AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Hva mener dere er det vanskeligste studiet? Da tenker jeg et studie på å fullføre på et universitet/høgskole Anonymkode: a3678...1fb
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Det er jo veldig avhengig av hva man liker og er god i da... Men teoretisk fysikk/matematikk er nok ikke for alle. Anonymkode: b4b5e...cce 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Et du ikke trives med. Anonymkode: 7cd0f...637 29
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Det kommer jo helt an på hvem man er. For meg er det økonomi, klarer det bare ikke. Har ellers studert jus og vernepleier, og synes vel jus var det letteste. Anonymkode: a2990...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo veldig avhengig av hva man liker og er god i da... Men teoretisk fysikk/matematikk er nok ikke for alle. Anonymkode: b4b5e...cce Jeg tenker også det samme. Matte/fysikk, enten på masternivå i en ren teoretisk grad, eller på tunge siving-linjer. Anonymkode: 1dea6...bcc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Det som er lett for noen er vanskelig for andre. Jeg ville antakeligvis ikke bestått noe som helst på Kunsthøyskolen, for eksempel. Men kunne kanskje fint klart medisin. Er sivilingeniør. Anonymkode: 2a234...e01 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Siving i fysikk ville nok vært det vanskeligste studiet i Norge for en veldig stor andel av befolkningen Anonymkode: 27a61...338
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Jeg sovner straks jeg ser §-tegnet, så jus hadde vært helt umulig for meg å komme meg gjennom. Anonymkode: 53822...cfa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 Tannlege. Kjemi, fysikk og mye teori første årene, kombinert med fulle uker, oppmøte 8-16 nesten hver dag i 3 år og lesing på siden. Krever praktiske, mellommenneskelige og teoretiske evner. Anonymkode: e20db...4c6 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tannlege. Kjemi, fysikk og mye teori første årene, kombinert med fulle uker, oppmøte 8-16 nesten hver dag i 3 år og lesing på siden. Krever praktiske, mellommenneskelige og teoretiske evner. Anonymkode: e20db...4c6 Skriver under på den. Anonymkode: 903c0...83c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Medisin uten tvil. Pensumet er enormt og det setter veldig store krav teoretisk og praktisk. I tillegg blir du aldri ferdig som "student", du må hele tiden holde deg oppdatert for å gi pasienter best mulig behandling. Anonymkode: 298f7...69d 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Medisin uten tvil. Pensumet er enormt og det setter veldig store krav teoretisk og praktisk. I tillegg blir du aldri ferdig som "student", du må hele tiden holde deg oppdatert for å gi pasienter best mulig behandling. Anonymkode: 298f7...69d Jeg som svarte fysikk. Jeg har studert medisin. Medisin er hovedsaklig vanskelig fordi det er mye. Har også studert andre ting, og synes fremdeles kjemi og fysikk er mye vanskeligere enn medisin (selv om det er mye av det på medisin og, så kan ikke nivået og kravet til forståelse sammenlignes). Ja man må holde seg oppdatert og lære seg nye ting hele tiden, men samtidig bygger det stort sett på ting man allerede kan (litt) om. Anonymkode: b4b5e...cce 4
Majer Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 Jo mer praksis og vanskeligere er det. Praksis er tidkrevende og man kan ikke pugge seg til det. Alt annet går greit om man har anlegg for det.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Majer skrev (Akkurat nå): Jo mer praksis og vanskeligere er det. Praksis er tidkrevende og man kan ikke pugge seg til det. Alt annet går greit om man har anlegg for det. Tidskrevende er ikke lik vanskelig... Telles lab som praksis? Anonymkode: a3678...1fb 2
Knekt1 Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Jeg sliter litt med å forstå hensikten med slike rangeringer. Hvem kan egentlig uttale seg om vanskegrad sammenlignet med andre studieprogram? Som andre skriver er personlige forutsetninger helt avgjørende likevel. Et gjennomsnittlig antall timer brukt på studiene per uke kan gi en viss innsikt, men er heller ikke uten svakheter. Stor konkurranse om karakterer, eksamensform, studiested, arbeidsmarkedet og mye hysteri blant studenter kan gi utslag på studentenes tidsbruk, men behøver selvsagt ikke si noe om vanskegrad i seg selv. I tillegg vil gjerne helt ulike studieprogram deles inn i arketyper: "Jus", "lærerutdanning", "psykologi" med mer.
Williel Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 (endret) Det er vel bare å se hvem som bruker mest tid på studiet i snitt. https://www.nokut.no/globalassets/studiebarometeret/2019/tidsbruk-studiebarometeret-2018.pdf Tid gir en god indikasjon tenker jeg. For det vil alltid være noen som tar noen ting lettere og andre ting hardere, så snitt tidsbruk for studenter er vel beste målbare indikasjon. Who cares... Endret 8. mars 2021 av Williel 1
Majer Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tidskrevende er ikke lik vanskelig... Telles lab som praksis? Anonymkode: a3678...1fb For en som ikke forstår matte er ingeniør vanskelig, men for en med mastergrad i matte fra før er ingeniørstudiene enkle. For en med tilnærmet fotografisk hukommelse er det enkelt å pugge kroppens anatomi. For en som lærte programmering av foreldrene sine før han lærte å snakke vil informatikk være enkelt. Vanskelig å ha fordel i praksiser der man må vise progresjon og vanskelig å skrive gode, store analytiske oppgaver uansett hvilke anlegg eller erfaring man har. Det vanskeligste å komme inn på av alle studier i Norge er bachelor i maritime jegeroperasjoner. Bachelor i etterretning og språk er krevende når man først har kommet seg inn. Endret 8. mars 2021 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 Knekt1 skrev (8 minutter siden): Jeg sliter litt med å forstå hensikten med slike rangeringer. Hvem kan egentlig uttale seg om vanskegrad sammenlignet med andre studieprogram? Som andre skriver er personlige forutsetninger helt avgjørende likevel. Bare for gøy, ingen hensikt egentlig. Det meste som skrives her i forumet har ingen hensikt. Man kan få gjøre seg en mening og uttale seg uten å være ekspert. Tenker objektivt sett og ikke personlig. Det er ikke feil å hevde at de fleste synes at realfag er tøffere enn humanetiske fag. Knekt1 skrev (8 minutter siden): Et gjennomsnittlig antall timer brukt på studiene per uke kan gi en viss innsikt, men er heller ikke uten svakheter. Stor konkurranse om karakterer, eksamensform, studiested, arbeidsmarkedet og mye hysteri blant studenter kan gi utslag på studentenes tidsbruk, men behøver selvsagt ikke si noe om vanskegrad i seg selv. I tillegg vil gjerne helt ulike studieprogram deles inn i arketyper: "Jus", "lærerutdanning", "psykologi" med mer. Sant. Anonymkode: a3678...1fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 Williel skrev (8 minutter siden): Det er vel bare å se hvem som bruker mest tid på studiet i snitt. https://www.nokut.no/globalassets/studiebarometeret/2019/tidsbruk-studiebarometeret-2018.pdf Tid gir en god indikasjon tenker jeg. For det vil alltid være noen som tar noen ting lettere og andre ting hardere, så snitt tidsbruk for studenter er vel beste målbare indikasjon. Who cares... Ikke alltid. Å tenke ut og utlede formelen til summen av de 100 første tallene er mye mer krevende enn å skrive ned de første 1 million tallene. Det vil ikke ta like lang tid å tenke ut formelen om man er litt flink i matte, men krevende er det. Anonymkode: a3678...1fb
Williel Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alltid. Å tenke ut og utlede formelen til summen av de 100 første tallene er mye mer krevende enn å skrive ned de første 1 million tallene. Det vil ikke ta like lang tid å tenke ut formelen om man er litt flink i matte, men krevende er det. Anonymkode: a3678...1fb mener bare at hvis det er mulig å måle det på noen som helst måte må vel dette være det nærmeste man kommer. Men er jo uendelige variabler man kan trekke inn. F.eks. de studiene som krever høye karakterer for å komme inn på, tiltrekker seg studenter som har lagt inn innsatsen det krever å få gode karakterer. Høye karakterer krever som regel, mer innsats og tid på skole. Det kan være en årsak. En av hundre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå