Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvalitet er viktig. For noen uker siden kjøpte vi skrei på Meny, men den var tørr og melete i konsistens. Tror det var skrei som har gått i merder (oppdrett). Den var ikke god. 

Fisken skal heller ikke trekkes eller stekes til den blir tørr. 

Som barn likte jeg bare lettsaltet torsk med gulrotstuing og potet, men vi måtte spise det vi fikk servert. Fiskegrateng, fiskekaker og - boller var også noe jeg likte. Var ikke like glad i laks hvis den ikke var saltet og røkt. Men i dag elsker jeg fisk. Frossen fisk trenger ikke være ille. 

Anonymkode: 5ed40...290

Skrevet

Hva med fiskeboller i hvitsaus med karri? Da får du både en lett mild fiskesmak og en god gul karrisaus 😋 Tror jeg må ha det til middag snart. 

• Liker 1
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)

Bare hold deg unna First Price seifilet.

Jeg er av de som liker fisk. Hva med plukkfisk  m/Hvit saus og mye muskat og halvrå løk i, smørklatt og flattbrød.i Namnam.

Røkt makrell, kaldrøkt m poteter og hvit saus.

Endret av Lawyam
Skrevet
Lawyam skrev (3 minutter siden):

Bare hold deg unna First Price seifilet.

Jeg er av de som liker fisk. Hva med plukkfisk  m/Hvit saus og mye muskat og halvrå løk i, smørklatt og flattbrød.i Namnam.

Røkt makrell, kaldrøkt m poteter og hvit saus.

Mye dårlig seifilet i frysedisken. Inkludert Findus sin. Virker som om den er dobbeltfryst.

Skrevet

Likte ikke fisk selv når jeg var barn. Men da fikk vi alltid servert kokt fisk med kokt potet og gulrot toppet med smeltet smør. Dette liker jeg fortsatt ikke. 

Mine favoritter er ovnsbakt kveite med eplesmørsaus, ovnsbakt torsk med chillismør og nøttelokk, breiflabbgryte. Veldig enkle retter, som er kjempego😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (11 timer siden):

Da jeg var barn var jeg det de voksne kalte "kresen". Jeg likte ikke fisk, potet, løk, paprika, tomat, og mange andre ting, spesielt ting med sterk smak. Jeg er nå godt over 30 og har "vokst fra" det meste av kresenhetene (og smaksløkene har sikkert blitt en god del sløvere), og nå spiser jeg nesten alt. Unntatt fisk. 

Jeg har veldig lyst til å like fisk. Det er sunt, og jeg elsker å fiske. Men det er noe med den fiskesmaken som får maten til å vokse i munnen.. Uansett hvor sulten jeg er så hadde jeg ikke rørt en skive kokt torsk. Bare lukten får meg til å brekke meg. 

Går det an å venne seg til det? Jeg tenker da ikke på å kamuflere bort fiskesmaken, men å faktisk lære seg å like den. Eldre folk som er oppvokst med at man måtte spise fisk (fordi det var det eneste man hadde) liker det jo. De rister jo stadig på hodet over oss bortskjemte millennium-barn som slapp unna fiskemiddagene med grillpølser:phaedra:

Det er jo enormt forskjell på fisk. Mange som ikke liker torsk. 

Anonymkode: 4edcb...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nektet også å spise fisk da jeg var liten, hatet smaken. Jeg liker fortsatt ikke naturell torsk, men lettsaltet torsk synes jeg er veldig godt. Laks og ørret liker jeg også. Men tilbehøret er viktig da.

Anonymkode: a3c5a...46a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at nei, ikke alle lærer seg å like fisk. Selv er jeg 40 år, liker det meste, og er matinteressert. Men fisk.. Det har jeg brekt meg av siden jeg var baby. Det vokser i munnen på meg fortsatt. Og da kommer det ikke an på hvor mange ganger man har smakt det. Jeg har spist fisk i alle slags former mange hundre ganger. Jeg syns det er jævlig, rett og slett, og anser ikke fisk som mat. Ikke mer enn kakerlakker er mat i alle fall. 

Anonymkode: 0a8c0...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært superglad i fisk (oppvokst på overkokt torsk), men spiser det nå minst to ganger i uken for helsas skyld. Altså, fersk fisk tilberedt rett er direkte godt, men hjemme blir det ofte slik at jeg laget mat som kamuflerer litt 😅 Grønn curry med torsk, fiskeburger, gryte med fløte, panert i wrap etc. Laks/ørret er bedre enn hvit fisk. Men syns all fisk er best rå, blir ikke så tørt og seigt. Elsker god sushi og ceviche, begge er blant mine favorittretter 🥰

Anonymkode: ce6be...8ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri vært superglad i fisk (oppvokst på overkokt torsk), men spiser det nå minst to ganger i uken for helsas skyld. Altså, fersk fisk tilberedt rett er direkte godt, men hjemme blir det ofte slik at jeg laget mat som kamuflerer litt 😅 Grønn curry med torsk, fiskeburger, gryte med fløte, panert i wrap etc. Laks/ørret er bedre enn hvit fisk. Men syns all fisk er best rå, blir ikke så tørt og seigt. Elsker god sushi og ceviche, begge er blant mine favorittretter 🥰

Anonymkode: ce6be...8ac

Hvis du klarer å få fersk varmebehandlet fisk tørr og seig varmebehandler du den alt, alt for mye. Nesten godt gjort, faktisk.

Riktig tilberedt fisk er saftig og glinsende mellom flakene slik at saftene renner ut på tallerkenen, og fisken smelter på tungen og nesten ikke behøver tygges. Det er synd at så mange later til å ødelegge en så flott råvare - ikke rart at det er vanlig å ikke like fisk! De fleste har i praksis åpenbart aldri smakt det.

Anonymkode: 46346...950

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, Leonetta said:

Hva med fiskeboller i hvitsaus med karri? Da får du både en lett mild fiskesmak og en god gul karrisaus 😋 Tror jeg må ha det til middag snart. 

Fiskeboller (Vesterålens) og fiskekaker har jeg alltid likt, men det er fordi det ikke smaker fisk😄

Samme med sushi og røyket laks. Skal prøve meg på cevice, har fått det på restaurant og da var det godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke ren fisk. Lukten er fæl, det samme med konsistensen. 
Men, jeg lager hjemmelagde fiskekaker og fiskeboller med fisk jeg bestiller rett fra bruket. Kan også spise fiskepinner og slike produkter. 

Men ovnsbakt, kokt, stekt. Nei. Likte det langt bedre før graviditeten, spesielt rød fisk. Nå hæres jeg de ikke! 

Er oppvokst med fersk fisk rett fra havet. 

Anonymkode: 8854d...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fiskeboller (engerviks)

Fiskekaker (i bruk saus eller stekt på brødakiva)

Stekt makrell med  sitronpepper og med god saus, ett hint av sitron i sausen (saus til fisk fra toro)

Stekt sei, kjøper frossen og deler i biter. Ruller alt i egg og så mel med pepper og salt. Steker og serveres med stekt/kokt løk og remulade til. Helt nydelig.

Vanlige fiskepinner er ganske smakløst og greitt å begynne med.

Jeg styrer unna kokt fisk, det blir for mye fiskeslag for meg.

Anonymkode: 963b7...29c

AnonymBruker
Skrevet

Samme som deg, har aldri likt veldig "fiskete" fisk som liten (men likte stort sett alltid laks og ørret da). Jeg tror det har veldig mye å gjøre med råvarene og hvordan de er tilberedt. Jeg ville kanskje prøvd å bestille litt fisk på restaurant først, for oftest er fisken der så fersk at den smaker lite fisk. Jeg har spist fisketyper på restaurant som jeg aldri hadde likt hjemme, men fordi den var så utrolig fersk og perfekt lagt smakte den bare godt. Sushi er også en god måte å like fisk på tror jeg, fordi man ofte får ganske lite fisk om gangen (jeg ville gjerne bare begynt med laks i så fall, det er gjerne enklest å spise rått i begynnelsen).

Fisketaco er også en fin måte, masse krydder og andre smaker, så det overdøver litt fiskesmaken, evt. ha det i en form, med f. eks karri eller indiske smaker/asiatiske smaker for å få litt mer smak på fisken.

Anonymkode: bcfbf...961

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke glad i fisk jeg heller, å jeg er vokst opp i en fisker familie så har fått det inn med morsmelka.. kan til nøds spise blandingsprodukt som fiskekaker (ikke grove!), fiskegrateng, panert fisk osv. Eneste rene fisken jeg kan spise er pannestekt laks, med masse salt og pepper på 🤣 

Anonymkode: 84c0a...906

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nammenam!

1809788483_1e7568a334_b.jpg

Anonymkode: 47e1d...3c7

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg likte heller ikke fisk som barn og som voksen klarer jeg ikke å like kokt fisk annet enn i fiskegrateng. Jeg har prøvd flere ganger, men det er grusomt og vokser i munnen. 

Det er heller ikke alle fisketyper jeg liker og jeg liker ikke de kjipe fiskerettene som mange spiser. Kokt fisk med kokte poteter, hvit saus, og kokte gulerøtter eller gulrotstuing er noe av det kjipeste jeg vet om og er ikke der man burde starte om man skal lære seg å like fisk. 

Så ville prøvd litt forskjellige retter og sett om det ga en endring. Selv elsker jeg ovnsbakt laks med ovnsbakte poteter, noen gode grønnsaker til og god saus til. Ganske enkelt, men det blir noe helt annet enn når alt er kokt.

Man kan teste ut med litt tilbehør som ikke nødvendigvis er av de typiske fisketilbehørene. 

Skrevet (endret)

Salma laks er nammis! Veldig godt med litt sitronsaft på og rømme ved siden av☺️ Er ikke veldig glad i torsk men det hjelper for min del å ha litt bacon fett over🤷🏽‍♀️🤭

Endret av Smurfii
Skrevet

Jeg er på samme måte, men har funnet et par retter jeg klarer.

Salma laks er godt hvis det ovnsbakes med mye sitron (skal bade fileen i sitron) sammen med litt salt og pepper. En god saus og potetmos med parmesan ved siden av. Gode fiskesauser er viktig for å jevne ut smaken.

Jeg liker også stekt hyse med mye krydder og stekt løk. Det må igjen være en god fiskesaus ved siden av 😊

Gjest Timeplan
Skrevet

Jeg har alltid bacon på tallerkenen når jeg spiser fisk, det hjelper litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...