AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Jeg og mannen har blitt enige om å gå fra hverandre etter 17 år sammen og 13 som gift. Vi har et barn i barneskolealder. Jeg opplever at vi er enige om det aller meste, dette er fortsatt helt nytt, men jeg har et håp om at vi kan få til et godt samarbeid til det beste for vårt barn. Ønsker å høre fra dere som har gått igjennom skilsmisse, har dere noen tips og råd å komme med? Vi skal ha 50/50 delt omsorg. Anonymkode: 51cef...0c2
A.M. Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Skilte meg for tre år siden og har et veldig godt samarbeid. Vi har fokusert på at vi vil hverandre vel, vi hadde noe som var fint lenge, og som resulterte i to fantastiske barn, så selv om det ikke fungerte som ekteskap så skal vi hjelpe hverandre til å være så gode foreldre som vi kan. Når vi flyttet fra hverandre gjorde vi begge det vi kunne for at det skulle bli to hjem som var bra, ingen prøvde å utnytte den andre. Og barna har så fullverdige rom og garderober som mulig begge steder, slik at de ikke trenger noen bag. Selvsagt er det en del sportsutstyr som må flyttes, men ingen lever i bag. Vi har også byttedag på fredager og synes det fungerer helt strålende, siden man møtes til fredagskos og helg, fremfor mandag med lekser og aktiviteter. Alt det jeg skriver over forutsetter selvsagt godt samarbeidet at begge er med på det. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Ha byttedag midt i uken på en hverdag, f.eks. onsdag eller torsdag. Den ene leverer på skolen og den andre henter. Det er smidigere for alle parter. Ha dobbelt opp av klær og utstyr, dvs. barnet har alt begge steder. Bli enige om hva som skal skje hvis en av dere møter en ny - f.eks. at den andre kan informeres om dette før barnet introduseres. Dere trenger ikke informere om noen dere treffer som ikke er seriøse nok til at barnet skal treffe vedkommende. Anonymkode: e9673...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Vi har byttedag på fredag, som nevnt. Ungene har også fullverdige garderober hos begge, jeg kjøper gjerne klespakker brukt og deler med eksmannen. det som ikke har vært så greit er at eksmannen har funnet seg en dame, en med barn i samme klasse som mine unger, og blitt sammen med etter kort tid. Ungene syns dette er utfordrende Anonymkode: c4c99...7ba
Eneri Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Vi hadde en time på fvk der vi ba om at fokuset skulle være på hvordan vi best kunne samarbeide om barna framover. Ingen store konflikter ved skilsmissen, og ingen hadde funnet seg ny. Timen var likevel nyttig. Vi har valgt å ha en felles bankkonto der vi setter inn like mye. (Vi har hatt ca 50/50 og ikke bidrag oss imellom) Denne kontoen brukes til barneforsikring, kontingent fritidsaktiviteter og div klær og utstyr som barna trenger. Nå er eldstemann blitt student, og vi foreldre spleiser på flybillettene hans når han skal hjem. Dette har fungert bra for oss, men vi har heller aldri kranglet om økonomi mens vi var gift. Det er nesten 11 år siden vi gikk fra hverandre, og i mange år praktiserte vi at gaver til ungene til bursdag og jul var fra oss begge, så det sto 'fra pappa og mamma ' på kortet. Dette fungerte mens vi begge var single, og i mange år mens bare jeg hadde samboer. Så fikk eksen seg kjæreste og da var det slutt på at han ville gavene skulle være fra oss to sammen. Jeg syns det var synd, men måtte jo bare godta det. Nå er eksen min single igjen, men det er ikke aktuelt for meg å gjeninnføre tidligere ordning. Da barna var mindre, passet vi på at vi ved bytte ble med inn og tok en kopp kaffe med den andre forelderen. Det gjorde godt for ungene. Det har vært oss voksne som hadde ansvaret for å pakke yttertøy og utstyr man ikke har dobbelt av, og evt hente ting som var glemt. Vi bor bare fire hus fra hverandre, så etterhvert løp ungene mellom selv for å hente evt akebrett, sykkel osv. Det at vi bor nær hverandre har gjort det lett for barnas kompiser. Ringte de på her og ungene var hos faren, sprang de bare fire hus videre og ringte på der. Vi foreldre har så langt det lar seg gjøre rent praktisk deltatt sammen på ting vedr ungene. (Utviklingssamtqler, skoleavslutninger, arrangementer vedr fritidsaktiviteter, barnebursdager og familiebursdager for ungene) Ikke snakk stygt om den andre forelderen! Trekk fram fine ting om den andre. Det trenger ikke være noe dypt og stort, noe klarer man si. "Så flott at pappa fikset sykkelen din, han er flink med det! Nå er du klar for fine turer'. Vær interessert i å høre om hva ungene har gjort på ferie etc med den andre forelderen. Da venner du ungene til at de kan være åpne om hva som skjer i det andre hjemmet deres. Et av mine barn foreslo å ha innflyttingsfest for vennene da jeg hadde kjøpt hus og vi flyttet inn der. Jeg var som en våt klut etter flytting og følelsesmessig berg- og dalbane, meeen han fikk ha en 'fest'. 😊Da fikk vennene se hvor han bodde når han var hos mamma, og alt var åpent, greit og ikke tabubelagt. Lillesøster ville da også ha fest for sine venner, og hun fikk sin egen fest. Ikke alle reaksjoner og forslag man forventer, men alt i alt landet vi på beina. Vær beredt på å svelge noen kameler selv om skilsmissen er 'vennskapelig'.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Vi har barn på 12 og 15. Bytter på søndager. Har prøvd andre byttedager men de trives best med søndag. Her har vi ikke mulighet til full garderobe begge steder da klær til tenåringer ofte koster mer. Men har basis som undertøy, sokker, litt t-skjorter, bukser og gensere hver plass. Det blir en bag på hver, uansett. Anonymkode: 1794a...d21
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Dere kan få flere samtaler på fvk, anbefaler dere å ta det. Vi har hatt byttedag mandag og det har fungert fint, da har vi avsluttet uka vår med helg. Har hatt dobbelt opp av det meste av klær slik at barna ikke trengte å pakke bag hver uke. Vi har kommunisert godt og hatt fokus på barna, ikke så lett når eksmannen fant seg en ny med en gang. Men viktig å ha fokus på barnas ve og vel. Lykke til! Det er vondt å komme gjennom samlivsbrudd, det blir bra igjen, selv om både voksne og barn lever med sorgen over den tapte familien. Anonymkode: 53f4b...650
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Så lenge begge parter har fokus på å samarbeide om barna så går det gjerne bra. Vi deltar sammen på foreldresamtaler og slikt når vi kan. Og hvis bare en kan gå, så deler vi info med hverandre etterpå. Vi diskuterer alltid større saker i barnas liv før vi tar en avgjørelse, slik at vi respekterer hverandre som forelder. Vi sender gjerne snap eller video til den andre forelderen hvis det er noe spesielt barna gjør. Og så kan barna fortelle mer om det siden. Jeg handler inn alt av klær, mens eksen handler alt av sportsutstyr. Så deler vi på utgiftene. Ett poeng som har fungert for meg er at fokuset kun er samarbeid om barna. Alt mulig annet i livene våre er ikke relevant for den andre. Da er grensene klare og fine & samarbeidet flyter veldig godt. Anonymkode: 5d9e2...7b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå