Gå til innhold

Hvorfor er folk i små byer ala Molde høye på seg selv/snobbete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke noe med "ordfører i Molde" saken som har versert i media den siste uken, men jeg bare lurer på hvorfor mange folk fra småbyer tror at de bor på et veldig viktig sted, og at de er så mye bedre enn andre/folk fra distriktet?

Jeg er oppvokst i ei bygd i Romsdal, ikke så langt fra Molde, men jeg er ikke moldenser og prater mer dialekt.

Jeg bodde på hybel i Molde da jeg gikk på gymnaset, og vi som kom fra distriktet ble litt uglesett av de "viktige" byungdommene.

De var ikke så opptatt av å bli venn med oss, og målte oss ofte ovenifra og ned for å se om vi var kule nok.

Min mor bodde på hybel der på 60 tallet da hun også gikk på skole, og forteller akkurat det samme.

Jeg har venninner fra bygder i nærheten av andre småbyer, og forteller også om innbyggere som er høye på seg selv.

Som 19 åring flyttet jeg bort fra Romsdal, og har siden da bodd i flere store byer i utlandet og nå i Bergen, og ingen har behandlet meg som annenrangs fordi jeg kom fra bygda.

Molde- byen med en gate😀

Anonymkode: fb02c...459

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moldensere er bare sånn, de er er eget folkeferd som er høye på seg selv. Jeg har bodd mange plasser i Norge, både i bygder, storbyer og småbyer, men aldri opplevd noe lignende som molde og moldensere. Og det er bare Molde; har ei venninne fra et tettsted i Romsdal, og folket der er ikke sånn som i Molde 

Tror de lider av stormannsgalskap

Anonymkode: af596...88e

• Liker 6
Skrevet

De er høye på seg selv pga MFK-byens stolthet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er langt flere snobber i Oslo enn i Molde.

Anonymkode: 7f5b3...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er langt flere snobber i Oslo enn i Molde.

Anonymkode: 7f5b3...66f

Så klart. Det er jo flere folk. Men andelen er større i Molde. 

Anonymkode: 12d70...7ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slik oppførsel har jeg erfart selv, og kjenner til flere som også har opplevd det i den alderen. Ikke i molde. Tror nok det bare er sånn i den alderen. 

Anonymkode: 970d8...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde tre år i Molde for en del år siden. Jeg er sosial og utadvendt og har lett for å komme i kontakt med folk. Jeg ble ikke kjent med ett eneste menneske i løpet av de tre årene jeg bodde der. Har ikke opplevd noe lignende andre steder.

Anonymkode: 25295...a09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig, TS. Jeg er sørlending i Oslo og har registrert det samme med folk fra Molde som bor her😂
Vet ikke hvorfor

Anonymkode: bac24...02d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bodde tre år i Molde for en del år siden. Jeg er sosial og utadvendt og har lett for å komme i kontakt med folk. Jeg ble ikke kjent med ett eneste menneske i løpet av de tre årene jeg bodde der. Har ikke opplevd noe lignende andre steder.

Anonymkode: 25295...a09

Steinkjer er likens. Alle mine venner er selv innflyttere. Steinkjerbyggen blir man ikke venner med.

AnonymBruker
Skrevet

Er fra en liten plass i en relativt liten kommune. Det var akkurat sånn det var for oss fra de mindre plassene da vi begynte på videregående i kommunesenteret. Er også sånn folk fra kommunen generelt kan oppleve å bli behandlet av folk (gjerne unge) som bor i fylkeshovedstaden. Jeg synes mest det er litt morsomt, fordi begge partene så tydelig har lite peiling. 😂

Da jeg bodde i Oslo brydde ikke folk seg om jeg kom fra en liten eller stor plass, fordi alt (og alle) nord for Trondheim var likt. Så den var også morsom, men på en litt annen måte.

Anonymkode: 182f8...ceb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...