Gå til innhold

Psykisk utviklingshemming, men for høy IQ - hva heter det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva heter det når man har et funksjonsnivå som en psykisk utviklingshemmet, men har for høy IQ? 

Anonymkode: 0fca5...8a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

autist

Anonymkode: d6b3f...a99

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Utviklingshemning er klassifisert etter iq (bl.a.). Det fins noen få innen autismespekter med høyere iq, men dette er sjeldent. 

Anonymkode: 4fea5...a07

• Liker 8
Skrevet

Savant

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Utviklingshemning er klassifisert etter iq (bl.a.). Det fins noen få innen autismespekter med høyere iq, men dette er sjeldent. 

Anonymkode: 4fea5...a07

Dette. Hilsen vernepleier. 

Anonymkode: fe9f0...85b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Definisjonen på psykisk utviklingshemmet er lav IQ. Om IQ-en er for høy er diagnosen feil

Anonymkode: 5c527...f1c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette. Hilsen vernepleier. 

Anonymkode: fe9f0...85b

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Definisjonen på psykisk utviklingshemmet er lav IQ. Om IQ-en er for høy er diagnosen feil

Anonymkode: 5c527...f1c

Ja det skjønner jeg. Men spørsmålet var hva som kan være grunnen til at man har et "funksjonsnivå som en psykisk utviklingshemmet", men likevel har for høy IQ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det skjønner jeg. Men spørsmålet var hva som kan være grunnen til at man har et "funksjonsnivå som en psykisk utviklingshemmet", men likevel har for høy IQ? 

Andre sykdommer?

Anonymkode: 50937...1e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykiske problemer? Alvorlige psykiske problemer kan ihvertfall påvirke funksjonsevne. Demens selvfølgelig også. Alvorlige hukommelsesproblemer og konsentrasjonsproblemer.

Anonymkode: 9456c...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være en hel del tilstander eller diagnoser. Du sier ikke noe om hvordan funksjonsnivået er. Å si at du har funksjonsnivå som en med psykisk utviklingshemning er ikke nok informasjon. En svært deprimert person kan feks ha så lavt nivå at hn ikke klarer verken å lage seg mat eller sørge for normal hygiene. En med Asperger syndrom sliter sosialt og kan slite med å være så fastlåst i sine rutiner at ethvert brudd på de utløser angstanfall. Det er kjempemange ting som kan gå ut over funksjonsnivået. En person med lettere psykisk utviklingshemning kan fungere greit i hverdagen også for den saks skyld.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk utviklingshemmede er svært forskjellige og har ulike funksjonsnivå. Noen har ikke problemer med å f.eks. lage mat, rengjøring osv, mens mange trenger hjelp. Noen er flinke sosialt, andre ikke. 

Hva er det personen sliter med? 

Anonymkode: 64f40...2ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Andre sykdommer?

Anonymkode: 50937...1e8

Psykiske problemer? Alvorlige psykiske problemer kan ihvertfall påvirke funksjonsevne. Demens selvfølgelig også. Alvorlige hukommelsesproblemer og konsentrasjonsproblemer.

Anonymkode: 9456c...895

Psykisk utviklingshemmede er svært forskjellige og har ulike funksjonsnivå. Noen har ikke problemer med å f.eks. lage mat, rengjøring osv, mens mange trenger hjelp. Noen er flinke sosialt, andre ikke. 

Hva er det personen sliter med? 

Personen snakker f. Eks tidvis usammenhengende, med ufullstendige setninger og med for det meste enkeltord. Normalt har denne personen snakket "normalt". 

Personen har asperger, depresjon og psykotiske symptomer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Personen snakker f. Eks tidvis usammenhengende, med ufullstendige setninger og med for det meste enkeltord. Normalt har denne personen snakket "normalt". 

Ja, man kan godt ha en normal IQ og ha slike symptomer på nettopp asperger, depresjon og psykose. 

Hvis personen har vært normal før, så kan man absolutt ikke definere dette som psykisk utviklingshemmet. Det er heller ikke en diagnose man kan få etter fylte 18 (eller er det yngre?)

Da vil diagnosen f.eks. være hjerneskade, om det har skjedd en hjerneskade, eller som min bestemor som nå har fått en "kognitiv svikt" (mulig pga alzheimer) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det går bra med vennen din forresten. Psykose er jævlig, og da trenger man først og fremst forståelse og tålmodighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her svarer du jo på spørsmålet ditt. Vedkommende har trolig et lavere funksjonsnivå på grunn av disse diagnosene, uten at dette påvirker IQ-nivået. Jeg har selv et langt lavere funksjonsnivå når jeg har depressive episoder med psykotiske symptomer, det er et helt vanlig symptom ved disse diagnosene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de som gjerne har opplevd grov omsorgssvikt som barn med tilknytningsforstyrrelser etc. gjerne kan komme i denne kategorien (her er selvfølgelig spekteret stort). 

Anonymkode: b8e8b...ceb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lisa Rowe skrev (5 minutter siden):

Her svarer du jo på spørsmålet ditt. Vedkommende har trolig et lavere funksjonsnivå på grunn av disse diagnosene, uten at dette påvirker IQ-nivået. Jeg har selv et langt lavere funksjonsnivå når jeg har depressive episoder med psykotiske symptomer, det er et helt vanlig symptom ved disse diagnosene. 

Ja men greia er at denne personen normalt sett ikke har vært så lavt fungerende. Det er kun de siste månedene. Så det kan ihvertfall ikke ha med Asperger å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

autist

Anonymkode: d6b3f...a99

Nei  😬  Jeg har jobb,  bil,  hus , samboer og jeg har  Asperger. Faktisk jobber jeg i bemannet bolig med psykisk utviklingshemmede,  så vil ikke si at jeg vil ikke kalle det på nivå med PUH selv . Da hadde jeg ikke kunnet utføre jobben min 

Anonymkode: 212dd...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nedsatt prosesseringshastighet.

Normal IQ, men bruker tid til å prosessere kunnskap og lese situasjoner.

Anonymkode: 1dac2...c02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nedsatt prosesseringshastighet.

Normal IQ, men bruker tid til å prosessere kunnskap og lese situasjoner.

Jeg vil legge til at en slik tilstand kan komme av mange ulike årsaker, og kan være både livsvarig, eller forbigående, avhengig av årsak. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...