Knirke Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Da jeg var barn var jeg det de voksne kalte "kresen". Jeg likte ikke fisk, potet, løk, paprika, tomat, og mange andre ting, spesielt ting med sterk smak. Jeg er nå godt over 30 og har "vokst fra" det meste av kresenhetene (og smaksløkene har sikkert blitt en god del sløvere), og nå spiser jeg nesten alt. Unntatt fisk. Jeg har veldig lyst til å like fisk. Det er sunt, og jeg elsker å fiske. Men det er noe med den fiskesmaken som får maten til å vokse i munnen.. Uansett hvor sulten jeg er så hadde jeg ikke rørt en skive kokt torsk. Bare lukten får meg til å brekke meg. Går det an å venne seg til det? Jeg tenker da ikke på å kamuflere bort fiskesmaken, men å faktisk lære seg å like den. Eldre folk som er oppvokst med at man måtte spise fisk (fordi det var det eneste man hadde) liker det jo. De rister jo stadig på hodet over oss bortskjemte millennium-barn som slapp unna fiskemiddagene med grillpølser 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Knirke skrev (4 minutter siden): Da jeg var barn var jeg det de voksne kalte "kresen". Jeg likte ikke fisk, potet, løk, paprika, tomat, og mange andre ting, spesielt ting med sterk smak. Jeg er nå godt over 30 og har "vokst fra" det meste av kresenhetene (og smaksløkene har sikkert blitt en god del sløvere), og nå spiser jeg nesten alt. Unntatt fisk. Jeg har veldig lyst til å like fisk. Det er sunt, og jeg elsker å fiske. Men det er noe med den fiskesmaken som får maten til å vokse i munnen.. Uansett hvor sulten jeg er så hadde jeg ikke rørt en skive kokt torsk. Bare lukten får meg til å brekke meg. Går det an å venne seg til det? Jeg tenker da ikke på å kamuflere bort fiskesmaken, men å faktisk lære seg å like den. Eldre folk som er oppvokst med at man måtte spise fisk (fordi det var det eneste man hadde) liker det jo. De rister jo stadig på hodet over oss bortskjemte millennium-barn som slapp unna fiskemiddagene med grillpølser Ja, jeg er sikker på at det går an å venne seg til det. Det blir vel på den samme måten som når man er barn, at man må smake på den samme mat-typen ganske mange ganger før man har vent seg til smaken. Hva om du lager en fiskerett og fryser ned i bittesmå smaksprøve-porsjoner og smaker på retten mange ganger i løpet av noen uker/måneder? Eventuelt kan du jo også ha en boks/glass med sursild el.l. stående, som du smaker på av og til? Anonymkode: 47e1d...3c7 1
Brunhilde Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Det er veldig mye fisk som ikke er kokt torsk, akkurat den varianten er ikke jeg heller så glad i. Hva om du prøver med fisk som pålegg? Varmrøket makrell og kaldrøkt laks er godt på brød. Varme fiskekaker er også godt på brød. Makrell i tomat er også en "selvfølge" å spise for meg. Til middag kan du prøve laks i forskellige varianter. I dag skal jeg ha laks til middag, og jeg tenker å steke den, så har jeg den i pitabrød med salat, tomat og litt mangochutney. Andre ganger spiser jeg den med couscous og salat, noen ganger potet og agurksalat, gjerne med litt hollandaise på siden. Fiskepinner (ikke billigvariantene) eller annen panert fisk med pommes frites og remulade. Gjerne råkost som revet gulrot ved siden av. Seibiff er noe av det beste jeg vet. Vend seifilet i mel med salt og pepper og stek dem. Ta ut av panna og kok den ut med litt vann og masse løk du har stekt myk på forhånd. Spis med potet og revet gulrot. Fiskegrateng med makaroni i gratengen og grønnsaker ved siden av eller fiskepudding i hvit saus med gulrot og potet. Fiskesuppe med terninger av laks og torsk. (Jeg liker ikke sursild, og kan derfor ikke signere på det forslaget i innlegget over ) 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Det går an! Jeg var som deg da jeg var barn og er fremdeles kresen. Sliter spesielt med konsistens, men smak er også vanskelig. Jeg var 25 da min samboer lærte meg å like fisk. Løsningen var veldig gode råvarer, altså ikke fryst etc, og god tilbereding i stekepanne. Han nærmest friterte salmalaks i starten. Så serverte han stekt kveite med sandefjordsmør og jeg var solgt. Nå spiser jeg laks, og det meste av hvit fisk. Ørret har fremdeles for mye fiskesmak. Og jeg spiser ikke kokt fisk, ovnsbakt går til nød. Men fisken må være fersk, frossen funker ikke. Fiskesnobb her altså. Lykke til! Anonymkode: 07f19...f9c 5
Dise Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Kunne spist fisk flere ganger i uka, men jeg er den eneste i familien, så da ville jeg nok blitt upopulær. Mye av fiskesmaken sitter i fettet, så jeg ville startet med å prøve magrere fiskeslag sånn som torsk, hyse, sei, og ventet med de fete som laks, flyndre, makrell. Saus hjelper også slik at det blir flere smaker blandet, f.eks denne som er kjempegod: https://www.arla.se/recept/citronfisk-med-timjan/ 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Ja, det går an å lære å like det, men det er ikke så dumt å ta det steg for steg. Jeg liker en god puré ved siden av hvit fisk. Uten det kan det bli litt tungt å få det ned, og jeg nyter ikke maten på samme måte. Jeg er veldig glad i laks, men jeg har litt problemer med rå laks. Det er i hovedsak konsistensen jeg ikke klarer. Jeg er ikke vant med hvit fisk eller rå laks fra barndommen, så det har nok en del med hva man er vant til, ja. Vi hadde ikke hvit fisk på grunn av allergi i familien. Laks og ørret spiste vi mye av. Anonymkode: e5129...67a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er sikker på at det går an å venne seg til det. Det blir vel på den samme måten som når man er barn, at man må smake på den samme mat-typen ganske mange ganger før man har vent seg til smaken. Hva om du lager en fiskerett og fryser ned i bittesmå smaksprøve-porsjoner og smaker på retten mange ganger i løpet av noen uker/måneder? Eventuelt kan du jo også ha en boks/glass med sursild el.l. stående, som du smaker på av og til? Anonymkode: 47e1d...3c7 Jeg anbefaler egentlig ikke dette til en som er skeptisk til fisk. Det kunne jeg aldri ha tenkt meg å spise. Det ser ikke appetittelig ut, og det lukter heller ikke det. Det er nok mer når man har kommet litt i løpet. Anonymkode: e5129...67a 4
Katten.2.0 Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Kokt fisk er, generelt sett, et vanskelig sted å starte om du skal lære deg å like fisk. Du kan f.eks. lage laksewok, laksetaco osv. Stekt steinbit og kveite er også mer lavterskel for å like. 1
Chiubi Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 Det er mulig å lære seg å like alt mulig. Selv prøvde jeg så ofte som mulig i syv år, og nå liker jeg det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Jeg var som deg. Har nå lært meg å elske rema sin Fish'n'chips og tenkte jeg skulle utfordre meg litt mer.. Prøvde da å kjøpe fiskemannens peppermakrell siden den var på tilbud, men det var bare å glemme... Lukta og konsistensen og smaken var bare forferdelig... Så har finni ut at jeg er veldig fornøyd med å elske fish'n'chips og at det får holde Anonymkode: 4d8ca...d61 1
Brunhilde Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var som deg. Har nå lært meg å elske rema sin Fish'n'chips og tenkte jeg skulle utfordre meg litt mer.. Prøvde da å kjøpe fiskemannens peppermakrell siden den var på tilbud, men det var bare å glemme... Lukta og konsistensen og smaken var bare forferdelig... Så har finni ut at jeg er veldig fornøyd med å elske fish'n'chips og at det får holde Anonymkode: 4d8ca...d61 Du får jo i deg fisk da, og det er egentig det viktigste. Jeg tror på å spise mat man liker!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Det jeg pleier å skrive i slike tråder er at det viktigste for å like fisk er å få tak i fisk av god kvalitet, altså superfersk, og så ikke varmebehandle den for mye. Når du fisker selv, har du jo all mulighet til det! Jeg vil si at den beste tilberedningsmåten som er enklest å få bra til, er å ovnsbake fiskefilet. Ha alufolie på stekeplate, ha filetstykker av hvit fisk på med skinnsiden ned, salte, pepre og ha evt litt olivenolje over. Ovnsbak ved 170 grader til fisken akkurat flaker seg. Det finner du ut ved å "ofre" et stykke, trykke på det og pirke i det. Selv liker jeg godt klassiske ting som en god smørsaus eller brunet smør og grønnsaker som tilbehør, men du kan jo kombinere med hva som helst her egentlig. Grønnsakspuréer (ertepuré, gulrotpuré med eller uten ingefær, blomkålpuré... ) er også enkelt og godt. Men det aller viktigste er altså fersk og saftig fisk, uten det som utgangspunkt kan ikke noe tilbehør i verden redde retten. Anonymkode: 46346...950 3
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 Enn om du holder deg unna torsken siden den er på rødlista nu?
Cata Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Jeg skjønner hva du mener. Jeg er gammel nok til å "burde" like fisk, men strengt tatt gjør jeg ikke det, selv om jeg spiser de fleste typer fisk om jeg "må". Et par fiskeretter som jeg faktisk synes er godt er torsk (unnskyld...) dampet med smør og sitron og masse pepper på. (Smelter litt smør i en kjele, har oppi sitronsaft legger stykkene oppi og har på salt og pepper og lar det dampe på svak varme til fisken er gjennomkokt.) Med kokte poteter og gulrøtter til synes jeg faktisk det er godt. En annen rett som jeg også liker er fiskegrateng, helst hjemmelaget. Jeg er usedvanlig glad i løk så det må jeg ha oppi men krydder tilsetter man selvsagt etter hva man selv liker. Kokt kveite er også OK med rømme og agurksalat til. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Hvis du tenker på det som kaffe. De fleste liker ikke kaffe første gangen så de kamuflerer smaken med sukker og melk. Etter hvert tar de mindre og mindre til de elsker smaken av kaffe 🤭 bare gjør det samme med fisk! Spis fiske kaker, fish and chips, fiske boller, stekt torsk dynket i bacon. Alt blir bedre med en god saus 😅 til slutt så kommer du til å like det 😄 Funket med meg. Jeg fikk ikke fisk før jeg var 16år (barne allergi) så det tok tid å få meg til å like det. Men nå går det fint, er ikke favoritten, men det smaker helt greit. Hver gang jeg spiser kokt torsk tenker jeg det er i det minste bedre en skalldyr 😂 og typen min er sjømann så blir fisk minst 1 gang i uka 😅 Anonymkode: adfde...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Jeg er heller ikke særlig glad i kokt torsk, jeg ville ikke begynt der. Jeg er ikke fryktelig glad i fisk selv, men liker god de røde fiskene (laks og ørret). Hvis du liker pasta, så kan du starte med f.eks laks og pasta i kremet saus med urter. Laks er generelt sett en fisk som er lettere å like for mange. Steinbit kan du også prøve, da det har en fastere, mer kjøtt-lignende konsistens. Noe av det viktigste, uansett hvordan du starter, er at fisken blir tilberedt på en god måte. Overkokt og tørr fisk er grusomt uansett. Anonymkode: cd7bf...f68 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Høy kvalitet på fisken er viktig hvis det skal være noe godt. I tillegg på tilberedningen være riktig. Ingenting er verre enn overkokt frossen fisk etter min mening. Fersk fisk som enten er stekt i panna eller bakt i ovnen synes jeg er digg. Helt fersk skrei kan trekkes i vann, og torskerogn trekkes i saltet vann. Akkurat nå er fersk skrei og rogn fra ferskvaredisken bra. Hvis du vil venne deg til hvit fisk og ikke har råd til fersk så er dette et knep: Lag taco med hvit fisk. Kjøp frosne fileter og tin de opp. Stek i panna med tacokrydder. Tortillialefse med rømme og guacamole, salat, agurk, paprika, koriandwr, mais, og syltet rødløk. Chillimayo i stedet for rød salsa/tacosaus. Press en båt lime over før servering. Anonymkode: 0be73...881 1
PetterKanin Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Du kan bli mere vant til smaken, men smaken av fisken endrer seg ikke. Din oppfattelse av smaken kan imidlertid endre seg med tiden. Det du kan gjøre er å få fisken til å smake annerledes. Du kan f.eks panere den og pannesteke den, det smaker ikke i det nærheten av det samme som om du koker eller trekker den.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 Jeg er som deg. Var kresen som barn, men spiser det meste nå. Men fisk klarer jeg bare ikke. Jeg har prøvd mye. Men klarer ikke fiskekaker, stekt fisk eller noe slags fisk. Jeg ønsker å lære meg det, men jeg rynker på nesa bare jeg skriver dette, for det er så vondt og å tvinge det ned hjelper ikke. Burde nok prøvd fisk som er laget av noen som er skikkelig gode på det og som kan "gjemme" litt av den voldsomme fiskesmaken også økt det litt og litt. Men jeg kjenner ingen som er skikkelig gode på det heller. Anonymkode: c1ad8...ce0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 Ja, men du burde begynne med å døyve fiskesmaken litt. Jeg likte ikke fisk som barn/ungdom om liker fortsatt ikke fiskeretter som smaker "for fiskete". Mitt beste tips er laks med agurksalat og rømme. Anonymkode: f6342...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå