AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #21 Skrevet 8. mars 2021 Hvis man mener, hva er det færrest som har evne til å fullføre vil jeg nok slå et slag for Siv.ing i nano og fysmat ved NTNU, begge krever at du tar emner på anstendig høyt nivå i kvantefysikk obligatorisk, og generelt krever de også gode matematiske ferdigheter. Ellers tror jeg også de færreste har hode for å ta en doktorgrad i ai, kyb, fysikk, teoretisk kjemi eller lignende mattetunge felt. For en som meg dog som er god i matte og alt det, ganske eksepsjonelt god, men horribel på alt kreativt tror jeg at arkitekt på AHO hadde tatt livet av meg haha - Stipendiat ved NTNU, studert nano selv Anonymkode: 51ab8...8f4 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #22 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis man mener, hva er det færrest som har evne til å fullføre vil jeg nok slå et slag for Siv.ing i nano og fysmat ved NTNU, begge krever at du tar emner på anstendig høyt nivå i kvantefysikk obligatorisk, og generelt krever de også gode matematiske ferdigheter. Ellers tror jeg også de færreste har hode for å ta en doktorgrad i ai, kyb, fysikk, teoretisk kjemi eller lignende mattetunge felt. For en som meg dog som er god i matte og alt det, ganske eksepsjonelt god, men horribel på alt kreativt tror jeg at arkitekt på AHO hadde tatt livet av meg haha - Stipendiat ved NTNU, studert nano selv Anonymkode: 51ab8...8f4 Hva med IT studier? Er data vanskelig? Hva med elsys? Når man googler vanskeligste ingeniørgrad så kommer ofte electical engineering opp, og det er vel lik elsys? Anonymkode: a3678...1fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #23 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med IT studier? Er data vanskelig? Hva med elsys? Når man googler vanskeligste ingeniørgrad så kommer ofte electical engineering opp, og det er vel lik elsys? Anonymkode: a3678...1fb Jeg nevner disse på PhD nivå, på masternivå er det alt for enkelt å ikke forstå hva man holder på med og bare kode. De vanskeligste feltene innen electrical engineering er nok det som går på datakomponenter o.l (nanoelektronikk, kan også velges på elsys men da med mindre kvantefysikk enn nano) og kontroll/robotikk, dette dekkes i kyb mer enn elsys. Kunstig Intelligens er egentlig bare et felt innen matematikken når man kommer til et vist nivå og det er ganske tøft, men det ser man ikke før man er ferdig med en vanlig sivinggrad i data. Anonymkode: 51ab8...8f4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #24 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg nevner disse på PhD nivå, på masternivå er det alt for enkelt å ikke forstå hva man holder på med og bare kode. De vanskeligste feltene innen electrical engineering er nok det som går på datakomponenter o.l (nanoelektronikk, kan også velges på elsys men da med mindre kvantefysikk enn nano) og kontroll/robotikk, dette dekkes i kyb mer enn elsys. Kunstig Intelligens er egentlig bare et felt innen matematikken når man kommer til et vist nivå og det er ganske tøft, men det ser man ikke før man er ferdig med en vanlig sivinggrad i data. Anonymkode: 51ab8...8f4 Vurdert stort å ta en siving grad på NTNU, men vet ikke hvilken. Synes data kan være spennende, i tillegg til at det er ettertraktet. Og har ofte imposter syndrom... Har jo høyt snitt, er flink i realfagene, men ville ikke kalt meg "smart" på en måte med tanke på at jeg ikke tar ting med en gang like fort som jeg gjør i samfunnsfagene. Det er vel sikkert vanlig og da, men jeg er på ingen måte en typisk realfagsnerd man ser i amerikanske filmer. Man "bør" vel være det i slike tunge linjer du nevner? Ser man kan velge retning kunstig intelligens som fordypning, men det strider vel litt med det du mener, at man egentlig bør ta noe mer mattetungt for å jobbe innen feltet? Har ikke hatt noe IT erfaring enda, men synes det høres kult ut (hvem gjør ikke). Kan man ikke jobbe med ordentlig AI etter datagrad? Man kan vel bygge på med litt matte, går det? Anonymkode: a3678...1fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #25 Skrevet 8. mars 2021 Jeg gikk sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk, det syns jeg var ganske vanskelig. Prøver å finne ut hva det absolutt kjedeligste studiet jeg kan tenke meg er (frisør kanskje?), og hvorvidt det ville vært vanskelig sammenlignet med siving, men det kan jeg ikke se for meg. Anonymkode: 93af2...6c0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #26 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk, det syns jeg var ganske vanskelig. Prøver å finne ut hva det absolutt kjedeligste studiet jeg kan tenke meg er (frisør kanskje?), og hvorvidt det ville vært vanskelig sammenlignet med siving, men det kan jeg ikke se for meg. Anonymkode: 93af2...6c0 Frisør er yrkesutdannelse, så ikke sammenlignbart? Anonymkode: a3678...1fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #27 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vurdert stort å ta en siving grad på NTNU, men vet ikke hvilken. Synes data kan være spennende, i tillegg til at det er ettertraktet. Og har ofte imposter syndrom... Har jo høyt snitt, er flink i realfagene, men ville ikke kalt meg "smart" på en måte med tanke på at jeg ikke tar ting med en gang like fort som jeg gjør i samfunnsfagene. Det er vel sikkert vanlig og da, men jeg er på ingen måte en typisk realfagsnerd man ser i amerikanske filmer. Man "bør" vel være det i slike tunge linjer du nevner? Ser man kan velge retning kunstig intelligens som fordypning, men det strider vel litt med det du mener, at man egentlig bør ta noe mer mattetungt for å jobbe innen feltet? Har ikke hatt noe IT erfaring enda, men synes det høres kult ut (hvem gjør ikke). Kan man ikke jobbe med ordentlig AI etter datagrad? Man kan vel bygge på med litt matte, går det? Anonymkode: a3678...1fb Det er nok mer en holdning på data om at matte er kjedelig, og at data dropper matte2. Det beste for å gå videre med ai er nok kyb eller indmat dog, de har mye mer fokus på mattebiten. Men om du vil gå data, holder mattekunnskapene oppe (gjerne ta i hvert fall matte2, noe på numeriske metoder og noe på optimering om du vil holde på med ai), så er det helt kurrant. Merk også at du må ha gode karakterer på data for å få velge ai retningen. Anonymkode: 51ab8...8f4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #28 Skrevet 8. mars 2021 Jeg er sivilingeniør selv og synes derfor ikke den linjen er spesielt vanskelig. Sikkert veldig vanskelig for noen, men for oss som liker realfag så er det helt ok. Jeg tror kanskje språk eller historie på masternivå ville vært vanskelig for meg. Mest fordi jeg hadde synes det var gørrkjedelig. Musikk eller kunst hadde jeg nok strøket i. Anonymkode: b2333...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #29 Skrevet 8. mars 2021 Jeg synes hvertfall logopedi master var ganske hardt. Anonymkode: bd823...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #30 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg som svarte fysikk. Jeg har studert medisin. Medisin er hovedsaklig vanskelig fordi det er mye. Har også studert andre ting, og synes fremdeles kjemi og fysikk er mye vanskeligere enn medisin (selv om det er mye av det på medisin og, så kan ikke nivået og kravet til forståelse sammenlignes). Ja man må holde seg oppdatert og lære seg nye ting hele tiden, men samtidig bygger det stort sett på ting man allerede kan (litt) om. Anonymkode: b4b5e...cce Dessuten er livslang læring normen i veldig mange kunnskapsbaserte yrker, det er på ingen måte unikt for leger. Anonymkode: 1dea6...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #31 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes hvertfall logopedi master var ganske hardt. Anonymkode: bd823...d2f Hei Jeg har søkt på dette fra høsten (2 år på heltid). Er det mulig å jobbe noe ved siden av studiene, tenker du? (typ annenhver helg) Anonymkode: e1e37...bb4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #32 Skrevet 9. mars 2021 Tenker at noe "state of the art" linje innen realfag eller teknologi må være tyngst - en del av Masteremnene pleier å inneholde mye rykende fersk stoff, gjerne rett fra forskningsblader/artikler, og uten noen formell pensum. Når jeg tok Maskinlæring/Dyp Læring, så bestod pensum av forskingsartikler som praktisk talt var blitt publisert etter vår studiestart, det semesteret. Merket også at foreleserne der var ekstra "på", og gjerne forventet at du måtte ha Ph.D-nivå av interesse for faget. Anonymkode: eacaa...e77
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #33 Skrevet 9. mars 2021 Det som er lett for en person er jo vanskelig for en annen, så det er vanskelig å rangere. Anonymkode: e8033...df6
likestilling Skrevet 9. mars 2021 #34 Skrevet 9. mars 2021 Jeg tror det som er vanskeligst for "de fleste" er sivilingeniør på NTNU og da helst de med mye matte og fysikk. Alle har for så vidt en del av det, men det er få som har et hode som intuitivt skjønner matte/fysikk på det nivået. Selvfølgelig er det noen som er supertalenter der også, men ikke så mange. Medisin har mye pensum men spesielt vanskelig er det vel ikke... 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #35 Skrevet 9. mars 2021 For min del måtte det vært studier med mye tunge realfag. Jeg eier ikke forståelse for fysikk og kjemi. Anonymkode: d1993...2e2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #36 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 19.37): Jeg gikk sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk, det syns jeg var ganske vanskelig. Prøver å finne ut hva det absolutt kjedeligste studiet jeg kan tenke meg er (frisør kanskje?), og hvorvidt det ville vært vanskelig sammenlignet med siving, men det kan jeg ikke se for meg. Anonymkode: 93af2...6c0 Lite sammenlignbare tenker jeg. Frisør er noe du må jobbe veldig hardt for å bli skikkelig god i. Svært få frisører er skikkelig gode i faget sitt desverre, nettopp fordi de ikke interesserer seg. Blir som å sammenligne en siv. ING med å bli Therese johaug. Greit at alle kan gå på ski, men skikkelig god blir du ikke uten videre, om du skjønner h a jeg mener 😅 Anonymkode: cf965...452
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #37 Skrevet 9. mars 2021 On 3/8/2021 at 11:32 AM, AnonymBruker said: Medisin uten tvil. Pensumet er enormt og det setter veldig store krav teoretisk og praktisk. I tillegg blir du aldri ferdig som "student", du må hele tiden holde deg oppdatert for å gi pasienter best mulig behandling. Anonymkode: 298f7...69d Dette med å måtte holde seg oppdatert er vel vanlig i yrker som krever universitetsutdannelse? Poenget med utdannelsen er som regel å lære seg å løse nye problemstillinger og ikke kun pugge svarene man fikk av foreleseren. Det er ingen som hadde godtatt en dommer som kun forholdt seg til de samme lovene som da hun ble utdannet. Eller en programmerer som kun forholdt seg til it-teknologien som eksisterte da hun tok utdannelsen sin. Anonymkode: 86e6b...0ac 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #38 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 18.59): Ellers tror jeg også de færreste har hode for å ta en doktorgrad i ai, kyb, fysikk, teoretisk kjemi eller lignende mattetunge felt. Anonymkode: 51ab8...8f4 Like greit å stryke hva doktorgraden er i. Flertallet hadde neppe klart en doktorgrad i ikke-matematiske felt. Anonymkode: 57845...6c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå