisk samfunn i 30 år til. Hun får en alderdom der hun MÅ være digital, eller miste livskvalitet. Var jeg deg ville jeg sagt at dette var en 2000-kroners vel fortjent lærepenge. Hun får melde seg på kommunens kurs. Hun får henge med i tiden. Om du ikke nå presser henne til å lære, ts, kommer du til å være digital støttekontakt i hennes heldigitale alderdom. Det er en rolle du virkelig ikke unner din verste fiende. Tving mor over på teknologi. Anonymkode: 87629...d3b Jeg tror vi bare må innse at digitale analfabeter uten interesse for tekniske dippedutter ikke kommer til å bli digitalt kompetente. Det er noe helt annet med de som vokser opp med teknologien i dag. Jeg ser det her lokalt også: alle beboere blir bedt om å gjøre en bestemt handling på en bestemt dag, og dersom de ikke gjør det vil de ikke ha internett. Informasjon deles ut elektronisk til de som har takket ja til det og i postkasse til de som ikke har samtykket. Tre uker etter nevnte dato klager nabo over manglende internett. De har da ikke fått med seg dette, på tross av rikelig informasjon i rett kanal. Enkelte kommer ikke over den terskelen - de greier det bare ikke. De forstår ikke vitsen med at de skal forstå det, er fornøyd med en gammeldags mobil, og kan ikke brukes i et styre der det kreves smarttelefon grunnet elektronisk signatur o.l. Enkelte må sendes SMS om at de må lese mail. Så nei, man kommer ikke dit med den generasjonen. Men man kommer dit med de som er 10 år yngre.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 Drtte husker jeg fra jeg ble sendt ut av mine gamle foreldre til å kjøpe tv på elkjøp, ble nesten tvunget av salgsfyren til å kjøpe dette kalibrering tjenesten greiene, eg spurte hva konkret det gikk ut på og han sa stille inn noe greier med lys og bilde. Jeg sa til ham at dette gjør jeg jo selv, tar 5 min? Han nikket til det. Fy flate hvor provosert jeg ble, har lyst å opprette en tjeneste hvor alle i kommunen kan ringe meg så kommer jeg og "kalibrerer" tv for de mot en 50lapp i diesel. De bruker ord som forvirrer, hadde de sagt vanlige innstillinger og sånn så hadde ikke folk blitt skremt fra å prøve selv. Anonymkode: 1c052...edb 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Det samme skjedde med en litt eldre kar jeg kjenner som kjøpte seg ny mobil. Han betalt 200 tror jeg for at de skulle kalibrere den. Dette ble vel gjort på ti minutter.. Så hva gjør de egentlig? Anonymkode: 241b5...46b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå