AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har leid en del boliger i mitt liv, og det jeg er dritlei av å oppdage er at folk fanken ikke driver ordentlig nedvask når de flytter fra boligene de har leid. Det er så grisete å flytte inn i slike boliger, jeg er drittlei! Hva er det som feiler slike folk som ikke gjør denne jobben? Jeg vasker alltid GRUNDIG overalt før jeg flytter fra et sted, fader jeg sitter der med q-tipsen og renser de vanskeligeste stedene å komme til, så opplever jeg å komme til komfyrer hvor keramikktopper/induksjonstopper er fulle av brente matrester (bruk en koketoppskrape så er problemet løst, men neida), innvendig innbrente matrester på glassplaten og med viftetoppen full av matflekker. Dusjen som har masse hår fra tidligere leieboer, dører som er full i flekker, vinduer som bare er vasket over (neida, ikke bruk nal for f*en) og hylletopper som er fulle av støv. OSV! Og dere huseiere som leier ut, hvorfor sjekker dere ikke ordenlig vaskingen? Hvorfor godtar dere slik slett vasking!? *UTLBÅSNING ETTER Å HA FØRST HA VASKET NED LEILIGHETEN JEG FLYTTET FRA FOR Å OPPLEVE Å MÅTTE VASKE NED LEILIGHETEN JEG FLYTTET TIL!* Anonymkode: ae024...953 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Her er det to ting du kan gjøre: klag til utleier over vaskinga eller kjøp din egen bolig så slipper du å irritere deg over det. Anonymkode: d26fc...d60 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Folk flest er idioter. That’s why. Anonymkode: 17c83...5f4 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det to ting du kan gjøre: klag til utleier over vaskinga eller kjøp din egen bolig så slipper du å irritere deg over det. Anonymkode: d26fc...d60 Tro meg, folk vasker dårlig ut av boliger også. Løsningen er å klage til enten megler eller til utleier Anonymkode: fcc7f...a27 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det to ting du kan gjøre: klag til utleier over vaskinga eller kjøp din egen bolig så slipper du å irritere deg over det. Anonymkode: d26fc...d60 Bare ikke innbill deg at tidligere eier har vasket noe bedre før salg... Anonymkode: d1688...fc2 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare ikke innbill deg at tidligere eier har vasket noe bedre før salg... Anonymkode: d1688...fc2 Var det det jeg sa? Nei, det var det ikke. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tro meg, folk vasker dårlig ut av boliger også. Løsningen er å klage til enten megler eller til utleier Anonymkode: fcc7f...a27 Fortsatt så var det ikke det jeg sa. Anonymkode: d26fc...d60 3
Gjest Melise__87 Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 I den første leiligheten jeg leide sammen med samboer, fant vi papir med størknet sæd bak i ett klesskap 🤮 Fy flate. Enkelte er grisete.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Her er det jo utleier som burde leid inn rengjøringsbyrå når forrige leieboer flytta ut og før du fikk nøkkelen. Men ja, folk er veldig late og orker ikke slike ting. Men noen vet ikke hva de skal gjøre heller. Vet om flere som stresser med å få ut flyttelass på en bestemt dag, og thats it liksom. Men slikt må tas, og man må ha storrengjøring 2 ganger for året, eller man må innarbeide rengjøringsrutiner der noe blir vasker HVER dag. Feks kan man ta badet hver torsdag, Kjøkkenet hver mandag, stua hver tirsdag, soverommet hver onsdag osv. Har man flere rom, så finner man ut hva man må ta hver eneste dag på hvert rom (lette ting) og hva som må tas minst 1 gang i uka på alle rom. Og setter av en dag i mnd til å tørke ut av skap, rydde, sortere. I dag tok jeg deler av kjølekskapet fordi det lå mye løkskall der. Jeg har ikke sett at det har vært noe fuktig der, men fant at endel av løkrestene hadde tørka fast. Sånn blir det om jeg ikke passer på. Og det må jo tas om jeg ikke vil bo i mugg. Jeg er glad jeg bor alene, slik at det bare er mitt rot å vaske og rydde i. Anonymkode: 227ae...244 1
Zienna Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Jeg tror at de som ikke vasker skikkelig ut etter seg, generelt ikke er av de mest renslige. Det finnes folk som ikke vet, gidder eller synes sånt er viktig. Som utleier har jeg sett mye. Vi går alltid gjennom leiligheten sammen med leier når leier sier det er klart. Først når vi har godkjent, tilbakebetales depositum og leieavtalen er avsluttet. Det samme når nye flytter inn. En ny leier overtar ikke leiligheten før eventuelle mangler er notert og blitt skriftlig avtalt. Det gjelder også vask og standard ved innflytting.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har vasket skikkelig etter meg hver gang jeg har flyttet, så ikke skjær alle over en kam. Anonymkode: a7401...ac2 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har aldri hatt samvittighet til å forlate en leilighet slik den var når jeg flyttet inn. Sist jeg flyttet var utleier skikkelig overrasket og kommenterte at de aldri hadde fått nøklene til en så ren leilighet før. I mitt stille sinn tenkte jeg at de burde heve standarden litt. Ikke akkurat utvask, men: I den første leiligheten jeg noen gang leide hadde leietakeren før meg fått lov å male kjøkkenet. Vegger og kjøkkenskap var alt malt i samme fæle farge i en matt, billig maling. Jeg ba om lov til å få male på ny og utleieren gikk med på det selv om de syntes det var unødvendig å male igjen. Nuvel, jeg kjøpte veggmaling til veggene og egnet hvitmaling til skapene, og oppdaget når jeg gikk i gang at den forrige leietakeren bare hadde malt over pastiller i skapet i stedet for å gjøre skikkelig rent først... What the f... Anonymkode: c2a61...8b9 5
Gjest TheCatLady Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Hva som er skikkelig vask varierer fra person til person også. Ja, man skal vaske skikkelig sånn at alle overflater og kriker og kroker er tatt. En utvask er mer enn vanlig vask, men samtidig så er det noen som er ekstremt pirkete og nøye, mens andre er fornøyde om man har gjort en liten innsats for å få det til å se ok ut. Så det er ikke nødvendigvis tidligere leietakers feil, for utleier må jo ha godkjent det når tidligere leietaker flyttet ut. Hvis det ikke ble godkjent og tidligere leietaker ikke gadd å komme tilbake så er det utleier sitt ansvar å få leiligheten til å være rengjort til neste leietaker kommer. Jeg har kommet på visning der det var fullt av søppel, skittent og så ut som tidligere leietakere bare hadde røsket med seg tingene sine og dratt. Da skulle visst jeg vaske og rydde, men sa (helt utrolig nok) nei til den leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 En annen ting er rengjøring av hvitevarer der de følger med leiligheten. Der jeg bor nå overtok jeg etter et ungt studentpar. Jeg tror ikke de var klar over at det er et filter i oppvaskmaskinen som skal tas ut og rengjøres jevnlig. Kanskje de trodde det var meningen at det skulle lukte oppkast fra maskinen, ikke vet jeg... 🤷♂️ Anonymkode: c2a61...8b9 1
Sirah Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Jeg flyttet fra en leilighet en gang og spurte huseier om det var greit at jeg droppet å vaske vinduene på utsiden. Det var -20 grader ute. Han ble helt satt ut, han var vant til at folk knapt feide sammen skitten på gulvene etter seg 🙈 Det skal legges til at resten av leiligheten ble vasket grundig. Jeg flyttet også fra en annen leilighet hvor jeg og en venninne vasket ned tak og vegger etter alle kunsters regler. Vi skrubbet seriøst alt. Huseier var ikke fornøyd...... Det skal legges til at dette var en mann som vasket felgene på bilen sin daglig med tannbørste, så de standardene der var det vel vanskelig å leve opp til. Man kan ikke gjøre alle til lags bestandig. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Siste tre gangene jeg flyttet, leide jeg vaskebyrå for å vaske. Da har man også garanti, for at de kan vaske om igjen hvis neste person ikke er fornøyd. Men, jeg har jo også selv tatt imot leilighet vasket av vaskebyrå, men støvete og fult av skjolder. 😓 Så ikke engang profesjonell vask er egentlig noe garanti. Anonymkode: b3986...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Jeg kom på én gang jeg faktisk fikk beskjed om noe som ikke var godt nok. Jeg flyttet ut fra en liten leilighet i en studentboligblokk, og etter at personen fra samskipnaden hadde inspisert sier hun "Det er et sted du har glemt. Hva tror du det er?" Måten hun spurte på fikk meg til å tenke at jeg måtte ha gjort en kjempebrøler. Vel. Jeg hadde glemt å tørke støv av kanten av døra, der ved dørkarm og hengsler. Det virket nesten som at hun frydet seg over at hun fant noe hun kunne plukke på. 😏 Anonymkode: c2a61...8b9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har funnet ut at jeg er veldig mye mer nøye enn majoriteten når det kommer til hva som er RENT. Jeg vasker alt når jeg flytter inn i ny bolig , uansett hvor rent det i utgangspunktet var. Fordi jeg liker det, og fordi jeg vil ha "min" duft inn i huset fortest mulig. Men som oftest ser jeg jo det at det er vasket i hastverk. Skjoldete og jævlig. Prøvde å si fra om det til huseier en gang, men det tok så lang tid før de gadd reagere eller bestille vaskebyrå at jeg rett og slett bare sa det var ok og at jeg kunne vaske selv. Ser også når jeg hjelper andre med flyttevask at de slurver. De sier f.eks til meg at jeg er alt for treg og mener det er idiotisk av meg å vaske inni et klesskap når det holder lenge å støvsuge kjapt der inne i skapet. Selv mener jeg at en god flyttevask innebærer at man faktisk vasker alle overflater. Men kanskje ikke alle som er enig. Vegger...de tar ned bilder fra veggen og ser en naken vegg fiks ferdig, mens jeg ser en naken vegg som skal vaskes over(samme med tak). Folk skjønner ikke/ser ikke/gidder ikke se at en vegg kan inneholde støv/spindelvev i krokene selv om det ikke kan sees med det blotte øye. Anonymkode: a98d3...7ac 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå