Gå til innhold

Er jeg den eneste dama i Norge som ikke liker ullklær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innom det meste av merker som påstår at de ikke klør. Ull og silke-typer.. også fått en del i julegave: Devold, Kari Traa, Ulvang, Janus osv men jeg synes alt KLØR uansett. 

Ull på kroppen gir meg helt fnatt, og bringer tilbake dårlige minner fra jeg var liten og ble tvunget med på tur, klamme jævlige hytteturer, skiturer på skolen osv. 

Og jeg eier såpass lite ull at det lille jeg faktisk har blir aldri nok til en hel maskin med ullvask, så det ligger nederst i skittenrøyskurven i lange tider og tar opp plass. Hater også å håndvaske.

Så ser jeg andre som omtrent KUN går i ull hjemme som borte, og jeg bare forstår det ikke. 

Eneste jeg bruker av ull er egentlig ullsokker, men da kun når det er ordentlig kaldt. Utenom det foretrekker jeg tøfler. 

Er det flere her som meg? Eller er jeg rar? 😋

Anonymkode: f8a04...743

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke tåler ull direkte på huden :) 

Anonymkode: 7d555...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke eneste dama i Norge som ikke liker ullklær. Jeg tror egentlig du er en av veldig mange. Har overhodet ikke sansen for ull rett mot huden selv, og har veldig lite klær i ull.

Anonymkode: 3f775...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke ull!

Anonymkode: 5b724...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spør jo ikke om råd for ull som ikke klør, så jeg er vel ikke egentlig hjelpsom nå. Men har du prøvd ull som ikke er superwashbehandlet? Gjerne blandet med silke? Det klør mye mindre enn superwashulla. Sånn hvis du får lyst til å gi ull en sjanse til. 

Anonymkode: a57f8...552

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du spør jo ikke om råd for ull som ikke klør, så jeg er vel ikke egentlig hjelpsom nå. Men har du prøvd ull som ikke er superwashbehandlet? Gjerne blandet med silke? Det klør mye mindre enn superwashulla. Sånn hvis du får lyst til å gi ull en sjanse til. 

Som jeg skrev så har jeg prøvd ull og silke og det meste annet ja. Spør ikke om råd nei, bare frustrert av at alle labber rundt i ull-undertøy og at det er så *elsk* 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev så har jeg prøvd ull og silke og det meste annet ja. Spør ikke om råd nei, bare frustrert av at alle labber rundt i ull-undertøy og at det er så *elsk* 

Hvorfor blir du frustrert av at andre liker klærne de går med? 

Anonymkode: 7d555...f94

• Liker 15
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det flere her som meg?

Ja.

Jeg bruker ikke ull innerst selv, men blåser i hva andre gjør.

Endret av baldrian
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker IKKE ull klær. Jeg vil heller fryse enn å bruke det 😂

Anonymkode: c93d6...ca6

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker heller ikke (t)ull!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bare tenkte du kanskje ikke hadde prøvd ubehandlet ull siden du kun ramset opp merker som superwashbehandlet ulla si, men jeg skjønner at du enten har prøvd helt andre typer merker også eller uansett  ikke er interessert i å prøve. Det er helt greit, ull er ikke obligatorisk 😊

(Men jeg forstår ikke helt hvorfor du blir så provosert over at andre bruker ull. Jeg kler ikke blått og kan ikke bruke blå klær uten å se ut som en kreftpasienter, og ikke kan jeg bruke jeans heller på grunn av nikkelallergi, men jeg blir jo ikke provosert eller frustrert av at andre bruker blått og jeans...) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bare tenkte du kanskje ikke hadde prøvd ubehandlet ull siden du kun ramset opp merker som superwashbehandlet ulla si, men jeg skjønner at du enten har prøvd helt andre typer merker også eller uansett  ikke er interessert i å prøve. Det er helt greit, ull er ikke obligatorisk 😊

(Men jeg forstår ikke helt hvorfor du blir så provosert over at andre bruker ull. Jeg kler ikke blått og kan ikke bruke blå klær uten å se ut som en kreftpasienter, og ikke kan jeg bruke jeans heller på grunn av nikkelallergi, men jeg blir jo ikke provosert eller frustrert av at andre bruker blått og jeans...) 

Er jo litt frustrerende å få dette i julegaver og bursdagsgaver når man ikke har ønsket seg det. Hjemmestrikk også som jeg ikke hæler å bruke men ikke har hjerte til å kaste, men trer det på meg når den som har strikket det kommer på besøk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke ull innerst, tolags ull der ulla ikke berører huden er ok. Ullengenser utenpå andre ting er ok. Ullfleece klør ikke som annen ull av en eller annen grunn, så det går bedre. 

Anonymkode: 8c729...d9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men hvorfor plager det deg hva andre labber rundt i og elsker? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo litt frustrerende å få dette i julegaver og bursdagsgaver når man ikke har ønsket seg det. Hjemmestrikk også som jeg ikke hæler å bruke men ikke har hjerte til å kaste, men trer det på meg når den som har strikket det kommer på besøk

Men da er jo frustrasjonen mer at folk ikke bryr deg om hva du ønsker deg, enn at du er irritert fordi andre velger å bruke ull...? Gaver som ikke er tilpasset mottakers ønske og interessee ser jeg godt at litt irriterende i lengden.

Jeg går nesten kun med ull, eller ull/silke, eller ull/silke/lin-blanding, men aldri superwash. Merkene du ramset opp tenker jeg på som friluftsklær, det er ikke noe jeg bruker.

Anonymkode: 093dc...32c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en så teit måte å formulere seg på, tror du virkelig du er den eneste, really? 

Anonymkode: fb459...700

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt ull, men har fått alt for mange ullundertøy osv i gaver - folk liker å gi bort det😊.  Jeg har sagt klart ifra til de nærmeste at jeg ikke ønsker meg ulltøy, gir videre gaver jeg ikke bruker selv, og hjemmestrikk kan du vel bruke med noe annet under? Problem løst, og du slipper å bli frustrert,

Anonymkode: d53c6...75b

• Liker 2
Skrevet

Jeg lever i ull hele vinteren. Jobber mye ute og er en skikkelig frysepinne så hadde ikke "overlevd" uten. Samboeren min derimot er som deg og takler ikke ull. Han kan ikke engang ha en ullgenser over en annen genser, han får helt fnatt. Han har funnet ut av at bambus fungerer mye bedre, selv om han foretrekker bomull. Men innimellom må man lissom ha på seg noe varmere :P Kanskje det er verdt å teste ut?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke ull. Det klør og jeg liker ikke klær som sitter tett på huden. Bruker det aldri, tror ikke jeg eier et eneste ullplagg.

Anonymkode: 53335...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha TS jeg har det helt likt. Jeg orker ikke ull mot kroppen. Det klør og svir og river. Jeg går ikke med sånn ull undertøy. Syns det er overpriset tull. (Og mesteparten i helt jævlige klovnefarger) 

Jeg går med ullsokker over bomullsokker når det er kaldt.

Og ullgenser over bomullsgenser. Men genserene under nå være såpass at de dekker helt til håndledd og opp i halsen, hvis ikke klør det.

Et alternativ jeg har merket er at ull med litt akryl i klør mindre. Akrylmiks i ull er det mange som snøfter av pga "plastikk" og "fake" ull osv. Whatever. Det senker prisen på ullgenseren (og hvis det ikke gjør det, styr unna. Ullgenser med akryl burde være billigere enn 100% ull) - og det gnisser ikke like mye.

Jeg har en tørr hudtype og eksem på hendene så ullvotter er også jævlig. Skraper og river i eksemen, fyttikatta.

Anonymkode: 27613...26c

AnonymBruker
Skrevet

Ull kjennes forskjellig for forskjellige mennesker. For noen klør det rett og slett ikke, og mange av dem forstår ikke at det kjennes forskjellig ut for deg.

Jeg klør ikke veldig av ull, men jeg kjenner det. For meg klør superwash-ull mye mindre enn ubehandlet, ubehandlet (nøstebarn f.eks. eller mye hjemmestrikket) kan jeg heller ikke ha rett på huden. Altså helt motsatt av hun over, men jeg kan jo ikke påståat hun ikke føler det hun føler selv om det er annerledes for meg.

Anonymkode: 21f01...b08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...