Gå til innhold

Katta kaster opp nesten vær dag

Mariam95

Anbefalte innlegg

Noen som har noen anelse om hvorfor? Jeg har prøvd å bytte maten men har holdt fast med den han har hatt siden han kunne spise for første gang. Uansett hvilken mat jeg gir så kaster han opp? Kaster opp som regel bare væske eller skum ..men vær dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du tar selvfølgelig katten med deg til dyrlegen. Det er ikke normalt å kaste opp så ofte, og er ikke bra for katten din.

Anonymkode: c9f83...24b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være hårballer, men ville tatt en sjekk med dyrlege. 

Anonymkode: db289...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig hårball. Du kan kjøpe malt eller kattegress på dyrebutikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har bestilt time neste uke men ville høre om noen hadde noe erfaring evt. ventet en stund før jeg bestilte Time for dyrebutikken mente det kunne komme av maten men nå har jeg prøvd det meste så maten er det hvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra du har bestilt time. Det er helt normalt for en katt å kaste opp av og til, enten det er hårballer eller den har spist for fort, men ikke hver eneste dag. Vet ikke hva det kan være, håper dere finner det ut 😊

Anonymkode: 9c2fc...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mariam95 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har bestilt time neste uke men ville høre om noen hadde noe erfaring evt. ventet en stund før jeg bestilte Time for dyrebutikken mente det kunne komme av maten men nå har jeg prøvd det meste så maten er det hvertfall ikke!

Det er muligheter for at det er nyrene til katten din som er problemet . Katter er dessverre veldig disponert for nyresvikt .
Det er viktig at katten får mye våt for,  det finnes nyrefor i både tørt og vått , men for nyrene er det best med våtforet så de slipper å jobbe for mye.
Lykke til , håper du klare svar fra dyrlegen og ar katten din blir frisk 🌸

Anonymkode: 8bf8e...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårball som ikke kommer opp, gresstrå som sitter fast eller en myriade av forskjellige sykdommer som rangerer fra ufarlig, men trenger behandling, til alvorlige ting som enten trenger behandling eller man ikke kan gjøre så mye annet med enn å enten lindre eller ta en avgjørelse på.

Godt du har time hos veterinær, hvis de ikke automagisk gjør det, be om fullt blodprøvespekter og urinprøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det gul veske/skum katta kaster opp? Da kan det være empty stomach syndrom, altså at den produserer for mye magesyre på tom mage, så katten kaster opp magesyren. Skjer det som oftest om morgenen?

Kan også være andre grunner, som allerede har blitt nevnt. Uansett, det er ikke godt for verken hals eller munn å kaste opp hver dag, så dette bør du prate med dyrlege om. 

Anonymkode: 2efa5...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest sannsynlig hårballer som ikke kommer opp. Røytesesongen har begynt nå.

Har 2 Ragdoller her, den ene kaster endel opp i perioder, og har blitt innlagt 2 ganger grunnet hårball som har satt seg fast i tarmene og første gangen holdt hun på å dø, de hasteopererte henne og tarmen hadde vaginert inn i seg selv og holde på å sprekke, de måtte fjerne deler av den og det gikk heldigvis bra.

Andre gangen tømte de tarmen før det gikk så langt som første gangen, da kastet hun opp bare grønt skum før vi dro til vet.

Om hun kaster opp skum nå så bør du skynde deg til vet, det kan fort bli alvorlig om det sitter hårball fast i systemet.

Jeg gir dem nå en blanding av Royal canin tørrfor hair&skin (med omega fettsyrer) og Hårballfor.

Foreløpig går det greit, men gjenstår å se når røytinga starter for fullt med mye vinterpels som skal av....

Anonymkode: 6c754...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det gul veske/skum katta kaster opp? Da kan det være empty stomach syndrom, altså at den produserer for mye magesyre på tom mage, så katten kaster opp magesyren. Skjer det som oftest om morgenen?

Kan også være andre grunner, som allerede har blitt nevnt. Uansett, det er ikke godt for verken hals eller munn å kaste opp hver dag, så dette bør du prate med dyrlege om. 

Anonymkode: 2efa5...22a

Gul/grønn men kan være brunt også. Men det som er så rart er at det aldri kommer noe mat ut bare væske og skum. Det skjer som regel iløpet av natten eller morgen/ettermiddag. Katten er bare under ett år rundt 8 mnd? Den er korthåret så mister ikke så mye hår heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er muligheter for at det er nyrene til katten din som er problemet . Katter er dessverre veldig disponert for nyresvikt .
Det er viktig at katten får mye våt for,  det finnes nyrefor i både tørt og vått , men for nyrene er det best med våtforet så de slipper å jobbe for mye.
Lykke til , håper du klare svar fra dyrlegen og ar katten din blir frisk 🌸

Anonymkode: 8bf8e...38c

Får ikke håpe det da har blitt så glad i den og ønsker den ikke noe vondt 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det beste er å ta katten med til dyrlegen.

Men jeg har en katt som ofte har hårballer. Noen av gangene kommer det kun væske opp, også finner jeg en hårball senere. Men kun flytende oppkast kan være tegn på andre ting, best å få det sjekket.

Anonymkode: 55d53...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon92 skrev (10 timer siden):

Katta blir kvalm av dårlig vær vettu. 

😂😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mariam95 skrev (På 6.3.2021 den 21.34):

Noen som har noen anelse om hvorfor? Jeg har prøvd å bytte maten men har holdt fast med den han har hatt siden han kunne spise for første gang. Uansett hvilken mat jeg gir så kaster han opp? Kaster opp som regel bare væske eller skum ..men vær dag?

Kontakt Veterinær! Gi katten kattegress og for som er anti hairball. Men hvorfor ringer du ikke veterinær? Det er et ansvar å ha dyr!

Anonymkode: 0bd81...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...