Gå til innhold

Råtne avokado

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Bergen
Skrevet (endret)

Jeg digger avokado, både som pålegg sammen med f eks salami eller lage sin egen guacamole. Kjøper ofte 2 pakningene på Kiwi eller Extra siden de ofte er på tilbud. Sjekker at de ikke er for myke/ overmodne, men likevel, igjen og igjen, viser det seg at en av disse to i pakken er råtten inni.

1. Kan man gå tilbake og kreve ny pakke når kun den ene er råtten?

2. Noen tips til hvordan vite om de er råtten inni bortsett fra å ikke kjøpe dem som er nesten svarte på skallet og tydelig myke?

Så frustrerende å stå der med blaut avokado som ikke kan brukes....

Endret av Mr Bergen
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk kom det en del eldre damer og ville ha tilbake penger for én dårlig avokado i et 1kg nett. Vi måtte bare ta det imot så du kan fint gå på butikken og returnere. 

To tips; den skal være litt myk når du klemmer på den, men ikke for mye. Klemmer du veldig forsiktig og den er myk så er den for myk. Hvis du tar av toppen i tillegg bør det være lysegrønt under der. Er de to tingene på plass får du perfekt avokado hele tiden. 

Anonymkode: 96a73...c8c

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg jobbet i butikk kom det en del eldre damer og ville ha tilbake penger for én dårlig avokado i et 1kg nett. Vi måtte bare ta det imot så du kan fint gå på butikken og returnere. 

To tips; den skal være litt myk når du klemmer på den, men ikke for mye. Klemmer du veldig forsiktig og den er myk så er den for myk. Hvis du tar av toppen i tillegg bør det være lysegrønt under der. Er de to tingene på plass får du perfekt avokado hele tiden. 

Takk for nyttige tips. 

Å oppleve råtten avokado på eget kjøkken er dobbel nedtur: Penger tapt og plutselig mangler man en ingrediens. Når magen skriker etter påfyll er det ikke en ekstra tur på butikken som frister mest med munnbind og trengsel

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

2-pakningene er som regel i plast. Da er det vanskelig å ta av toppen.

Når jeg betaler for noe som er merket «spisemoden» bør jeg få noe som faktisk er det.

Anonymkode: b3371...d8d

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2-pakningene er som regel i plast. Da er det vanskelig å ta av toppen.

Når jeg betaler for noe som er merket «spisemoden» bør jeg få noe som faktisk er det.

Anonymkode: b3371...d8d

Kiwi har heldigvis begynt å bruke kun papp i sine 2 pk. 

Noe annet jeg mistenker ødelegger avokadoene i butikkene er at folk klemmer for hardt og dermed ødelegger dem. Bare en mulig teori

AnonymBruker
Skrevet
Mr Bergen skrev (16 timer siden):

Jeg digger avokado, både som pålegg sammen med f eks salami eller lage sin egen guacamole. Kjøper ofte 2 pakningene på Kiwi eller Extra siden de ofte er på tilbud. Sjekker at de ikke er for myke/ overmodne, men likevel, igjen og igjen, viser det seg at en av disse to i pakken er råtten inni.

1. Kan man gå tilbake og kreve ny pakke når kun den ene er råtten?

2. Noen tips til hvordan vite om de er råtten inni bortsett fra å ikke kjøpe dem som er nesten svarte på skallet og tydelig myke?

Så frustrerende å stå der med blaut avokado som ikke kan brukes....

Jeg kjøper kun de store avokadoene for jeg synes de er så mye bedre. De små er alltid bløte og brune inni selv om de egentlig virker faste og fine

Anonymkode: 5b6da...b0e

AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2021 at 10:44 AM, AnonymBruker said:

Mye av grunnen til at mange avokadoer er dårlige er vel at alle går og klemmer og tar av tuppen på de hele tiden... 

Anonymkode: a728f...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se også på fargen. Lysegrønne er ofte umodne. Veldig mørkegrønne/grenser til svart er ofte brun inni. Klem forsiktig, men ikke hardt. Trenger ikke bli ødelagt til neste. Om du kjenner at "kjøttet" ikke sitter fast i skallet er den ofte brun. Skal være litt myk, men ikke for mye. Kanskje litt som å klemme på en gul Banan?

Anonymkode: 8adca...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...