AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Jeg lurer på om noen hef har opplevd å søke om svangerskapspenger og fått avslag? Hva var da begrunnelsen for søknaden og hvorfor fikk du avslag? Anonymkode: a2676...991
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Abonnerer for lurer på det samme. Venter på svar på søknaden min. Anonymkode: 5cf18...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Litt på siden, men fikk avslag på foreldrepenger:( håper du får positivt svar TS! Anonymkode: 7bfd1...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Abonnerer for lurer på det samme. Venter på svar på søknaden min. Anonymkode: 5cf18...8d4 Det er forferdelig vanskelig akkurat dette her. Jeg ble anbefalt å søke svangerskapspenger pga corona. Men vi måtte skrive en annen grunn på søknaden til NAV, fordi NAV ikke godtar corona som grunn. Ble nesten som å lyve da om grunnen. Samtidig tar det lang tid å få svar på disse søknadene. Jeg har samtidig angst, og fungerer ikke på jobb. Jeg makter ikke å gå på jobb nå, og frykte for barnet. Jeg er livredd for å bli smittet av mutant-virus, uansett hva leger og FHI sier eller ikke. Har fått angst av det, og sover ikke no godt om nettene. Så jeg er samtidig sykemeldt, i påvente av svar. Dette har legen selv valgt å gjøre, og jeg forstår egentlig ingenting. Men det er kanskje en løsning, sykemelding frem til du eventuelt får svar? Anonymkode: 92718...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er forferdelig vanskelig akkurat dette her. Jeg ble anbefalt å søke svangerskapspenger pga corona. Men vi måtte skrive en annen grunn på søknaden til NAV, fordi NAV ikke godtar corona som grunn. Ble nesten som å lyve da om grunnen. Samtidig tar det lang tid å få svar på disse søknadene. Jeg har samtidig angst, og fungerer ikke på jobb. Jeg makter ikke å gå på jobb nå, og frykte for barnet. Jeg er livredd for å bli smittet av mutant-virus, uansett hva leger og FHI sier eller ikke. Har fått angst av det, og sover ikke no godt om nettene. Så jeg er samtidig sykemeldt, i påvente av svar. Dette har legen selv valgt å gjøre, og jeg forstår egentlig ingenting. Men det er kanskje en løsning, sykemelding frem til du eventuelt får svar? Anonymkode: 92718...a3c At du har angst kvalifiserer ikke til svangerskapspenger, det utgjør ingen fare for barnet. Sykepenger er i så fall rette ytelsen, men alvorlig talt, her bør du vel heller jobbe med din ubegrunnede coronafrykt. Anonymkode: 05d47...e46 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At du har angst kvalifiserer ikke til svangerskapspenger, det utgjør ingen fare for barnet. Sykepenger er i så fall rette ytelsen, men alvorlig talt, her bør du vel heller jobbe med din ubegrunnede coronafrykt. Anonymkode: 05d47...e46 Jo fikk høyt blodtrykk, som er fare for barnet. Jeg har opplevd flere ganger at smittevernet brytes på jobb, og gravide skal i følge arbeidstilsynet skjermes ekstra, selv om de ikke er i risikogruppen. Jordmødre har skrevet utallige søknader om svangerskapspenger basert på stressplager og det psykososiale miljøet. Det regnes som to av fire grunner til å søke om svangerskapspenger. Stress alene er grunn til å søke, fordi stress og uro kan føre til for tidlig fødsel, samt høyt blodtrykk som øker sjansen for svangerskapsforgiftning. Under corona hvor kvinner stresset ned med mer hjemmekontor gikk tallene på for tidlig fødsel drastisk ned. Det var min jordmor som sa at hun så med uro på at jeg dro med kollektivt, samt jobbet i smittefarlige situasjoner hver dag. Det var hun som satte meg på ideen,mens jeg har gått på jobb i 7 måneder som gravid. Jeg ble bekymret da jordmor sa: Hvis du får et litt mer alvorlig forløp av corona, blir det veldig smertefullt for deg med stor mage, samt at de enda ikke vet om det er farlig for barnet. Nylig ble det avdekket i Sverige at et barn hadde blitt smittet av corona i mors mage, hadde lavt hjerterytme og pustevansker rett før det ble født, og morkaken hadde fått en betennelse og var delvis destruert av coronaviruset. Neida, vi skal ikke være redde. Alle andre land har nå regnet gravide som del av risikogruppen. Ingen grunn til bekymring, bare å være en sau som ikke tenker selv. Myndighetene er vår Gud og lovgiver, ikke tenke sjøl. Men er enig i en ting, sykemelding er nok det rette for meg og ikke svangerskapspenger. Jeg har fått stressplager som følge av hele situasjonen rundt corona. Lite bemanning på jobb, uforutsigbare dager, folk som skulle vært i karantene som kommer på jobb ved en feil. Meldinger på fritid om endringer neste dag, aldri helt fri. Bare stress, må ta ekstrajobb for de som er i karantene hele tiden. Ja jeg er utbrent, jeg er drittlei, og jeg taler definitivt gravide sin sak i denne drittperioden. Bor du i smitteutsatte områder nå og er gravid, samt må dra med kollektivt og gå i smitte, nei det er ikke noe hyggelig. Så var det også jordmor som sa det ikke var greit lenger, så har vel fått støtte på det fra helsepersonell, mildt sagt. Anonymkode: 92718...a3c 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forferdelig vanskelig akkurat dette her. Jeg ble anbefalt å søke svangerskapspenger pga corona. Men vi måtte skrive en annen grunn på søknaden til NAV, fordi NAV ikke godtar corona som grunn. Ble nesten som å lyve da om grunnen. Samtidig tar det lang tid å få svar på disse søknadene. Jeg har samtidig angst, og fungerer ikke på jobb. Jeg makter ikke å gå på jobb nå, og frykte for barnet. Jeg er livredd for å bli smittet av mutant-virus, uansett hva leger og FHI sier eller ikke. Har fått angst av det, og sover ikke no godt om nettene. Så jeg er samtidig sykemeldt, i påvente av svar. Dette har legen selv valgt å gjøre, og jeg forstår egentlig ingenting. Men det er kanskje en løsning, sykemelding frem til du eventuelt får svar? Anonymkode: 92718...a3c Du kan ikke være sykemeldt i påvente av svangerskapspenger. Da trenger du sykemelding isteden og sjansene er store for at du får avslag på svangerskapspenger. Anonymkode: d7392...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ikke være sykemeldt i påvente av svangerskapspenger. Da trenger du sykemelding isteden og sjansene er store for at du får avslag på svangerskapspenger. Anonymkode: d7392...c1a Det stemmer ikke! Jeg var sykemeldt da jeg søkte om svangerskapspenger (som jeg fikk innvilget) Anonymkode: 9bade...a29 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det stemmer ikke! Jeg var sykemeldt da jeg søkte om svangerskapspenger (som jeg fikk innvilget) Anonymkode: 9bade...a29 Da har du hatt flaks. De tilfellene jeg vet om har fått avslag. Du er enten syk eller ikke, og er man syk så er det sykemelding man skal ha. Anonymkode: d7392...c1a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men vi måtte skrive en annen grunn på søknaden til NAV, fordi NAV ikke godtar corona som grunn. Ble nesten som å lyve da om grunnen. Du må jo ha ubrukelig JM/lege? står på NaV sin hjemmeside at corona er gyldig grunn for søking av svangerskapspenger .... Anonymkode: 950c3...19f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må jo ha ubrukelig JM/lege? står på NaV sin hjemmeside at corona er gyldig grunn for søking av svangerskapspenger .... Anonymkode: 950c3...19f Det som står på NAV er vel at dersom man er gravid og i risikogruppen ( legg merke til og i risikogruppen), altså gjelder det ikke den jevne gravide, men gravide med underliggende sykdommer. Før øvrig er jeg helt enig med ts. Dette systemet er helt hinsides! Alle andre land anerkjenner gravide som risikogruppe - men i Norge ; her må man gjennom alt dette og stresse seg i hjel som om ikke er svangerskap i seg selv er nok. Og Står det og rauter om at vi skal få flere barn... Anonymkode: 914e3...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 * så står Erna der og rauter om at vi skal få flere barn Anonymkode: 914e3...9ac
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det som står på NAV er vel at dersom man er gravid og i risikogruppen ( legg merke til og i risikogruppen), altså gjelder det ikke den jevne gravide, men gravide med underliggende sykdommer. Før øvrig er jeg helt enig med ts. Dette systemet er helt hinsides! Alle andre land anerkjenner gravide som risikogruppe - men i Norge ; her må man gjennom alt dette og stresse seg i hjel som om ikke er svangerskap i seg selv er nok. Og Står det og rauter om at vi skal få flere barn... Anonymkode: 914e3...9ac Ikke slik jeg har forstått det, jeg jobber i barnehage og vi har 3 ansatte som har fått innvilget svangerskapspenger kun på bakgrunn av corona, ingen av dem hadde Jordmor som løy. skal sies at barnehagen ikke kunne tilrettelegge for tryggere arbeid Anonymkode: 950c3...19f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke slik jeg har forstått det, jeg jobber i barnehage og vi har 3 ansatte som har fått innvilget svangerskapspenger kun på bakgrunn av corona, ingen av dem hadde Jordmor som løy. skal sies at barnehagen ikke kunne tilrettelegge for tryggere arbeid Anonymkode: 950c3...19f Kanskje NAV er greie og lar det gå igjennom med bhg ( skulle bare mangle!) , og i tillegg en godt formulert søknad med gode argumenter fra jordmor , samt ledelse som implisitt er enig med jordmor - i og med de oppga at de ikke kunne tilrettelegge. Er mange ledd man skal gjennom. Er for galt. Godt noen får da.. Er ikke sikkert det ville gått i andre jobber eller i andre bhg for den saks skyld.. og det er for galt Anonymkode: 914e3...9ac
Niny Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Hvor tidlig / sent er det vanlig å søke om dette? Jeg jobber på mekanisk verksted. Mye kjemikalier i luften, metallstøv, hydraulikkolje, sveisegasser osv daglig. Stående arbeid og daglige tunge løft. Er 6 uker på vei, men er jo lenge til første time hos lege/jordmor. Fra når regnes dette som skadelig? 🤔
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Just now, Niny said: Hvor tidlig / sent er det vanlig å søke om dette? Jeg jobber på mekanisk verksted. Mye kjemikalier i luften, metallstøv, hydraulikkolje, sveisegasser osv daglig. Stående arbeid og daglige tunge løft. Er 6 uker på vei, men er jo lenge til første time hos lege/jordmor. Fra når regnes dette som skadelig? 🤔 Du må søke med en gang og tilrettelegging må skje fra i dag. Du må også tidlig til lege/jordmor for at de skal skrive sin del. Nå skal alle få tilbud i uke 6-7. Anonymkode: 5cf18...8d4
Niny Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må søke med en gang og tilrettelegging må skje fra i dag. Du må også tidlig til lege/jordmor for at de skal skrive sin del. Nå skal alle få tilbud i uke 6-7. Anonymkode: 5cf18...8d4 Jeg er jo enda så tidlig i graviditeten og har hatt 2 kjemiske før denne, så hadde jo en plan om å ikke fortelle det på jobben før uke 12 i april 😅 Er ikke mye tilrettelegging som jeg ser er mulig i mitt firma 🙈 Jeg kan flyttes til en annen avdeling og få ny opplæring, men der er det like mye tungt og kjemikalier da vi jobber med utstyr som går ned i oljebrønnene offshore.. Vi har egen administrasjon som jeg vet jeg hvertfall ikke får ta del i 🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 16 minutter siden, Niny said: Jeg er jo enda så tidlig i graviditeten og har hatt 2 kjemiske før denne, så hadde jo en plan om å ikke fortelle det på jobben før uke 12 i april 😅 Er ikke mye tilrettelegging som jeg ser er mulig i mitt firma 🙈 Jeg kan flyttes til en annen avdeling og få ny opplæring, men der er det like mye tungt og kjemikalier da vi jobber med utstyr som går ned i oljebrønnene offshore.. Vi har egen administrasjon som jeg vet jeg hvertfall ikke får ta del i 🤷🏻♀️ Om jobben ikke kan tilrettelegge på jobb, blir tilretteleggingen at du er hjemme og mottar svangerskapspenger 100% fra første dag dette fylles ut på skjemaet. Siden du tidligere har mistet ville jeg vært ekstra nøye med å ikke utsette meg for noe som kan være skadelig for foster helt fra start. Om du sier det til en sjef skal ikke de si noe videre Anonymkode: 5cf18...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje NAV er greie og lar det gå igjennom med bhg ( skulle bare mangle!) , og i tillegg en godt formulert søknad med gode argumenter fra jordmor , samt ledelse som implisitt er enig med jordmor - i og med de oppga at de ikke kunne tilrettelegge. Er mange ledd man skal gjennom. Er for galt. Godt noen får da.. Er ikke sikkert det ville gått i andre jobber eller i andre bhg for den saks skyld.. og det er for galt Anonymkode: 914e3...9ac Godt mulig men av folk jeg har snakket med har både personer innen helsevesenet, butikk og lærere fått det innvilget, men det må være slik at arb.ikke kan tilrettelegge. Anonymkode: 950c3...19f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Godt mulig men av folk jeg har snakket med har både personer innen helsevesenet, butikk og lærere fått det innvilget, men det må være slik at arb.ikke kan tilrettelegge. Anonymkode: 950c3...19f Man kan fint søke om delvis svangerskapspenger selv om jobben kan tilrettelegge. Nedsatt stillingsprosent er jo ofte nødvendig for å kunne tilrettelegge. Anonymkode: 5cf18...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå