Gå til innhold

J24, sykemeldt, ikke råd til å flytte ut, hva kan NAV hjelpe meg med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 24 år, og bor fortsatt hjemme. Mye av grunnen til at jeg er deprimert og ikke får til noe i livet er at jeg må bo hjemme, og har ingen mulighet til å være selvstendig. Jeg blir verre og verre av å bo hjemme med en mor som er psykisk utviklingshemmet. Jeg vil begynne å studere og få livet på stell, men faller alltid tilbake fordi jeg ikke har noen ressurser og hjelp å få. Hva kan nav hjelpe meg med? Og hvor lenge? Jeg får rundt 9k i sykepenger nå, og det er ikke nok til at jeg klrer å betale for leie, regninger osv. har en del kredittgjeld, og det går ca 6k i kredittgjeld i mnd. Har 3k til overs som jeg prøver å spare, men som hele tiden blir brukt opp til feks tog, lege, hygieneting osv. 

jeg trenger sårt råd. Hvordan går jeg frem til å få hjelp? Jeg kan ikke ha det sånn lenger. Jeg kommer til å ende livet mitt dersom jeg ikke får hjelp. Ingen i familien min er hjelpsomme, alle er fattige og psykisk syk, og jeg har ingen venner. Jeg er omringet med psykiske syke, og det gjør meg så innmari gal og frustrert at jeg føler jeg ikke klarer å leve rundt det lengre.

Anonymkode: fc5bd...768

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få økonomisk rådgiving på NAV. Om du bil studere kan du søke studieplass og deretter få studielån slik at du kan flytte på hybel. Mye står på deg selv her, du må ta tak👍🏻

Anonymkode: 01594...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en litt lignende situasjon der jeg må bo hos foreldre fordi jeg ikke har råd til å flytte for meg selv. Har vært på AAP men er ute av systemet nå, men får ikke nok jobb til å betale leie. Veit at jeg ikke kan fortsette å bo her, men har liksom ikke noe annet valg. Håper det finnes noen vei ut!

Anonymkode: 7ea5d...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Søk om kommunal bolig? Søk om boliglån i husbanken?

Du kan iallfall starte den nye uken ved å ringe til nav i morgen og be om råd, lykke til!❤️

Anonymkode: 94e2b...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan få økonomisk rådgiving på NAV. Om du bil studere kan du søke studieplass og deretter få studielån slik at du kan flytte på hybel. Mye står på deg selv her, du må ta tak👍🏻

Anonymkode: 01594...923

Jeg får ikke studielån, jeg tok opp 10fag for 4 år siden og strøk alle. Det gjør at jeg ligger såppass mange studiepoeng bak, at lånekassen ikke gir ut mer støtte før disse poengene er opptjent igjen. Aka jeg må ta opp flere fag som privatist for å tjene tilbake disse studiepoengene for å ha rett til lånekassen. Utrolig vanskelig. Jeg hr satt meg selv i denne situasjonen, men jeg vil ikke se meg tilbake lengre, jeg vil komme meg videre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søk om kommunal bolig? Søk om boliglån i husbanken?

Du kan iallfall starte den nye uken ved å ringe til nav i morgen og be om råd, lykke til!❤️

Anonymkode: 94e2b...6ef

Boliglån i husbanken? Lån til å kjøpe hus mener du? Jeg hr sendt de en melding på nav.no, venter på svar. Tør ikke å ta det muntlig da jeg sliter ekstremt med sosial angst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om støtte til husleie, strøm og livsopphold. Ta kontakt med NAV i morgen og få en time hvor du kan snakke med en veileder. 

Anonymkode: f6240...66b

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Sett deg et mål om å betale kreditt lånet ditt først.

Så kan du planlegge flytting. Det er rådgiving å få hos Nav.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Sett deg et mål om å betale kreditt lånet ditt først.

Så kan du planlegge flytting. Det er rådgiving å få hos Nav.

Det går ikke. Jeg har satt meg det målet i flere år, det går ikke nedover. Jeg bruker de på dritt for å cope med følelsene mine. Jeg må flytte ut nå før det blir for seint. Når hodet ikke er friskt kommer ingenting annet i livet til å bli bedre, man fortsetter å ta dårlige valg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå at du bør vente med studier, og heller søke jobber, samt fokusere på å bedre helsen. Det siste gjør du sammen med legen og helseapparatet øvrig. Gjeldsrådgivning hos NAV høres lurt ut.

Anonymkode: a6638...bb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker de på dritt for å cope med følelsene mine.

Det her MÅ du slutte med. Skjønner du sliter med psyken, vi er mange om det, men du har såpass selvinnsikt at du vet dette er helt feil, og du vet også at det bidrar til å gjøre deg dårligere.

Det blir som å pisse i buksa for å bli varm, det gjør bare vondt verre. Veldig kortvarig "bedring". 

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går ikke. Jeg har satt meg det målet i flere år, det går ikke nedover. Jeg bruker de på dritt for å cope med følelsene mine. Jeg må flytte ut nå før det blir for seint. Når hodet ikke er friskt kommer ingenting annet i livet til å bli bedre, man fortsetter å ta dårlige valg

En tar ingen bedre valg om en bor for seg selv.

Du trenger hjelp av NAV med økonomien.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan selge noen ting på finn sånn at du kan betale ned gjelda di? 

Anonymkode: 7ea5d...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Får du noe hjelp fra helsevesenet, TS? Det virker som om du trenger hjelp for din psykiske helse. 

Det er mye du må ta tak i, som er tungt å ta tak i. Og da er det lurt å ha noen profesjonelle som kan hjelpe deg med verktøyene du trenger til dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Får du noe hjelp fra helsevesenet, TS? Det virker som om du trenger hjelp for din psykiske helse. 

Det er mye du må ta tak i, som er tungt å ta tak i. Og da er det lurt å ha noen profesjonelle som kan hjelpe deg med verktøyene du trenger til dette. 

Jeg får hjelp ja.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg får hjelp ja.

Det er bra, jobb med de. NAV kan ikke gjøre så mye for deg her, utover gjeldsrådgivining. Du har sykepenger, du har tak over hodet, nå er det opp til helsevesenet og ikke minst deg selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får hjelp ja.

Så bra! Har dere snakket om hva som skal til for at du kan flytte ut da? 

Har du vært sykemeldt lenge? Tenker på rettigheter for AAP.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det her MÅ du slutte med. Skjønner du sliter med psyken, vi er mange om det, men du har såpass selvinnsikt at du vet dette er helt feil, og du vet også at det bidrar til å gjøre deg dårligere.

Det blir som å pisse i buksa for å bli varm, det gjør bare vondt verre. Veldig kortvarig "bedring". 

Jeg har jo ikke så mye penger å rutte med når jeg står igjen med 2-3k i mnd? Disse pengene kan ikke gå alt til å nedbetale gjeld, jeg må jo ha nok til å kunne kjøpe mat, nødvendige ting, legetimer osv. det er ikke SÅ ille som det høres ut, og husk, du trenger mer info for å skjønne deg på min situasjon. Jeg kjenner meg såppass godt at jeg vet jeg får en annen livsmotivasjon og livsgnist bare av å få meg borte fra et dårlig miljø. Dere som aldri hsr vært under et dårlig miljø kommer aldri til å skjønne hva det kan gjøre med psyken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra! Har dere snakket om hva som skal til for at du kan flytte ut da? 

Har du vært sykemeldt lenge? Tenker på rettigheter for AAP.

Sykemeldt i ca 6 mnd

AnonymBruker
Skrevet

1) Du må kontakte legen og få henvisning til psykisk helsehjelp/psykolog.

2) Du må skaffe deg en jobb, slik at du får betale ned kredittgjelda di.

3) Når du kommer deg litt ovenpå psykisk og har skaffet deg en jobb tar du opp fag på siden, et fag av gangen. 

4) Når du har betalt ned kredittgjelda di med det du har tjent på jobben din, samt bestått nok fag til å få støtte fra lånekassa fortsetter du studiene dine på fulltid, skaffer deg studielån og flytter på studenthybel. Du jobber litt på siden slik at du får råd til det du behøver. 

5) Når du er ferdig med studiene skaffer du deg en fulltidsjobb, bor på hybel en stund til du har spart opp egenkapital og kjøper etter hvert egen bolig. 

Evt. kan du droppe alt som har med studier å gjøre, skaffe deg en fulltidsjobb, betale ned gjelda og spare opp til egenkapital. 

Anonymkode: db2fb...72f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...