AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Del Skrevet 6. mars 2021 Jeg snakker da om denne studien: Diet, Exercise, Lifestyle, and Mental Distress among Young and Mature Men and Women: A Repeated Cross-Sectional Study "The results revealed that frequent exercise, moderate consumption of dairy, as well as moderate and high consumption of meat negatively was associated with mental distress." Tanker? Tyder ikke dette på at et vegetariansk og vegansk kosthold er veldig skadelig? Det er jo veldig unaturlig for mennesket å kutte ut kjøtt. Kjøtt er veldig næringsrikt og inneholder næring vi ikke klarer å få fra planter. Anonymkode: bcfb7...574 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Del Skrevet 6. mars 2021 Er vel noen som vil ha kjøttet for seg selv da. Jo flere som går over på plantebasert, jo mer kjøtt blir det til kjøttkonsumentene. Er mange som oppfordrer andre til å være ukule, så de kan ha det kule for seg selv. Anonymkode: 6ffaf...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Del Skrevet 6. mars 2021 Det gjaldt jo bare menn da... for kvinner var høyt koffeininntak og junk food relatert til dårligere mental helse, mener du at de sikter til vegetarmat når de skriver junk food? Frukt er nevnt, men det står ingenting om at grønnsaker er dårlig for helsa. Og er det ikke sannsynlig at det er selve treningen som fremmer mental helse, det er jo fellesnevneren for menn og kvinner, og støttes av mange studier. Anonymkode: 1cc79...8d1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjaldt jo bare menn da... for kvinner var høyt koffeininntak og junk food relatert til dårligere mental helse, mener du at de sikter til vegetarmat når de skriver junk food? Frukt er nevnt, men det står ingenting om at grønnsaker er dårlig for helsa. Og er det ikke sannsynlig at det er selve treningen som fremmer mental helse, det er jo fellesnevneren for menn og kvinner, og støttes av mange studier. Anonymkode: 1cc79...8d1 Sa ikke at grønnsaker var dårlig for helsa. Men at fraværet av kjøtt ser ut til å skade helsa. Anonymkode: bcfb7...574 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Del Skrevet 6. mars 2021 Vel, veganere har mer mentale sykdommer, så det stemmer nok at kjøtt er bra for den mentale helsa. Anonymkode: 01957...732 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 8. mars 2021 #6 Del Skrevet 8. mars 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Del Skrevet 8. mars 2021 Kjøttinntak er også korrelert med høyt blodtrykk. Men det betyr ikke at kjøtt er årsaken til høyt blodtrykk. Slike studier forteller oss ingenting om årsakssammenhenger, bare hvorvidt to variabler har en tendens til å opptre samtidig. Det kan i beste fall gi ideer til hvilke sammenhenger man skal forske mer spesifikt på. Når det gjelder kosthol må man ha to grupper som er så like som mulig, bortsett fra den ene variabelen man vil teste. Altså at de trener like mye, er omtrent like gamle, samme kjønn, og ørten andre ting, og så at man f.eks gir den ene gruppa kjøtt og den andre gruppa fisk, over lang tid. Anonymkode: 8e388...481 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 8. mars 2021 #8 Del Skrevet 8. mars 2021 Det spørs jo helt på gener. Flertallet tåler en del kolesterol, men før man vurderer endret kosthold må man sjekke genene sine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 21.31): Jeg snakker da om denne studien: Diet, Exercise, Lifestyle, and Mental Distress among Young and Mature Men and Women: A Repeated Cross-Sectional Study "The results revealed that frequent exercise, moderate consumption of dairy, as well as moderate and high consumption of meat negatively was associated with mental distress." Tanker? Tyder ikke dette på at et vegetariansk og vegansk kosthold er veldig skadelig? Det er jo veldig unaturlig for mennesket å kutte ut kjøtt. Kjøtt er veldig næringsrikt og inneholder næring vi ikke klarer å få fra planter. Anonymkode: bcfb7...574 Tror du det er unaturlig for mennesket å ikke ha slaver også? Siden de hadde det før i tiden. Å spise for mye kjøtt er skadelig. Mennesket er altetende og vegansk kosthold er på ingen måte skadelig 🤦♀️ Anonymkode: 9650b...d9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Del Skrevet 8. mars 2021 Det kan jo være noe med det, jeg slet litt i starten av veganerlivet, da var jeg tenåring og så alt for mange filmer om hvor grusomt dyra har det og hvordan vi behandler de. Da var det tøft å gå rundt og vite at det akkurat nå blir drept millioner av dyr, de fleste helt unødvendig. Og så ble jeg minnet på det over alt med reklamer, i middager osv.. jeg slet med å legge det til siden. Var veldig emosjonell som tenåring og følte så veldig med dyra som led. Uten at jeg kan si om det spesifikt var grunnet fraværet av kjøtt i kostholdet da. Hadde nok slitt mer om jeg måtte spise kjøtt. Anonymkode: 0f076...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 21.31): Jeg snakker da om denne studien: Diet, Exercise, Lifestyle, and Mental Distress among Young and Mature Men and Women: A Repeated Cross-Sectional Study "The results revealed that frequent exercise, moderate consumption of dairy, as well as moderate and high consumption of meat negatively was associated with mental distress." Tanker? Tyder ikke dette på at et vegetariansk og vegansk kosthold er veldig skadelig? Det er jo veldig unaturlig for mennesket å kutte ut kjøtt. Kjøtt er veldig næringsrikt og inneholder næring vi ikke klarer å få fra planter. Anonymkode: bcfb7...574 Hvorfor mener du det er "veldig unaturlig" for et dyr som mesteparten av sin jordiske eksistens har levd på frukt og en og annen larve å spise vegetar? Mennesket, ts, er en APE. Aper flest spiser veldig mye frukt og ikke veldig mye kjøtt. Det er liksom noen som later til å tro at kostholdet på 1990-tallet i USA definerer normalen for menneskets diett.. Anonymkode: 00aae...0bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 23.07): Vel, veganere har mer mentale sykdommer, så det stemmer nok at kjøtt er bra for den mentale helsa. Anonymkode: 01957...732 Stemmer, det er ingen psykisk syke som spiser kjøtt Anonymkode: ed9d8...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvorfor mener du det er "veldig unaturlig" for et dyr som mesteparten av sin jordiske eksistens har levd på frukt og en og annen larve å spise vegetar? Mennesket, ts, er en APE. Aper flest spiser veldig mye frukt og ikke veldig mye kjøtt. Det er liksom noen som later til å tro at kostholdet på 1990-tallet i USA definerer normalen for menneskets diett.. Anonymkode: 00aae...0bc Vi har ikke levd på "frukt og en og annen larve" de siste millioner av år. Du bør sjekke kildene dine. Vi kan måle isotoper i skjeletter og se hva hoveddelen av kostholdet til vesenet var. Våre forfedre har spist hovedsaklig kjøtt i over 4 millioner år. https://www.researchgate.net/publication/26766556_Isotopic_evidence_for_the_diets_of_European_Neanderthals_and_Early_Modern_Humans https://www.nature.com/articles/s41598-019-41033-3 Anonymkode: bcfb7...574 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer, det er ingen psykisk syke som spiser kjøtt Anonymkode: ed9d8...f66 Du skjønner ikke konseptet med "mer" og "mindre", eller at annet enn mangel på kjøtt kan skade mental helse? Meat eaters tend to have better psychological health than vegetarians Sitat The researchers found “clear evidence” that those who abstained from consuming meat tended to have higher rates or risk of depression, anxiety, and self-harm compared to those who did not. “My co-authors and I were truly surprised at how consistent the relation between meat-avoidance and the increased prevalence of mental illness was across populations. Anonymkode: bcfb7...574 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 9. mars 2021 #15 Del Skrevet 9. mars 2021 Stemmer på meg. Ble veldig syk av å være veganer til og fra i ti år. Det gikk i noen måneder av gangen, og i begynnelsen følte jeg meg kjempebra, fordi jeg kuttet ut all drittmat, men etterhvert ble jeg veldig dårlig. Opplevde at gulvet under meg beveget seg og ble fryktelig engstelig generelt, masse brain fog. Da jeg gikk og kjøpte en kilo kyllingvinger og omelett kjente jeg meg bedre allerede samme dagen. Visste at det var det jeg trengte. Men man glemmer fort. Var hjernevasket som andre veganere og trodde at man kom til himmelen av å spise frukt og grønt, og at rødt kjøtt betydde døden. Prøvde derfor om igjen og om igjen for å få det til å funke, men det gikk ikke. Masse rødt kjøtt har reddet min mentale helse. Kjenner meg mye rolige innvendig og det varer hele dagen, mer overskudd, bedre humør, mer motivert, trenger mindre søvn. Og går ned i vekt siden jeg spiser nå carnivore. Tror heller ikke at rødt kjøtt er så farlig som dem skal ha det til. Frukt og grønt inneholder mye anti-nutrients, lectiner, oxalater, polypylater eller hva det nå enn heter. Hindrer opptak av vitaminer og mineraler. Veganere mister tenner og hår, og er høye på sukker dagen lang. Her er en ganske bra grafisk serie om hva som skjer med flere veganere: 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Del Skrevet 10. mars 2021 Det er litt interessant, for jeg prøvde leve carnivore et år og ble veldig syk av det. Ble slapp, brain fog, orket ingenting. Fikk også kort lunte og ble mer irritert på andre. Ble også mer opphengt i enkelte temaer. Kunne snakke om dem hele dagen. Etter at jeg kuttet ned på kjøtt til ca 2 ganger i uken følte jeg meg mye bedre. Lettere i kroppen, mer energi, mindre sur og mer avslappet. Sover bedre. Morsomt at mennesker er så ulike 🙂 Anonymkode: cea09...848 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Del Skrevet 10. mars 2021 Min mann fikk beskjed av legen av å kutte ut kjøtt. Nå er han mye sunnere og er ikke i faresonen for at hjertet stopper med det første. Og nei, han er ikke gammel, bare spiste mye kjøtt. Jeg spiser fortsatt litt kjøttpålegg til frokost, men spiser det samme som han til middag, og jeg føler meg mye bedre jeg også. Har mye mer energi og føler meg ikke så tung som før. Det er ikke for alle, men det er for noen. Fortstår ikke dette hatet mot hva andre velger å spise. Anonymkode: 6a0ad...5f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Del Skrevet 10. mars 2021 Kan selvsagt bare snakke for meg selv og de rundt meg. Mannen min lå i faresonen for fedme og diabetes, etter vi begynte å spise plantebasert kosthold for seks år siden, er han verken tykk eller i faresonen for diabetes lengre. Han føler at alt har blitt mye lettere, både fysisk og psykisk. Bonussønnen mitt er laktoseintolerant, moren hans maste på oss i mange år om at vi måtte gi ham kjøtt og minst en liter melk hver dag (før vi visste at han var laktoseintolerant). Vi nektet i mange år, hun ble forbanna på oss, men her i huset drikker vi ikke kumelk. Da hun fikk vite at han var laktoseintolerant, sa hun at det var den veganske kosten som hadde gjort ham syk. Hun er veldig smart når det kommer til kosthold, not! Selv har jeg spist meg frisk, har aldri vært i bedre form etter jeg la om kostholdet, jeg trener svært mye og går med six-pack året rundt. Huden min har blitt så mye finere etter jeg sluttet å spise animalsk. Bonusdatteren min elsker maten, hun har også fått mye finere hud. Hun gjør det fordi det smaker godt, ikke nødvendigvis fordi hun er så nøye på hva hun spiser. Mine barn spiser kun vegansk, det har de gjort i ti år nå. Hun gjør det pga dyrene og helsa. Samme med mannen til det ene barnet mitt og barna de har, de har aldri spist animalsk i sitt liv. Er så friske og sunne alle sammen. Men jeg tror også at uansett kosthold, så er det svært viktig å være bevisst på hva man putter i munnen, kjøtt og fisk er helt sikkert ok, men da skal man vite hva man spiser, hvor det er fra og hva det inneholder. Melk og bearbeidet kjøtt er noe vi uansett holder oss unna. Kaller oss heller ikke veganere, siden vi bruker andre produkter som ikke er veganske. Men plantebasert, det spiser vi. Moren min har også lagt om kostholdet, hun var verdens mest usunne dame. Nå spiser hun vegetar og har blitt en ny person på alle måter, til og med bitterheten hennes har forsvunnet. Blitt mye mer avbalansert i hode og sinn. Og raste ned 20 kg etter hun la om kostholdet. Tanten min jobber med saken, hun stortrives med ny mat og nye oppskrifter, hun som alltid har sverget til kjøtt og melk i kostholdet. Anonymkode: 961b9...f14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 10. mars 2021 #19 Del Skrevet 10. mars 2021 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Del Skrevet 10. mars 2021 Ikke så rart. Veganere lever jo lengre, og jo lengre du lever jo bedre tid har du på deg til å utvikle mentale problemer😉 Fra spøk til revolver; både jeg og mannen har gode fordeler med å bli plantebaserte. Vi klarer mer treningsmessig, vi er lettere både fysisk og psykisk, vi er generelt mer lykkelige og jeg er aldri forkjøla lengre😯 Anonymkode: 595c5...0dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå