AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Vi tenker det er en fase vi må jobbe med. Andre rundt oss mener vi bør skaffe hjelp. Hva tenker dere? Anonymkode: 145f2...8c9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Skaff hjelp. Kjenner et par som ikke klarer å være alene med 2 barn på 1 og 5. Syns det er drøyt. Jeg tar meg av 5 barn alene hver dag. Anonymkode: e68d6...f7a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Hactar skrev (1 minutt siden): Hvordan arter sjalusien seg? Humøret har endret seg. Skylder på andre og helst oss foreldre for alt. Bare om hen snubler, så får vi skylden. Vi føler selv vi håndterer det så godt vi kan. Har ingen problemer med å følge opp. En treåring er naturligvis sterkere enn en ettåring. Så om treåringen ønsker en leke ettåringen har, tar hen den, uten dårlig samvittighet. Ettåringen faller gjerne og treåringen skylder på andre. Vi tenker dette er en periode. Vi snakker mye med treåringen om hvorfor ting er slik det er og hva som er rett og galt. Roser for alt treåringen gjør bra. Vet ikke hva annet vi kan gjøre. Men vi tenker dette er en fase? ts Anonymkode: 145f2...8c9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Det er jo veldig vanlig med sjalusi mellom søsken, og ikke noe man trenger å søke hjelp for i seg selv. Vi har også en ettåring og en treåring, og det går litt opp og ned med søskensjalusien. Det er nok noe som vil være til stede i større eller mindre grad gjennom hele barndommen, vil jeg tro. Vår treåring tar også leker fra ettåringen, og ettåringen river ned og ødelegger tårn som treåringen har bygget eller krabber rett opp på teselskapet hun har stelt i stand på gulvet. Egentid med begge, å se begge, å la den eldste være liten når han/hun trenger og etter hvert den minste være stor og ansvarlig, tenker jeg er det viktigste. Anonymkode: ef4ab...5f2 1
Hactar Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): En treåring er naturligvis sterkere enn en ettåring. Så om treåringen ønsker en leke ettåringen har, tar hen den, uten dårlig samvittighet. Ettåringen faller gjerne og treåringen skylder på andre. Akkurat her tenker jeg dere bør være i forkant, så treåringen ikke får anledning til å velte ettåringen med vilje. Ellers kan dere legge til rette for gode interaksjoner mellom barna så godt det lar seg gjøre. Prat gjerne «på vegne av» ettåringen om hvor flott det er å akkurat ha treåringen som storesøsken, at han ser opp til den store og skulle ønske han kunne alt den store kan. Slike ting. Dere kan forebygge en del frustrasjon ved å la treåringen leke ved et bord som ettåringen ikke når opp til og sabotere Dere kan også la dem gi hverandre ting, for eksempel om begge skal ha en is, får ettåringen begge og deler (med hjelp) ut til treåringen. Vet ikke om dere gjør slike ting allerede. Dere prater jo allerede mye med treåringen. Ville nok ikke søkt hjelp om dette nå går seg til etter hvert. 3
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Jeg tenker at det ikke er unormalt, og at de fleste går gjennom sånne perioder uten hjelp utenfra. Men dere bør intensivere tilsynet litt, så treåringen får minst mulig anledning til å overkjøre. Ikke kommenter hver gang dere får skylden, snakk om det som noe som skjer uten å kommentere skyld. Dersom barnet blir frekk setter du selvsagt grenser for deg selv for hvordan du vil snakkes til, men ville ikke hengt meg opp i om alt var min skyld en periode. Det går over, men krever litt mer innsats en periode!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Hei! Hva om dere snakker med helsesøster? Det er jo lavterskel? Anonymkode: 59c98...81a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skaff hjelp. Kjenner et par som ikke klarer å være alene med 2 barn på 1 og 5. Syns det er drøyt. Jeg tar meg av 5 barn alene hver dag. Anonymkode: e68d6...f7a Hvorfor er du alene med 5 barn? Like mange fedre også? Anonymkode: dcf48...ed6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skaff hjelp. Kjenner et par som ikke klarer å være alene med 2 barn på 1 og 5. Syns det er drøyt. Jeg tar meg av 5 barn alene hver dag. Anonymkode: e68d6...f7a Diplom kommer i posten Anonymkode: 320ea...0c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå