AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #21 Del Skrevet 10. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke så rart. Veganere lever jo lengre, og jo lengre du lever jo bedre tid har du på deg til å utvikle mentale problemer😉 Fra spøk til revolver; både jeg og mannen har gode fordeler med å bli plantebaserte. Vi klarer mer treningsmessig, vi er lettere både fysisk og psykisk, vi er generelt mer lykkelige og jeg er aldri forkjøla lengre😯 Anonymkode: 595c5...0dc Når man er klar over lidelse rundt seg, samt har intelligensen til å vurdere informasjon som går imot det man har trodd på hele livet, så vil man nok være mer tilbøyelig til å bli deppa over verdens tilstand. Det er en kjip verden vi lever i. Underslag, korrupsjon, sykdom, fattigdom, mennesker og dyr som lider osv. De som er mer blåøyde og lukker sinnet for den slags vil nok være mer lykkelige Så jeg tipper en dårlig mental helse hos veganere bare betyr at de er mer intelligente og ulempene som kommer med høy innsikt er gjerne et dårligere humør. Dess dummere du er, og dess mer du ignorerer de harde sannheter, dess lykkeligere er du. Anonymkode: cea09...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #22 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man er klar over lidelse rundt seg, samt har intelligensen til å vurdere informasjon som går imot det man har trodd på hele livet, så vil man nok være mer tilbøyelig til å bli deppa over verdens tilstand. Det er en kjip verden vi lever i. Underslag, korrupsjon, sykdom, fattigdom, mennesker og dyr som lider osv. De som er mer blåøyde og lukker sinnet for den slags vil nok være mer lykkelige Så jeg tipper en dårlig mental helse hos veganere bare betyr at de er mer intelligente og ulempene som kommer med høy innsikt er gjerne et dårligere humør. Dess dummere du er, og dess mer du ignorerer de harde sannheter, dess lykkeligere er du. Anonymkode: cea09...848 Hm. Rart. Jeg har intelligens til å vurdere informasjon som går imot det man har blitt hjernevasket til å tro, og finnes ikke deppa, til og med ikke i disse covid-tider. Kanskje fordi jeg har et dyre-basert kosthold som gir god næring til kropp og hjerne. For at noe skal leve, må noe annet dø. Jeg så en morsom meme her en dag som sa "In reality, plants are actually farming us, by giving us oxygen daily, until we all eventually decompose so they can consume us." Vi er ikke på toppen av pyramiden. Det er en sirkel. Når vi dør, så bryter planter, bakterier og insekter oss ned. Har du lagt merke til hvor frodige gamle gravlunder er? Og du, mangel på kjøtt ser også ut til å skade intelligensen, i alle fall hos barn. Har du sett denne studien på barn i Kenya? Meat Supplementation Improves Growth, Cognitive, and Behavioral Outcomes in Kenyan Children De-facto vegetarianske barn ble gitt en plante-basert suppe. En gruppe fikk kun denne suppa (kontroll-gruppa), en gruppe fikk suppa med melk, en gruppe fikk suppa med planteolje, og en gruppe fikk suppa med kjøtt. Samme antall kcal i melk, planteolje og kjøtt. Dette kun som et måltid på skolen. Hjemme spiste de som før. Barna som fikk kjøtt (sammenlignet med alle de andre) scoret best på alle punkter som ble målt: fikk forbedret kognitive evner ble mer aktive i friminuttene ledet mer lek i friminuttene initierte til mer lek i friminuttene fikk mer muskler ble høyere Anonymkode: 01957...732 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #23 Del Skrevet 10. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Når man er klar over lidelse rundt seg, samt har intelligensen til å vurdere informasjon som går imot det man har trodd på hele livet, så vil man nok være mer tilbøyelig til å bli deppa over verdens tilstand. Det er en kjip verden vi lever i. Underslag, korrupsjon, sykdom, fattigdom, mennesker og dyr som lider osv. De som er mer blåøyde og lukker sinnet for den slags vil nok være mer lykkelige Så jeg tipper en dårlig mental helse hos veganere bare betyr at de er mer intelligente og ulempene som kommer med høy innsikt er gjerne et dårligere humør. Dess dummere du er, og dess mer du ignorerer de harde sannheter, dess lykkeligere er du. Anonymkode: cea09...848 Jeg tror mye av dette stemmer. Det var en tøff ungdomstid for meg hvertfall da alle illusjoner ble knust. Det er godt å vite at jeg gjør mitt aller beste i forhold til dyr som lider, skulle ønske jeg hadde blitt oppdratt til det også og at det ikke tok meg 15 år før jeg gikk bort fra drap for smakens skyld. Nå er dette snart 20 år siden og jeg har lært mye på den tiden. Jeg prøver å finne små gleder i hverdagen og fokuserer på de. Orker ikke tenke på underslag, korrupsjon, sykdom, fattigdom, mennesker og dyr som lider osv. hele tiden hver dag, men det er ikke så lett. Anonymkode: 0f076...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #24 Del Skrevet 10. mars 2021 Hehe. Når ALLE gjør noe, da vet du at du skal gjøre det motsatte! Litt som med trender. Når alle går med noe eller gjør noe, da er det på tide å slutte med det. Da er det egentlig litt for sent i tillegg. Anonymkode: 6ffaf...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #25 Del Skrevet 10. mars 2021 Jeg vokste opp på vegetarkost og jeg har fått mye bedre hud, psykisk helse og vekt etter at jeg la om til strikt ketogent kosthold. Kommer aldri til å spise rent plantebasert igjen. Anonymkode: e1730...1b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #26 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 11.39): Hvorfor mener du det er "veldig unaturlig" for et dyr som mesteparten av sin jordiske eksistens har levd på frukt og en og annen larve å spise vegetar? Mennesket, ts, er en APE. Aper flest spiser veldig mye frukt og ikke veldig mye kjøtt. Det er liksom noen som later til å tro at kostholdet på 1990-tallet i USA definerer normalen for menneskets diett.. Anonymkode: 00aae...0bc Joda, aper flest spiser stort sett frukt. Men mennesket er mer intelligent enn de andre apene. Sjimpansen, vår nærmeste slektning, spiser både kjøtt og grønt. "Selv om sjimpansene foretrekker frukt og planter, så har de et variert kosthold som også inkluderer insekter, egg, nøtter og hundrevis av andre ting. De kan også spise kjøtt, og spesielt sjimpansehanner kan jage og drepe pattedyr som mindre aper, små antiloper, svin og til og med skilpadder. Et slikt bytte deles ofte med andre medlemmer av flokken." https://www.wwf.no/dyreleksikon/sjimpanse Gorillaen er vegatarianer. Sjimpansen har større hjerne enn gorillaen. Kanskje mennesket ikke hadde blitt så intelligent hvis vi kun hadde spist grønt? Jeg har ikke oversikt over evolusjonshistorien, men de tidlige menneskeartene, som Homo erectus, spiste også kjøtt. De hadde vel ikke så avanserte jaktmetoder, men fant muligens åtsler. At mennesker er altetere, er ikke noe nytt fenomen. https://forskersonen.no/evolusjon-kronikk-mat-og-helse/det-er-ingenting-som-tyder-pa-at-hogt-kjotinntak-gjev-kortare-levealder/1814891 Jeg spiser selv brødskiver med pålegg, og Toro, men er jo enig i at vi som art ikke er tilpasset moderne kosthold. Det er trolig sunnere å gå for larve+grønnsaker-dietten. 🙂 Tror ikke det er sunnere å kutte ut kjøttet enn å spise kjøtt med måte. Anonymkode: 3321e...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #27 Del Skrevet 10. mars 2021 Det finnes alltids en studie som kommer frem til det man ønsker. Vitenskap. ❤️ Eller var det interesse- og verdikrig det her het. Anonymkode: 8f59f...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #28 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 11.39): Hvorfor mener du det er "veldig unaturlig" for et dyr som mesteparten av sin jordiske eksistens har levd på frukt og en og annen larve å spise vegetar? Mennesket, ts, er en APE. Aper flest spiser veldig mye frukt og ikke veldig mye kjøtt. Det er liksom noen som later til å tro at kostholdet på 1990-tallet i USA definerer normalen for menneskets diett.. Anonymkode: 00aae...0bc Det er litt forskjeller på gorillaens fordøyelsessystem og menneskets... Anonymkode: 01957...732 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 10. mars 2021 #29 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 23.07): Vel, veganere har mer mentale sykdommer, så det stemmer nok at kjøtt er bra for den mentale helsa. Anonymkode: 01957...732 Biff på resept 🙂🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #30 Del Skrevet 10. mars 2021 Et vegansk kosthold kan sikkert fungere for voksne mennesker som ellers er friske, og som dessuten er ressurssterke og tar de tilskuddene som trengs (pluss passer på å få sjekket verdier jevnlig hos legen, sånn at de får rettet opp i tide). Men det er virkelig skremmende at gravide, ammende og barn har et slikt kosthold. Dessverre er debatten om dette dominert av grupperinger som har en agenda, enten det er kjøttprodusenter, eller om det er plantemisjonærer. Denne debatten er altfor viktig til at den skal overlates til folk som rir kjepphester. Det er tross alt den oppvoksende slekts liv og helse det handler om. Men her er i hvert fall en samleartikkel fra folk UTEN en agenda, men som bare prøver å finne frem til mest mulig riktig informasjon: https://aleph-2020.blogspot.com/2019/06/the-very-young-are-particularly-at-risk.html Anonymkode: f2a23...3e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #31 Del Skrevet 10. mars 2021 Jeg mener faktisk at det å utelukkende gi barna vegansk mat, er omsorgssvikt. For man vet ikke ennå om det er trygt, og det er ting som kan tyde på at det IKKE er trygt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk sjanser på dette. (Og i tillegg holder man ungene sine utenfor fellesskapet, helt uten grunn. Jeg er allergimamma, og jeg har nok empati med ungene mine til å skjønne at det ikke er kult for dem å måtte være "vanskelige" i matveien.) Anonymkode: f2a23...3e0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #32 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener faktisk at det å utelukkende gi barna vegansk mat, er omsorgssvikt. For man vet ikke ennå om det er trygt, og det er ting som kan tyde på at det IKKE er trygt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk sjanser på dette. (Og i tillegg holder man ungene sine utenfor fellesskapet, helt uten grunn. Jeg er allergimamma, og jeg har nok empati med ungene mine til å skjønne at det ikke er kult for dem å måtte være "vanskelige" i matveien.) Anonymkode: f2a23...3e0 Men veganerforeldre utsetter altså barna sine for dette helt uten grunn. Fullstendig ubegripelig for meg. Anonymkode: f2a23...3e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #33 Del Skrevet 10. mars 2021 Barn av veganforeldre får heldigvis animalsk føde i ammeperioden, så jeg håper den varer lengst mulig for disse. Men det er ganske krise at de etterpå må over på et rent vegetabilsk kosthold. De skal jo vokse, utvikle seg, og hjernen skal vokse. Disse små har jo veldig små magesekker, så om den skal fylles opp av vegetabilske fyllstoffer som skal bæsjes ut, i stedet for næringstett mat som lett tas opp av kroppen (egg, fisk, osv.), så sier det seg jo selv at de lett kan bli underernærte, og dessuten bli kortere enn de ellers kunne ha blitt. Samt undervektige. Anonymkode: f2a23...3e0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 11. mars 2021 #34 Del Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 10.3.2021 den 11.17): Hm. Rart. Jeg har intelligens til å vurdere informasjon som går imot det man har blitt hjernevasket til å tro, og finnes ikke deppa, til og med ikke i disse covid-tider. Anonymkode: 01957...732 Hm. Rart. Jeg er den mest positive personen jeg kjenner og finnes ikke deppa, selv i disse covid-tider. Til tross for at jeg har mistet jobben, ikke bare en gang, men to grunnet covid. Og jeg spiser kun planter. Det finnes forresten like mange bra studier for plantebasert som for kjøtt, hvorfor mener du at de som støtter ditt syn er bedre? AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg mener faktisk at det å utelukkende gi barna vegansk mat, er omsorgssvikt. For man vet ikke ennå om det er trygt, og det er ting som kan tyde på at det IKKE er trygt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk sjanser på dette. (Og i tillegg holder man ungene sine utenfor fellesskapet, helt uten grunn. Jeg er allergimamma, og jeg har nok empati med ungene mine til å skjønne at det ikke er kult for dem å måtte være "vanskelige" i matveien.) Anonymkode: f2a23...3e0 Helsenorge er ikke enig med deg, har du bedre kompetanse enn de? Vi sjanser ikke, vi har sett hvordan livstilssykdommer tar livet av de aller fleste i dag og tør ikke sjanse på å være i samme gruppe. Hvordan vet vi enda ikke at det er trygt? Flere folkegrupper har levd som veganere i flere årtusener, så det er ikke som vi ikke har hatt flere som har levd vegansk fra fødsel til død. Det vi derimot ikke har sett så mye av (så vidt jeg vet iallefall) er folk som har levd på lavkarbo eller vært carnivore hele livet. Om jeg får barn en gang skal de selvsagt ikke holdes utenfor fellesskapet. Jeg kommer til å diske opp alt de trenger til hver eneste sammenkomst, og om de vil smake kan de selvsagt spise kaker med både egg og melk. De kommer helt sikkert til å smake på kjøtt også. Barn er barn og det er viktig at de ikke føler seg annerledes enn andre. Hjemme derimot blir det et plantebasert kosthold. De vil også få velge selv hvordan kosthold de vil ha når de blir gamle nok til det. Et vegansk kosthold er selvsagt ikke bra om du får i deg alle næringsstoffer du trenger, men det er ikke spesielt vanskelig, mye lettere enn hva folk tror. Får du i det alle næringsstoffer du trenger er det absolutt ikke farlig for hverken voksne, barn, gravide eller ammende. Jeg for min del får i meg flere næringsstoffer i dag og passer på at jeg spiser hele regnbuen omtrent hver eneste dag. Det er jo noe man bør tenke på når man spiser kjøtt også. Etter at jeg gikk over til et plantebasert kosthold har jeg ikke lenger jernmangel, noe jeg slet mye med før, dette til tross for at jeg ikke tar kosttilskudd som inneholder jern. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MattDa Skrevet 11. mars 2021 #35 Del Skrevet 11. mars 2021 Det noen glemmer med grønnsaker som man får i dag er at de inneholder masse antinæringstoffer. Kroppen vil etterhvert få mangler av diverse vitaminer og mineraler som gjør at man blir redusert og kan bli syk. Det vil selvsagt ikke si at alle grønnsaker er dårlig. Noen tåler enkelte grønnsaker bedre enn andre gjør. Dessuten finnes det bra med fiber i grønnsaker som kan være bra for tarm helsen. Men å spise kun grønnsaker og ingen kjøtt er en dødsdom over tid. De som sier de har levd i 10+ år på grønnsaker uten å bli syk, de lyver. Det er svært vanlig å se at x-vegeterianere som har begynt å spise kjøtt sier at de spiste litt kjøtt for å holde ut de siste årene uten å si det til seerne. Løgn er meget vanlig med andre ord. Det er nesten som en religion, og hvem vil si at de synder? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #36 Del Skrevet 11. mars 2021 Inwe skrev (32 minutter siden): Helsenorge er ikke enig med deg, har du bedre kompetanse enn de? Nei, det har jeg ikke. Men f.eks. The European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition har sikkert det, og de fraråder et vegansk kosthold for barn etter at ammingen er avsluttet. Det gjør for øvrig også en rekke ernæringsforbund og helsemyndigheter i andre land. Dette finner du i artikkelen jeg lenket til. Selv ikke når ernæringseksperter setter opp veganske dietter for barn, blir ernæringen bra nok. Fra artikkelen jeg lenket til lengre oppe: Sitat A Finish study of daycare centers found that nutritionist‐planned vegan meals led to vitamin A insufficiency and border‐line sufficient vitamin D, consistently lower serum levels of essential amino acids and docosahexaenoic acid (DHA), and distinct phospholipid and bile acid profiles compared to omnivores [Hovinen et al. 2021]. Så nei, det er ikke riktig at det er lett å få i seg det man trenger. Kanskje det er lettere for voksne, men for barn i vekst og utvikling er det ikke det. Og kan du gi eksempler på folkegrupper som har levd som veganere i flere årtusener? Jeg har nemlig aldri hørt om det. I India er en god del grupper lakto-vegetarianere, og indiske barn har dårligere helsestatus enn barn fra de fleste andre land. Og det finnes veldig mange (tror det er så mye som 25%) indiske voksne som er undervektige. Nå kan alt dette skyldes generell fattigdom, men jeg kjenner altså ikke til noen befolkningsgrupper som har klart seg bra på vegansk kosthold over flere årtusener (eller århundrer eller årtier, for den del). Og nei, det finnes ikke like mange bra studier for plantebasert som for kjøtt. De som er i favør av et vegansk kosthold, er utelukkende drevet av veganske misjonærer. Og noen av de som sier at (mye) kjøtt er bra, er ofte finansiert av kjøttbransjen. Men det finnes også en rekke studier som er uhildet, og ingen av dem sier at et vegansk kosthold er like bra som et som også inkluderer animalske produkter. Veldig bra at du kommer til å la fremtidige barn få smake på animalsk mat, forresten. Men det tror jeg ikke er normalen blant veganere, dessverre. Underlig at du mener at et vegansk kosthold vil hjelpe deg til å unngå livsstilssykdommer. Etter det jeg vet, er det meste av brus, potetgull/snacks, en god del godteri, Oreo-kjeks, osv. vegansk. Og det finnes dessuten mer og mer vegansk junk-food i butikkhyllene. Det som hjelper deg til å unngå livsstilssykdommer er derfor ikke en vegansk diett, men derimot et fornuftig sammensatt kosthold av ulike råvarer. For å avslutte: Sitat Animals thrive best on diets that resemble the ones to which they are evolutionary and physiologically adapted; it would be very unlikely that Homo sapiens constitutes an exception to this principle [Leroy & Cofnas 2020]. Og jeg vil gjerne høre om alle de befolkningsgruppene som har levd vegansk i flere generasjoner med god helse som du kjenner til, for jeg har som sagt aldri hørt om det. Anonymkode: f2a23...3e0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #37 Del Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, det har jeg ikke. Men f.eks. The European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition har sikkert det, og de fraråder et vegansk kosthold for barn etter at ammingen er avsluttet. Det gjør for øvrig også en rekke ernæringsforbund og helsemyndigheter i andre land. Dette finner du i artikkelen jeg lenket til. Selv ikke når ernæringseksperter setter opp veganske dietter for barn, blir ernæringen bra nok. Fra artikkelen jeg lenket til lengre oppe: Så nei, det er ikke riktig at det er lett å få i seg det man trenger. Kanskje det er lettere for voksne, men for barn i vekst og utvikling er det ikke det. Og kan du gi eksempler på folkegrupper som har levd som veganere i flere årtusener? Jeg har nemlig aldri hørt om det. I India er en god del grupper lakto-vegetarianere, og indiske barn har dårligere helsestatus enn barn fra de fleste andre land. Og det finnes veldig mange (tror det er så mye som 25%) indiske voksne som er undervektige. Nå kan alt dette skyldes generell fattigdom, men jeg kjenner altså ikke til noen befolkningsgrupper som har klart seg bra på vegansk kosthold over flere årtusener (eller århundrer eller årtier, for den del). Og nei, det finnes ikke like mange bra studier for plantebasert som for kjøtt. De som er i favør av et vegansk kosthold, er utelukkende drevet av veganske misjonærer. Og noen av de som sier at (mye) kjøtt er bra, er ofte finansiert av kjøttbransjen. Men det finnes også en rekke studier som er uhildet, og ingen av dem sier at et vegansk kosthold er like bra som et som også inkluderer animalske produkter. Veldig bra at du kommer til å la fremtidige barn få smake på animalsk mat, forresten. Men det tror jeg ikke er normalen blant veganere, dessverre. Underlig at du mener at et vegansk kosthold vil hjelpe deg til å unngå livsstilssykdommer. Etter det jeg vet, er det meste av brus, potetgull/snacks, en god del godteri, Oreo-kjeks, osv. vegansk. Og det finnes dessuten mer og mer vegansk junk-food i butikkhyllene. Det som hjelper deg til å unngå livsstilssykdommer er derfor ikke en vegansk diett, men derimot et fornuftig sammensatt kosthold av ulike råvarer. For å avslutte: Og jeg vil gjerne høre om alle de befolkningsgruppene som har levd vegansk i flere generasjoner med god helse som du kjenner til, for jeg har som sagt aldri hørt om det. Anonymkode: f2a23...3e0 👏👏👏 Anonymkode: e1730...1b6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GudSelv Skrevet 11. mars 2021 #38 Del Skrevet 11. mars 2021 On 3/9/2021 at 11:39 AM, AnonymBruker said: Hvorfor mener du det er "veldig unaturlig" for et dyr som mesteparten av sin jordiske eksistens har levd på frukt og en og annen larve å spise vegetar? Mennesket, ts, er en APE. Aper flest spiser veldig mye frukt og ikke veldig mye kjøtt. Det er liksom noen som later til å tro at kostholdet på 1990-tallet i USA definerer normalen for menneskets diett.. Anonymkode: 00aae...0bc Nei, vi er ikke aper. Vi er en primat. Ulikt fra andre primater har vi en lettere overkropp, lettere beinbygging, høyere utholdenhet, vi er 50% mer energieffektive enn hjortedyr. Det gjør oss stand til å ta igjen bytte og drepe det. Vi har et tannsett tilpasset til å spise stekt mat/kjøtt. Vi har et kortere tarmsystem enn andre primater. Andre primater fordøyer plantestivelse mye bedre enn det vi gjør, men vi mennesker er bedre på å utnytte næringen fra kjøtt og marg. Planter kan inneholde mye jern. Men menneskekroppen er ikke tilpasset til et ensidig plantekosthold derfor klarer den ikke å absorbere jern fra plantet på en effektiv måte. Jern fra kjøtt har kroppen ingen problemer å ta opp, derfor er det mer gunstig å spise kjøtt om man har jernmangel 🙂 Nå får man kjøpt jerntabletter i butikken så det finnes alternativer. Reinen kom når isen trakk seg vekk fra Skandinavia og etter fulgte menneskene. Våres forfedre levde av disse reinsdyrene, og det fantes ikke kjøleskap eller fryser på den tiden. De kunne ikke legge jordbærene i fryseren, så det er begrenset hvilket planter du har til rådighet om vinteren. Selvsagt kan man tørke frukt og spiser nøtter, men før jordbruk kom så var det begrensninger på hvor lenge dette ville holde. For mennesker er det best å spise variert. Kjøttdiett eller vegandiett er ingen gode alternativer. Hvis du kan velge en av disse diettene er du priviligert. Mange kan med fordel kutte ut kjøttet med tanke på CO2 utslipp og dyrevelferd. Selv om det kan sies at det er helt naturlig for mennesker å spise andre dyr. Slik som blekkspruter, delfiner, katter, osv. gjør. Vi er tross alt dyr vi også selv om vi ikke lenger befinner oss så mye i trærna lenger 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #39 Del Skrevet 11. mars 2021 Det finnes ingen studier (det jeg kjenner til) som sammenligner veganske barn og barn med et normalt kosthold, og som har som konklusjon at et vegansk kosthold er helt trygt for barn og unge. Derimot finnes det en ny pilotstudie med resultater som kan tyde på at vegansk kosthold kan være skadelig for barn i spedbarnsalder og oppover. Denne studien er for liten til at man kan trekke sikre konklusjoner, men den har ført til at man skal følge opp med en mye større studie. De veganske barna i pilotstudien hadde oppegående og omsorgsfulle foreldre som gav barna sine de tilskuddene som et vegansk kosthold krever, og som samarbeidet med ernæringsekspertene som la opp til et optimalt kosthold ut fra forutsetningene (altså vegansk). Allikevel hadde de veganske barna mye dårligere status på en rekke faktorer enn de barna som spiste normalt. Mye av rådgivningen om vegansk ernæring for barn er bygd på antagelser om at barn er voksne i mini-versjon. Men det er de ikke! Voksne mennesker uten særlige helseproblemer kan klare seg fint på et vegansk kosthold i noen år, såfremt de tar de nødvendige tilskuddene. Dette kan imidlertid ikke overføres på barn. De skal jo vokse, hjernen deres skal utvikle seg, de skal gå gjennom puberteten og bli kjønnsmodne, og så utrolig mye annet som ikke gjelder for voksne. Igjen: Hvorfor tar foreldre sjansen på at et vegansk kosthold kan være tilstrekkelig for barn, når det per dags dato ikke finnes studier som viser dette? https://www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210121132300.htm Anonymkode: f2a23...3e0 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #40 Del Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det finnes ingen studier (det jeg kjenner til) som sammenligner veganske barn og barn med et normalt kosthold, og som har som konklusjon at et vegansk kosthold er helt trygt for barn og unge. Derimot finnes det en ny pilotstudie med resultater som kan tyde på at vegansk kosthold kan være skadelig for barn i spedbarnsalder og oppover. Denne studien er for liten til at man kan trekke sikre konklusjoner, men den har ført til at man skal følge opp med en mye større studie. De veganske barna i pilotstudien hadde oppegående og omsorgsfulle foreldre som gav barna sine de tilskuddene som et vegansk kosthold krever, og som samarbeidet med ernæringsekspertene som la opp til et optimalt kosthold ut fra forutsetningene (altså vegansk). Allikevel hadde de veganske barna mye dårligere status på en rekke faktorer enn de barna som spiste normalt. Mye av rådgivningen om vegansk ernæring for barn er bygd på antagelser om at barn er voksne i mini-versjon. Men det er de ikke! Voksne mennesker uten særlige helseproblemer kan klare seg fint på et vegansk kosthold i noen år, såfremt de tar de nødvendige tilskuddene. Dette kan imidlertid ikke overføres på barn. De skal jo vokse, hjernen deres skal utvikle seg, de skal gå gjennom puberteten og bli kjønnsmodne, og så utrolig mye annet som ikke gjelder for voksne. Igjen: Hvorfor tar foreldre sjansen på at et vegansk kosthold kan være tilstrekkelig for barn, når det per dags dato ikke finnes studier som viser dette? https://www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210121132300.htm Anonymkode: f2a23...3e0 Enig i at det ikke er trygt for barn. Jeg er ikke så sikker på om det er trygt for voksne heller da. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0148235 Veganere har lavere vitamin- og mineralstatus av så godt som alle vitaminer og mineraler sammenlignet med altetere. Anonymkode: bcfb7...574 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå