AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Hei. Jeg har en krevende jobb i staten. Er seniorrådgiver i et team på ca 20 personer. Vi har mye ansvar selv for de oppgavene vi har. Jeg har de siste årene jobbet MYE. Dels fordi jeg elsker jobben min (veldig spennende, lærer noe nytt hver dag og får masse nye utfordringer) og dels fordi mange har sluttet ila kort tid. Vi har de siste 2 årene vært konstant i underskudd på folk. Noen blir erstattet, andre ikke. Særlig ikke de som er ute i permisjon (arbeid annet sted, pappaperm, svangerskapsperm etc) blir ikke erstattet i det ca året de er borte. Jeg er så ufattelig sliten. Sover dårlig, er irritabel og kjenner at jeg knapt greier å stå opp. Jeg pålegges bare mer og mer jobb, oppgavene tårner seg opp. Jeg prøver å videredelegere, men opplever motstand hos kollegaer, noe jeg kan forstå siden jeg ikke har noe ansvar, og de ikke er forpliktet til å «ta imot» oppgaver av meg. Jeg jobber ca 60-100 timer i uka, og er fremdeles på etterskudd. Vurderer å spørre litt forsiktig mine 7-8 nærmeste kollegaer som hva de tenker om arbeidsmengden. Bare for å lufte om andre har det slik som meg. Er det greit tror dere? Har luftet for leder at jeg selv må passe på å jobbe «lite nok», samtidig som flyten av nye (haste-) oppgaver aldri stopper.. Og hvordan komme seg ut av hamsterhjulet? Det er så vanskelig når andre er avhengige av den jobben jeg gjør, og foredrag, prosjekter etc står og faller på at jeg gjør det jeg skal innen en frist. Hva gjør jeg??? Jeg er forresten 32, dette er min 3. jobb etter at jeg var ferdig med master. Anonymkode: 05015...85e 1
Jif Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Jobber du 60 til 100 timer i uka? Hvor er Arbeidstilsynet og verneombud? 19
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Jif skrev (1 minutt siden): Jobber du 60 til 100 timer i uka? Hvor er Arbeidstilsynet og verneombud? Ja, periodevis. Jeg har ikke jobbet en vanlig uke på så lenge jeg kan huske. Jeg har fått advarsel av HR fordi jeg jobber for mye, så de er på. Men måten de reagerer på er at jeg må jobbe mindre, samtidig som det forventes at oppgavene løses innen gitte frister. Vurderer å snakke med tillitsvalgt, men vet ikke om jeg tør siden jeg ikke helt vet om dette er meg som jobber for mye eller om det er flere hos oss som har det slik. hilsen ts Anonymkode: 05015...85e 7
Meadow Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Din leder må jo se at du jobber så mye overtid? Det er jo overhode ikke greit, eller lov. Og du skal jo ha betalt for dette, og det blir jo fryktelig dyrt. Hva om du i en periode slutter å jobbe mer enn du skal, for å synliggjøre at du pålegges for mange oppgaver? 10
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Jif skrev (2 minutter siden): Jobber du 60 til 100 timer i uka? Hvor er Arbeidstilsynet og verneombud? Det er null problem, man skriver bare 7,5 time, men jobber 10-12. Har inntrykk av at det er veldig vanlig, jeg har gjort det alle steder jeg har jobbet. Til TS: kan du ta ut en uke ferie for å få puster litt ut og sovet. Så kan du ta en snakk med sjefen og/eller kollegaer når du kommer tilbake med litt overskudd. Jeg har vært der du er, og en uke til å sove ut hjalp meg til å tenke klart (og ikke brenne sammen). Etter en tid skiftet jeg også jobb, men høres ikke ut som det er der problemet ligger hos deg. Mer mengden av jobb. Anonymkode: 0b181...336 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, periodevis. Jeg har ikke jobbet en vanlig uke på så lenge jeg kan huske. Jeg har fått advarsel av HR fordi jeg jobber for mye, så de er på. Men måten de reagerer på er at jeg må jobbe mindre, samtidig som det forventes at oppgavene løses innen gitte frister. Vurderer å snakke med tillitsvalgt, men vet ikke om jeg tør siden jeg ikke helt vet om dette er meg som jobber for mye eller om det er flere hos oss som har det slik. hilsen ts Anonymkode: 05015...85e Jeg har erfaring mest fra offentlig sektor, og ser det samme: man skal ikke jobbe for mye overtid, samtidig som ingen ansatte får vikarer ved fravær - og ALT skal besvares og leveres med høy kvalitet innen frist. Du sier mange har sluttet på kort tid - det er jo et ganske tydelig signal på at flere er i dine sko. De jeg kjenner som har forsøkt å si ifra, inkludert meg selv, får i beste fall midlertidig bedring. I aller beste fall, gjerne etter sykemeldinger hos mange osv. Så skjer det en sjelden gang at ledere tilbyr endringer når man sier opp stillingen, men da er det jo for sent. Jeg tenker: sonder terrenget etter en plass med mer stabilitet, hvor det ikke fremstår som at de ansatte jobber mye overtid hele tiden. Søk der. I mellomtiden må du sette noen grenser, for ingen takker deg når du blir syk. Og det kan bli langvarig. Selv leverte jeg alltid alt på tide, måtte ta oppgaver for langtidssyke ansatte uten at de satt inn vikar på flere år osv, og 3 mnd uti egen sykemelding for plutselig sykdom ble jeg gjort «overtallig» (les; lovlig måte å få noen ut på uten at fagforening kan gjøre noe med det). Min erfaring er: arbeidsgiver tar ALLTID vare på seg selv og ingen andre om de ikke har stor egeninteresse av det. Og de fleste i alle yrker er lette å bytte ut, spesielt i din alder. Se deg om etter noe annet, så kan denne jobben være den som var spennende og gøy, men også hakket for slitsom i lengden. Anonymkode: 5beb1...3f0 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Takker for svar Fint med innspill når man ikke helt greier å orientere seg selv. Er dette virkelig vanlig i off sektor?? Jeg søker andre jobber, men bor et sted hvor det ikke akkurat flyter av ledige stillinger, og jeg er litt låst her pga familiesituasjonen. Jeg har i perioder prøvd å bremse ned, men får aldri avlastning, og ender da opp med dobbelt tempo senere fordi saker og oppgaver ligger og blir gamle. Dette tas opp med leder som lover bot og bedring, men det vris alltid til at jeg disponerer tiden min feil, jeg må passe på selv. Det har derfor endt med at jeg jobber mye flere timer enn jeg skriver. Begynner jo å tro på det selv, at grunnen er at jeg ikke greier å disponere tiden min riktig... Derfor jeg er fristet til å lufte med de andre hvordan de har det, men er redd for å framstå sytete. Jeg har et godt forhold til lederen min, men han er mellomleder og presses også fra «oven». Jeg er redd for at de skal få noe å «ta meg på»... Anonymkode: 05015...85e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har erfaring mest fra offentlig sektor, og ser det samme: man skal ikke jobbe for mye overtid, samtidig som ingen ansatte får vikarer ved fravær - og ALT skal besvares og leveres med høy kvalitet innen frist. Samme her, jobber også i offentlig, og særlig fra mars i fjor har det gått langt flere timer enn lovlig. Det er som en over skriver, det er enkelt å "omgå" lovverk her. Nå skriver jeg ikke timer, men i den grad jeg hadde gjort det, så hadde jeg skrevet 7,5, men jobber 10-12 for å imøtekomme alle krav og frister. Jeg vet ikke hva jeg skal si til deg TS, det er utrolig slitsomt å ha det sånn, og til slutt går det på helsa løs. Du MÅ sette grensene selv, og ser du vurderer å snakke med tillittsvalgt. God idé, håper det er en person som du fint kan snakke ærlig med, vær helt oppriktig og forklar situasjonen. Anonymkode: 14a86...da0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 For meg hjalp det å få barn, for nå kan jeg ikke jobbe så mye. I perioder hvor det blir for mye lager jeg en liste over alt jeg må gjøre inkl frister til sjefen min og sier at hei, nå har jeg for mye å gjøre, hjelp meg å prioritere, jeg rekker ikke alt. Har heldigvis en god sjef som takler dette veldig bra. Anonymkode: 7c5b1...16c 12
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Min erfaring er dette: Jeg møtte veggen, og ble fullstendig utbrent. Jeg var åpen og ærlig mot jobben, og de svarte med at det ikke var jobben som feil, og at jeg måtte slutte å blande inn de i dette. De ville ikke høre på unnskyldninger, var ikke interesserte i å gjøre noen tilpasninger i arbeidstid eller arbeidsmengde. Jeg fikk 30 minutter pause per dag. Måtte jeg på toalettet å spy utenfor denne tiden, på grunn av de 25 medisinene jeg gikk på hver eneste dag, så ble det trukket av på lønnen. Dette var privat sektor. Anonymkode: 9631a...a55 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Ts her. takk for råd og betraktninger. Jeg skal snakke med tillitsvalgt og høre om dette er noe han har noen tanker om. Anonymkode: 05015...85e 1
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Meadow skrev (1 time siden): Din leder må jo se at du jobber så mye overtid? Det er jo overhode ikke greit, eller lov. Og du skal jo ha betalt for dette, og det blir jo fryktelig dyrt. Hva om du i en periode slutter å jobbe mer enn du skal, for å synliggjøre at du pålegges for mange oppgaver? Sikkert flexi tid,det er det eneste som lønner seg for firmaer.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Sikkert flexi tid,det er det eneste som lønner seg for firmaer. Ts her. Fleksitid ja, men har etterhvert så mange timer at jeg ikke får tatt ut alle. Anonymkode: 05015...85e
Gjest Smeltemann Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Fleksitid ja, men har etterhvert så mange timer at jeg ikke får tatt ut alle. Anonymkode: 05015...85e Skjønner. Bedriftene elsker flexi tid.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Gå til VG/media. Anonymkode: 9a423...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Du blir utnyttet, og du lar deg utnytte. Det verste er at lederen din antakeligvis ikke setter pris på det engang, for hen er blitt vant til at du leverer godt på alt. Det virker ikke som hen bryr seg om 100-timersukene dine? Jeg ville personlig begynt å jobbe 40-timers arbeidsuker fra og med i morgen, mandag 8. mars. Prioriter knallhardt og gjør de viktigste oppgavene først. Hold din leder løpende informert om hva du prioriterer og hva du ikke vil få gjort. Lederen din må finne en løsning for det du pleier å bruke de andre 60 timene på. Du må sette grenser for deg selv. Anonymkode: 45125...18c 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gå til VG/media. Anonymkode: 9a423...3b3 Absolutt ikke aktuelt Ellers: Takk for råd. Spent på om jeg greier å sette på bremsen, er det som er vanskelig. ts Anonymkode: 05015...85e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Du blir utnyttet! Fra og med nå gjør du ditt beste med en vanlig 40-timers uke. De oppgavene du ikke rekker sier du til sjefen at du ikke har tid til å gjøre fordi arbeidsmengden er for stor. Hvem lever du livet ditt for, deg selv eller arbeidsplassen din? For vennene dine og familien din er du uerstattelig, mens sjefen finner en ny person med en gang du slutter. Du kommer garantert til å angre på at du brukte all tiden din som ung, frisk og rask på jobb hvis du ikke setter grenser nå. Anonymkode: deaf8...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 Jeg står i en liknende situasjon, også i offentlig sektor, hvor seksjonen har vært underbemannet i lang tid. Vi kollegaene har snakket ganske åpent om det sammen, så det hjelper å vite at man ikke er alene. Jeg er nå sykemeldt, skal snart prøve å jobbe delvis igjen. Har innsett at jeg må slutte å skulle være «flink» og rekke over mer enn jeg klarer. Har vært ærlig med leder om årsaken til at jeg er syk, og vi har snakket om å fjerne meg fra noen prosjekter. Det er ingen som takker dem som gir jernet og ender som utbrent. Det kan sette seg i kroppen i lang tid. Det er ikke verdt det! Snakk med tillitsvalgt, snakk med kollegaene dine og med leder. Om det ikke hjelper, bytt jobb. Det er mitt råd. Anonymkode: 610de...6e0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 Jeg har hatt det liknende som deg, TS. Jeg var riktignok ikke oppe i like mange ukentlige timer som deg, men jeg kunne like gjerne ha vært det. Hos meg var det stadig 50-60 ukers, noe som for min stilling (og lønn, ikke minst) var aaaltfor mye. Uansett hvor hardt jeg jobbet ble ikke oppgavene færre. Til slutt fikk jeg ikke sove, fikk panikk bare av å tenke på jobb, kunne få angstanfall midt på dagen. Det var helt grusomt. Jeg endte opp med å være ærlig med lederen min, uten at dette hjalp. Gikk til legen for å få hjelp der - det funket heller ikke. Jeg endte med å si opp jobben min, og skal snart starte i ny jobb, gleder meg utrolig mye. Nå jobber jeg konsekvens normale arbeidsdager, og det er totalt koas her nå. Det funker rett og lett ikke, men jeg har sluttet å bry meg. Leder ber meg om å jobbe mer, men jeg fikk aldri noe takk da jeg faktisk jobbet MYE ekstra, så jeg har rett og slett ikke noe som helst motivasjon for å jobbe utover normal arbeidstid lenger. Anonymkode: 2c287...73d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå