Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har helt rett.

Man må se helheten.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 4
Skrevet
Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Det eneste folk snakker om er korona. Det eneste media skriver om er korona. Det er nesten som om folk glemmer at livet handler om så mye mer enn viruset. Man skal selvsagt følge anbefalinger og bidra til å redusere smitte, men vi må ikke glemme at det er andre saker som også er viktige. Konsekvensene av tiltakene. Barn som utsettes for vold og overgrep. Samlivsbrudd. Studenter som mister inntekt. Permitteringer. Bedrifter som går konkurs. Fedre som ikke får være med på barsel. Økning i antall barn og unge med spiseforstyrrelser. Ensomhet og isolasjon.

Det er så mye fokus på viruset i media at mange virker helt å glemme alle de sårbare gruppene som blir rammet av tiltakene. For all del, det er bra, riktig og viktig med tiltak, og de skal følges for å begrense smitte, men det er viktig at vi også begynner å ta innover oss at det ikke bare er korona som gjelder nå. Vi må også sette inn ressurser til å fange opp de som sliter ekstra i pandemien. Vi kan ikke ofre mange tusen menneskers fysiske og psykiske helse, og tenke at det går bra. Selv lider jeg ikke noe veldig under selve pandemien. Noe tapt arbeidsinntekt, noe mer restriksjoner ift. oppfølging av hjelpeapparatet og litt ekstra bekymring og frykt, men det er ikke så stort, så jeg skal ikke klage - men, mange sliter. Veldig.

Når samfunnet overfokuserer på korona så går det også på bekostning av de som virkelig lider under pandemien og tiltakene. De blir glemt i mengden og ikke fanget opp. Folk må våkne opp og se at livet handler om så mye mer en korona. Pandemien går over, men i mellomtiden må vi ta vare på hverandre og ikke la pandemien overstyre alt.

Det er alltid noen som får det tøft av tiltak , men hva kan konsekvensene bli hvis man ikke har strenge tiltak? Jo da kan kjapt intensivavdelingene fylles opp av covid-19 pasienter, mange alvorlige syke og endel dø av covid-19. Itillegg så må man ikke glemme at de plassene igjen tar opp plasser til folk som kommer med hjerneblødning, vært i trafikkulykker osv , så det er viktig at sykehusene ikke blir overbelastet. Enda flere operasjoner vil også bli utsatt, og vi vil få mye mer smitte i samfunnet. Man har nå en meget smittsom variant i den Britiske mutasjonen. Nå kommer det vaksiner hver mnd selv om det går tregt, så man får bare prøve å holde ut.  

• Liker 10
Skrevet
NorthernLight skrev (9 minutter siden):

Det er alltid noen som får det tøft av tiltak , men hva kan konsekvensene bli hvis man ikke har strenge tiltak? Jo da kan kjapt intensivavdelingene fylles opp av covid-19 pasienter, mange alvorlige syke og endel dø av covid-19. Itillegg så må man ikke glemme at de plassene igjen tar opp plasser til folk som kommer med hjerneblødning, vært i trafikkulykker osv , så det er viktig at sykehusene ikke blir overbelastet. Enda flere operasjoner vil også bli utsatt, og vi vil få mye mer smitte i samfunnet. Man har nå en meget smittsom variant i den Britiske mutasjonen. Nå kommer det vaksiner hver mnd selv om det går tregt, så man får bare prøve å holde ut.  

Vi må se helheten. Tiltak er viktige. Vi må selvsagt hindre smitte og død, men vi må OGSÅ se de som blir rammet av tiltakene og pandemien. Vi må ha fokus begge steder.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Gjenferdet skrev (36 minutter siden):

Vi må se helheten. Tiltak er viktige. Vi må selvsagt hindre smitte og død, men vi må OGSÅ se de som blir rammet av tiltakene og pandemien. Vi må ha fokus begge steder.

Det er sant. I psykiatrien feks har det vært lange ventetider på behandling både til psykolog og behandlingssteder i mange år dessverre, så det er ikke noe nytt. Politikerne har ikke gjort så mye med det.
Men skal man ikke sette inn strenge tiltak som faktisk virker der det florerer av smitte feks? fordi en del sliter ? 

Endret av NorthernLight
Skrevet
3 minutter siden, NorthernLight said:

Det er sant. I psykiatrien feks har det vært ventetider på behandling både til psykolog og behandlingssteder i mange år, så det er ikke noe nytt. Politikerne har ikke gjort så mye med det.
Men skal man ikke sette inn strenge tiltak som faktisk virker der det florerer av smitte feks? fordi en del sliter ? 

Har blitt bevilget endel millioner de siste månedene, men mange kommuner bruker det på andre områder. Tiltross for at de er øremerket mot psykiatrien..

• Liker 1
Skrevet
Anonymus1986 skrev (Akkurat nå):

Har blitt bevilget endel millioner de siste månedene, men mange kommuner bruker det på andre områder. Tiltross for at de er øremerket mot psykiatrien..

De burde bevilget mange flere millioner for mange år siden... 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight said:

De burde bevilget mange flere millioner for mange år siden... 

De burde latt være å systematisk bygge ned psykiatrien siden 1970.

• Liker 15
Skrevet
Robert Koch skrev (Akkurat nå):

De burde latt være å systematisk bygge ned psykiatrien siden 1970.

Jeg er helt enig. 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (1 time siden):

Et år har passert, hvorfor er ikke sykehuskapasiteten oppjustert? Jeg er ikke tregere enn at jeg forstår at opplæring/ utdanning av intensivsykepleiere tar tid og bla bla, men politikerne må ha sovet kraftig i timen! Mye kunne og burde ha blitt gjort på tolv måneder. Vi kunne ha sørget for hurtigopplæring av essensielt personell, vi burde ha bygget noen covidsykehus og ikke minst burde vi ha kjøpt vaksine utenfor EU. At vi i fraværet av alt dette fremdeles må iverksette stadige nedstengninger er etter mitt syn en skandale! 

Hvorfor skal vi alle lide pga oligarkiets inkompetanse? At vi skal få senskader og at våre kjære skal dø pga denne endeløse udugeligheten skaper stor harme og kan i verste fall skape statsfiender!

• Liker 7
Skrevet

Nesten som en form for tåkelegging.😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at man velger selv hvilke nyheter man leser, og hvilke forum man henger i (på nett eller annet). 

Før hadde jeg en forestilling om at man som samfunnsborger hadde en slags plikt til å holde seg oppdatert på nyheter, og være såkalt "samfunnsengasjert". Den forestillingen har jeg lagt langt bak meg, for å si det sånn:bond: Bedre å være en lykkelig uvitende idiot  enn å bli til en av  alle trollene som tror de kan forandre verden via kommentarfeltet til VG.

Det er mye fælt i verden, og covid er en av de tingene, men jeg gidder ikke ta det innover meg lengre. Jeg er så lei av å alltid måtte mene noe om noe. Verden blir ikke et bedre sted om jeg bekymrer meg litt ekstra. Verden blir ikke noe verre om jeg tar meg en tur i skogen og gir f...

• Liker 5
Skrevet

Problemet er at dette gjør at politikerne og pengepampene kan fortsette med sitt uten at folk ser det. Bygge ut alt av norsk natur med vindmøller, og la multinasjonale selskaper stikke av med profitten. Binde Norge til EUs strømavtaler/Acer og sende all vår strøm ut av landet og la den vanlige borger betale. Åpne for at kineserne kjøper seg opp i norsk eiendom, og russerne sniker seg i forsvaret. Sende ufattelige summer ut av landet for at norske politikere vil framstå som gavmilde og bygge egen posisjon til framtidige stillinger. Det eneste som er bra er "stengte" grenser. Politiet har jo aldri fått tak i så mange internasjonalt etterlyste noen gang...

• Liker 2
Skrevet

Det skumle er at for politikerne virker alt til å dreie som om Covid-19, ikke bare for allmennheten og media. 

Ta  for eks Bergen Engine som er avtalt kjøpt av russiske interesser. Reaksjonen til forsvarsministeren ligner jo mer på "dette har jeg ikke fått med meg", enn reaksjonen til mannen som skal ha et hovedansvar for Norges forsvar. Gå inn på regjeringen.no, og det er korona, korona, korona. 

Det sulter millioner av barn i denne verden. Mens vi roper opp om fordeling av vaksine, er deres eneste ønske å finne mat på en søppeldynge. Det er tragisk når Jan Egeland forteller om barn som sulter i milliontall, og rapportenes reaksjon er "Og hvordan påvirke Covid-19 situasjonen?" Det viser hvor selvsentrert vi er blitt her i vår rike del av verden, når vi tror at for alt og  alle sirkulerer verden sirkulerer omkring et virus.

Bare i år, har det dødd nesten 1,4 millioner barn under 5 år. OK, så har Covid-19 tatt 2,6 millioner liv. Men det er, tross alt, iløpet av 14 mnd. 

Ja, jeg synes Covid-19 får for mye plass. Og jeg tror det vil vise seg å få ganske tragiske konsekvenser, både internasjonalt og nasjonalt, på lengre sikt.

• Liker 8
Skrevet
MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Det skumle er at for politikerne virker alt til å dreie som om Covid-19, ikke bare for allmennheten og media. 

Ta  for eks Bergen Engine som er avtalt kjøpt av russiske interesser. Reaksjonen til forsvarsministeren ligner jo mer på "dette har jeg ikke fått med meg", enn reaksjonen til mannen som skal ha et hovedansvar for Norges forsvar. Gå inn på regjeringen.no, og det er korona, korona, korona. 

Det sulter millioner av barn i denne verden. Mens vi roper opp om fordeling av vaksine, er deres eneste ønske å finne mat på en søppeldynge. Det er tragisk når Jan Egeland forteller om barn som sulter i milliontall, og rapportenes reaksjon er "Og hvordan påvirke Covid-19 situasjonen?" Det viser hvor selvsentrert vi er blitt her i vår rike del av verden, når vi tror at for alt og  alle sirkulerer verden sirkulerer omkring et virus.

Bare i år, har det dødd nesten 1,4 millioner barn under 5 år. OK, så har Covid-19 tatt 2,6 millioner liv. Men det er, tross alt, iløpet av 14 mnd. 

Ja, jeg synes Covid-19 får for mye plass. Og jeg tror det vil vise seg å få ganske tragiske konsekvenser, både internasjonalt og nasjonalt, på lengre sikt.

Rike gamlinger dør av korona og det er fullstendig krise. Unge fattige dør av restriksjonene: det utløser et skuldertrekk. Det er bare uendelig trist.

Regjeringen har mistet gangsynet fullstendig. De skal tenke helhet og gjøre avveininger, men det gjør de ikke. De har ingen ting å komme med når de får spørsmål om dette. Vekstskålen står nå så skjevt at det er skammelig. 

• Liker 7
Skrevet
Ukjent. skrev (42 minutter siden):

Rike gamlinger dør av korona og det er fullstendig krise. Unge fattige dør av restriksjonene: det utløser et skuldertrekk. Det er bare uendelig trist.

Regjeringen har mistet gangsynet fullstendig. De skal tenke helhet og gjøre avveininger, men det gjør de ikke. De har ingen ting å komme med når de får spørsmål om dette. Vekstskålen står nå så skjevt at det er skammelig. 

Og mens smitte av Covid-19 snakkes om som rene dødsdommen, er gjennomgangstonen ifh til vaksinens bivirkninger at "Det er ingenting å bekymre seg for". 

• Liker 5
Skrevet

Det er som en film. "Vi slenger ut syke påstander om et virkelig farlig virus og dødsfall der, og der og der, slik at alle blir opptatt av å redde seg selv og skjelle ut hverandre mens vi gjennomfører den virkelige planen vår i all stillhet her. Når noen endelig finner ut hva som egentlig foregår er det for sent."

• Liker 6
Skrevet

Enig. Ærlig talt kan mange land allerede kjøpe mengden vaksiner de ønsker.
Norge har +5 millioner innbyggere. 

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (21 timer siden):

Det skal vel ikke mye til for å fylle sykehusene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Epzj03/kritiserer-ahus-kapasiteten-en-skandale?fbclid=IwAR0qAmA-oqgbiWCGY_mPj21dw443dps_iIj83rOpr8Q1RoQSaIr1AnYs2fY

• Opprett ny...