Lauv Skrevet 7. mars 2021 #21 Skrevet 7. mars 2021 Vi kvinner har historisk sett kjempet for hver minste lille rettighet vi har og det er først og fremst oss dette går ut over. Hvis noen skulle finne på å kalle meg ciskjønnet, menstruerende kvinne eller fødeforelder kommer jeg til å bli rasende. Dette diskriminerer kvinner. Jeg har full forståelse for at noen ønsker å skifte kjønn, men de får lage sin egen bås, kvinnebåsen er klart definert og opptatt. 18
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #22 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Klart kvinner kan ha penis. "Penis" er et biologisk begrep. "Kvinne" er et sosiologisk begrep. En penis er en penis. Men "kvinne" er et begrep som mennesker har funnet opp og gitt innhold. Innhold i språklige begreper endrer seg med samfunn, tid og kunnskap. Det samme med begrepet "menn". Derfor kan også "menn" føde barn. Anonymkode: 516fc...93f Om 50 år har vi sluttet med det tullet der. Da er en kvinne en biologisk kvinne, og samme med en mann. Da vil alle sitte og lure på hva slags tull vi drev på med på 2020-tallet. Historikerne vil prøve å forklare fenomenet identitetspolitikk. Gleder meg. Ulempen er at jeg sikkert ikke lever da, og må holde ut med dette tullballet resten av min levetid... Anonymkode: f1be4...25f 15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #23 Skrevet 7. mars 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Klart kvinner kan ha penis. "Penis" er et biologisk begrep. "Kvinne" er et sosiologisk begrep. En penis er en penis. Men "kvinne" er et begrep som mennesker har funnet opp og gitt innhold. Innhold i språklige begreper endrer seg med samfunn, tid og kunnskap. Det samme med begrepet "menn". Derfor kan også "menn" føde barn. Anonymkode: 516fc...93f Tror du bør undersøke opprinnelsen til ordene menn og kvinner. Det er da liten tvil om hva som menes med de uttrykkene, eller hva som menes med "kjønn". Om jeg for eks. skal til en undersøkelse på sykehuset, og får et skjema hvor jeg må fylle ut kjønn, så må jeg selvfølgelig krysse av for kjønnet jeg er, uansett hva jeg måtte føle eller identifisere meg med. Anonymkode: b25ac...719 12
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #24 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om 50 år har vi sluttet med det tullet der. Da er en kvinne en biologisk kvinne, og samme med en mann. Da vil alle sitte og lure på hva slags tull vi drev på med på 2020-tallet. Historikerne vil prøve å forklare fenomenet identitetspolitikk. Gleder meg. Ulempen er at jeg sikkert ikke lever da, og må holde ut med dette tullballet resten av min levetid... Anonymkode: f1be4...25f Jeg er så ubeskrivelig glad for at jeg trolig er long gone om 50 år, så jeg slipper å oppleve det tullet du beskriver. Anonymkode: ac831...a4c 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #25 Skrevet 7. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om 50 år har vi sluttet med det tullet der. Da er en kvinne en biologisk kvinne, og samme med en mann. Da vil alle sitte og lure på hva slags tull vi drev på med på 2020-tallet. Historikerne vil prøve å forklare fenomenet identitetspolitikk. Gleder meg. Ulempen er at jeg sikkert ikke lever da, og må holde ut med dette tullballet resten av min levetid... Anonymkode: f1be4...25f Vet ikke hvor gammel du er, men det er ikke helt sikkert du ikke lever da. Dette er noe som har kommet fort, særlig i det store bildet, og forhåpentligvis kommer vi også vekk fra det relativt raskt. Dette ER tullball. Kjønn er definert utifra kromosomer og hva vi har mellom bena, "og sånt"! Anonymkode: b25ac...719 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #26 Skrevet 7. mars 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er så ubeskrivelig glad for at jeg trolig er long gone om 50 år, så jeg slipper å oppleve det tullet du beskriver. Anonymkode: ac831...a4c Jeg er tydeligvis så gammel at jeg begynner å bli dement, siden jeg klarer å misforstå så enkle innlegg så grovt. #flaut 🤦♂️ Anonymkode: ac831...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #27 Skrevet 7. mars 2021 Se for dere på fødestua etter en lang og strevsom fødsel, når jordmor smilende kan slå fast til «fødepersonen»: »Du har fått et friskt og fint menneske med penis». 😂😂😂 Anonymkode: c621b...bf6 10
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #28 Skrevet 7. mars 2021 Folk har ikke bedre ting å foreta seg for tiden enn å tenke altfor mye inni sin egen navle. Når trenden i tiden samtidig er å være unik, spesiell, å posere, og å bli sett/sett på, så bærer det litt galt avsted. Ikke faen at det finnes så mange menn i kvinnekropp og omvendt. Men må ha toleranse og gi rom for at barn og unge får utforske identiet og seksualitet uten å bli dømt, men man må pokker meg slutte å puste dem inn i en boks som kanskje ikke passer for dem. For det skjer. Også må man slutte å mase om dette med kjønnsidentitet. Men er født mann, eller man er født kvinne. Dette er betegnelsen man identifiseres ved helt til man eventuelt skifter kjønn og får nytt navn og personnummer. Noen ytterst få befinner fysisk et sted midt imellom mann og kvinne fra fødselen av, og de finner man gjerne ut av underveis, om man legger til rette for en nøytral og naturlig tilnærming. Å finne opp nye begreper rundt kjønn trenger vi ikke. Jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig. Det er jo ikke grenser for hvor mange ulike identiteter som finnes og som skal ha sine behov for å settes i en slags bås tilfredsstilt. For noen år siden var det ei ung jente som virret rundt ved spor 19 på Oslo S, mjauende og pirrende, utkledd som en katt. Hun var katt, faktisk, for hun følte seg som en katt! Håper hun har funnet seg selv og lagt fra seg halen i dag. De som mener begrepet kvinne skal erstattes av person som menstruerer kan ta seg en bolle. Som kvinne i overgangsalderen blir jeg faktisk krenket! Gjør det faktum at jeg ikke lenger menstruerer meg mindre verdt? Hva skal jeg kalles nå? Anonymkode: d4a71...ce4 14
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #29 Skrevet 7. mars 2021 23 minutter siden, Lauv said: Hvis noen skulle finne på å kalle meg ciskjønnet, menstruerende kvinne Det gjøres jo allerede 🤫 Vi som er født med XX er jo kvinner. De som er født med XY kan aldri bli kvinner. Anonymkode: 51b6d...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #30 Skrevet 7. mars 2021 Transbevegelsen er homofob og misogyn. Merk: jeg sa transbevegelsen, ikke mennesker med kjønnsdysfori. Anonymkode: bd973...d0e 10
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #31 Skrevet 7. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: De som mener begrepet kvinne skal erstattes av person som menstruerer kan ta seg en bolle. Som kvinne i overgangsalderen blir jeg faktisk krenket! Gjør det faktum at jeg ikke lenger menstruerer meg mindre verdt? Hva skal jeg kalles nå? Anonymkode: d4a71...ce4 Du får si XX-kvinne. Det er jo det som gjør en kvinne. Men det blir vel sikkert galt det og, for alle skal jo bli inkludert. En XY-kvinne vil aldri kunne menstruere eller får barn. Anonymkode: 51b6d...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #32 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk har ikke bedre ting å foreta seg for tiden enn å tenke altfor mye inni sin egen navle. Når trenden i tiden samtidig er å være unik, spesiell, å posere, og å bli sett/sett på, så bærer det litt galt avsted. Ikke faen at det finnes så mange menn i kvinnekropp og omvendt. Man må ha toleranse og gi rom for at barn og unge får utforske identiet og seksualitet uten å bli dømt, men man må pokker meg slutte å pushe dem inn i en boks som kanskje ikke passer for dem. For det skjer. Også må man slutte å mase om dette med kjønnsidentitet. Men er født mann, eller man er født kvinne. Dette er betegnelsen man identifiseres ved helt til man eventuelt skifter kjønn og får nytt navn og personnummer. Noen ytterst få befinner fysisk et sted midt imellom mann og kvinne fra fødselen av, og de finner man gjerne ut av underveis, om man legger til rette for en nøytral og naturlig tilnærming. Å finne opp nye begreper rundt kjønn trenger vi ikke. Jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig. Det er jo ikke grenser for hvor mange ulike identiteter som finnes og som skal ha sine behov for å settes i en slags bås tilfredsstilt. For noen år siden var det ei ung jente som virret rundt ved spor 19 på Oslo S, mjauende og purrende, utkledd som en katt. Hun var katt, faktisk, for hun følte seg som en katt! Håper hun har funnet seg selv og lagt fra seg halen i dag. De som mener begrepet kvinne skal erstattes av person som menstruerer kan ta seg en bolle. Som kvinne i overgangsalderen blir jeg faktisk krenket! Gjør det faktum at jeg ikke lenger menstruerer meg mindre verdt? Hva skal jeg kalles nå? Anonymkode: d4a71...ce4 Autokorrekt var på ferde 😛 Anonymkode: d4a71...ce4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #33 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk har ikke bedre ting å foreta seg for tiden enn å tenke altfor mye inni sin egen navle. Når trenden i tiden samtidig er å være unik, spesiell, å posere, og å bli sett/sett på, så bærer det litt galt avsted. Ikke faen at det finnes så mange menn i kvinnekropp og omvendt. Men må ha toleranse og gi rom for at barn og unge får utforske identiet og seksualitet uten å bli dømt, men man må pokker meg slutte å puste dem inn i en boks som kanskje ikke passer for dem. For det skjer. Også må man slutte å mase om dette med kjønnsidentitet. Men er født mann, eller man er født kvinne. Dette er betegnelsen man identifiseres ved helt til man eventuelt skifter kjønn og får nytt navn og personnummer. Noen ytterst få befinner fysisk et sted midt imellom mann og kvinne fra fødselen av, og de finner man gjerne ut av underveis, om man legger til rette for en nøytral og naturlig tilnærming. Å finne opp nye begreper rundt kjønn trenger vi ikke. Jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig. Det er jo ikke grenser for hvor mange ulike identiteter som finnes og som skal ha sine behov for å settes i en slags bås tilfredsstilt. For noen år siden var det ei ung jente som virret rundt ved spor 19 på Oslo S, mjauende og pirrende, utkledd som en katt. Hun var katt, faktisk, for hun følte seg som en katt! Håper hun har funnet seg selv og lagt fra seg halen i dag. De som mener begrepet kvinne skal erstattes av person som menstruerer kan ta seg en bolle. Som kvinne i overgangsalderen blir jeg faktisk krenket! Gjør det faktum at jeg ikke lenger menstruerer meg mindre verdt? Hva skal jeg kalles nå? Anonymkode: d4a71...ce4 Spot on innlegg! Bravo👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: c621b...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #34 Skrevet 7. mars 2021 Det blir en veldig vanskelig verden å leve i dersom vi ikke kan snakke om mann og kvinne som biologiske realiteter. Vi må kunne si at kvinnekroppen menstruerer, kan bli gravid, kan få brystkreft og livmorhalskreft, har eggstokker og kan die et barn, mens mannekroppen kommer i stemmeskiftet, kan få problemer med prostata og ereksjon, har sædutløsninger et cetera. Hvordan skal vi snakke meningsfullt om dette og få kunnskap om menneskekroppen dersom vi hele tiden må snakke om de som har blitt tildelt kjønnet kvinne ved fødsel istedenfor bare ganske enkelt å si kvinne? Ja, noen har interseksuelle tilstander, som androgent insensitivitetssyndrom og Turners syndrom og noen er transkjønnede, men vi må likevel kunne snakke om det grunnleggende ved menneskets biologi og da har vi bare to kjønn. Ett som lager sædceller og ett som lager eggceller. Anonymkode: 2ca2d...6fe 12
bestelvenn Skrevet 7. mars 2021 #35 Skrevet 7. mars 2021 Fuckman1983 skrev (1 time siden): Det er helt sykt at det blir sett på som en kontroversiell uttalelse (i enkelte små kretser, enn så lenge) å hevde at menn ikke kan bli gravide. Eller kan at kvinner ikke kan ha penis, for det er det kun menn som har. Og selv om de aller fleste heldigvis ikke tror på dette våset, har jeg likevel merket meg at stadig flere folk vegrer seg for å prate om dette i sosiale lag. For gud forby at noen skal føle seg krenket i 2021. I f.eks. USA har identitetspolitikken gått så langt at folk mister jobbene sine, Hollywood-skuespillere blir svartelistet og venner sletter deg fra Facebook dersom man "våger" å snakke imot transbevegelsen. Lærere på universiteter blir frosset ut av liberale kolleger, og sensuren er nå sterkere enn på mange år. Og mye tyder på at denne trenden har kommet til Norge også. Det snakkes om kjønnsidentitet (som bare er et konstruert tullebegrep) og biologisk kjønn, men likevel forventer menn som TROR de er kvinner (eller motsatt) å bli behandlet som en ekte kvinne. Det snakket derimot mindre om biologiske menn bokstavelig talt knuser kvinner når de deltar i kampsport som kvinne eller av voldtektsmenn som soner i kvinnefengsler fortsetter med vold og overgrep der inne. Hva skjer egentlig i verden om dagen? Er det flere enn meg som synes den blir mer og mer riv ruskende gal for hver dag som går? PS! Jeg har absolutt ingenting imot at transpersoner kler seg som de vil, tar operasjoner og lever som det motsatte kjønn. Om det gjør en person lykkeligere, støtter jeg vedkommende 100%. Men at de krever at alle vi andre skal trosse biologiens grunnprinsipper og late som at en mann faktisk kan bli gravid, kommer jeg aldri til å godta. Hva er egentlig konklusjonen i denne teksten? Det du skriver her har alle fått med seg for mange år siden. Min mening er at folk prater ei om dette i sosiale settinger, ikke forbi dem er redde for å krenke noen - men fordi det faktisk ikke er ett så koselig tema å prate om. Jeg har ikke behov for å prate om mannlige gravide, transpersoner eller kjønnsidentitet når jeg er i sosiale settinger, det har skjedd ett par ganger, men da har vi allerede diskutert lignende tema etc. 2
Lauv Skrevet 7. mars 2021 #36 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det gjøres jo allerede 🤫 Vi som er født med XX er jo kvinner. De som er født med XY kan aldri bli kvinner. Anonymkode: 51b6d...e6a Javisst gjør vi det, men jeg har enda til gode å bli kalt det ansikt til ansikt. Det er merkelig at transbevegelsen som er så kreative med å finne på navn, ikke kan klare å finne på en egen betegnelsen på en mann (eller kvinne) som har "byttet" kjønn og heller kjempe for at de skal ha sin egen gruppe. Vi klarer sikkert å ha flere alternativer enn mann og kvinne på skjemaer, pass og diverse. Det er også utrolig snodig at de insisterer på å presse seg inn i to såpass snevre kategorier som mann og kvinne. 6
mjaus Skrevet 7. mars 2021 #37 Skrevet 7. mars 2021 Jeg forstår hva du mener, samtidig som jeg ikke forstår behovet for å trykke og gni det inn på trans personer at de ikke kommer til å bli det kjønnet de ønsker. 1
herzeleid Skrevet 7. mars 2021 #38 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner egentlig ikke hva problemet er. Det er ikke så vanskelig å bytte ut "kvinner som kan bli gravide" med "mennesker som kan bli gravide", "menn med penis" til "mennesker med penis" osv. Det er en stor gruppe med mennesker som har blitt undertrykket lenge, og det koster oss få kalorier å inkludere alle ved å ikke bruke det gamle tankesettet om 2 kjønn. Anonymkode: 3eef9...7c7 Et moment er at det gjør språket dårligere om en må prate seg rundt begreper som mann og kvinne. Viktigere, tror jeg, er at det i seg selv er ganske demoraliserende å bruke språket generelt, og enkelte begreper som mann og kvinne spesielt, på en for de fleste unaturlig måte for å unngå å tilkjennegi hva en mener eller late som en mener noe en overhodet ikke tror på. 2
Silva Pluvialis Skrevet 7. mars 2021 #39 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å nekte å bruke begreper som andre vil du skal bruke, er det undertykking? Jeg tror du tar veldig lett på EKTE undertrykking når du bruker "undertrykking" om alt som får folk til å føle seg dårlig. Anonymkode: e0972...e6a Ja. Å nekte å si «hun» hvis personen identifiserer seg som kvinne er diskriminerende. 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #40 Skrevet 7. mars 2021 Gjenferdet skrev (16 minutter siden): Ja. Å nekte å si «hun» hvis personen identifiserer seg som kvinne er diskriminerende. Har inntrykket at de færreste har problemer med å kalle en transkvinne for en kvinne, men at problemet er at man nå skal begynne å omdefinere begrepene som vi mennesker har hatt med oss i tusenvis av år. Anonymkode: c621b...bf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå