Gå til innhold

Hjelp med studieteknikk (privatisteksamen Historie)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg trenger sårt hjelp til å finne en lønnsom studieteknikk som får meg gjennom historiefaget. Jeg skal ta privatisteksamen i dette og har startet å lese, men foreløpig har min teknikk vært å lese ett kapittel og skrive notater fra dette, før jeg går videre til neste kapittel.

«Problemet» er at jeg skriver 5-7 sider pr kapittel, helt ned til den minste detalj. Det blir så mye notater og detaljer at jeg ikke har sjanse til å huske alt.. Jeg sitter flere dager/uker med samme kapittel, og når jeg er ferdig lest og ferdig skrevet, sliter jeg fortsatt med å huske det viktigste og gjengi dette.. Motivasjonen daler.

Jeg har lest at mange anbefaler å lage tidslinjer med de viktigste hendelsene. Dette skal jeg prøve nå, men hvordan lager jeg tidslinjer på en ryddig og strukturert måte? Det er begrenset hvor mye jeg får plass til på et A4 ark, det blir i så fall en stor bunke med slike tidslinje-ark.

Har dere noen gode råd til meg? Jeg vil så gjerne få til dette, men jeg trenger virkelig litt hjelp med hvordan jeg skal gripe fatt på dette 😊 Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: d1952...9ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør bytte litt teknikk. 

Tidslinje innenfor hvert kapittel med årstall og hendelser. Hendelsene kan du utdype på andre ark, nummerer tidslinje og fyll ark med disse nummereringene og utdypende forklaring på hendelsene. Det hjelper også å se relevant film om temaene, er sikkert noe på YouTube å søke opp, men vær kildekritisk. 

En annen ting er jo at du kan lese opp kapitlene til tlf. Lagre de med navn for overskrift og lytt til de mens du gjør andre ting. 

Anonymkode: 9b4f7...6e0

AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2021 at 1:42 PM, AnonymBruker said:

«Problemet» er at jeg skriver 5-7 sider pr kapittel, helt ned til den minste detalj. Det blir så mye notater og detaljer at jeg ikke har sjanse til å huske alt.. Jeg sitter flere dager/uker med samme kapittel, og når jeg er ferdig lest og ferdig skrevet, sliter jeg fortsatt med å huske det viktigste og gjengi dette.. Motivasjonen daler.

Anonymkode: d1952...9ed

Nå er det lenge siden jeg gikk på videregående. Men du trenger vel ikke huske alle detaljene? Mener å huske at vi før muntlig eksamen fikk  forberedelsestid og at vi fikk lov å ha med oss notatark under fremføringen.  

Tror det er viktig med pauser fra lesingen for å holde motivasjonen oppe. 

Tror også man kan lære mye av å trene på det man ønsker å bli god på. Lat som du skal ha muntlig eksamen. Ta utgangspunkt i læringsmålene. F.eks "drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet. Også lager du en presentasjon som ikke er lenger enn du ville hatt på eksamen. Står her at det skal være en 10 minutters presentasjon med 20 minutters fagsamtale.  https://www.studienett.no/eksamen/historie

Så lag en presentasjon på 10 minutter. Lengden styrer jo hvor detaljert man kan være. Skal man ha en 10 minutters presentasjon om opplsningstiden og samfunnsomveltninger på 1700 og 1800-tallet så får man ikke tid til å få med alle detaljene. Hvilke detaljer du bør fjerne er en del av det du skal lære. Når du har tenkt gjennom hvilke detaljer du ønsker å ha med og hvilke detaljer du ønsker å fjerne så lærer du faget og da blir ting enklere å huske.  I fagsamtalen på 20 minutter så får du kanskje spørsmål om noen av de detaljene du har valgt bort. 

Men er sikkert mange historielærere på forumet her som kan komme med tips om hvordan man bør gå frem. Det er 20 år siden jeg gikk på videregående.

Anonymkode: 8ffcf...84b

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ville gjort eller forslag:

1. Søk opplæreplanen i faget på udir.no hvis det er vdg. Her ser du hva du skal kunne og ofte kan man omformulere kunnskapsmålene til direkte spørsmål som kan komme på en eksamen. Med læreplanen vil det også bli lettere å finne ut hva som er viktig/uviktig. Du kan også bruke planen til å finne ut hvilke sentrale begreper man bruker i faget; feks "den industrielle revolusjon" eller "kolonialisme"

2. Legg vegg notatene for en kveld eller to og sett deg ned med pensumboken og bla i den.

-Innholdsfortegnelsen er en mal på hvordan boken er bygd opp og ofte hvis man ser litt etter så inneholder den viktige begreper. Bruk innholdsfortegnelsen til å danne deg et inntrykk av hva boken handler om og hvilke tema den tar opp. Det går også an å bruke den som en mal for notater. Skriv inn hele innholdsfortegnelsen i word og når du leser i et kapitell kan du skrive ned stikkord under de ulike overskriftene i hvert kapitell.

-Les forordet; det kan inneholde sammendrag/hovedpoenget med de ulike kapitlene eller annen nyttig info.

-I selve kapitlene så se først etter overskrifter og oppsummeringer/konklusjoner. Les dem først for å danne deg overblikk. Oppsummeringene gir deg sammendraget og når du har noen hovedlinjer er det lettere å gå mer i dybden. Når du vet hva det handler om er det ofte lettere å begynne å lese på første side i kapitlet.

-I de ulike avsnittene står ofte det viktigste i de 2-3 første setningene så kommer det litt utfyllende info/svada og de siste linjene i avsnittet oppsummerer eller peker videre til neste avsnitt. Min erfaring er at i et kapitell så er det noen viktige hovedpunkter mens resten ikke er fult så viktig eller kan sees som tilleggsinfo. Det viktigste er kjernen i stoffet og begrepene.

-Se på kapitlene som tema og ikke som noe du må lese fra side x til side y. For min del hadde jeg prøvd å lage et tankekart på 1 A4 side som innholdt stikkord, strektegninger og kanskje bokser for å få ned kunnskapen om f. eks hva den industrielle revolusjon er eller hva opplysningstiden var på det ene arket. Et ark pr tema. Så hadde jeg tatt et bilde med telefonen og/eller  hengt arket opp et sted hvor jeg så det ofte. Telefonen er lett å dra frem mens man venter et sted eller står i kø på butikken. Alle små drypp gjør at kunnskapen repeteres og fester seg over tid uten at man egentlig anstrenger seg. Lite og ofte er bedre enn mye og sjelden.

-Dybde er viktig, men ikke grav deg ned i detaljer. Det er ikke nødvendigvis så interessant om en avtale ble undertegnet i 1895 eller 1896, men det er kanskje viktigere hvordan avtalen som ble undertegnet påvirket samfunnsforholdene eller organiseringen av arbeidet under den industrielle revolusjonen.

2. Hvis det er en skriftlig eksamen; lær deg hva som menes med drøft, diskutèr og forklar. Tren på å skrive; bruk egne ord og definer begreper når du å svarer på f. eks

• gjør rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
  • gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag

3. Finn ut hvor mange uker det er til eksamen og del antall uker på antall kaptiler. Er det ni kapitler i boken; bruk ca en uke på hvert kapitell hvis det er ni uker til eksamen. Bruk lærerplanen og finn ut hvilke læreplanmål som er relevant for hvert kapitell. Du kommer ikke til å få noe annet enn det som står i læreplanen på eksamen, men det kan hende de bruker andre ord for å teste om du har nådd målene i læreplanen med besvarelsen din.

4. Keep it simple. Jo vanskeligere stoffet er jo viktigere er det å forenkle med eple og pærer-tankegang.

5. Ta pauser. Det er viktig å hvile hodet og se sola.

Anonymkode: 1ecc6...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...