Gå til innhold

Å holde en konto hemmelig for samboer...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Zienna skrev (1 minutt siden):

Hva man bringer inn i ekteskapet, er sitt eget.  Riktig det.  

Mitt poeng var å peke på at du tar feil om du, som gift, kan spare penger på en bankkonto i all hemmelighet.  

Visst kan man det, man må bare være litt kreativ.

• Liker 1
Skrevet
cassio skrev (2 minutter siden):

Fullt fellesskap fungerer nok strålende når begge har samme syn på økonomi. Hvis man har en partner med elendig økonomistyring/impulskontroll fungerer det ikke like bra. Det som er riktig i et forhold er ikke nødvendigvis riktig i et annet.

Og loven tillater skjevdeling når det er tungtveiende grunner. Uansett hva du har opplevd i eget forhold og blant venner har ikke du fasiten for alle andre.

Det har du rett i.  Her finnes ikke en fasit.  

Skrevet
cassio skrev (1 minutt siden):

Javel.  Hvordan er man kreativ?  Fortell.  

Skrevet
Zienna skrev (13 minutter siden):

Der tror jeg du må spørre noen som er det. Sannsynligvis noen som har adskillig mer midler enn jeg har. Tipper det er mer enn en i finansbransjen f eks som har saltet ned betydelige summer som ektefellen ikke vet noe om.

• Liker 2
Skrevet

Juridisk sett er det ingen problemer. Ikke moralsk heller. Men jeg er helt sikker på at det å posisjonere seg økonomisk for et fremtidig brudd vil medføre brudd i langt fler forhold enn nødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Juridisk sett er det ingen problemer. Ikke moralsk heller. Men jeg er helt sikker på at det å posisjonere seg økonomisk for et fremtidig brudd vil medføre brudd i langt fler forhold enn nødvendig.

Det er smart å være forberedt på brudd. 

Anonymkode: 2a13b...fd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
cassio skrev (7 timer siden):

Der tror jeg du må spørre noen som er det. Sannsynligvis noen som har adskillig mer midler enn jeg har. Tipper det er mer enn en i finansbransjen f eks som har saltet ned betydelige summer som ektefellen ikke vet noe om.

Du tipper? Hvis du påstår noe må du da kunne dokumentere det. Midler ervervet i ekteskap er felleseie, det kommer man ikke utenom uten avtaler. Arv og gave kan kreves skjevdelt, men egne sparepenger må deles.

Anonymkode: 14cc1...1f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er smart å være forberedt på brudd. 

Anonymkode: 2a13b...fd8

En ryddig felles-økonomi er i så måte helt utmerket ved et brudd.

• Liker 1
Skrevet
On 3/7/2021 at 11:27 PM, cassio said:

Kreativ brukt i denne betydningen er vel å omgå loven, altså lovbrudd? 

AnonymBruker
Skrevet
Zienna skrev (På 7.3.2021 den 23.29):

Opprette en konto til særkullsbarn som man sparer på. 

Selv har jeg en konto til barnebarnet mitt med 500 000 kr på. Disse har jeg spart mens jeg har vært gift og disse pengene får ikke min mann kloa i. Og jeg har full disposisjonsrett på denne kontoen. 

Anonymkode: 53d08...554

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Opprette en konto til særkullsbarn som man sparer på. 

Selv har jeg en konto til barnebarnet mitt med 500 000 kr på. Disse har jeg spart mens jeg har vært gift og disse pengene får ikke min mann kloa i. Og jeg har full disposisjonsrett på denne kontoen. 

Akkurat samme metode brukte jeg, mitt barn forsto veldig godt at disse pengene bør holdes borte fra kona når vi går fra hverandre.

Anonymkode: 9c26a...702

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 21.47):

Ts. Er dere gift? 

Anonymkode: 25b66...99d

Les første ordet i hovedinnlegget én gang til. 

Anonymkode: cef84...d68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Akkurat samme metode brukte jeg, mitt barn forsto veldig godt at disse pengene bør holdes borte fra kona når vi går fra hverandre.

Anonymkode: 9c26a...702

Mannen min vet om kontoen, men han aner ikke noe om summen jeg har.

Har også særeie og ektepakt på store deler av huset og pengene mine, men jeg er også gavmild i hverdagen. Betaler mye mer enn ham av utgifter osv. Men litt hemmelighold må jeg ha ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Les første ordet i hovedinnlegget én gang til. 

Anonymkode: cef84...d68

Når folk begynner å spekulere så må man spørre i stedet for at folk skal fortsette spekuleringen. Jeg skriver selv et hakk lenger opp at «det står ikke noe om at de er gift», misset den eller? 

Anonymkode: 25b66...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...