Pipaluk Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Ordensreglene sier at det må være stille kl 23. gjelder det lørdager også? Tror dere slike regler er noe alle leietakere er inneforstått med, eller må det informeres om? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Hverdager mellom 23-06. Helgedager mellom 01-06 er den vanlige normen. Om ditt borettsslag har andre regler så må det følges. Du kan fint sende en SMS og be dem dempe seg Anonymkode: 3fde8...360 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 24 fredag og lørdag. Anonymkode: 4c3e1...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Ja, det gjelder alle dager, og du kan klage. Jeg pleier å tenke det er greit fram til midnatt, men det kommer jo an på HVOR høyt, om man har barn som skal sove osv. Jeg er generelt litt greiere enn reglene kan du si...av erfaring fordi folk gjerne går ut 23-24 (når det ikke er korona) og da blir det stilt. Men er ikke redd for å si fra. Første er å ringe på/ringe på tlf/sende mld og be dem skru ned - på en høflig måte «Unnskyld, men kan dere skru ned musikken - det forstyrrer veldig, og nå er klokka over elleve»... Anonymkode: 25906...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 24 fredag og lørdag. Anonymkode: 4c3e1...a3a Det vet vel ikke du 😂 Det er regler vedtatt i det enkelte borettslag/sameie. Anonymkode: 25906...c0c 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Hos oss er det kl 23 hver eneste dag. Siden det er natt til søndag skal det være stille fra kl 00. Du kan fint ringe politiet og klage på bråket. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 Anonymkode: 01c0f...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Og vedr det andre du spurte om. Mange leieboere vet at det SKAL være stille fra kl 23 men gir rett og slett blaffen. Noen kan så klart glemme seg, men de aller fleste som er opptatt av godt naboforhold setter seg grundig inn i reglene og sørger for at de følger dei. Også gjestene. Vi har i veldig mange tilfeller måttet påminne leieboere om ordensreglene, og det føles utrolig kjipt for det er ikke vi som har det formelle ansvaret vedr dette og vi stiller oss dermed laglig for hugg fra sure leieboere som ikke tåler å bli tilsnakka om reglene her. Det er styret og utleiere som har hovedansvaret med å påpeke hvilke ordensregler som gjelder i alle sameier og borettslag. Mange utleiere har det i utleiekontrakt at det skal være stille fra kl 23, og dessverre er de altfor flinke til å velge leieboere som viser seg å gi blaffen på veldig mange områder. Gjelder både rus, det å ta hensyn til naboer (og dermed oppnå godt naboskap) og forsøpling av fellesarealene. At mange inntar alkohol eller andre former for rusmidler hjelper ikke på. Så nå under corona hvor myndighetene har tillatt at polet er åpent for alkoholsalg er det blitt enda verre på mange områder. I tillegg, så er det drepen for enhver godt naboskap om det ansvarlige styret ikke gjør jobben sin med å følge opp utleiere vedrørende innkomne klager på deres leieboere. Når utleiere ikke engang får beskjed om de faktiske forholdene på bygget og i leilighetene sine kan utleiere sitte hjemme i god tro om at alt er på stell. Mange utleiere sjekker jo ikke leilighetene jevnlig heller da de bor i et annet område av landet. Så pga dette varsler vi politiet om alt bråk og andre ting, selv om det kan virke som bagateller. For alt vi vet kan andre naboer ha varsla om det samme og tilsammen blir dette så mye at politiet vil kontakte styret og kreve at de gjør noe med problemene. Du kan også spørre politiet om de kan ta en prat med styret og leieboere dersom ting ikke bedrer seg. Anonymkode: 01c0f...c1e 2
Pipaluk Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2021 De holdt på helt til 0.30 i natt:( hadde det ikke vært for at jeg var i karantene hadde jeg banket på døra. Jeg lurer på om noen andre naboer også har blitt sjenert av bråket og sagt i fra? Eller er de konfliktskye og ikke tør å gjøre det? Det bor en baby i gården også. Foreldrene kan ikke ha vært særlig happy for dette.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hverdager mellom 23-06. Helgedager mellom 01-06 er den vanlige normen. Om ditt borettsslag har andre regler så må det følges. Du kan fint sende en SMS og be dem dempe seg Anonymkode: 3fde8...360 01 er IKKE normen Anonymkode: 1a665...822 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Pipaluk skrev (18 minutter siden): De holdt på helt til 0.30 i natt:( hadde det ikke vært for at jeg var i karantene hadde jeg banket på døra. Jeg lurer på om noen andre naboer også har blitt sjenert av bråket og sagt i fra? Eller er de konfliktskye og ikke tør å gjøre det? Det bor en baby i gården også. Foreldrene kan ikke ha vært særlig happy for dette. Ring politiet Anonymkode: 1a665...822 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå