AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Men du skulle ønske de visste? Nevn yrke også Anonymkode: 3a001...632
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 at det er en hard jobb - eskorte Anonymkode: d9006...146 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Som statsautorisert tolk som i tillegg har tolkeutdanning fra høyskolen i Oslo (autorisasjonen og tolkeutdanningen er to forskjellige og uavhengige ting) må jeg si at jeg daglig merker hvordan de fleste som jobber i offentlig sektor i Norge (barnevernet, NAV, kommunale saksbehandlere, familievernkontoret, spesialisthelsetjenesten, førstelinjen, you name it...) virkelig ikke har noen anelse om at det faktisk finnes svært godt kvalifiserte tolker som er profesjonelle og som alltid kommer til å tolke 100% av det som sies, fordi det er en selvfølge for oss å legge oss på øverste nivå, det er jobben vår og vi har ofte brukt ti år eller mer på å komme dit. Grunnen til at folk flest ikke vet dette, er fordi kommunene stort sett benytter seg av anbud som vinnes av kommersielle tolkebyråer, som igjen rekrutterer "tolker" uten tolkeutdanning eller statsautorisasjon, men kanskje i beste fall noen som har bodd i Norge noen år og kan begge språk sånn halvveis greit. De kjenner ikke til taushetsplikt, og de klarer ikke huske mer enn én setning av gangen, og nivået er rett og slett langt under hva vi vil kalle profesjonelt. Med de kvalifikasjonene jeg har, ville jeg aldri tatt oppdrag for et byrå som betaler elendig, fordi de beholder pengene selv. Dessuten vil jeg ikke at mitt profesjonelle navn skal kobles til å så useriøse aktører. Jobber dermed nesten kun for UD og domstolene; de bestiller direkte og velger de best kvalifiserte. Anonymkode: 6099c...8b1 12
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Hvor mye jobb det faktisk er, at de fleste arbeidsdager er 12-15 timer. Hvor mye tid som blir lagt ned i å få alt juridisk vanntett, og hvor mye tid som blir brukt på pappa sin advokat, studenter med angst og andre problem. Alle krav som blir stilt til å produsere forskning uten at du får timer for det.... Jobber i akademia, universitet/høyskolesektoren. Anonymkode: 2f600...c65 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Journalist: Jeg er stadig overrasket over hvor personlige folk blir i kommentarfelt. Skriver jeg en artikkel hvor noen ikke er enige i innholdet i så går de ofte til personlig angrep på MEG, når det jeg egentlig gjør er å gjenfortelle andre personer sine meninger. Jeg har mottatt personhets og trusler både på mail og i kommentarfelt for de rareste grunner. Med mindre det er en kommentar eller en kronikk så er det IKKE journalisten sine personlige meninger som kommer frem 🙄 Det virker det som om det er mange som ikke skjønner. Anonymkode: 6c155...8da 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som statsautorisert tolk som i tillegg har tolkeutdanning fra høyskolen i Oslo (autorisasjonen og tolkeutdanningen er to forskjellige og uavhengige ting) må jeg si at jeg daglig merker hvordan de fleste som jobber i offentlig sektor i Norge (barnevernet, NAV, kommunale saksbehandlere, familievernkontoret, spesialisthelsetjenesten, førstelinjen, you name it...) virkelig ikke har noen anelse om at det faktisk finnes svært godt kvalifiserte tolker som er profesjonelle og som alltid kommer til å tolke 100% av det som sies, fordi det er en selvfølge for oss å legge oss på øverste nivå, det er jobben vår og vi har ofte brukt ti år eller mer på å komme dit. Grunnen til at folk flest ikke vet dette, er fordi kommunene stort sett benytter seg av anbud som vinnes av kommersielle tolkebyråer, som igjen rekrutterer "tolker" uten tolkeutdanning eller statsautorisasjon, men kanskje i beste fall noen som har bodd i Norge noen år og kan begge språk sånn halvveis greit. De kjenner ikke til taushetsplikt, og de klarer ikke huske mer enn én setning av gangen, og nivået er rett og slett langt under hva vi vil kalle profesjonelt. Med de kvalifikasjonene jeg har, ville jeg aldri tatt oppdrag for et byrå som betaler elendig, fordi de beholder pengene selv. Dessuten vil jeg ikke at mitt profesjonelle navn skal kobles til å så useriøse aktører. Jobber dermed nesten kun for UD og domstolene; de bestiller direkte og velger de best kvalifiserte. Anonymkode: 6099c...8b1 Tro meg, de av oss som vet det river oss i håret av frustrasjon.. legg til en dårlig telefonlinje så er kaoset komplett. Anonymkode: 7ec23...a98 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tro meg, de av oss som vet det river oss i håret av frustrasjon.. legg til en dårlig telefonlinje så er kaoset komplett. Anonymkode: 7ec23...a98 Telefontolking er det verste jeg vet, fordi de aller fleste har ikke det nødvendige utstyret for å kunne gjennomføre det på en god måte. Jeg håper du skriver avvik hver gang det kommer en tolk som gjør noe annet enn å tolke alt som sies. Hvis dere skriver nok avvik, kan dere etterhvert oppløse avtalen dere har med leverandøren, fordi de ikke leverer det dere har bestilt. Anonymkode: 6099c...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men du skulle ønske de visste? Nevn yrke også Anonymkode: 3a001...632 Jobber innenfor Staten, uten at jeg vil nevne retning, og vil egentlig si at jeg og mine kolleger gjør egentlig fint lite fra vi kommer til vi går hjem, stort sett hele uken og hele året. Innimellom litt jobb, men det tar vi sporadisk alt etter. Folk venter i måneder og halvår på å få behandlet saken sin hos oss, og jeg tenker det er pga vårt inni hampen bedagelige arbeidsmiljø. Men slapp av, nå skal vi ansette 10 til for å "ta unna" arbeidsmengden, så ventetiden blir vel kortere etter hvert. Kanskje. Spørs hvor integrert disse nye blir i arbeidsmiljøet Heldigvis har vi god lønn og får full pensjon! Anonymkode: 2a0ea...713 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber innenfor Staten, uten at jeg vil nevne retning, og vil egentlig si at jeg og mine kolleger gjør egentlig fint lite fra vi kommer til vi går hjem, stort sett hele uken og hele året. Innimellom litt jobb, men det tar vi sporadisk alt etter. Folk venter i måneder og halvår på å få behandlet saken sin hos oss, og jeg tenker det er pga vårt inni hampen bedagelige arbeidsmiljø. Men slapp av, nå skal vi ansette 10 til for å "ta unna" arbeidsmengden, så ventetiden blir vel kortere etter hvert. Kanskje. Spørs hvor integrert disse nye blir i arbeidsmiljøet Heldigvis har vi god lønn og får full pensjon! Anonymkode: 2a0ea...713 Dere blir nok fort erstattet av de nye folkene når arbeidsgiver skjønner hvor treigt dere som allerede er der faktisk jobber. Anonymkode: 057f9...a15 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere blir nok fort erstattet av de nye folkene når arbeidsgiver skjønner hvor treigt dere som allerede er der faktisk jobber. Anonymkode: 057f9...a15 Nånei du. Isåfall må dem si opp ca 150 stykker samtidig. Problemet er at slik har det vært her i mange 10-år, så det er ikke bare bare å ta tak i problemet nå. Du vet, med tanke på saklige oppsigelser osv. Er ikke bekymret i det hele tatt Det er for øvrig arbeidsgiver som har latt problemet eskalere, og dem er jo minst like effektive selv. Her prioriteres det god helse, hobby-stemning, solfri, kaffeslabberas én gang i timen og gode lunsjer! Ja, og VM på SKI, f.eks Anonymkode: 2a0ea...713
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): at det er en hard jobb - eskorte Anonymkode: d9006...146 Ingen tviler på det 😅 Anonymkode: c66b9...18a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 At vi på "gulvet" har den tyngste jobben og er mest med barna og at jobben ikke består av å passe barn, det er så ufattelig mye mer! Barne- og ungdomsarbeider i barnehage. Anonymkode: 289ec...2d0 2
mmd Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 20.20): Jobber innenfor Staten, uten at jeg vil nevne retning, og vil egentlig si at jeg og mine kolleger gjør egentlig fint lite fra vi kommer til vi går hjem, stort sett hele uken og hele året. Innimellom litt jobb, men det tar vi sporadisk alt etter. Folk venter i måneder og halvår på å få behandlet saken sin hos oss, og jeg tenker det er pga vårt inni hampen bedagelige arbeidsmiljø. Men slapp av, nå skal vi ansette 10 til for å "ta unna" arbeidsmengden, så ventetiden blir vel kortere etter hvert. Kanskje. Spørs hvor integrert disse nye blir i arbeidsmiljøet Heldigvis har vi god lønn og får full pensjon! Anonymkode: 2a0ea...713 Jeg tror ikke på at du jobber i staten. Etter mange år med ABE-kutt er det skåret til beinet og ingen får ansatte flere. Endret 8. mars 2021 av mmd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå