Gå til innhold

Er multikulturelle samfunn kaldere enn homogene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere etniske nordmenn som lever i multikulturelle områder. Føler dere at samfunnet er kaldere i slike områder?

Er det mer mobbing, utestengning osv.? Bryr folk seg mindre om hverandre?

Anonymkode: 5c7c9...30b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bodde i et sånt område en periode. Var mye stjeling, gjenger - og innvandrere hjelper deg ihvertfall ikke dersom du faller på gaten, bærer tungt eller bilen ikke vil starte!!

Anonymkode: 12fec...547

• Liker 3
Skrevet

Med økende grad av flerkultur blir demografien mer oppdelt etter skillelinjer. Jeg tror ikke det nødvendigvis behøver føre til et kaldere samfunn. Men høy grad av fellesskapsfølelse, tillit og sosial mobilitet blir vanskeligere å oppnå. Det øker risikoen for gnisninger og identitetskonflikter når man allerede har klart definerte skillelinjer. Jeg tror også det øker risikoen for sterkere klasseinndeling av samfunnet og nepotisme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 12.35):

Dere etniske nordmenn som lever i multikulturelle områder. Føler dere at samfunnet er kaldere i slike områder?

Er det mer mobbing, utestengning osv.? Bryr folk seg mindre om hverandre?

Anonymkode: 5c7c9...30b

Jeg har bodd i bygd, god gammeldags monokultur i Norge, jeg har bodd i multikulturelle områder, og jeg har bodd i "Ghetto " områder : monokulturelle områder i ett annet land. 

Det kaldeste samfunnet med mest mobbing og utestenging, var uten tvil bygda.  Problemet er ikke egentlig at folk bryr seg mindre om hverandre, problemet er at man bryr seg for mye om andre i relasjon til egen verdier. Der er begrenset aksept for andre mennesker på egne vegne.  Det blir veldig fort vi har rett og du må innordne deg.

Selv Ghetto områder var mindre problematiske, for de som bodde der, VISSTE at de var i mindretall, de visste de ikke satte reglene. Og fordi de visste det, og de andre som var individuelt mindre relatert til kulturen også visste det, ble konfliktene aldri på det samme nivået.  Det store problemet med Ghetto områder er myndigheters strategi. Jeg ville ikke likt å bo i ett tilsvarende miljø i Storbritannia eller i Sverige. 

Å leve i ett reelt flerkulturelt miljø er det som jeg føler har vært best. Det er også det som er vanskeligst å få til, for det krever at ALLE er i mindretall; at ALLE ser at de har særegenhet og vet de er nødt til innpasse seg litt, hvilket gjør at man aldri får det overordnede "gruppediktaturet". Det er ett rom for alle og samfunnsfølelsen er bygd på dette.  

Bygda jeg vokste opp i har blitt ett bedre sted å være etter at de tok  mot ganske mange asylsøkere. Innstillingen har endret seg fra å bry seg med andre for å dunke dem inn i en boks som var "god" eller "dårlig", til å faktisk bry seg om at andre har det bra. 

Synd det kom for seint for barndoms kompisen min som tok livet av seg.  

Gjest irkan90
Skrevet
9 hours ago, Druid said:

Jeg har bodd i bygd, god gammeldags monokultur i Norge, jeg har bodd i multikulturelle områder, og jeg har bodd i "Ghetto " områder : monokulturelle områder i ett annet land. 

Det kaldeste samfunnet med mest mobbing og utestenging, var uten tvil bygda.  Problemet er ikke egentlig at folk bryr seg mindre om hverandre, problemet er at man bryr seg for mye om andre i relasjon til egen verdier. Der er begrenset aksept for andre mennesker på egne vegne.  Det blir veldig fort vi har rett og du må innordne deg.

Selv Ghetto områder var mindre problematiske, for de som bodde der, VISSTE at de var i mindretall, de visste de ikke satte reglene. Og fordi de visste det, og de andre som var individuelt mindre relatert til kulturen også visste det, ble konfliktene aldri på det samme nivået.  Det store problemet med Ghetto områder er myndigheters strategi. Jeg ville ikke likt å bo i ett tilsvarende miljø i Storbritannia eller i Sverige. 

Å leve i ett reelt flerkulturelt miljø er det som jeg føler har vært best. Det er også det som er vanskeligst å få til, for det krever at ALLE er i mindretall; at ALLE ser at de har særegenhet og vet de er nødt til innpasse seg litt, hvilket gjør at man aldri får det overordnede "gruppediktaturet". Det er ett rom for alle og samfunnsfølelsen er bygd på dette.  

Bygda jeg vokste opp i har blitt ett bedre sted å være etter at de tok  mot ganske mange asylsøkere. Innstillingen har endret seg fra å bry seg med andre for å dunke dem inn i en boks som var "god" eller "dårlig", til å faktisk bry seg om at andre har det bra. 

Synd det kom for seint for barndoms kompisen min som tok livet av seg.  

Interessante bemerkninger. Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Mer slitsomt for hjernen og det gjør samfunnet mer rotete. Blir for mye rart til slutt og hjernen kortslutter.

Anonymkode: 01f1a...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...