AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Ville dere endret handlemønster om barnet deres får kommentarer på det foreldrene handler? Om mor/far handler billig brus, så får barn kommentarer på det. Sier at foreldrene er gjerrige,fattige, at de spiser og drikker dritt mat. Barna som kommenterer dette sier de ser det, mens mor her ikke kan huske å ha observert disse barna... Disse barnas foreldre er snakket med, men mener at deres barn ikke kan ha gjort dette. De sier at barna deres aldri henger på butikkene. Noen av foreldrene jobber på en av matbutikkene... Synes dette er sårt for de barna som får disse kommentarene men også for foreldrene. De har nok ikke så god råd, men uansett tror jeg ikke det handler om at de ikke har råd til å kjøpe de dyre produktene, de er bare veldig prisbevisste. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 04859...161
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Nei. Ville lært barna at det å være prisbevisste er en positiv ting Anonymkode: ddc50...39c 19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Skikkelig teit. Det er da ikke bare fattige som handler billig mat Tar gjerne en for laget for å få ned skammen. Ingen kan mistenke at vi er fattige, men foretrekker å spare på mat. Kvaliteten er stort sett det samme. Mine barn er oppdratt til å tenke økonomi og prioriteringer. Kanskje det hjelper å forklare at produktene er lignende (gulrot=gulrot osv og det er dumt å bruke penger på emballasjen). Anonymkode: 2c701...8cb 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Shit, noe skal noen legge seg borti... Hvorfor i alle dager følger noen med på merkene på mat og drikke andre legger i handlevogna? Oppstar dette fordi barna har hatt vennene på besøk, servert feks first price pottis og billig-colaen? Hadde heller bakt noen boller/kake og gitt saft. Minst like billig men det framstår ikke sånn. Noen billigmerker smaker dårlig, feks den der billig-hvitosten eller first price saltstenger. Anonymkode: c86c9...e74 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Shit, noe skal noen legge seg borti... Hvorfor i alle dager følger noen med på merkene på mat og drikke andre legger i handlevogna? Oppstar dette fordi barna har hatt vennene på besøk, servert feks first price pottis og billig-colaen? Hadde heller bakt noen boller/kake og gitt saft. Minst like billig men det framstår ikke sånn. Noen billigmerker smaker dårlig, feks den der billig-hvitosten eller first price saltstenger. Anonymkode: c86c9...e74 Smak og behag. First price hvitost har vunnet blindtest. https://www.aftenposten.no/oslo/i/VR1Xl/hva-er-best-first-price-og-x-tra-eller-dyrere-merker Anonymkode: 2c701...8cb 7
minister-mio Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Lær barna å heve seg over noe så merkelig som å kommentere prisen på brus andre kjøper. Det er jo bare latterlig og sier bare noe om dem som kommenterer og ikke om de som kjøper billig brus. Jeg hadde aldri i verden endret handlevaner fordi noen snørrvalper kommenterte hvilken brus jeg kjøper. 9
GammelKaktus Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Høres helt merkverdig ut at noen skulle legge seg opp i dette, barn eller voksne. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Hvis jeg hadde unngått at barnet mitt ble mobbet ved å kjøpe dyrere brus og ost, så hadde jeg gjort det. Barna først, deretter prinsipper. Anonymkode: 3eb09...6be
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Er motsatt her. Er en gutt i vennegjengen til min sønn og som familien har noen dyre matvaner. De spiser hummer og Entrecôte ofte. Er ute å spiser på restaurant hver uke. Har hørt at de andre guttene snakker om det. Jeg har sagt til min sønn at de prioriterte mat og vi andre ting Anonymkode: 4d47e...a40 3
Taffel Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ville dere endret handlemønster om barnet deres får kommentarer på det foreldrene handler? Om mor/far handler billig brus, så får barn kommentarer på det. Sier at foreldrene er gjerrige,fattige, at de spiser og drikker dritt mat. Barna som kommenterer dette sier de ser det, mens mor her ikke kan huske å ha observert disse barna... Disse barnas foreldre er snakket med, men mener at deres barn ikke kan ha gjort dette. De sier at barna deres aldri henger på butikkene. Noen av foreldrene jobber på en av matbutikkene... Synes dette er sårt for de barna som får disse kommentarene men også for foreldrene. De har nok ikke så god råd, men uansett tror jeg ikke det handler om at de ikke har råd til å kjøpe de dyre produktene, de er bare veldig prisbevisste. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 04859...161 Litt vanskelig å si noe når du har generalisert innlegget. Føler ikke at jeg kjenner meg igjen i at det er slik? Men om det er noe som du har opplevd og kan spesifisere litt mer, så er det kanskje enkere?
absinthia Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Nei, det ville jeg ikke. Jeg ville heller satt opp et regnestykke som viser i kroner og ører forskjellen i pris på en måned om en alltid velger de dyreste produktene, kontra de i middels/ lavere prisklasse. - Hos oss ville det utgjort ca 2000 pr måned, som vi heller kan bruke til å gjøre morsomme ting med/ eller spare til morsomme ting. I tillegg kunne vi sett litt på « best i test» og sett at det slett ikke alltid er slik at det dyreste og mest kjente produktet er bedre kvalitetsmessig. Det vil si at å kjøpe dyrere brus, dyrere potetgull, dyrere gulrøtter, dyrere bacon, dyrere skinke, servelat mm.. ville kostet det samme som et år med hesteaktiviteter + varmepumpe til bassenget vårt, - og alle skjønner vel at det er ganske mye morsommere å svømme ute i hagen, selv om lufttemperaturen er 12 grader og å drive på med hest en dag i uke, enn det er å kun leve på merkevarer. Man må øve seg tidlig på å ikke la folk diktere livet sitt, - dersom disse barna ikke hadde hengt seg opp i dette, ville de funnet på noe annet å kommentere. Lær ungene at det er de som kommenterer slikt, som har det største problemet, siden de tydeligvis føler et behov for å tråkke på andre. Dersom dette foregår på skolen, så ta det gjerne opp, slik at de er obs. - De skal faktisk jobbe mot mobbing og dette er en type tema som kan snakkes om i den sammenheng. 2
lillevill Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Jeg merker på barna hva slags mennesker foreldrene er. Feks at de selv mobber og sier at xx er rar, så sier barnet det også. Når hjemmet preges av at det er ok snakke dritt om beskjente så blir barna sånn. Slik merker jeg det!! 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 Mitt barn har faktisk gjort det mot andre barn. Jeg visste ikke om det før skolen tok det opp på et møte med meg og de andre barnas foreldre. Jeg tok en skikkelig prat med gutten min om at det overhodet ikke var noe å legge seg opp i. Personlig kjøper jeg av vane og etter smak, jeg er cola drikker og MÅ ha original Coca cola, men har nå testet ut flere billig merker og funnet nye favoritter. Min sønn får ikke lov å terge andre. Anonymkode: 050e7...e7d 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Jeg lærer mine barn at det å bruke mindre penger betyr mer sparing, eller mer kos til samme pris. De lærer seg å være økonomisk smarte, lese kg-priser i butikken og kan forhåpentligvis slå tilbake med en treffende kommentar om noen prøver seg. Vil du ha 1 is eller vil du ha 6 is, liksom? Her prøver vi ut billigmerkene før vi uttaler oss - disse barna som nedgjør slikt vet jo ikke hva de snakker om. Jeg er økonom med velfungerende tallminne, og fungerer litt som Silje Sandmel 🤣 Vi har ikke dårlig råd, og grunnen til det er jo nettopp å være flink med pengene vi får inn! Vi kan bo i stort fint hus, drive med fritidsaktiviteter og dra på vår egen hytta når vi vil uten å måtte dele med noen. Det er absolutt ikke negativt å ikke svi av halve inntekten på mat og restaurant, og det vet barna mine veldig godt. Når vi kjøper brus er mannen mest glad i Coca-Cola - som vi kjøper i Sverige til 30-40 kr for 4*1,5 liter når det er salg, mens jeg synes rema sin cola x slår de andre med lengder. Hvis noen prøver seg på å nedgjøre det kan de få drikke vann når de er på besøk. Anonymkode: 92cb2...556 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Tenker det er foreldrenes feil, unger som tenker sånn har fått det med seg hjemmefra. Jeg tjener veldig godt, men foretrekker first price sukkerfri cola over Pepsi Max. Skal barna mine mobbes for det? Merkelig opplegg! Anonymkode: ac52c...7d3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 lillevill skrev (17 timer siden): Jeg merker på barna hva slags mennesker foreldrene er. Feks at de selv mobber og sier at xx er rar, så sier barnet det også. Når hjemmet preges av at det er ok snakke dritt om beskjente så blir barna sånn. Slik merker jeg det!! Helt enig, leste en tråd her tidligere som kan ha noe med dette og gjøre: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1457456-folk-som-handler-p%C3%A5-meny-er-h%C3%B8ye-p%C3%A5-seg-selv/page/6/?tab=comments#comment-27115997 Veldig trist å se at landet vårt har blitt så fordomsfullt Anonymkode: 2b72c...8c5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig, leste en tråd her tidligere som kan ha noe med dette og gjøre: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1457456-folk-som-handler-p%C3%A5-meny-er-h%C3%B8ye-p%C3%A5-seg-selv/page/6/?tab=comments#comment-27115997 Veldig trist å se at landet vårt har blitt så fordomsfullt Anonymkode: 2b72c...8c5 Ikke enig, det er ikke alltid slik at barn tar alt etter foreldre.. Mitt barn har gjort ting jeg ikke synes er greit, som terging og håning. Det har barnet ikke lært fra verken meg eller far, vi slår og hardt nedpå slik oppførsel. Anonymkode: 050e7...e7d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Min erfaring er at det sjelden nytter å ta det opp med foreldrene til slike barn, når ting som dette skjer. Jeg hadde tipset kontaktlærer om det, og spurt om vedkommende kunne tatt det opp på generell basis i "klassens time". Anonymkode: 71ead...563
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå