Gå til innhold

Å holde en konto hemmelig for samboer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboere, eier hus 50/50, hver vår bil, to barn. Felles lån 50/50. 

Vi har separat økonomi i den forstand at vi har egne kontoer, men en felles der vi begge setter inn 15 000 hver måned til lån,mat, strøm og andre utgifter. Eller er mine penger mine og hans er hans.

Forholdet har gått veldig dårlig siste året og jeg ser for meg at vi etter hvert spitter opp.... 

Så jeg har skaffet meg en "hemmelig" sparekonto, altså den viser ikke i nettbanken, vi sitter ofte sammen å ser på felleskontoen, så ønsket ikke at den plutselig skulle dukke opp, har nå ca 180 000 der, og planlegger å spare minst 5000 i måneden, klarer fint 10 000 når under all nedstigningen...

Jeg har jo lov , er jo mine penger, men er dette dårlig av meg? Vil påstå at han er 90% av grunnen til at jeg ikke ser for meg at dette går i lengden, og må jo klare å kjøpe en plass å bo med barna om vi går fra hverandre.... sikre meg selv.

Er det andre der ute som gjør det samme? 

Anonymkode: ed680...6cf

• Liker 6
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1457353-%C3%A5-holde-en-konto-hemmelig-for-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samboere, eier hus 50/50, hver vår bil, to barn. Felles lån 50/50. 

Vi har separat økonomi i den forstand at vi har egne kontoer, men en felles der vi begge setter inn 15 000 hver måned til lån,mat, strøm og andre utgifter. Eller er mine penger mine og hans er hans.

Forholdet har gått veldig dårlig siste året og jeg ser for meg at vi etter hvert spitter opp.... 

Så jeg har skaffet meg en "hemmelig" sparekonto, altså den viser ikke i nettbanken, vi sitter ofte sammen å ser på felleskontoen, så ønsket ikke at den plutselig skulle dukke opp, har nå ca 180 000 der, og planlegger å spare minst 5000 i måneden, klarer fint 10 000 når under all nedstigningen...

Jeg har jo lov , er jo mine penger, men er dette dårlig av meg? Vil påstå at han er 90% av grunnen til at jeg ikke ser for meg at dette går i lengden, og må jo klare å kjøpe en plass å bo med barna om vi går fra hverandre.... sikre meg selv.

Er det andre der ute som gjør det samme? 

Anonymkode: ed680...6cf

Jeg har aldri klart og gjøre noe sånt. Samvittigheten min har ikke takler det.

Annonse

AnonymBruker

Dette er veldig fornuftig av deg. Så lenge de pengene du sparer er fra din egen lønn og du betaler halvparten av alt som er felles, har din samboer ingenting med å vite hva du har spart opp. Akkurat som du ikke vet hva han gjør på sin bankkonto.

Fortsett slik. Men, sørg for å skjule passord og kode til egen bank konto, og legg papirer som er viktige for deg på ett sted de er trygge.

Anonymkode: 96b2b...3f1

• Liker 22
AnonymBruker

Så lenge du betaler ditt til felleskassa så ser jeg ikke problemet. Jeg vet av erfaring at en partner kan bli jævlig manipulerende når h*n finner ut at man har en god sparekonto, så hold den gjerne skjult hvis du mistenker at han kommer til å prøve seg på noe. 

Anonymkode: 25b66...99d

• Liker 6

Annonse

AnonymBruker

Om du vil forbruke eller spare dine egne penger er opp til deg. Jeg vil ikke anbefale hemmelig konto til folk som har tenkt å forbli sammen, men i dette tilfellet så spiller det jo null rolle når du ikke unndrar/skjuler midler som juridisk og/eller moralsk skulle vært felles. Hadde det spilt noen rolle for deg om han hadde hatt en hemmelig konto med egne midler som han sparte for å kunne kjøpe seg bil? Jeg tipper svaret er nei.

Anonymkode: b17a2...e2f

AnonymBruker

Hvis dere går fra hverandre og dere har ikke samboer kontrakt, så han kan gjennom advokat få greia på din hemmelige sparekonto.

Men uansett så kan jo han se at du overfører månedlig 5000 kr til en eller annen konto? 

Anonymkode: 75708...f35

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere går fra hverandre og dere har ikke samboer kontrakt, så han kan gjennom advokat få greia på din hemmelige sparekonto.

Men uansett så kan jo han se at du overfører månedlig 5000 kr til en eller annen konto? 

Anonymkode: 75708...f35

I hvilken verden mener du at en samboer skal kunne kreve penger av sin partner ved brudd på den måten? 

Anonymkode: 25b66...99d

• Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...