Gå til innhold

Hva spiser hamsteren?

Humle Brumle

Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg hamster har fikset bur og nå må jeg finne ut hva dem spiser og hva de har godt av å spise. Jeg kjøpte en pose med mat som de på butikken sa var bra men virker som mye som blir solgt på butikken faktisk ikke er bra for hamstere. Og jeg er veldig opptatt av at hamsteren skal ha det veldig bra og jeg vil ta sikkelig ansvar. Så hva burde jeg mate hamsteren hvis jeg vil at den skal ha mat bedre enn det som er minimum? Og hvor mye mat skal den ha? Jeg har tenkt å skaffe meg en sånn syrisk hamster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også tenke jeg på en ting. Kan det være en ide å putte en singlet eller noe jeg har hatt på meg så hamsteren blir vant til lukten min? Sånn du skal jo la den være i fred de første 3 dagene. Eller er det litt rart??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Humle Brumle said:

Skal skaffe meg hamster har fikset bur og nå må jeg finne ut hva dem spiser og hva de har godt av å spise. Jeg kjøpte en pose med mat som de på butikken sa var bra men virker som mye som blir solgt på butikken faktisk ikke er bra for hamstere. Og jeg er veldig opptatt av at hamsteren skal ha det veldig bra og jeg vil ta sikkelig ansvar. Så hva burde jeg mate hamsteren hvis jeg vil at den skal ha mat bedre enn det som er minimum? Og hvor mye mat skal den ha? Jeg har tenkt å skaffe meg en sånn syrisk hamster. 

Hva mener du med "butikken"? Man skal uansett ikke kjøpe billig dyremat på vanlig dagligvare, men veterinærkontor og dyrebutikker har ofte bedre utvalg. :(

Hamster skal ha variert kost, du kan finne en liste med gode basisfôr og hva du kan gi i tillegg her: http://norskhamsterklubb.no/laererikt/kosthold/

Anbefaler også Facebookgruppa "Norsk hamsterklubb" for gode råd. 

Ellers vil du nok få god informasjon fra oppdretter :)

Anonymkode: 1ee88...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har fôr for gnagere i dyrebutikker. Ellers liker de gjerne gulrøtter, nøtter og lignende å knaske på. Du burde prate mye med den, og etter hvert først forsøke å putte hånden forsiktig inn i buret til den. Sånn at den kan snuse på deg. Etter hvert kan du la den komme ut selv når den føler seg trygg nok. Du kan sitte med beina rundt buret så den ikke stikker av for eksempel, eller slippe den ut i sofaen. Da kommer den nok til å være nysgjerrig på deg også. Men vær tålmodig og la den bruke tid på å bli kjent med deg. Sitt rolig, og la den komme og gå når den vil bort til deg. Sånn blir de mye tammere og tryggere på sikt. 

Hadde hamstere som etter hvert løp bort til burdøren for å hilse på hver gang når jeg kom hjem. De var så søte og kjælne. De liker gjerne å løpe i hamsterjul og. Mine pleide også å gå fritt på badet om natten. De er nattdyr. Men husk at de fort kan gnage på ting🙃 Og pass på så det ikke blir for varmt med varmekabler. 

Anonymkode: 4cf14...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva mener du med "butikken"? Man skal uansett ikke kjøpe billig dyremat på vanlig dagligvare, men veterinærkontor og dyrebutikker har ofte bedre utvalg. :(

Hamster skal ha variert kost, du kan finne en liste med gode basisfôr og hva du kan gi i tillegg her: http://norskhamsterklubb.no/laererikt/kosthold/

Anbefaler også Facebookgruppa "Norsk hamsterklubb" for gode råd. 

Ellers vil du nok få god informasjon fra oppdretter :)

Anonymkode: 1ee88...b76

Butikken som i dyrebutikk takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hadde hamster som kid, tror de spiser nøtter, tørka frukt, solsikke frø etc. får kjøpt hamster mat på dyre butikken, hamsteren min levde ganske lenge å han fikk bare sånn mat de selger på dyrebutikken. bør også putte inn sånne rør den kan løpe i, å sånn hamster hjul. ikke putt flere hamstere sammen fordi hvis det er gutt å jente så får de masse unger på veldig kort tidsrom. hamster faren vil også gnage av beina på ungene for å fjerne all konkurranse for sex, snakker av erfaring. naturen er ganske drøy 😂

Anonymkode: d2361...bb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (35 minutter siden):

De tåler ikke hjertesalat

Ok da skal jeg ikke gi sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...