Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortvilet. Skikkelig fortvilet! Er utdannet lærer og har jobbet i 22 år. Altså har jeg forholdsvis mange år igjen før jeg er pensjonist. Trivselen har stort sett vært bra, og selv om det har vært innmari slitsomt til tider, spesielt da barna var små, så har jeg aldri tvilt på at jeg hadde valgt rett yrke. Før nå siste par åra. Lufta har bare gått helt ut, og jeg mistrives så utrolig! Lite ressurser, stadig flere utfordrende elevsaker (og foreldre), nye systemer og mer dokumentasjon. Undervisning, som jeg elsker, er snart det siste jeg får tenkt på. Dermed er jeg ikke engang fornøyd med det jeg presterer der lenger. Alt blir halvgjort, og jeg føler meg som en slitt vaskefille! Jeg tenker jobb 24/7, og finner ikke glede i noe lenger, hverken hjemme eller på jobb. Har mest lyst til å ligge i fosterstilling på sofaen. Koronaen var dråpen. Hjemmeskole i fjor med mine egne barn samtidig som vi jobbet oss halvt ihjel med å følge opp elever og drifte deres skoledag. Mange foreldre tok kontakt etter egen arbeidsdag. Forståelig nok, men min dag med skolearbeid ble på den måten evigvarende. All dritten lærere til stadighet må ta imot fra gud og hvermann gjør det heller ikke mer lystbetont. Jeg har nå bestemt meg; kan og vil ikke bruke livet mitt på dette lenger! Så er det bare det at man jo skal være glad for at man har trygg jobb i disse tider.. Kan ikke bare si opp når man har barn og økonomiske forpliktelser. Er det lærere her som har vært i noenlunde samme situasjon og som har skiftet beite, og som vil dele erfaringer? Det viktigste er en jobb der jeg har helt fri når jeg går hjem! Arbeidslyst og arbeidskapasitet står det ikke på, men jeg MÅ finne tilbake til arbeidsGLEDE og motivasjon! 

Anonymkode: c1249...b22

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fortvilet. Skikkelig fortvilet! Er utdannet lærer og har jobbet i 22 år. Altså har jeg forholdsvis mange år igjen før jeg er pensjonist. Trivselen har stort sett vært bra, og selv om det har vært innmari slitsomt til tider, spesielt da barna var små, så har jeg aldri tvilt på at jeg hadde valgt rett yrke. Før nå siste par åra. Lufta har bare gått helt ut, og jeg mistrives så utrolig! Lite ressurser, stadig flere utfordrende elevsaker (og foreldre), nye systemer og mer dokumentasjon. Undervisning, som jeg elsker, er snart det siste jeg får tenkt på. Dermed er jeg ikke engang fornøyd med det jeg presterer der lenger. Alt blir halvgjort, og jeg føler meg som en slitt vaskefille! Jeg tenker jobb 24/7, og finner ikke glede i noe lenger, hverken hjemme eller på jobb. Har mest lyst til å ligge i fosterstilling på sofaen. Koronaen var dråpen. Hjemmeskole i fjor med mine egne barn samtidig som vi jobbet oss halvt ihjel med å følge opp elever og drifte deres skoledag. Mange foreldre tok kontakt etter egen arbeidsdag. Forståelig nok, men min dag med skolearbeid ble på den måten evigvarende. All dritten lærere til stadighet må ta imot fra gud og hvermann gjør det heller ikke mer lystbetont. Jeg har nå bestemt meg; kan og vil ikke bruke livet mitt på dette lenger! Så er det bare det at man jo skal være glad for at man har trygg jobb i disse tider.. Kan ikke bare si opp når man har barn og økonomiske forpliktelser. Er det lærere her som har vært i noenlunde samme situasjon og som har skiftet beite, og som vil dele erfaringer? Det viktigste er en jobb der jeg har helt fri når jeg går hjem! Arbeidslyst og arbeidskapasitet står det ikke på, men jeg MÅ finne tilbake til arbeidsGLEDE og motivasjon! 

Det der er desverre situasjonen i mange yrker; effektivisering, unødvendig byråkrati og papirarbeid samt stadig nye måter å gjøre ting på frarøvet enhver motivasjon til å gjøre det man EGENTLIG er der for. 

Anonymkode: b1c77...c75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli sykemeldt i en periode? 

Anonymkode: 58022...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen råd, bare nikker gjenkjennende. Jeg har søkt studie neste år, en master. Trenger å gjøre noe for meg selv. 

Vil søke om å jobbe redusert til høsten, og om jeg ikke får innvilget dette så sier jeg opp. 

Jeg tror ikke det vil bli problemer med å få meg annen jobb, det er et skrikende behov for vikarer på alle skoler. Gidder ikke hamsterhjulet lengre.

Anonymkode: 85425...21d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lærer, men kjenner igjen det å mangle arbeidsglede! 

Snakk med arbeidsgiveren din? Hvis du har hatt stor glede av å være lærer og aldri har følt på at det er feil yrke før nå de siste par årene, så tenker jeg at det kan finnes gode løsninger om man snakker sammen. Kanskje skal du bare ta permisjon ett år og prøve noe annet, eller kanskje de kan omfordele en del av arbeidsoppgavene dine sånn at du kan fokusere på mere lysbetonte ting?

Foreldre har ikke rett til å ringe i tide og utide bare fordi du er lærer. Der kan du sette en grense. Send ut en mail med informasjon til foreldrene om at dersom de har spørsmål, så må de ta kontakt mellom kl. Da og da, og utenom det legger du vekk telefonen. Du svarer heller ikke på jobbmail(mail fra foreldre)  

Jeg tror korona har gjort følelsene rundt dette sterkere og værre og du er ikke alene om å ha det sånn! Den innsatsen dere som lærere (og barnehagelærere/assistenter/bua osv.) Har gjort og det dere har stått i nå i ett år står det så enorm respekt av og jeg skjønner godt at du er både sliten og lei.

Håper du finner noen løsninger som blir bra for deg ❤

Anonymkode: ad0ec...c09

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. Elsker undervisning og elevkontakt, men ønsker meg ut av et yrke som gjør at jeg jobber 6 dager i uka. Tar fri enten lørdag eller søndag, men i går jobbet jeg hele 8 timer kontor. Og alle kveldene... Der andre driver med familieting...

Jeg har fått meg ny jobb. Går ned 30 000 i lønn, men får da 8-16. Med overtidsbetaling ved behov for mer. Så... Skal nok holde ut til sommeren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, bare kommer med velmenende forslag:
Hva med et serviceyrke (butikk, restaurant el. kafé, resepsjon, bibliotek)?
Kan barnehage være aktuelt? 
Bankjobber? Finnes mye forskjellig innad der. 
Stilling på museum eller noe innad i arkivverket? 

Anonymkode: 07bc4...06e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger, også fra dere som ikke er lærere❤ Jeg var litt redd for å bli halshugget siden lærertråder tydeligvis virker provoserende for mange. Derfor overskriften.. Sykemelding er ikke aktuelt, det løser jo ikke problemet. Jeg har bestemt meg for å bite sammen tennene til sommeren. Men da er det nok! Jeg har egne barn og en familie jeg må være til stede for! Jeg har tenkt på en servicejobb, så om jeg finner noe slikt, så er det absolutt aktuelt! Kjenner at jeg bare må gjøre noe helt, helt annet! Så lenge økonomien går rundt, så betyr trivsel og arbeidsglede alt😍

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Jeg har det akkurat som deg. Elsker undervisning og elevkontakt, men ønsker meg ut av et yrke som gjør at jeg jobber 6 dager i uka. Tar fri enten lørdag eller søndag, men i går jobbet jeg hele 8 timer kontor. Og alle kveldene... Der andre driver med familieting...

Jeg har fått meg ny jobb. Går ned 30 000 i lønn, men får da 8-16. Med overtidsbetaling ved behov for mer. Så... Skal nok holde ut til sommeren.

Ja det tar helt overhånd. Det verste er at man ikke har sjanse til å utføre ting tilfredsstillende uansett hvor mye man jobber! Den håpløse følelsen bare vokser og vokser. Så flott at du har fått deg ny jobb! Hva slags jobb er det? Ts

AnonymBruker
Skrevet

En i min familie gikk fra læreryrket til å jobbe som assistent på et sykehjem de siste årene i arbeidslivet. Mye dårligere betalt, men hun elsket jobben. 

Anonymkode: be384...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...