Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har vært forholdsvis "rolig" hele veien. Men nå må jeg innrømme at jeg kjenner på mer ubehag ved å gå på jobb. Skal sies at jeg både bor og jobber på et sted med MYE smitte nå (i all hovedsak muterte varianter) og mange barnehager og skoler er rammet. Jeg har en mann i risikogruppen som har hatt hjemmekontor i straks et år. Tidligere var jeg mest bekymret for å dra med noe hjem til ham, nå øker tanken på at enten jeg eller 15-åringen også kan bli ganske dårlige. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje lufte litt tanker blant "kolleger"? 3
Mollie Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Jeg bor i ett område med lite smitte, så jeg har vært rolig hele veien. Har dere rødt nivå nå, på grunn av mye smitte i området? Jeg frykter en ny periode med rødt nivå, for det var svært krevende. Vi har hatt endel tilfeller i kommunen vår, men ikke noen større utbrudd.
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2021 Mollie skrev (Akkurat nå): Jeg bor i ett område med lite smitte, så jeg har vært rolig hele veien. Har dere rødt nivå nå, på grunn av mye smitte i området? Jeg frykter en ny periode med rødt nivå, for det var svært krevende. Vi har hatt endel tilfeller i kommunen vår, men ikke noen større utbrudd. Nei, barnehagene er fortsatt på gult. Jeg ønsker meg ikke rødt! Det er ekstremt slitsomt, jeg er helt enig! Samtidig synes jeg det føles mer ukomfortabelt enn tidligere nå... Bor i en kommune på Romerike...
Mollie Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Ulrikke skrev (1 minutt siden): Nei, barnehagene er fortsatt på gult. Jeg ønsker meg ikke rødt! Det er ekstremt slitsomt, jeg er helt enig! Samtidig synes jeg det føles mer ukomfortabelt enn tidligere nå... Bor i en kommune på Romerike... Jeg forstår deg, og særlig siden de muterte variantene smitter mer mellom barn. Hvis smitten blusser opp her i kommunen blir nok også jeg mer urolig.. Jeg frykter at det kommer rødt nivå nasjonalt nå.. for den perioden var tøff. 1
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2021 Mollie skrev (3 minutter siden): Jeg forstår deg, og særlig siden de muterte variantene smitter mer mellom barn. Hvis smitten blusser opp her i kommunen blir nok også jeg mer urolig.. Jeg frykter at det kommer rødt nivå nasjonalt nå.. for den perioden var tøff. Jeg "frykter" også det... Altså, det er mulig det er riktig rent smittevernsmessig, men jeg ønsker ikke å jobbe under rødt nivå, sånn rent egoistisk.... Og nasjonalt er det vel ingen grunn til at ALLE skal ha rødt nivå, det finnes jo steder som pr i dag ikke har særlig smitte. Men jeg frykter at vi kan komme dit, selv om det sies at barnehager og grunnskoler skal holdes på gult her... Var bare ikke helt forberedt på at jeg skulle komme dit at jeg syntes det var såpass ukomfortabelt som jeg synes nå... 1
Mollie Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Ulrikke skrev (46 minutter siden): Jeg "frykter" også det... Altså, det er mulig det er riktig rent smittevernsmessig, men jeg ønsker ikke å jobbe under rødt nivå, sånn rent egoistisk.... Og nasjonalt er det vel ingen grunn til at ALLE skal ha rødt nivå, det finnes jo steder som pr i dag ikke har særlig smitte. Men jeg frykter at vi kan komme dit, selv om det sies at barnehager og grunnskoler skal holdes på gult her... Var bare ikke helt forberedt på at jeg skulle komme dit at jeg syntes det var såpass ukomfortabelt som jeg synes nå... Nei det er ikke noe særlig å gå å kjenne på frykt for smitte... Kan bare si at jeg føler med deg. Jeg kjente veldig på det uken før nedstengningen i fjor, da besteforeldre til ett av barna på avdelingen hadde vært i Alpene der det var så mye smitte, og hadde passet og levert barnebarnet i barnehagen. Det var ubehagelig å kjenne på den usikkerheten ja. Vi får vel bare vente å se hva som kommer av nye tiltak. Må si jeg er spent. 1
Pasha Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 mye smitte I området og stor barnehage.. er ikke bekymret
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2021 Mollie skrev (3 minutter siden): Nei det er ikke noe særlig å gå å kjenne på frykt for smitte... Kan bare si at jeg føler med deg. Jeg kjente veldig på det uken før nedstengningen i fjor, da besteforeldre til ett av barna på avdelingen hadde vært i Alpene der det var så mye smitte, og hadde passet og levert barnebarnet i barnehagen. Det var ubehagelig å kjenne på den usikkerheten ja. Vi får vel bare vente å se hva som kommer av nye tiltak. Må si jeg er spent. Vi har hatt smitte på jobb to ganger. Første gang satt jeg i karantene, det var i oktober/november. Andre gang var nå for ikke så lenge siden, men da hadde vi enda strengere skille pga erfaringer fra første gang, så da kunne min "side" holde åpent som vanlig. Jeg har venner i flere barnehager og skoler som er smittet, sitter i karantene eller i ventekarantene, flere av barna på avdelingen min har vært i karantene og ventekarantene pga smitte på andre avdelinger på jobb, søskens skoler eller foreldres jobb. Jeg tenker det er rasjonelt at det bare er et spørsmål om tid her... Men igjen, rødt nivå er ikke noe å trakte etter.... Og mens man er på jobb er man jo bare i det som vanlig! Går ikke rundt på jobb hvert sekund og er engstelig, er ikke det jeg mener! Men tanken streifer oftere at jeg ikke er helt komfortabel. Tenker bare at det må være lov til å sette ord på det... 4
Rullerusk Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 (endret) 1 hour ago, Ulrikke said: Jeg har vært forholdsvis "rolig" hele veien. Men nå må jeg innrømme at jeg kjenner på mer ubehag ved å gå på jobb. Skal sies at jeg både bor og jobber på et sted med MYE smitte nå (i all hovedsak muterte varianter) og mange barnehager og skoler er rammet. Jeg har en mann i risikogruppen som har hatt hjemmekontor i straks et år. Tidligere var jeg mest bekymret for å dra med noe hjem til ham, nå øker tanken på at enten jeg eller 15-åringen også kan bli ganske dårlige. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje lufte litt tanker blant "kolleger"? Kunne man ikke ha hatt redusert åpning for de som ikke må være lenge i bhg (permitterte foreldre o.l) og lott redusert åpningstid for de som har foreldre med kritiske funksjoner. I bhg til mitt barn sliter de ansatte seg ut når det er rødt nivå, men det er unger med hjemmeværende foreldre som er der hele dager. Hadde vel kanskje lettet om noen foreldre som kan levere sent/hente tidlig kun var innom for utelek f. Eks? jeg selv har ikke noe valg. Jeg må på jobb. Men når jeg så henter, står jeg i kø for å hente ungen. Bak. Foreldre som jeg vet er 100%hjemme hele dagen. Noen av dem begge to! Disse kunne vel ha hentet klokken 13.00 eller noe? akkurat nå er jeg mest bekymret for å få smitte hjem fra bhg. Fordi den er full av barn som ikke har foreldre som er bekymret og som bor tett. Endret 7. mars 2021 av Rullerusk 2
absinthia Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Jeg uroer meg ikke noe spesielt, men så bor jeg på et sted med liten smitte og der barnehager og skoler ikke har hatt noen tilfeller. Jeg regner nesten med at vi snart kommer til å oppleve smitte etterhvert. Har barn i barnehage og i to forskjellige kohorter på skolen Bekymrer meg litt for mannen, som er i utsatt gruppe, men heldigvis ikke av de aller mest utsatte. Det jeg igrunn føler mest ubehag med, er enkelte foreldre som tydeligvis tror at tiltakene er noe vi i barnehagen har funnet på for å være vanskelige og at jeg tror at noen ( fler) av oss ansatte kommer til å gå på en smell, fordi vi mangler vikarer og er så veldig flink til å tilrettelegge når noen er borte, at det sliter oss ut. - Undertegnede er derimot mindre sliten enn uten korona, da mannen er mye mer hjemme enn før, så jeg holder nok ut en stund til. 1
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2021 Rullerusk skrev (9 minutter siden): Kunne man ikke ha hatt redusert åpning for de som ikke må være lenge i bhg (permitterte foreldre o.l) og lott redusert åpningstid for de som har foreldre med kritiske funksjoner. I bhg til mitt barn sliter de ansatte seg ut når det er rødt nivå, men det er unger med hjemmeværende foreldre som er der hele dager. Hadde vel kanskje lettet om noen foreldre som kan levere sent/hente tidlig kun var innom for utelek f. Eks? jeg selv har ikke noe valg. Jeg må på jobb. Men når jeg så henter, står jeg i kø for å hente ungen. Bak. Foreldre som jeg vet er 100%hjemme hele dagen. Noen av dem begge to! Disse kunne vel ha hentet klokken 13.00 eller noe? akkurat nå er jeg mest bekymret for å få smitte hjem fra bhg. Fordi den er full av barn som ikke har foreldre som er bekymret og som bor tett. Jeg er glad jeg ikke skal stå i fronten for et sånt forslag eventuelt, det finnes foreldre som allerede oppfører seg som at vi er "vanskelige" fordi vi har begrenset antall familier som kan være i garderoben samtidig og de dermed må stå ute og vente... Men klart, det er jo noe i at jo færre samlet, jo mindre sjanse. Men rødt nivå er slitsomt, ja! 2
Mollie Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 absinthia skrev (2 minutter siden): Jeg uroer meg ikke noe spesielt, men så bor jeg på et sted med liten smitte og der barnehager og skoler ikke har hatt noen tilfeller. Jeg regner nesten med at vi snart kommer til å oppleve smitte etterhvert. Har barn i barnehage og i to forskjellige kohorter på skolen Bekymrer meg litt for mannen, som er i utsatt gruppe, men heldigvis ikke av de aller mest utsatte. Det jeg igrunn føler mest ubehag med, er enkelte foreldre som tydeligvis tror at tiltakene er noe vi i barnehagen har funnet på for å være vanskelige og at jeg tror at noen ( fler) av oss ansatte kommer til å gå på en smell, fordi vi mangler vikarer og er så veldig flink til å tilrettelegge når noen er borte, at det sliter oss ut. - Undertegnede er derimot mindre sliten enn uten korona, da mannen er mye mer hjemme enn før, så jeg holder nok ut en stund til. Samme hos oss, vi er kanskje for flinke til å tilrettelegge når noen er borte, og det sliter ut de av oss som holder ut. Vi har mange som er sykemeldte, enten fullt eller delvis. Og mange ulike vikarer innom, eller så går vi uten vikarer. Hvordan viser foreldre at de mener tiltakene er noe dere har funnet på? 1
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 7. mars 2021 absinthia skrev (6 minutter siden): Jeg uroer meg ikke noe spesielt, men så bor jeg på et sted med liten smitte og der barnehager og skoler ikke har hatt noen tilfeller. Jeg regner nesten med at vi snart kommer til å oppleve smitte etterhvert. Har barn i barnehage og i to forskjellige kohorter på skolen Bekymrer meg litt for mannen, som er i utsatt gruppe, men heldigvis ikke av de aller mest utsatte. Det jeg igrunn føler mest ubehag med, er enkelte foreldre som tydeligvis tror at tiltakene er noe vi i barnehagen har funnet på for å være vanskelige og at jeg tror at noen ( fler) av oss ansatte kommer til å gå på en smell, fordi vi mangler vikarer og er så veldig flink til å tilrettelegge når noen er borte, at det sliter oss ut. - Undertegnede er derimot mindre sliten enn uten korona, da mannen er mye mer hjemme enn før, så jeg holder nok ut en stund til. Smittemessig burde vi kanskje vært på rødt, men egoistisk ønsker jeg ikke det. Redd for at noen av dem som allerede er delvis på felgen kan møte veggen da ja.... Jeg opplever også at vi kan oppfattes som "vanskelige" av noen av foreldrene, men mange takker oss for at vi står i det, så det gjelder på langt nær alle, selvfølgelig! De fleste ønsker nok at bhg skal holde åpent så langt det er mulig.... Får se hva som bestemmes nasjonalt og hva de ulike kommunene bestemmer... 1
Milky Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Edit siden folk bruker det mot meg i andre tråder: Jeg synes det bør være mye strengere tiltak i barnehager, fordi det er urimelig at vi jobbe en haug ekstra, og følge opp tiltak, samtidig som foreldre tar med seg besteforelde og skolebarn inn i barnehagen. Jeg er ikke noe redd for smitte selv, men med barn så tett på oss er det vanskelig å unngå symptomer som gjør at man igjen er hjemme og kollegaer sitter uten vikar. Det er lettere å forholde seg til færre barn og voksne i kohorter og lettere fordi foreldre ikke kommer inn i bhg. Da blir det plutselig mye mer tid til rengjøring som vi per nå ikke får gjort men egt er pliktet til å gjøre. Enten får de sette inn nok ressurser eller så får de droppe tiltak Endret 7. mars 2021 av Spicymami 1
LivetErEnLek Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Jeg jobber i Tønsberg kommune. Der er smitten fullstendig ute av kontroll, alle rekorder sprenges og 25-35 % er såkalt villsmitte. Vi er nå igjen over på rødt nivå med åpningstid 8-15. Problemet er bare det, at det holder at 1 av foreldrene har samfunnskritisk yrke. Og det virker som om de melker det for alt de kan. Så blandt "mine" 12 barn, har jeg 10 som får innvilget utvidet åpningstid. Vi som jobber der, er helt på felgen nå og dette hjelper absolutt ikke på. Jeg begynner også å kjenne på at det er ukomfortabelt å ha så mange folk så tett innpå meg. De tester så å si ikke de yngste barna. Og når de da kan være i barnehagen med restsymptomer, da bader vi i smittestoffer. Får en av "mine" barn korona, så går jeg garantert ned. 4
Mollie Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Dette med symptomer og restsymptomer hos barna er vanskelig. Hver uke kommer foreldre med barn som har rennende nese, og eller hoster. Så spør de oss om barnet må være hjemme. Så står vi der og må ta den avgjørelsen. I noen tilfeller er det jo helt klart at de bør være hjemme, men veldig ofte er det tvilstilfeller. Og ofte opplever vi at foreldre blir misfornøyde hvis vi sier at barnet må være hjemme. Hvor strenge er dere på dette med symptomer? 2
J.E Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 (endret) LivetErEnLek skrev (1 time siden): Jeg jobber i Tønsberg kommune. Der er smitten fullstendig ute av kontroll, alle rekorder sprenges og 25-35 % er såkalt villsmitte. Vi er nå igjen over på rødt nivå med åpningstid 8-15. Problemet er bare det, at det holder at 1 av foreldrene har samfunnskritisk yrke. Og det virker som om de melker det for alt de kan. Så blandt "mine" 12 barn, har jeg 10 som får innvilget utvidet åpningstid. Vi som jobber der, er helt på felgen nå og dette hjelper absolutt ikke på. Jeg begynner også å kjenne på at det er ukomfortabelt å ha så mange folk så tett innpå meg. De tester så å si ikke de yngste barna. Og når de da kan være i barnehagen med restsymptomer, da bader vi i smittestoffer. Får en av "mine" barn korona, så går jeg garantert ned. Det er utrolig vanskelig dette med barn og smittevern og smittevern for ansatte i skoler og barnehager. Jeg jobber ikke selv i barnehage men har gjort det en gang i tiden. Kan forestille meg hvor vanskelig det må være nå. Jeg føler at nå har man i forsøket på og verne om barna gått ut med et eksperiment som vil slite ute de ansatte i skoler og barnehager . Barn smittes med mutasjonen ,ingen tvil om det. Synes her at man leker med helsen til folk. Både ang Corona men også at man sliter ut de som ikke er sykmeldt. Faren for og smittes som lærer eller barnehage ansatt i områder med mye smitte er større enn for andre yrkes grupper. Men lite gjøres. Vi får se til uken hva de kommer opp med , smittevernet skal bedres. Men hvordan de skal greie det i en barnehage er meg en gåte. Endret 7. mars 2021 av J.E 4
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 7. mars 2021 LivetErEnLek skrev (58 minutter siden): Jeg jobber i Tønsberg kommune. Der er smitten fullstendig ute av kontroll, alle rekorder sprenges og 25-35 % er såkalt villsmitte. Vi er nå igjen over på rødt nivå med åpningstid 8-15. Problemet er bare det, at det holder at 1 av foreldrene har samfunnskritisk yrke. Og det virker som om de melker det for alt de kan. Så blandt "mine" 12 barn, har jeg 10 som får innvilget utvidet åpningstid. Vi som jobber der, er helt på felgen nå og dette hjelper absolutt ikke på. Jeg begynner også å kjenne på at det er ukomfortabelt å ha så mange folk så tett innpå meg. De tester så å si ikke de yngste barna. Og når de da kan være i barnehagen med restsymptomer, da bader vi i smittestoffer. Får en av "mine" barn korona, så går jeg garantert ned. Jeg føler at i kampen for å verne barn og unge mot tiltak "ofres" vi som jobber tett på dem daglig. Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at flere barn sliter med vanskelige hjemmeforhold og virkelig trenger barnehagen/skolen. Det er overhodet ingen diskusjon at det å komme til barnehage/skole daglig for mange er ekstremt viktig. Ingen vet vel det bedre enn vi som er der! Men allikevel synes jeg man må ta de ansattes arbeidssituasjon på alvor, både psykisk og fysisk. Selvfølgelig er det en vanskelig balansegang, men man risikerer jo at barnehagen står uten de vante voksne når dette er over fordi de har møtt veggen. Føler SÅ med deg! 4
Ulrikke Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #20 Skrevet 7. mars 2021 Spicymami skrev (1 time siden): Jeg synes det bør være mye strengere tiltak i barnehager. Helt ærlig det er for dårlig smittevern for oss ansatte slik det er nå. Men det er vanskelig å gjøre noe med når barna er oppå oss hele tiden. Rødt nivå bør det hvertfall være for oss i Oslo er så jævlig lei av hele situasjonen. Foreldre som sipper over at de må lage matpakker selv, som sender besteforeldre for å hente barna, hele tiden syke ansatte og ingen vikarer å få. Jeg synes det kommer til en grense når flere ansatte kvier seg for å gå på jobb. Ikke pga barna, men pga arbeidssituasjonen på daglig basis, mangel på følelse av trygghet i forhold til smitte osv. Særlig når mutasjonene dominerer. Ser ikke ut som politikere har samme forståelse for det. 2
Anbefalte innlegg