AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Bor endelig et sted jeg kan mate fuglene, liker så godt å se dem utenfor vinduet 🥰 jeg har to fuglematere, en til meiseboller og en til solsikkefrø. Jeg ser stadig en skjære, og av og til kråker, som prøver seg på fuglematerne. Men de er jo altfor store. Burde jeg legge frem mat til de også på et fat e.l.? Anonymkode: 3b66a...d78
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bor endelig et sted jeg kan mate fuglene, liker så godt å se dem utenfor vinduet 🥰 jeg har to fuglematere, en til meiseboller og en til solsikkefrø. Jeg ser stadig en skjære, og av og til kråker, som prøver seg på fuglematerne. Men de er jo altfor store. Burde jeg legge frem mat til de også på et fat e.l.? Anonymkode: 3b66a...d78 Selvsagt, de fortjener vel alle å få mat vel? Anonymkode: a9ba2...acf 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Ja! Mater like mye skjærefamilien som småfuglene. Har en skjærefamilie som opptrer som vakthunder. Kommer det noen hit så sier de ifra. De får mat, og vi får beskjed. Anonymkode: f6043...317 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Skjærer er smarte og artige fugler. De blir sultene de og, selv om de er store og kanskje ikke like "søte". Det gjelder i grunn de fleste fugler, hvorfor gjøre forskjell på dem? De store kan slite mer med å finne mat enn de små, da de jo trenger større og mer mat. Anonymkode: a9ba2...acf 6
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Nei. De mater seg selv med småfugler,søppel og mus. Dessuten tror jeg neppe du vil ha skjærer skrikende utenfor huset ditt klokken 04.00 på morgenene i sommer. De holder et forferdelig til spettakkel der de "bor" Endret 7. mars 2021 av Smeltemann Tilleggs informasjon
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Denne tråden bekrefter for meg hvor ignorante folk er i forhold til natur, og hvor ekstremt lite de egentlig skjønner seg på. Kråkefugler er reirplyndrere, så, når folk driver og forer på disse, og påvirker naturlig avgang, hva tror dere da skjer som en konsekvens av dette? Det samme skjer med foring av rev, samt å la store mengde katter få gå løse. Dette forrykker balansen i økosystemene, og fører til at det blir mindre av andre fugler osv, noe som igjen har ringvirkninger på andre forhold. Det er jo bare føleri, og ingen refleksjon og kunnskap. Anonymkode: b7040...29c 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Jeg mater ikke skjærene, men de greier fint å forsyne seg med det som er til småfuglene. Anonymkode: 68a36...f44
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 1 hour ago, Smeltemann said: Dessuten tror jeg neppe du vil ha skjærer skrikende utenfor huset ditt klokken 04.00 på morgenene i sommer. De holder et forferdelig til spettakkel der de "bor" Dette varierer nok. Vår skjærefamilie "tar hensyn" og starter ikke å bråke før vi har stått opp. Anonymkode: 48177...e4e 2
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette varierer nok. Vår skjærefamilie "tar hensyn" og starter ikke å bråke før vi har stått opp. Anonymkode: 48177...e4e Det varierer aldri. Det er ådselsdyr. Da bråker de nok der de bor. Vi fikk ca 15-20 stk å hver morgen var det et voldsomt spettakkel. Satte opp felle og fjernet de. Nå er det stille.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Smeltemann skrev (2 timer siden): Nei. De mater seg selv med småfugler,søppel og mus. Dessuten tror jeg neppe du vil ha skjærer skrikende utenfor huset ditt klokken 04.00 på morgenene i sommer. De holder et forferdelig til spettakkel der de "bor" Jeg er vant til å bo midt i et urbant hekkeområde for måker, med 40-50 måker som skriker natta lang, så akkurat dét er ikke et problem 😅 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne tråden bekrefter for meg hvor ignorante folk er i forhold til natur, og hvor ekstremt lite de egentlig skjønner seg på. Kråkefugler er reirplyndrere, så, når folk driver og forer på disse, og påvirker naturlig avgang, hva tror dere da skjer som en konsekvens av dette? Det samme skjer med foring av rev, samt å la store mengde katter få gå løse. Dette forrykker balansen i økosystemene, og fører til at det blir mindre av andre fugler osv, noe som igjen har ringvirkninger på andre forhold. Det er jo bare føleri, og ingen refleksjon og kunnskap. Anonymkode: b7040...29c Ja, jeg er ignorant, derfor spør jeg for å lære. Skjønner ikke hva som er problematisk med det? Nå vet jeg at nei, det burde jeg ikke. Hadde det vært bedre om jeg hadde valgt å være uvitende? 🙄 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mater ikke skjærene, men de greier fint å forsyne seg med det som er til småfuglene. Anonymkode: 68a36...f44 Ikke her, fuglematerne mine har veldig små hull, skjæra prøver seg, men faller ned uten å få tak i noe. Anonymkode: 3b66a...d78
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Denne tråden bekrefter for meg hvor ignorante folk er i forhold til natur, og hvor ekstremt lite de egentlig skjønner seg på. Kråkefugler er reirplyndrere, så, når folk driver og forer på disse, og påvirker naturlig avgang, hva tror dere da skjer som en konsekvens av dette? Det samme skjer med foring av rev, samt å la store mengde katter få gå løse. Dette forrykker balansen i økosystemene, og fører til at det blir mindre av andre fugler osv, noe som igjen har ringvirkninger på andre forhold. Det er jo bare føleri, og ingen refleksjon og kunnskap. Anonymkode: b7040...29c Slik sett bør vi vel ikke påvirke naturens gang verken den ene eller andre veien - verken små eller store fugler. Alt vi gjør gir konsekvenser når det gjelder innblanding i naturens gang, avgang eller ikke. Anonymkode: a9ba2...acf
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er vant til å bo midt i et urbant hekkeområde for måker, med 40-50 måker som skriker natta lang, så akkurat dét er ikke et problem 😅 Ja, jeg er ignorant, derfor spør jeg for å lære. Skjønner ikke hva som er problematisk med det? Nå vet jeg at nei, det burde jeg ikke. Hadde det vært bedre om jeg hadde valgt å være uvitende? 🙄 Ikke her, fuglematerne mine har veldig små hull, skjæra prøver seg, men faller ned uten å få tak i noe. Anonymkode: 3b66a...d78 Ja det er et jævli leven uten like. Vil på ingen måte bli utsatt for sånt bråk. Derfor regulerer jeg bestanden når tiden er der og det er for mange.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Slik sett bør vi vel ikke påvirke naturens gang verken den ene eller andre veien - verken små eller store fugler. Alt vi gjør gir konsekvenser når det gjelder innblanding i naturens gang, avgang eller ikke. Anonymkode: a9ba2...acf Ja, da kan vi vel egentlig bare gi f**n i alt, ikke sant? Det er vel egentlig det vi gjør, med unntak av noen få symbolsaker som ulv utenfor ringveien og slikt. Anonymkode: b7040...29c 1
WhiteSwan Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bor endelig et sted jeg kan mate fuglene, liker så godt å se dem utenfor vinduet 🥰 jeg har to fuglematere, en til meiseboller og en til solsikkefrø. Jeg ser stadig en skjære, og av og til kråker, som prøver seg på fuglematerne. Men de er jo altfor store. Burde jeg legge frem mat til de også på et fat e.l.? Anonymkode: 3b66a...d78 Ja! Jeg gir til alle 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Smeltemann skrev (2 timer siden): Det varierer aldri. Det er ådselsdyr. Da bråker de nok der de bor. Vi fikk ca 15-20 stk å hver morgen var det et voldsomt spettakkel. Satte opp felle og fjernet de. Nå er det stille. Så dårlig gjort av deg da! Man må tåle bråk, mennesker utenfor bråker de også. Anonymkode: 9e8c1...341 1
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så dårlig gjort av deg da! Man må tåle bråk, mennesker utenfor bråker de også. Anonymkode: 9e8c1...341 En må regulere bestanden. Fanget de i felle, drepte dem og hang dem opp til skrekk og advarsel.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denne tråden bekrefter for meg hvor ignorante folk er i forhold til natur, og hvor ekstremt lite de egentlig skjønner seg på. Kråkefugler er reirplyndrere, så, når folk driver og forer på disse, og påvirker naturlig avgang, hva tror dere da skjer som en konsekvens av dette? Det samme skjer med foring av rev, samt å la store mengde katter få gå løse. Dette forrykker balansen i økosystemene, og fører til at det blir mindre av andre fugler osv, noe som igjen har ringvirkninger på andre forhold. Det er jo bare føleri, og ingen refleksjon og kunnskap. Anonymkode: b7040...29c Hvor har du det fra? Med mindre biologer kan bekrefte din påstand så er det ikke sant Anonymkode: 9e8c1...341
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): En må regulere bestanden. Fanget de i felle, drepte dem og hang dem opp til skrekk og advarsel. Som om det er opp til deg 🤦♀️ Da hadde jeg anmeldt deg. Anonymkode: 9e8c1...341 5
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som om det er opp til deg 🤦♀️ Da hadde jeg anmeldt deg. Anonymkode: 9e8c1...341 Det er fullt lovlig. Litt samme som å sette opp musefelle.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 2 minutter siden, Smeltemann said: Det er fullt lovlig. Litt samme som å sette opp musefelle. Du bør nok sjekke opp det der en gang til, så enkelt er det ikke. Anonymkode: a9ba2...acf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå