Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg traff min nåværende samboer gjorde jeg det ekstremt tydelig at jeg tidligere hadde hatt en samboer som spilte dataspill i timesvis hver dag, som lot meg legge meg alene nesten hver kveld, og som oppførte seg som en guttunge når jeg ropte middagen var klar. "Han skulle bare" hele tiden. 

Min nåværende samboer spiller playstation i perioder, enkelte perioder ingenting mens andre perioder hver dag. Det er også sosialt sammen med kompiser over telefon, så jeg skjønner at han synes det er kjekt. 

Jeg har sagt det er greit så lenge gaming ikke prioriteres over andre ting. Og at jeg kommer foran gaming. Som regel følger han regelen, og avslutter før middagen er klar, kommer alltid og møter meg i døra når jeg kommer fra jobb og jeg legger meg ikke alene. 

Men nå har han en periode der han har gamet mye og jeg har blitt sittende i sofaen ved siden av på mobilen stort sett hele kvelder, han avslutter akkurat når vi skal spise, men starter på igjen etterpå. Jeg har latt det passere litt siden jeg selv har vært opptatt med andre ting. Men jeg liker det ikke og registrerer mønsteret med en gang jeg føler det blir for mye. 

Nå hadde jeg satt meg ned for å spise, vi hadde satt på en film, så får han en melding fra en kompis om å spille. Han gir seg ikke selv om jeg sier nei, du kan spille etterpå. Nei det passet bare nå, og jeg blir til slutt så forbanna at jeg bare lar han spille og går derifra i raseri med lunsjen min. 

Nå har jeg mest lyst til å bare gjøre det slutt på dagen. Jeg orker ikke dette en gang til og fatter ikke hvorfor jeg finner meg mannfolk som prioriterer slik. 

Ellers i hverdagen er han snill, omtenksom, hjelpsom, pliktoppfyllende. Og veldig raus. Så han har jo masse gode egenskaper jeg setter veldig pris på. 

Innspill? Akkurat nå ser jeg bare helt svart/hvitt... 

Anonymkode: 380be...ce0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prate med ham? Ikke i sinne, ikke med beskyldninger, men fortelle ham hva du føler og at du er ekstra følsom på dette pga tidligere erfaringer. Ikke sett regler eller fortell ham hva han skal gjøre, det vil ofte føre til at folk setter seg til motverge og det blir krangel (ingen liker å bli fortalt hva man skal eller ikke skal gjøre, man er voksne mennesker). Bare fortell åpent og ærlig hvordan du føler det og hvorfor du føler det slik og gi ham en sjanse til å komme deg i møte.

Anonymkode: f6d98...665

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Han virker til å la det skli ut, tiden med spillingen. 

Her må du ta en prat med han. Si hva du er på vei til å gjøre om du ønsker å fortsette forholdet. Han kan endre på det om han ønsker. Om han ikke gjør det, finner du deg et annet sted. 

Anonymkode: 2c9e7...ec2

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som et mor og sønn forhold, skjønner du blir lei.

Hva med å ta en alvorsprat? gi han en sjangse hvert fall

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt flere samtaler der jeg har forklart hvor ekstra sensitiv jeg er for akkurat dette her og at jeg ser rødt med en gang jeg føler gaming blir så viktig. Så det er ikke det at han ikke vet det. Han liker ikke at jeg forteller om tidligere erfaringer fra andre forhold og blir nesten mer fiksert på at jeg sammenligner han med ekser og blir frustrert over at han skal "svi" for det andre har gjort tidligere. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har hatt flere samtaler der jeg har forklart hvor ekstra sensitiv jeg er for akkurat dette her og at jeg ser rødt med en gang jeg føler gaming blir så viktig. Så det er ikke det at han ikke vet det. Han liker ikke at jeg forteller om tidligere erfaringer fra andre forhold og blir nesten mer fiksert på at jeg sammenligner han med ekser og blir frustrert over at han skal "svi" for det andre har gjort tidligere. 

Ts 

Det spørs litt hvordan du legger det frem. Det er ikke hans ansvar at du blir ekstra trigget av gaming. Ja, han kan ta hensyn - og bør gjøre det.  Men samtidig bør du også jobbe med din reaksjon og ikke legge det ansvaret over på ham. ("Siden jeg reagerer ekstra på gaming så får du ikke lov å game så ofte"). Da hadde jeg også reagert, om min partner sa noe slikt til meg eller hadde en slik holdning.

Her må dere begge forstå hvor den andre kommer fra og finne et kompromiss dere begge kan leve med. Det krever åpenhet og vilje til å være imøtekommende fra dere begge.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts 

Du burde ikke forklare deg med at du er ekstra sensitiv mtp tidligere forhold, er lett å komme seg unna når du sier det. Du må være streng nok å si at DU orker ikke DETTE mer, at DETTE er slitsomt ikke at det "minner" om tidligere forhold.

Sett ned foten!

Anonymkode: 90784...61f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt frustrert jeg og om min nåværende hadde gnålt om issues hen hadde i forhold til gaming i forrige og legger det på meg. Sier ikke at det er det du gjør men han føler det kanskje slik? Og så virker det litt som at så lenge du er opptatt med ditt så kan han gå game men med en gang du ikke har noe å gjøre så skal han slippe alt han holder på med. Dere ef kanslje for forskjellige til at dette vil gå. Hadde lett droppet en mann som skulle styre min gaming altså.

Anonymkode: a42bd...c0f

• Liker 38
Gjest Kaiminator
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde blitt frustrert jeg og om min nåværende hadde gnålt om issues hen hadde i forhold til gaming i forrige og legger det på meg. Sier ikke at det er det du gjør men han føler det kanskje slik? Og så virker det litt som at så lenge du er opptatt med ditt så kan han gå game men med en gang du ikke har noe å gjøre så skal han slippe alt han holder på med. Dere ef kanslje for forskjellige til at dette vil gå. Hadde lett droppet en mann som skulle styre min gaming altså.

Anonymkode: a42bd...c0f

Dette

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser poengene deres og takker for innspill. Det er ikke sånn at mitt tidligere forhold har gjort at jeg hater gaming, for jeg kan selv spille litt i perioder - men det er dette med prioriteringen. Jeg prioriterer aldri spilling foran andre ting - som rydding, husvask, kjæreste, mat osv. Og det er når denne "men jeg er midt i en runde nå", "jeg sitter og spiller nå og kan ikke prate" kommer at jeg synes det blir frustrasjon. 

Når han velger å spille i stedet for å bli med på tur ut i finværet også fks, og heller vil sitte inne. 

Og nå når vi satt der sammen og jeg skulle slappe av med en film og lunsj, så går spillingen foran... Og at han ber meg gå og se filmen alene på en liten pcskjerm i stedet for. Slik at han kan spille. 

Da lurer jeg jo på om vi blir for forskjellige. 

Ts 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ser poengene deres og takker for innspill. Det er ikke sånn at mitt tidligere forhold har gjort at jeg hater gaming, for jeg kan selv spille litt i perioder - men det er dette med prioriteringen. Jeg prioriterer aldri spilling foran andre ting - som rydding, husvask, kjæreste, mat osv. Og det er når denne "men jeg er midt i en runde nå", "jeg sitter og spiller nå og kan ikke prate" kommer at jeg synes det blir frustrasjon. 

Når han velger å spille i stedet for å bli med på tur ut i finværet også fks, og heller vil sitte inne. 

Og nå når vi satt der sammen og jeg skulle slappe av med en film og lunsj, så går spillingen foran... Og at han ber meg gå og se filmen alene på en liten pcskjerm i stedet for. Slik at han kan spille. 

Ts 

Det med at han er midt i en runde og ikke kan prate nå er helt forståelig. Det er slik det er når man er midt oppi noe. Det er også hans valg om han heller vil spille enn å gå tur (det hadde min samboer også sagt). 

Både samboer og jeg gamer, men jeg hadde også reagert om vi hadde avtalt å se en film og han midt i filmen gikk og spilte. Det synes jeg er frekt. Ikke fordi det har med gamingen å gjøre - jeg hadde reagert like mye om han avbrøt filmen for å gå en tur.

Men, ja, det kan være dere er for forskjellige når du reagerer så kraftig på små ting.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Men det er viktig å prøve å se ting fra begge sider, og se sin egen rolle når man skal påpeke feil ved ham. Still deg selv spørsmålet om du er urimelig når du setter foten ned for gamingen.

Han trenger også å ha sine egne interesser, og sin egentid. Da kan du ikke forvente at han alltid skal avbryte gamingen "akkurat" når det passer deg.

Det blir litt det samme som at han skal be deg sette filmen din på pause akkurat i det øyeblikket han selv kjeder seg og trenger oppmerksomhet. Eller be deg avbryte serien du har gledet deg til og som akkurat er sluppet på netflix fordi han ikke liker serien. Man må i det minste få lov til å se ferdig en episode. 

Anonymkode: 3e4e2...e0f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men du visste at han var en gamer da du ble sammen med han? Eller løy han og lot som han ikke var det. Er sistnevnte rett svar, så forstår jeg frustrasjonen din. Er det førstnevnte.. så visste du jo hva du gikk til, spesielt med tanke på ditt tidligere forhold. 

Anonymkode: 3e536...ac3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at man går inn i relasjoner med en tabbekvote. Feks så hadde jeg en kvote hvor jeg tålte godt når mannen min avbrøt meg. Men etter å ha blitt avbrutt MYE var kvoten brukt opp på en måte, og jeg begynte å ta det personlig, som at jeg ikke var verdt å høre på osv. 

Tabbekvoten din for gaming var allerede skranten når du gikk inn i forholdet, og nå har kjæresten din begynt å forsyne seg grådig av siste rest. Du har pratet med ham, men han velger å ikke ta hensyn til det. Da er det vanskelig å ikke ta det personlig, tenker jeg.

Så får du kjenne på om du kan leve med en som lar gamingen få ta så stor plass. Det er forståelig om du ikke gjøre det. Jeg hadde ikke det, for dette problemet kommer mest sannsynlig ikke til å forsvinne. Han melder seg jo ut, og er ikke mentalt til stede i nået sammen med deg. Det tærer på allerede og vil bare bli verre.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg vil tro det er mulig for deg å finne en som er mentalt moden nok til å sørge for at du føler deg sett. Og som ikke gir deg følelsen av å være moren hans som har laget mat til ham hver gang dere skal spise. Det er så jævla respektløst. (Og så frister det å be deg finne en som ikke gamer, for jeg tror aldri du vil få særlig stor tabbekvote på det igjen.)

Anonymkode: 2d604...3f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du begynne å spille også, TS? Det finnes helt sikkert et spill du vil like. 

Nå i korona-tiden er det ikke nok med utvendig stimuli for veldig mange, meg også. Hva er poenget å sitte på sofa sammen hver kveld og stirre i TV? Hva skal man egentlig snakke sammen om? Er jo bare kjedelig, pluss at det blir for mye av en person, nå når sosial omgang er veldig, veldig begrenset. Samboeren min liker å se på serier som jeg ikke liker. Han liker action, voldelig underholdning. Jeg gidder ikke bare sitte ved siden av han kveld etter kveld, med mobil. Han vil heller ikke se på programmer jeg liker, typisk oppussing/interiør f.eks. Så, hva er problemet, er ikke det bedre å gjøre det man liker, istedenfor å tvinge partneren å gjøre det du liker? Jeg spiller RPG, han liker ikke det, so what. Han får drive med noe annet. Nå har vi to TVer, to PCer, men ingenting er vel i veien til at du kan skaffe deg egen underholdning.

Det blir for dumt å være redd spillavhengihet bare fordi han spiller litt på kveldstid. Også dumt og barnslig å kreve at samboeren skal være din underholdning. Finn på noe selv, skaff deg egen hobby.

Anonymkode: c6945...645

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min mann gamer ganske mye. Men det løser vi fint med tydelig kommunikasjon. Han spør meg om vi skal noe, eller jeg skal se noe på TVn. Sier jeg nei, er det bare for han å spille. 

Jeg ser ikke TV, og vi skal aldri noe, men jeg liker at han spør😅

Jeg pleier også å gi et hint, om at om så og så lenge må han avslutte. Det gjør han. Og vil en kompis spille over nett sier jeg nesten konsekvent ja, i disse asosiale tider. 

Han gamer sjeldent fredag og lørdagskveld, for jeg ba tidlig i forholdet om at han kunne holde av de kveldene til meg.

Om jeg sier jeg vil pule slipper han stikka samme hva han holder på med. 

Min gamermann er ganske bra🥰

Anonymkode: 0d9be...299

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro fra en sånn mann, og jeg har aldri angret. Det ble så ille at det eneste jeg ønsket meg til jul og bursdag var oppmerksomhet og nærhet. Jeg ønsket meg en uke fri fra gaming, men det kunne han ikke gi meg, for det ble for vanskelig. Ikke en uke engang, liksom! Han var også snill og grei ellers, men jeg ble nedprioritert pga spilling. Alt annet ble et ork, og spilling ble prioritert over meg, tid sammen, øvrig familie osv. når jeg ville se på tv eller ble han furten, for han ville spille. 

Tv og Internett sto i mitt navn, så jeg avbestilte det. Det falt i dårlig jord, og jeg innså da at jeg ikke kan forandre ham, jeg kan kun forandre hvem jeg er og hvem jeg tilbringer min tid med. Jeg så meg aldri tilbake.

Anonymkode: 63292...494

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts 

Hvorfor har du rett til å se på film og han ikke rett til å spille?

Du ramser opp mange gode egenskaper ved denne mannen ig jeg skal love deg at det ikke er vanlig at mannfolk er så pliktoppfyllende som du sier.

Neste mann vil kanskje ikke spille, han han vil sitte på telefonen sin hele tiden og bare løfte beina når du støvsuger. Han kommer ikke til å skifte dekk før du har mast 100 ganger og det er lille julaften og han kommer til å bli skikkelig sur hele jula fordi han ikke får slappe av dersom dere må rydde litt og gjøre istand en julelunsj 2.juledag.

Jeg mener du ser spøkelser på høylys dag, men men.

Anonymkode: 291d9...c57

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns jo det er ganske kjedelig at du tror at du kan bestemme over samboeren liv og hva han bruker tiden sin på? Jeg skjønner at du ønsker at dere skal bruke tid sammen, men det sier du jo også at han gjør? 

Jeg hadde kastet samboeren min på huet ut døra om han hadde sagt at jeg ikke fikk lov til å lese mer enn så så lenge, eller så så mange ganger i løpet av en uke! 

Kanskje spiller han mer nå under korona fordi det ikke er input fra andre steder? Hvis forventningen din er at han skal sitte å holde deg i hånda til frokost, lunsj og middag hver dag så blir du skuffet og da burde du gå fra han... for hans del. Han fortjener en mer forståelsesfull kjæreste som også ser hans behov i ett forhold. Også burde du jobbe med deg selv og hatet ditt mot gaming. 

Anonymkode: 0dfd7...15d

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da jeg traff min nåværende samboer gjorde jeg det ekstremt tydelig at [...]

Dette, og tilsvarende utsagn, er noe jeg stadig leser i tråder som handler om menn som gjør ting man ikke liker eller er fornøyd med.

Man har gjort det klart.

Man har gjort det tydelig.

Man har stilt ultimatum.

Og så videre..

Det eneste man ikke har gjort, og som også er det eneste som faktisk virker, er å vise at man står for de tingene man sier.

Det gjør man ved å umiddelbart fjerne seg hardt og langt fra menn som ikke gjør som man vil.

Men når man ikke gjør det så havner man i samme kategori som disse jeg skal bare-mannfolkene. Hver gang mannen gjør noe dumt, og dama burde gå, så sier hun «ja, jeg skal gå, jeg skal bare...». Hun sier det på en annen måte - ofte som unnskyldninger for hans adferd - men det er det samme. 

Jeg har her fetet ut de stedene hvor du uttrykker ting som unnskylder han;

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da jeg traff min nåværende samboer gjorde jeg det ekstremt tydelig at jeg tidligere hadde hatt en samboer som spilte dataspill i timesvis hver dag, som lot meg legge meg alene nesten hver kveld, og som oppførte seg som en guttunge når jeg ropte middagen var klar. "Han skulle bare" hele tiden. 

Min nåværende samboer spiller playstation i perioder, enkelte perioder ingenting mens andre perioder hver dag. Det er også sosialt sammen med kompiser over telefon, så jeg skjønner at han synes det er kjekt

Jeg har sagt det er greit så lenge gaming ikke prioriteres over andre ting. Og at jeg kommer foran gaming. Som regel følger han regelen, og avslutter før middagen er klar, kommer alltid og møter meg i døra når jeg kommer fra jobb og jeg legger meg ikke alene

Men nå har han en periode der han har gamet mye og jeg har blitt sittende i sofaen ved siden av på mobilen stort sett hele kvelder, han avslutter akkurat når vi skal spise, men starter på igjen etterpå. Jeg har latt det passere litt siden jeg selv har vært opptatt med andre ting. Men jeg liker det ikke og registrerer mønsteret med en gang jeg føler det blir for mye. 

Nå hadde jeg satt meg ned for å spise, vi hadde satt på en film, så får han en melding fra en kompis om å spille. Han gir seg ikke selv om jeg sier nei, du kan spille etterpå. Nei det passet bare nå, og jeg blir til slutt så forbanna at jeg bare lar han spille og går derifra i raseri med lunsjen min. 

Nå har jeg mest lyst til å bare gjøre det slutt på dagen. Jeg orker ikke dette en gang til og fatter ikke hvorfor jeg finner meg mannfolk som prioriterer slik. 

Ellers i hverdagen er han snill, omtenksom, hjelpsom, pliktoppfyllende. Og veldig raus. Så han har jo masse gode egenskaper jeg setter veldig pris på. 

Innspill? Akkurat nå ser jeg bare helt svart/hvitt... 

Ser du?

Du unnskylder og unnskylder og unnskylder han - støtt.

Og dette er årsaken til at du finner menn som prioriterer slik.

Hadde du trukket deg hardt og langt tilbake hver eneste gang noe skjedde som var feil, så ville du sitter igjen med de som oppførte seg bra.

Men slik det ligger an per i dag, så velger de bra mannfolkene bort damer som deg, og går for noen mer kresne damer.

Poenget mitt er at det er en finstemt sammenheng mellom hvordan dama oppfører seg og hvordan mannen hennes oppfører seg.

Kresne damer sitter igjen med bra menn.

Unnskyldende damer sitter igjen med røkla.

På den lyse side er det ingenting i veien for at du kan bli en kresen kvinne som tiltrekker deg bra menn, allerede i dag, allerede i dette minutt :) 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...